2015-04-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kan ha rätt och du kan ha fel om Birger Elmér där, men du har fel om mig, för jag har inte alls bundit mig till ett scenario med satanism och parapsykologi inom de svenska hemliga tjänsterna. Det är bara en möjlighet som jag inte avfärdar så lättvindigt som dig.

Det är det som kallas omvänd logik. Något är sant oavsett hur ogrundat det verkar tills dess att det kan avfärdas och fakta räknas där som "lättvindligt" Inga rakknivar här inte. Det mest osannolika är det mest troliga.

Skillnaden mellan oss är att jag utgår från dokumentation och analys medan du håller det för lika troligt att det handlar om fantasifulla sekter utan egentligt stöd för dessa antaganden.

Alltid är dina tankebanor snabba och märkliga och bygger på personliga erfarenheter eller upplevelser som aldrig kan verifieras där enstaka korn av sanning vävs in i en fantasiväv där en satanistprofessor snabbt kopplas till misstänkt Stay Behind.

Uppriktigt sagt tror jag att du förlorar de flestas öra med sådana slutsatser där de flesta ser att det är totalt vilse i pannkakan och kan se vilka som förmedlar kvalificerad analys.
Citera
2015-04-04, 11:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är det som kallas omvänd logik. Något är sant oavsett hur ogrundat det verkar tills dess att det kan avfärdas och fakta räknas där som "lättvindligt" Inga rakknivar här inte. Det mest osannolika är det mest troliga.

Skillnaden mellan oss är att jag utgår från dokumentation och analys medan du håller det för lika troligt att det handlar om fantasifulla sekter utan egentligt stöd för dessa antaganden.

Alltid är dina tankebanor snabba och märkliga och bygger på personliga erfarenheter eller upplevelser som aldrig kan verifieras där enstaka korn av sanning vävs in i en fantasiväv där en satanistprofessor snabbt kopplas till misstänkt Stay Behind.

Uppriktigt sagt tror jag att du förlorar de flestas öra med sådana slutsatser där de flesta ser att det är totalt vilse i pannkakan och kan se vilka som förmedlar kvalificerad analys.
Jaså! Du tillämpar Ockhams rakkniv på information. Nej den ska man tillämpa på konkreta teorier. Då förstår jag dig lite bättre rent psykologiskt. Jag må ha snabba och lättvindiga tankebanor, men du är antingen en lögnare eller en enkelspårig träskalle. I såna fall!
Citera
2015-04-04, 12:56
Medlem
ieshos avatar
Jag tror att de flesta som då och då tittar i tråden just uppskattar den för den "dokumentation och analys" som vissa användare bidrar med.

Men jag saknar faktiskt mer "personliga erfarenheter eller upplevelser" i tråden. Även om sånt inte kan "verifieras" så tycker jag att några av de mest intressanta informationerna jag fått i tråden kommer från just "personliga erfarenheter eller upplevelser". Tänk bara på tinytiny och den värdefulla inblick denne användare bidragit med i tråden.

Tyvärr agerar vissa poliser och driver vad som verkar vara ren psyop mot vissa som bidrar med "personliga erfarenheter eller upplevelser", vilket gör mig misstänksam. Vem vinner på att "personliga erfarenheter eller upplevelser" motas bort och förlöjligas?

Att alla "personliga erfarenheter eller upplevelser" inte är lika värdefulla är ganska uppenbart, men hittills har jag inte sett något i den vägen i tråden som rättfärdigar t.ex. boboslackes vakthunds-beteende. Var och en måste själv få avgöra vad som är intressant och hur intressant det är.

Ingen människa med den bildning som boboslacke ändå uppvisar, kan väl vara så vilse att den tror att "skadliga" uppgifter måste motas bort med sluggermetoder?
Citera
2015-04-04, 13:00
Medlem
Birger Elmer bild från jallai.se faximil Aftonbladet 11/8 1988
http://www.jallai.se/wp-content/uploads/2014/06/Krigs-IB-03-red.jpg

Citat:
Enligt Dahlgren såg mannen ut att vara en chefsperson i 60-årsåldern.

