2015-04-03, 23:03
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Vilka böcker är rekommenderad lösning om Boforsskandalen? Både med/utan eventuell bäring på MOP.
Kan rekomendera dessa :

Vapensmugglarna / Bo G Andersson, Bjarne Stenquist

Bofors Historien bakom nyheterna / Chitra Subramaniam

Die akte Bofors / Bo G Andersson, Christoph Andersson

Operation Norrsken / Christop Andersson

Ingen väg tillbaka / Björn Molin

Hemligstämplat / Henrik Westander

Bofors svindlande affärer /Henrik Westander

Berättelser från 1900-talet / Carl-Johan Åberg

Bok av Jan Mosander som jag ej kommer ihåg vad den heter...

Svenska freds 2-3000 sidiga slutrapport om svensk vapenexport. ( finns på riksdagsbiblioteket)

samt en hel del i Indiska dagstidningar på nätet.

...samt P3...eller om det var P1 som har (som alltid) bra dokumentär...om boforsskandalen.

finns även pod om bofors i palmepodden ( med Batra)...lite mer lättsmält.
Senast redigerad av natteknik 2015-04-03 kl. 23:52.
Citera
2015-04-03, 23:09
Medlem
mvagrippas avatar
Helene Lööf pratar om svensk högerextremism på kunskapskanalen 2335.
Citera
2015-04-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Helene Lööf pratar om svensk högerextremism på kunskapskanalen 2335.

Tyvärr har jag inte fullt förtroende för hennes forskning.
Citera
2015-04-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

OP5 bestod av ett sekretariat, en ledn/avd. en und/avd., en säk/avd. och en attachéenhet. GBU bytte också namn till SSI 1982, samma år som Birger Elmér går i pension och "Samuel Ulfson" blir Sektionschef för OP5.

Vet man var Elmers folk tog vägen efter IB avslöjandet?
Citera
2015-04-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vet man var Elmers folk tog vägen efter IB avslöjandet?

Svd rapporterar 1987 att 5 gubbar skall ha varit kvar när Medin tar över SSI 1984. 1987 får man veta att det är 2 kvar, däribland Joel H:s mystiske handläggare - "Ljungman" som Lampers kallar honom.
Citera
2015-04-04, 07:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Bok av Jan Mosander som jag ej kommer ihåg vad den heter...
Bland spioner, kommunister och vapenhandlare

http://www.minabibliotek.se/138947/bland-spioner-kommunister-och-vapenhandlare
Senast redigerad av Grandioso 2015-04-04 kl. 07:27.
Citera
2015-04-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Svd rapporterar 1987 att 5 gubbar skall ha varit kvar när Medin tar över SSI 1984. 1987 får man veta att det är 2 kvar, däribland Joel H:s mystiske handläggare - "Ljungman" som Lampers kallar honom.

Jag tänkte namn inte statistik t ex på kvinnorna som jobbade för honom vart tog de vägen?

Sedan kan man fråga sig när Elmer faktiskt tog pension?

Enligt en artikel av Robert Ashberg verkar han ha varit aktiv efter mordet på Palme

Citat:
Vintern 1988 var jag själv med en känd spion på restaurang Riche i Stockholm. Vi hade ätit en god middag med mycket vin och stod vid varsin pissoar på toaletten när jag fick frågan om jag ville börja rapportera.
– Det är ju så bra med journalister, sa spionen. De sysslar med information hela dagarna.
Han hette Birger Elmér. Femton år tidigare hade Jan Guillou och Peter Bratt i tidskriften Folket i Bild/Kulturfront avslöjat honom som chef för den hemliga svenska underrättelseorganisationen IB. Och han jobbade alltså fortfarande med inhämtning av uppgifter åt någon myndighet eller institution.
Det var jag som bjudit Elmér på middagen. Den var ett tack för att jag i tidningen Z fått göra den första stora intervjun med honom om IB och dess verksamhet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article12074283.ab
Citera
2015-04-04, 09:26
Medlem
Citat:
Jag tänkte namn inte statistik t ex på kvinnorna som jobbade för honom vart tog de vägen?

Sedan kan man fråga sig när Elmer faktiskt tog pension?

Enligt en artikel av Robert Ashberg verkar han ha varit aktiv efter mordet på Palme

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article12074283.ab

Så här står det i Aschbergs intervju i tidningen Z, publicerad hösten 1988.

"Idag är Elmér pensionär men arbetar med vissa 'konsultuppdrag' som han inte vill berätta närmare om. Han har kontakterna med de gamla kollegerna kvar, emellanåt träffar han andra oldboys i spioneriet, både i Sverige och utomlands.

