Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Storleken är inte allt, men för SD råder helt andra förutsättningar eftersom alla vägrar samarbeta med dem. De kan inte jobba som MP och få igenom sina prylar med 6-7% av rösterna. Storleken är SD:s enda vapen.
Då handlar det inte i första hand om att sikta på någon fantasinivå på 51%, utan om att vara en gökunge som tränger ut alliansen ur boet. Att med sin rena storlek ställa till så mycket bekymmer för alliansen att de blir totalt knäckta. Det är inte så långt kvar dit. Nu är alla tre småpartierna farligt nära spärren och det skulle vara en katastrofal prestigeförlust för M att droppa till tredje största parti bakom SD. Då kommer det där mullrandet i moderatleden att nå kritisk massa.
Utan de där ytterligare procenten kommer allting att stå och stampa som det gjort hittills.
Jag har också kommit att se SD ur ett instrumentellt perspektiv - att det räcker bra om de bara växer, för att på så vis utgöra städet till den samhällsekonomiska hammaren som tvingar fram förändringar hos de övriga partierna. Det är inte SD som ska göra't - utan tvinga andra att agera.
Ett stort, idé-dött parti som inte lockar men inte heller skrämmer och har fullgjort sin mission när de "riktiga" partierna skrider till verket är en sådan katalysator. Jag har för mig att du nämnde en nivå på 8% för SD i ett scenario där invandringsfrågan inte längre var ett monopol och många väljare kunde återgå till sina ursprungspartier.
Jag menade istället att SD:s roll var att i ett ohjälpligt stökigt, multietniskt Sverige bli ett Svenskt Folkparti i Sverige istället för Finland. Ett parti som representerar sin folkgrupp på det sätt som är normalt i mångkulturella statsbildningar.
Detta parti för svenskar plus de invandrare som gillar ett europeiskt Sverige, präglat av svenskar såg jag till skillnad från dig som ett potentiellt statsbärande parti, liksom en gång S.
Ett S som förnekat existensen av en arbetarklass hade dock förstås inte blivit det S vi känner och ett SD som inte ser det svenskarna som en likvärdig komponent i ett mångetniskt Sverige har heller ingen riktigt bärande funktion.
Att minska invandringen och hitta på ett nytt-lager-på-löken i form av en svensk medborgaridentitet klarar ju FP säkert lika väl som SD.
Med utvecklingen vi ser hoppas jag mer på ditt scenario på 8% än mitt på 30+% - för ett auktoritärt SD som med demokratiförakt tar sig an värvet att hamra in sin
svenska entitet efter Mattias Karlsson godtycke, betackar jag mig för.