2014-12-13, 01:11
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Du får givetvis ha din åsikt men vi kan väl enas om att ett fall därifrån mycket väl kan sluta olyckligt.

Absolut, jag menar bara att stegen är stabil så det är ingen risk att något lossnar eller går sönder.
Citera
2014-12-16, 20:22
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Absolut, jag menar bara att stegen är stabil så det är ingen risk att något lossnar eller går sönder.
Får nog göra ett besök innan det blir kallt ute. Lär inte vara kul när det fryser till där.
Citera
2014-12-17, 06:58
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Får nog göra ett besök innan det blir kallt ute. Lär inte vara kul när det fryser till där.

Det var väldigt varmt inne i berget så frågan är om det fryser alls.
Citera
2014-12-29, 07:59
Medlem
Monolits avatar
Nu har jag för första gången sett en SO skylt på en stigortslucka.
http://i.imgur.com/1u7XHNf.jpg
Citera
2014-12-30, 16:33
Medlem
Vart ganska många sidor att läsa igenom så jag ställer frågan rätt ut istället, finns det några övergivna bostadsområden/stugor eller dylikt i Göteborgsområdet som är värda att ta sig ut till?
Citera
2015-01-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Nu har jag för första gången sett en SO skylt på en stigortslucka.
http://i.imgur.com/1u7XHNf.jpg
SO-skylt samt skylt där det står Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten. Lyftkrok syntes i bilden, så jag fattade ganska snart vilken lucka det handlade om efter koll i arkivet. Lövgärdet.
De rostfria luckorna, dess modifieringar och fortsatta utbredning de senaste åren är lite av ett specialintresse.

Nåväl. De nya skyltarna triggade mig att de senaste dagarna kolla samtliga ingångar till tunnelsystemet i Angered som jag känner till med ett par undantag, se nedan.
Allt som leder till (gemensamhets)tunnlarna har märkts upp: Rostfria luckor (6st, inkl. den 300 meter SO om den Monolit plåtade), övriga stigorter (4st), tunnelportar (4st). Nya lappar på rubbet!

Spillvatttenporten vid Hjällbo är ett undantag (den tunneln är ju trots allt sammanbyggd med det övriga systemet). Den lokala FV-tunneln i Lövgärdet har inte heller märkts upp, i varje fall inte luckan vid tunnelns södra ände. Stigortsluckan vid norra änden har jag inte kollat. Har heller inte kollat tunnelportarna vid Angeredsbron och Surte, men de är säkerligen uppmärkta de också om det nu finns någon logik i det hela.

Noteringar: Stigort nära spårvägsstation Storås har lappats på samma sätt. Likaså lucka nere i ravinen strax norr om Lärjeån som vi diskuterade i somras. Därmed är dessa luckors kopplingar till tunnelsystemet bekräftade, ifall nu någon varit tveksam.
Luckor vid Eriksbo, Rökeriet och Salviagatan har fått nya skyltar. Beträffande Salvia (luckan är märkt så) så finns också ny märkning i dörr vid nätstationen intill.

I de mer centrala delarna av Göteborg stämde jag av några ställen. Tre stigortsluckor samt tunnelport Valhalla: Ingen ny märkning.
Ännu.
Citera
2015-01-03, 20:25
Medlem
Monolits avatar
Gjorde också några stickprover och kan konstatera samma sak. Måste erkänna att jag inte är förvånad.

I Surte finns samma skylt, trots att det ligger i en annan kommun.

Kollade även in vid en viss skola. Där inte finns någon skylt, men Kretslopp och Vatten lär ju inte ha någonting där nere.

Vi diskuterade förra året en viss plats på Hisingen där tunneln delar sig synligt från påslaget. Efter en del pusslande så kan man konstatera att det som finns till höger är SO, men inte det som finns till vänster. Vid grenpunkten finns en stor, ganska ny skylt (se gamla inlägg).

Finns ju ytterligare ett antal platser att kolla upp som förvaltas av Kretslopp och vatten, men dessa har jag inte kollat.
Citera
2015-01-16, 18:37
Bannlyst
UE scenen i Göteborg känns så tråkigt just nu, knappt något nytt..