Frågor att fundera kring. Vad/vem kan den okände mannen ha besökt inom kort promenad från Mynttorget och vad gjorde det så bråttom att åka till Polishusets garage där folk väntade på honom?
Citera
2015-04-04, 15:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:

Frågor att fundera kring. Vad/vem kan den okände mannen ha besökt inom kort promenad från Mynttorget och vad gjorde det så bråttom att åka till Polishusets garage där folk väntade på honom?
Jadu, det kan man fråga sig. I området finns ju hela den svenska statsapparaten inom gångavstånd. I t ex Skandiahuset, där utbildningsdepartementet huserade satt Lennart Bodström. I närheten fanns också gamla Kanslihuset och Riksdagen. Förutom att mannen ifråga kan ha klämt in ett personligt ärende så kan behovet av ett stopp vid Mynttorget bero på att han skulle träffa någon för antingen rapport eller ordergivning (ta emot eller ge).

Sedan får man ju inte glömma att gamla avdankade politiker och tjänstemän av hävd hade kvar arbetsrum lite varstans långt efter pensioneringen. Så hade t ex fd arméchefen Sköld ett arbetsrum på försvarsdepartementet, Sverker Åström ett dito på UD och gamla partiledare häckade ibland i partikanslierna på Riksdagen.

Som Z-artikeln med Birger Elmér visar så slutar inte gamla underrättelseuvar, deras nätverk finns kvar och samverkar/motverkar som en underström. När ÖB ville höra Wennerström efter att ett vittne hört av sig på 80-talet så gick uppdraget till Thede Palm som tog Wennerström med ut på en promenad två äldre gentlemen emellan. Sedan skrev han en rapport om saken.

Redan här ser vi två exempel på nätverk av oldboys, Elmér och Palm. Jag tror knappast att dessa båda stod på någon vänlig fot med varann. Särskilt Palm tog mycket illa vid sig av att bli avpolletterad 1965.

En annan oldboy inom de hemliga tjänsterna är Gunnar Jarring som mest gjort sig känd som diplomat och ambassadör. Men han byggde upp underrättelsetjänsten C-byråns analys- och bearbetningsgrupp och behöll livet ut nära kontakt med underrättelsetjänsten. T ex var det Jarring som rekryterade Thede Palm till C-byråns analysgrupp. Även Sverker Åström rekryterades till den här gruppen innan hans karriär på UD tagit fart ordentligt.
Citera
2015-04-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jadu, det kan man fråga sig. I området finns ju hela den svenska statsapparaten inom gångavstånd. I t ex Skandiahuset, där utbildningsdepartementet huserade satt Lennart Bodström. I närheten fanns också gamla Kanslihuset och Riksdagen. Förutom att mannen ifråga kan ha klämt in ett personligt ärende så kan behovet av ett stopp vid Mynttorget bero på att han skulle träffa någon för antingen rapport eller ordergivning (ta emot eller ge).

Det var i vart fall ett viktigt möte och knappast något personligt ärende eftersom det sedan blev fart och bråttom till Polishuset och Holmer beställt resan åt denne. Känns som att det kan ha varit ett möte där någon form av operativ verksamhet beslutades och drog igång som Holmer var angelägen om men som chefstjänstemannen måste förankra. Chefstjänstemannen måste haft mycket goda kontakter både här och där. Senare plockas ju denne upp vid Operan och släpps senare vid Odenplan. Holmer cirklar enligt Dahlgren kring Rådmansgatan strax före mordet.
Citera
2015-04-04, 16:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det var i vart fall ett viktigt möte och knappast något personligt ärende eftersom det sedan blev fart och bråttom till Polishuset och Holmer beställt resan åt denne. Känns som att det kan ha varit ett möte där någon form av operativ verksamhet beslutades och drog igång som Holmer var angelägen om men som chefstjänstemannen måste förankra. Chefstjänstemannen måste haft mycket goda kontakter både här och där. Senare plockas ju denne upp vid Operan och släpps senare vid Odenplan. Holmer cirklar enligt Dahlgren kring Rådmansgatan strax före mordet.
Nu kommer jag att spekulera rejält grovt.