Z har tagit reda på att han för en tid sedan rådfrågats av både militären och polisen om sin syn på palmemordet. Om mordet säger han dock:

- Jag vet inte vad man skall tro. Tecknen tyder på att det rörde sig om en ensam galning."
Citera
2015-04-04, 10:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Så här står det i Aschbergs intervju i tidningen Z, publicerad hösten 1988.

"Idag är Elmér pensionär men arbetar med vissa 'konsultuppdrag' som han inte vill berätta närmare om. Han har kontakterna med de gamla kollegerna kvar, emellanåt träffar han andra oldboys i spioneriet, både i Sverige och utomlands.

Z har tagit reda på att han för en tid sedan rådfrågats av både militären och polisen om sin syn på palmemordet. Om mordet säger han dock:

- Jag vet inte vad man skall tro. Tecknen tyder på att det rörde sig om en ensam galning."
Rydström kallade Elmér för "pysken" och Frånstedt hävdar att Elmér sysslade med parapsykologi, så det kan inte uteslutas att han visste hur "tecknen" skulle tolkas...
Citera
2015-04-04, 10:28
Medlem
Jag tackar Mvagrippa för de klarläggande inläggen och formalia och vill komplettera med hur vi i den begränsade information som finns kan klarlägga hur Elmers nätverk sett ut och vilken betydelse det kan ha i dessa sammanhang.

Som framgick av t ex Aschbergs artikel verkar det som att Elmer är aktiv långt efter Palmes död med värvningar och att han påstår sig ha ett nätverk av informatörer på varenda tidningsredaktion. Journalister är enligt Elmer nyttiga. Man kan förstå det då Elmer började sin karriär med arbete inom Psykförsvaret och FRA. Frågan är om det finns något liknande parallellt nätverk i historien i vårt land. Jag tror inte det! Till slut är både han och Jan Guillio på samma sida.

Elmers nätverk var uppbyggt under lång tid och omfattade journalister inom all riksmedia, politiker och fackföreningsfolk (att vara IB anknuten verkar ha varit en fördelaktig karriärväg där) och dessutom ett nät av täckanställda t ex som byrådirektörer inom statliga verk och myndigheter etc. Dessa nätverk har till mycket stor del varit personligt knutna till Elmer och de som funnits med har också de haft goda karriärmöjligheter för att uttrycka det diplomatiskt.

Genom att så mycket byggs upp och går via Elmer måste han ha personligen haft en makt som är så nära begreppet "deep state" man kan komma vilket syns ganska tydligt. Trots IB avlöjandet fortsätter verksamheten i nya former, trots att han formellt slutat finns han kvar hos ÖB oavsett vem som innehar den formella regeringsmakten (till mångas förtret) och får man tro Aschberg så är han aktiv långt efter "pensionen" och fortsätter att värva.

Elmer bör ha haft en sådan makt att rapporterade fribrytare inom IB och Säpo som rapporterades spana på OP kunde ha omplacerats men några snabba telefonsamtal. Så skedde dock inte.

Elmer formellt pensionerad och Guillou stod nu varandra nära och Elmer gav JG bakgrundsmaterial till hans framgångsrika böcker. Samtidigt är det JG som briserar Harwardaffären. Tillfälligheter?

Medias hantering av Palmemordet? Många har förundrats av medias hantering av palmemordsbevakningen. Fortfarande idag ser man det tydligt trots att det svängt en del! Hela Petterssonspåret är en medial hype utan egentliga juridiska grunder bara för att nämna en sak.

Bara några "irriterande" journalister och privatspanare har stört den bilden möjligen förutom några på Säpo som kände till åtminstone delar av nätverken som kan ha varit inne på andra spår och velat gräva där men det har på olika sätt bekämpats.

Lingärde som matade Polisspårens främsta företrädare fick enligt många sina informationer från just Elmer.

Ebbe och Holmers uppvaktningar av regeringskretsar först att ta kontrollen över utredningen och sedan via Ebbeaffärens olagliga verksamhet har förundrat många även inom regeringen. Hur kunde de agera så. Vem kunde ge dem sådan makt?

Ja, att varken Holmer eller Ebbe hade den förankringen är ganska uppenbart men vem kan ha stött dem diskret. Ingen har reagerat på att t ex Ebbe knappast var OP:s vän i det. För övrigt hade de varken intellekt eller praktisk duglighet nog att organisera själva. Däremot hade de ganska säkert haft nära kontakter med Elmer sedan lång tid och olika mörkläggningsaffärer från Bordellaffärer, Ib-avslöjanden till Sjukhusspionafärer. Utan Elmers medverkan och stöd hade de inte kunnat lyckas.

