2015-04-04, 00:35
Medlem
LegaliseItNows avatar
Märkte idag när jag parkerade min Saab 9-5 från 2006 på min plats att det var olja på marken + en liten plastring.
http://i.imgur.com/Hiu86IJ.jpg
Tänkte fylla på med olja imorrn.

Är detta något stort problem? Går det att ignorera om jag ser till att det alltid finns olja i motorn eller borde jag försöka lämna in och få en diagnos samt få det fixat så snabbt som möjligt?
Senast redigerad av LegaliseItNow 2015-04-04 kl. 00:42.
Citera
2015-04-04, 16:42
Medlem
svengörans avatar
Plastringen behöver ju inte komma från din bil men oljeläckan bör du kolla upp.

Det finns 2st stålrör för oljan som brukar rosta sönder på 9-5 så att det börjar läcka men dom där motorerna brukar läcka som såll lite överallt så det kan vara många olika fel.
Lägg en tidning under nästa gång du parkerar för att vara helt säker på att det är från din bil oljan kommer.
Citera
2015-04-04, 16:43
Medlem
Kukifitts avatar
Har för mig att Saab 9-5 har haft en hel del problem med vevhuspackningen. Byt den annars lär turbon klegga igen!
Citera
2015-04-04, 16:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukifitt
Har för mig att Saab 9-5 har haft en hel del problem med vevhuspackningen. Byt den annars lär turbon klegga igen!

Tror det gäller modeller innan 2006 där vevhusenten uppgraderades typ 8ggr.
Saabarna är rena katstrofbilar när det gäller oljeläckage och brukar vara nersölade precis överallt så det är skitjobbigt att leta stora läckor på dom då det inte brukar vara endast 1 läcka utan ett par stycken.
Senast redigerad av svengöran 2015-04-04 kl. 16:51.
Citera
2015-04-04, 20:59
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Plastringen behöver ju inte komma från din bil men oljeläckan bör du kolla upp.

Det finns 2st stålrör för oljan som brukar rosta sönder på 9-5 så att det börjar läcka men dom där motorerna brukar läcka som såll lite överallt så det kan vara många olika fel.
Lägg en tidning under nästa gång du parkerar för att vara helt säker på att det är från din bil oljan kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kukifitt

Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Tror det gäller modeller innan 2006 där vevhusenten uppgraderades typ 8ggr.
Saabarna är rena katstrofbilar när det gäller oljeläckage och brukar vara nersölade precis överallt så det är skitjobbigt att leta stora läckor på dom då det inte brukar vara endast 1 läcka utan ett par stycken.

Så lämna in bilen på lagning? Har helförsäkring men vad kostar det att byta dessa 2 stålrör eller fixa läckorna vad det nu är? Jag antar att det inte är världens lättaste för vem som helst att laga.

Snart skall jag åka från Danmark till Kiruna, skall man försöka fixa det först för att förminska skadorna eller går det bra och fylla på med olja och fortsätta köra?
Citera
2015-04-04, 21:34
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Så lämna in bilen på lagning? Har helförsäkring men vad kostar det att byta dessa 2 stålrör eller fixa läckorna vad det nu är? Jag antar att det inte är världens lättaste för vem som helst att laga.

Snart skall jag åka från Danmark till Kiruna, skall man försöka fixa det först för att förminska skadorna eller går det bra och fylla på med olja och fortsätta köra?

Du kommer få anmärkning på besiktningen om det är för mycket oljekladd, Är det ingen större läcka så kan du lugnt köra vidare ett tag till.
Du bör låta någon ta en titt på problemet, Du kanske känner någon som har koll på bilar som kan se om det bara är ventilkåpspackningen eller något annat enkelt att åtgärda.

Frågan är nu var det läcker, Hur mycket det läcker och om det kan förvärras på kort tid.

Här är rören som brukar läcka men det kan som sagt vara något annat också.
http://blog.nosdelar.se/2011/07/lackande-oljekyl-saab-9-5.html
Senast redigerad av svengöran 2015-04-04 kl. 21:37.
Citera
2015-04-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow

Helförsäkring lär knappast hjälpa dig med en 9 år gammal bil.
Har du tillgång till högtryck eller bor nära en hall med högtryck?
I så fall rekomenderar jag dig att göra en motortvätt. Finns speciella medel till det men se till att motorn är kall. Nör du spolar av motorn så var försiktig så du inte riktar strålen, direkt på elektriska komponenter.
När motorn väl är ren ( gäller även alla behållare och rör med vätskor ) så kör 10-15 mil. Sedan hissar du upp och letar upp läckaget. Fota gärna och dela här så lär du nog snart veta vad som läcker.
En fördel är om oljan är svart i motorn, men inget krav.
Citera
2015-04-09, 10:03
Medlem
Motorn har flytande packning, så det är bara att lyfta ner tråget och transmissionskåpan. Det är oftast där det läcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in