HH lägger upp ett scenario i förhand där det finns ett inrapporterat hot mot OP. När makarna Palme anländer till bion via Rådmansgatan antar alla att de tar den vägen hem också. HH´s tanke är att komma glidande Rådmansgatan och stoppa makarna på väg hem. Där skall han myndigt och allvarligt meddela statsministern att det föreligger ett hot och att de skall kliva in i bilen så HH kan skjutsa hem dom säkert. Samtidigt kan man plocka in Kramm i lugn och ro.

Vad i allsin dagar skulle detta taskpeleri syfta till? Ja, säg det. Men HH skulle t ex kunna kasta skit på Säpo som inte reagerat för detta påstådda hot. Resultatet skulle kunna bli att HH och Stockholmspolisen flyttar fram sina maktpositioner på Säpos bekostnad. För HH personligen skulle han definitivt stärka sina chanser att efterträda Romander som CRP.

Skulle HH verkligen kunna sätta en sådan fräck plan i verket? Ja, varför inte. Han verkar ju varit en mycket kreativ karriärist som gick över lik för att få sin vilja igenom.

När planen sedan går i stöpet och OP skjuts till döds då är det ett rejält omtag som krävs. Kramm förblir aktuell i några timmar men så har han plötsligt alibi. Ny gärningsman sökes. Det kan förklara en del konstigheter och varför HH absolut inte får vara i Stockholm eller ens i närheten.
Citera
2015-04-04, 16:03
Medlem
Citat:

Det kanske är litet för tidigt, men annars kanske man kunde tänka sig att vår 60-åring ger instruktioner till män som är på plats för att bevaka OPs hemfärd och utflykter under kvällen?
Citera
2015-04-04, 16:06
Medlem
Citat:
Vet man var Elmers folk tog vägen efter IB avslöjandet?

Här är persongalleriet från tiden det begav sig.

http://fib.se/fib_1/IB/spioner.html

Kempe lär vara släkt med FRA-chefen med samma namn. Westin lär vara Bo Westins dotter. Degerblom och Åkerman är andra som det hade varit intressant att veta vart de tog vägen.
Citera
2015-04-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Via Åke Ortmarks bok från 1971 och Folken1s artikel från Skånska Dagbladet samma år kan vi utgå ifrån att Olle Frånstedt var väl insatt i Barbro-gruppen före 1975,han var ju läskunnig.
Bertil Lundin var chef för analysgruppen, fram tills dess han blev dito för hela organisationen.

Vet du hur länge BL var chef för analysgruppen? Om han var chef redan 1985 bör det ju vara han som analyserade Gordievskij-materielet.

Är det 1996 han tillträder som chef för KSI eller är det tidigare?
Citera
2015-04-04, 16:12
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kanske är litet för tidigt, men annars kanske man kunde tänka sig att vår 60-åring ger instruktioner till män som är på plats för att bevaka OPs hemfärd och utflykter under kvällen?
Om man lägger till det Moelv säger i intervjun från förra året så kan det kanske stämma. Moelv säger ju där att anledningen till att OP är på uruselt humör och kommer försent till regeringslunchen är att han blivit briefad om en hotbild mot honom och att han påtvingats en bevakning. Men det är inte Säpo och hans ordinarie livvaktspersonal som skall bevaka honom. Oklart varför, om det är en kompromiss mellan OP och partiet eller om det är någon misstro mot Säpo. Det är underförstått att det är en säkerhetsorganisation närstående SAP som skall anlitas.

Här skulle då Birger Elmér passa in i sammanhanget som gammal IB- och partiman. Då måste han göra en halvhalt innan mötet i Polishuset för att få mer kött på benen och kompletterande order.

Då är det logiskt att det är Holmér som skall leda den här övervakningsoperationen, mannen som hela sin karriär stått på avrop för uppdrag åt SAP.
Citera
2015-04-04, 16:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ett första test på sanningshalten i RolF Dahlgrens berättelse är att ta reda på om moderatledaren Ulf Adelson var i området runt riksdagshuset under morddagen. "Dallas" säger att chefspersonen i 60-årsåldern spontant säger "titta där går Adelson" när de parkerar vid mynttorget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in