Tjena!
Jag behöver hjälp med att välja vilken skola jag skall söka till. Önskar input från er som har studerat liknande eller som jobbar inom webbutveckling och vet vad som är nyttigt och vilka kunskaper som kommer att efterfrågas om ett par år.
Värt skall nämnas är att jag är ganska noob inom programmering. Hade jag hållit igång intresset under gymnasietiden så skulle jag hellre studerat till Systemutvecklare nu då framtidsutsikterna ser riktigt bra ut för dom, men jag är lite skraj för att det är för avancerat för mig.
Så vilket utav tre följande alternativ verkar bäst och mest givande, och som borde ge bra jobb+lön efter examen:
1) Webbutveckling--programmering (3 år, Skövde Högskola)
2) Webbprogrammering (2 år, Linnéuniversitetet)
3) Webbutveckling (2 år, Mittuniversitetet)
Mycket tacksam för svar och alla kommentarer ni kan ha angående detta för jag är helt lost!
Jag behöver hjälp med att välja vilken skola jag skall söka till. Önskar input från er som har studerat liknande eller som jobbar inom webbutveckling och vet vad som är nyttigt och vilka kunskaper som kommer att efterfrågas om ett par år.
Värt skall nämnas är att jag är ganska noob inom programmering. Hade jag hållit igång intresset under gymnasietiden så skulle jag hellre studerat till Systemutvecklare nu då framtidsutsikterna ser riktigt bra ut för dom, men jag är lite skraj för att det är för avancerat för mig.
Så vilket utav tre följande alternativ verkar bäst och mest givande, och som borde ge bra jobb+lön efter examen:
1) Webbutveckling--programmering (3 år, Skövde Högskola)
- Algebra och logik GIN, 7,5 hp
- Databassystem G1N, 7.5 hp
- Datakommunikation - introduktion G1N, 7,5 hp
- Webbutveckling - datorgrafik G1N, 7.5 hp
- Datorns grunder G1N, 7,5 hp
- IT i organisationer - introduktion G1N, 7,5 hp
- Introduktion till User Experience Design G1N, 7.5 hp
- Objektorienterad programmering G1N, 7.5 hp
- Grundläggande programmering med C++ G1N, 7.5 hp
- Webbutveckling - webbplatsdesign G1N, 7.5 hp
- Informationssäkerhet - introduktion G1N, 7,5 hp
- Webbprogrammering G1F, 7.5 hp
- Databaskonstruktion G1F, 7.5 hp
- Operativsystem G1F, 7.5 hp
- Software engineering G1F, 7.5 hp
- Webbutveckling - XML API G1F, 7.5 hp
- Projekt i software engineering G1F, 15 hp
- Webbutveckling - content management & drift G2F, 7,5 hp
- Webbteknologi - forskning och utveckling G2F, 7,5 hp
- Examensarbete i informationsteknologi med inriktning mot webbutveckling G2E, 30 hp
2) Webbprogrammering (2 år, Linnéuniversitetet)
- Grundläggande programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1N*. (Konstruktion av välstrukturerade program i Javascript. Prototypbaserad objektorienterad programmering.)
- Webbteknik 1 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundläggande webbdesign med klientbaserad teknik.)
- Klientbaserad webbprogrammering 7,5, G1F*. (Konstruktion av webbläsarbaserade applikationer med bland annat Javascript)
- Serverbaserad webbprogrammering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Konstruktionav webbserverbaserade applikationer samt förståelse för olika typer av webbservrar och dess kommunikation med webbklienten)
- Programvaruteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Introduktion i
- programvaruutveckling. Kursen fokuserar på verktyg som kan användas under utveckling av programvara som stöd för bland annat modellering, konfigurationshantering och testning.)
- Objektorienterad programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Klassbaserad objektorienterad programmering med C#)
- Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett mjukvaruprojekt där en fungerande mjukvara skall utvecklas med hjälp av de teoretiska och praktiska förutsättningar som getts i tidigare kurser.)
- Kurser som är möjliga att byta ut i samråd med programansvarig:
- Grafiska verktyg 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundtekniker för skapande av vektor*baserad grafik, bitmapbaserad grafik samt 3D*grafik.)
- Objektorienterad analys och design med UML 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Kunskaper om hur objektorienterad analys och design kan implementeras i ett objektorienterat programmeringsspråk samt grunderna i modelleringsspråket UML.)
- Introduktion till mjukvarukvalitet 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Framställning av webbaserad mjukvara med hög kodkvalitet.)
- Mjukvarutestning 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Enhets*, system* och integrationstestning, acceptanstestning)
- Databasteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Metoder och teorier för databasdesign. Frågespråk, dokument* och relationsdatabaser)
- Webbramverk 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Förståelse för hur webbramverk och designmönster kan användas i samband med utveckling av webbapplikationer.)
- Webben som applikationsplattform 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Webbens arkitektur, framväxt och utveckling samt betydelse/påverkan för dagens samhälle)
- Mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett kundorienterat mjukvaruprojekt med ett fokus på projektledning och projektplanering.)
- Självständigt arbete 7,5 hp, Datavetenskap, G1E.* (Självständigt arbete omfattande teoretisk och experimentell verksamhet med åtföljande rapportskrivning och muntlig presentation.)
3) Webbutveckling (2 år, Mittuniversitetet)
- Webbutveckling I, 7,5 hp
- Flashapplikationer, Photoshop och datakunskap, 7,5 hp
- Webbutveckling II, 7,5 hp
- Typografi och form för webb, 7,5 hp
- Databaser, modellering och implementering, 7,5 hp
- Web 2.0, 7,5 hp
- Webbdesign för CMS, 7,5 hp
- Webbanvändbarhet, 7,5 hp
- Webbapplikationssäkerhet, 7,5 hp
- Projektledning, 7,5 hp
- Webbutveckling för mobila enheter, 7,5 hp
- Programmering i C#.NET, 7,5 hp
- ASP.NET med C#, 7,5 hp
- Affärsplaner och kommersialisering, 7,5 hp
- Multimedia för webben, 7,5 hp
- Självständigt arbete, 7,5 hp
Mycket tacksam för svar och alla kommentarer ni kan ha angående detta för jag är helt lost!
Senast redigerad av knasgubbe 2015-04-03 kl. 11:36.
Senast redigerad av knasgubbe 2015-04-03 kl. 11:36.
Du kan plugga på en strand i Kambodja.