Citat:
Ursprungligen postat av
Monolit
Nu har jag för första gången sett en SO skylt på en stigortslucka.
http://i.imgur.com/1u7XHNf.jpg
SO-skylt samt skylt där det står Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten. Lyftkrok syntes i bilden, så jag fattade ganska snart vilken lucka det handlade om efter koll i arkivet. Lövgärdet.
De rostfria luckorna, dess modifieringar och fortsatta utbredning de senaste åren är lite av ett specialintresse.
Nåväl. De nya skyltarna triggade mig att de senaste dagarna kolla samtliga ingångar till tunnelsystemet i Angered som jag känner till med ett par undantag, se nedan.
Allt som leder till (gemensamhets)tunnlarna har märkts upp: Rostfria luckor (6st, inkl. den 300 meter SO om den Monolit plåtade), övriga stigorter (4st), tunnelportar (4st). Nya lappar på rubbet!
Spillvatttenporten vid Hjällbo är ett undantag (den tunneln är ju trots allt sammanbyggd med det övriga systemet). Den lokala FV-tunneln i Lövgärdet har inte heller märkts upp, i varje fall inte luckan vid tunnelns södra ände. Stigortsluckan vid norra änden har jag inte kollat. Har heller inte kollat tunnelportarna vid Angeredsbron och Surte, men de är säkerligen uppmärkta de också om det nu finns någon logik i det hela.
Noteringar: Stigort nära spårvägsstation Storås har lappats på samma sätt. Likaså lucka nere i ravinen strax norr om Lärjeån som vi diskuterade i somras. Därmed är dessa luckors kopplingar till tunnelsystemet bekräftade, ifall nu någon varit tveksam.
Luckor vid Eriksbo, Rökeriet och Salviagatan har fått nya skyltar. Beträffande Salvia (luckan är märkt så) så finns också ny märkning i dörr vid nätstationen intill.
I de mer centrala delarna av Göteborg stämde jag av några ställen. Tre stigortsluckor samt tunnelport Valhalla: Ingen ny märkning.
Ännu.