Citat:
Ursprungligen postat av
plastgubben
Jag har inte träffat en enda muslim som inte älskar sina föräldrar. En muslim sa till mig att om man inte älskar sina föräldrar så tror man inte på Gud enligt Islam. Om jag hade vuxit upp under samma omständigheter som muslimer, med muslimska föräldrar t.ex., så hade jag kanske kunnat sympatisera med dem. Men jag tror inte att muslimer har en blekaste aning om hur det är att ha vuxit upp i Väst med västerländska föräldrar. Jag tror också att kärleken till föräldrarna korrelerar negativt med graden av evolution, dvs. ju mer evolverad en människa är desto mindre älskar den sina föräldrar. Jag får också intrycket att alla muslimer är väldigt materialistiska samt att de alla är väldigt
neurotypiska. Jag tycker att det verkar som att Islam är en religion av dyrkande av kvinnan och det jordiska. Kanske finns ett samband mellan Isis ur egyptisk mytologi och ISIS:
Isis
Otroligt mycket trams och fördomar i en enda trådstart.
Några korrigeringar:
1. Muslimer och/eller araber är lika "evolverade" som du eller jag. Vi tillhör alla samma art -
Homo sapiens - och utvandrade från Afrika ganska nyligen, för mindre än 100 000 år sedan. De ytliga skillnader som finns mellan olika folkgrupper beror mest på klimatanpassningar och innebär inte att olika folkgrupper är mer eller mindre "evolverade".
2. Muslimer är överlag mer värdekonservativa än västerländska kristna, och har därför större respekt för föräldrar, familj och traditioner. Detta behöver emellertid inte vara något negativt. Många hävdar tvärtom att det moderna samhället med sin värdenihilism gått för långt. Värdenihilism är inte heller något tecken på att man är mer "evolverad". Se punkt 1 ovan.
3. Många muslimer har vuxit upp i Europa och förstår precis hur det västerländska samhället fungerar. Sedan kanske de inte gillar alla bitar, vilket är en annan sak.
4. Jag ger inte mycket för dina teorier att muslimer skulle vara mer materialistiska eller mindre benägna till autistiska störningar än andra. Möjligen kan olika typer av störningar vara mer skambelagda i en värdekonservativ miljö, och därför oftare komma att sopas under mattan.
5. Att muslimer skulle dyrka kvinnan är en originell teori. Många som intresserar sig för kvinnofrågor hävdar ju tvärtom att islam är en misogyn religion.
6. Terroristorganisationen "ISIS" har inget med den egyptiska gudinnan Isis att göra. Organisationens korrekta namn på engelska är ISIL, vilket står för Islamic State in Iraq and the Levant. Sedan heter Levanten ash-Sham på arabiska, vilket en del felöversatt till Syrien. Därav "ISIS". De har dessutom bytt namn till IS kort och gott, dvs. Islamic State, för ett par månader sedan.