2015-04-06, 12:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag tycker faktiskt att det är bra att man aldrig satsar mycket på sådana gamla system, det viktiga är know-how vilket man säkert har nu.
Know-how för att tillverka ett plåtskal som ser ut som en luftvärnsrobot? Jag tycker också det är bra om Iran håller sig på den nivån men det är ju inte så imponerande. Nu tror jag förvisso att de klarar lite mer men just de robotarna i artikeln såg misstänkt tomma ut.
Citera
2015-04-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Næmn ett. Næmn ett exportsystem från 70-80 talet som ær effektivare æn ett modernt system.
Läs innan du skriver..
Uppgraderade och optimerade versioner kan vara effektivare.
Citera
2015-04-06, 13:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Läs innan du skriver..
Du skulle ju kunna prova att svara på frågan i alla fall utifrån de förutsättningarna då.
Citera
2015-04-06, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Know-how för att tillverka ett plåtskal som ser ut som en luftvärnsrobot? Jag tycker också det är bra om Iran håller sig på den nivån men det är ju inte så imponerande. Nu tror jag förvisso att de klarar lite mer men just de robotarna i artikeln såg misstänkt tomma ut.
Artikeln är faktiskt lite gammal, och jag håller med dig om att det såg lite misstänksam ut, men Iran har en del annat, som jag brukar använda som jämförningsmaterial.
https://www.youtube.com/watch?v=41FwKU27YTc
https://www.youtube.com/watch?v=xIi1yvqk5xA

Den första videon är Sayyad 2, den andra är Raad, 3rd Khordad kanske är jämförbart med BUK M2.
Citera
2015-04-06, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du skulle ju kunna prova att svara på frågan i alla fall utifrån de förutsättningarna då.
Jag vet inte vad IR5 syftar på, men han kanske menar uppdaterade system, alltså att en uppdaterad F16 är bättre än ett nytt system.
Citera
2015-04-06, 13:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Läs innan du skriver..

Försök inte IR5, du skrev ordagrant såhär:

Citat:
Lägg märke till att vapensystem från kalla kriget producerades under helt andra omständigheter och många exportversioner från samma tid kan vara mer effektiva än dagens system.

Här står inte ett ord om några uppgraderingar eller optimerade system. Så, jag ställer min fråga igen: Kan du nämna ett system som är överlägset dagens system som tillverkades, i exportversion, på 70-80 talen?
Citera
2015-04-06, 14:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Interceptor är den väsentligaste skillnaden.

Datorkraft,processorer och etc är en del av en helhet. Sedan har du optimeringar och uppgraderingar som gör systemen effektivare men detta förutsätter att landet behärskar teknologin. Erfarenheter kan många gånger prioriteras före ett helt nytt system.
Fast då måste Iran ha bytt ut en jävla massa boxar och dragit nytt kablage och knackat en jävla massa kod, det kostar stora pengar.
Det Iran gör är att hjälpligt modernisera gamla system som är skrotade eller ska skrotas i väst samtidigt som man gör den ena mer anskrämliga egna " utvecklingen" efter den andra.

Nej Irans förmåga att bygga nya moderna vapensystem finns inte, de får köpa ryskt och kinesiskt.
Citera
2015-04-06, 14:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Kopiering ger däremot oftast know-how.
Know how från 60/70 tal absolut dock har utvecklingen gått ett steg vidare sedan dess.
Jämför med Indien, de sliter hårt med att få ett stridsflyg som håller Gripen modell A klass förbandssatt, där de ändå framme vid mitten av 90 talet.
Iran är på Jaktviggen stadiet om ens det.
Citera
2015-04-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Know how från 60/70 tal absolut dock har utvecklingen gått ett steg vidare sedan dess.
Jämför med Indien, de sliter hårt med att få ett stridsflyg som håller Gripen modell A klass förbandssatt, där de ändå framme vid mitten av 90 talet.
Tidig viggen dom har ju även Draken(f5) som dom skramlar med. Det viktigaste är nog inte vapenbäraren utan det dom hänger på och en 70 tals robot kan inte skjuta ner en gripen med all störsändning på slagen, än mindre F22/F35.
Citera
2015-04-07, 01:23
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Försök inte IR5, du skrev ordagrant såhär:

Citat:
Lägg märke till att vapensystem från kalla kriget producerades under helt andra omständigheter och många exportversioner från samma tid kan vara mer effektiva än dagens system.
Här står inte ett ord om några uppgraderingar eller optimerade system. Så, jag ställer min fråga igen: Kan du nämna ett system som är överlägset dagens system som tillverkades, i exportversion, på 70-80 talen?
Kan detta bero på att du klippte bort fortsättningen?Snubben förklarar ju:
Citat:
Dagens teknologier är mer design än verklig förmåga i verkliga taktiska situationer. En F-14 från kalla kriget som placerades i Iran var menade för helt andra fiender än du ser i dagens geografiska verklighet.
Gapet mellan riktiga fiender och påhittade fiender har självklart präglat vapenproduktionen sedan 90-talet. Det är en av anledningarna till att många väljer uppgraderingar och lite äldre system som dagens ungdomar inte förstår.
Citera
2015-04-07, 01:46
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Företagen samarbetar ju inte med alla länder.Egentligen skulle Sverige inte kunna tillverka mycket utan sitt samarbete med övriga (EU)-länderna.
Iran kan knappt skicka ut sina studenter och deras teknologier har bara varit beroende av studenternas prestationer.
Det är sannerligen imponerande!
Citera
2015-04-07, 10:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Kan detta bero på att du klippte bort fortsättningen?Snubben förklarar ju:

Det där är inte en förklaring som på något sätt anspelar på det han skrev ovan, och inte heller har det ens en teoretisk bäring på verkligheten.

Gör om, gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in