Alla dessa saker kan inte vara en slump. Elmer och hans nätverk uppbyggt under långa tider måste finnas högst i toppen av detta. När Elmer dog kan man fråga sig om allt försvann i glömskans hav eller om Elmer säkrat återväxten på något sätt.

Nåväl dit jag vill komma med detta är att det kanske blir lättare att avkoda personer och händelser om man jobbar med en arbetshypotes som angriper kartläggningen både från toppen och från basen för att se om linjerna möts i detaljer!

Ta Holmers chaufförs beskrivne okände chefstjänsteman t ex. Kan det vara någon med aktuell eller tidigare ställning inom Elmers organisation?

Glad påsk på er med dessa tankar.
Citera
2015-04-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Rydström kallade Elmér för "pysken" och Frånstedt hävdar att Elmér sysslade med parapsykologi, så det kan inte uteslutas att han visste hur "tecknen" skulle tolkas...

Rydströms namn har nog mera att göra med att han ursprungligen var kopplad till Psykförsvaret och analys av sovjetisk propaganda som var hans "vetenskapliga" gärning.

wikipedia:
Citat:
han tillträdde den 22 oktober 1951 blev han direkt chef för "utrikesavdelningens psykologiska detalj

(Elmér, Birger (1956). Propagandaanalys: en studie av sovjetiska radioutsändningar på svenska och finska språken åren 1952-1954. Stockholm: Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar. Libris 1276050)

Wikipedia:
Citat:
Elmér följde också rysk radio upptagen av "ett par svenska myndigheter", framför allt Försvarets radioanstalt (FRA)
Citat:
I samband med nedskjutningen av en DC-3 i juni 1952 åkte han till Wiesbaden på radioupptagninguppdrag.

Ingenstans kan man spåra något reellt intresse för paraspykologi men däremot verkar han ha varit en alldeles enstående manipulatör. Därav kan man nog dra slutsatsen att han inte var öppenhjärtig i kontakterna med Frånstedt utan att det var sagt i något syfte. Antingen för att testa denne eller för att framstå som knäpp och ofarlig.

Att som du dra snabba svepande slutsatser som att "psyken" och påstått parapsykologiintresse skulle leda till dina teorier om tecken i skyn och anagramtolkning finns inget fog för alls. Det säger nog mera om ditt tänkande än om verkligheten.
Citera
2015-04-04, 11:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Rydströms namn har nog mera att göra med att han ursprungligen var kopplad till Psykförsvaret och analys av sovjetisk propaganda som var hans "vetenskapliga" gärning.

wikipedia:

(Elmér, Birger (1956). Propagandaanalys: en studie av sovjetiska radioutsändningar på svenska och finska språken åren 1952-1954. Stockholm: Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar. Libris 1276050)

Wikipedia:

Ingenstans kan man spåra något reellt intresse för paraspykologi men däremot verkar han ha varit en alldeles enstående manipulatör. Därav kan man nog dra slutsatsen att han inte var öppenhjärtig i kontakterna med Frånstedt utan att det var sagt i något syfte. Antingen för att testa denne eller för att framstå som knäpp och ofarlig.

Att som du dra snabba svepande slutsatser som att "psyken" och påstått parapsykologiintresse skulle leda till dina teorier om tecken i skyn och anagramtolkning finns inget fog för alls. Det säger nog mera om ditt tänkande än om verkligheten.
Du kan ha rätt och du kan ha fel om Birger Elmér där, men du har fel om mig, för jag har inte alls bundit mig till ett scenario med satanism och parapsykologi inom de svenska hemliga tjänsterna. Det är bara en möjlighet som jag inte avfärdar så lättvindigt som dig.

Det verkar som om BE försöker hålla OF på avstånd med sin mer eller mindre äkta entusiasm för parapsykologi, men vad han berättade för OF om att lyfta saker med tankekraft stämmer mycket bra in på vad en satanist och tillika språkprofessor på SU "sysslade med" på sjuttio och åttiotalet. En bekant till mig som han ville värva till satanismen fick spektaklet demonstrerat för sig.

För att förekomma dig, min bekant flyttade till ett äldre (nu upprustat) bostadsområde i Traneberg där det visade sig bo många beväpnade och extrema människor vilka hon i efterhand, efter att ha läst bl.a. Jallais böcker, associerar med Stay Behind. Genom dessa grannar påtvingades hon mer eller mindre en kontakt med satanist-professorn.

Det gäller att kunna ha flera tankar, flera scenarier och flera motsägande uppgifter i huvudet. Hur som helst så har jag inte lika höga tankar om mördarna som de flesta i tråden verkar ha.
Senast redigerad av iesho 2015-04-04 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in