Jag hade turen att få besöka Papyrus när det var nytt och övergivet, det var helt sjukt och därför blir man ju smått besviken när man besöker alla nya ställen. Känns som att allt man hittar idag är ställen som besökts och trashats av 100-tals människor innan man ens hunnit gå dit.

Senaste feta objektet jag hann besöka innan det revs var Kolonistugorna i Sävedalen som var relativt orörda.

Jag tror jag har en tunnel på gång en bit utanför Göteborg, kollade från utsidan häromdagen och det såg ut som man kunde klättra in ovanför portarna in till tunneln, håller tummarna att detta är ett bra ställe. Den såg dessutom helt övergiven ut och det talar ju gott.

Jag kan tipsa om en annan tunnel som ligger ungefär vid Jonsered, man kan gå in typ 50-100 meter och där svänger tunneln och man går tillbaka via andra sidan.. Inte så mycket att se då tunneln är tom men någon kanske är intresserad..
EDIT: Detta stället: https://www.flickr.com/photos/gbgunderground/sets/72157632447867687/
Senast redigerad av LevLivet999 2015-01-16 kl. 18:48.
Citera
2015-01-16, 19:43
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
Senaste feta objektet jag hann besöka innan det revs var Kolonistugorna i Sävedalen som var relativt orörda.
Tycker du kolonistugor är intressant så är de som revs bara en bråkdel av alla i Göteborgsområdet. Egentligen inte mitt intresse överhuvudtaget men jag stötte på några övergivna hus av en ren slump mitt i skogen när jag egentligen letade efter annat. Lite utrivet men inget klotter eller så, mest naturen som gjort sitt. Så som det ska vara
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
Jag kan tipsa om en annan tunnel som ligger ungefär vid Jonsered, man kan gå in typ 50-100 meter och där svänger tunneln och man går tillbaka via andra sidan.. Inte så mycket att se då tunneln är tom men någon kanske är intresserad..
EDIT: Detta stället: https://www.flickr.com/photos/gbgunderground/sets/72157632447867687/
Då tipsar jag om att du bör ta med dig en vinkelslip om du ska in där. Svetsat och bultat sedan ett halvår tillbaka ungefär, om jag inte tappat tidsuppfattningen helt. Tyvärr blir det ju så när platser sprids fritt och någon klantar sig eller förstör.
Citera
2015-01-21, 22:44
Medlem
hooliganns avatar
Hej.

Har länge vart intresserad av UE men aldrig kommit till skott så att säga. Har gett mig själv nyårslöftet att jag skall börja med UE i år. Dock så vill jag börja försiktigt, bara för att få känslan. Mitt största intresse ligger i övergivna platser mer än tunnlar osv.

Så min första fråga är ifall det finns någon som vill dela med sig av en plats som är hyfsat lätt att börja med. PM:a gärna om det känns bättre.

Tack på förhand.
Citera
2015-04-05, 15:27
Medlem
Nihennas avatar
Lite mycket sidor för att kolla igenom för denna enkla fråga:

Om jag aldrig har UEat innan, och bara vill fotografera lite fräcka tomma lokaler eller tunnlar, vad är ett bra ställe för en extrem nybörjare som aldrig lär göra det igen efter 1-2 gånger om ett gott intresse inte fäster sig?

Jag vill bara ha lite fräcka foton, that's it, men jag är inte redo att bli nerhuggen pga. att någon övertänd pundare lever där om nätterna, så lite dåligt att chansa utan att fråga folk.

Gärna något som är tillgängligt utan bil.
Citera
2015-04-07, 18:34
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Lite mycket sidor för att kolla igenom för denna enkla fråga:

Om jag aldrig har UEat innan, och bara vill fotografera lite fräcka tomma lokaler eller tunnlar, vad är ett bra ställe för en extrem nybörjare som aldrig lär göra det igen efter 1-2 gånger om ett gott intresse inte fäster sig?

Jag vill bara ha lite fräcka foton, that's it, men jag är inte redo att bli nerhuggen pga. att någon övertänd pundare lever där om nätterna, så lite dåligt att chansa utan att fråga folk.

Gärna något som är tillgängligt utan bil.

Är lite inne på samma spår. Tips på UE i GBG centrum?

Borde väl vara något slags bergrum under Carlanderska/johanneberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in