Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-03, 11:31
Medlem
Tjena!

Jag behöver hjälp med att välja vilken skola jag skall söka till. Önskar input från er som har studerat liknande eller som jobbar inom webbutveckling och vet vad som är nyttigt och vilka kunskaper som kommer att efterfrågas om ett par år.

Värt skall nämnas är att jag är ganska noob inom programmering. Hade jag hållit igång intresset under gymnasietiden så skulle jag hellre studerat till Systemutvecklare nu då framtidsutsikterna ser riktigt bra ut för dom, men jag är lite skraj för att det är för avancerat för mig.

Så vilket utav tre följande alternativ verkar bäst och mest givande, och som borde ge bra jobb+lön efter examen:

1) Webbutveckling--programmering (3 år, Skövde Högskola)
  • Algebra och logik GIN, 7,5 hp
  • Databassystem G1N, 7.5 hp
  • Datakommunikation - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Webbutveckling - datorgrafik G1N, 7.5 hp
  • Datorns grunder G1N, 7,5 hp
  • IT i organisationer - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Introduktion till User Experience Design G1N, 7.5 hp
  • Objektorienterad programmering G1N, 7.5 hp
  • Grundläggande programmering med C++ G1N, 7.5 hp
  • Webbutveckling - webbplatsdesign G1N, 7.5 hp
  • Informationssäkerhet - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Webbprogrammering G1F, 7.5 hp
  • Databaskonstruktion G1F, 7.5 hp
  • Operativsystem G1F, 7.5 hp
  • Software engineering G1F, 7.5 hp
  • Webbutveckling - XML API G1F, 7.5 hp
  • Projekt i software engineering G1F, 15 hp
  • Webbutveckling - content management & drift G2F, 7,5 hp
  • Webbteknologi - forskning och utveckling G2F, 7,5 hp
  • Examensarbete i informationsteknologi med inriktning mot webbutveckling G2E, 30 hp

2) Webbprogrammering (2 år, Linnéuniversitetet)
  • Grundläggande programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1N*. (Konstruktion av välstrukturerade program i Javascript. Prototypbaserad objektorienterad programmering.)
  • Webbteknik 1 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundläggande webbdesign med klientbaserad teknik.)
  • Klientbaserad webbprogrammering 7,5, G1F*. (Konstruktion av webbläsarbaserade applikationer med bland annat Javascript)
  • Serverbaserad webbprogrammering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Konstruktionav webbserverbaserade applikationer samt förståelse för olika typer av webbservrar och dess kommunikation med webbklienten)
  • Programvaruteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Introduktion i
  • programvaruutveckling. Kursen fokuserar på verktyg som kan användas under utveckling av programvara som stöd för bland annat modellering, konfigurationshantering och testning.)
  • Objektorienterad programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Klassbaserad objektorienterad programmering med C#)
  • Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett mjukvaruprojekt där en fungerande mjukvara skall utvecklas med hjälp av de teoretiska och praktiska förutsättningar som getts i tidigare kurser.)
  • Kurser som är möjliga att byta ut i samråd med programansvarig:
  • Grafiska verktyg 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundtekniker för skapande av vektor*baserad grafik, bitmapbaserad grafik samt 3D*grafik.)
  • Objektorienterad analys och design med UML 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Kunskaper om hur objektorienterad analys och design kan implementeras i ett objektorienterat programmeringsspråk samt grunderna i modelleringsspråket UML.)
  • Introduktion till mjukvarukvalitet 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Framställning av webbaserad mjukvara med hög kodkvalitet.)
  • Mjukvarutestning 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Enhets*, system* och integrationstestning, acceptanstestning)
  • Databasteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Metoder och teorier för databasdesign. Frågespråk, dokument* och relationsdatabaser)
  • Webbramverk 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Förståelse för hur webbramverk och designmönster kan användas i samband med utveckling av webbapplikationer.)
  • Webben som applikationsplattform 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Webbens arkitektur, framväxt och utveckling samt betydelse/påverkan för dagens samhälle)
  • Mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett kundorienterat mjukvaruprojekt med ett fokus på projektledning och projektplanering.)
  • Självständigt arbete 7,5 hp, Datavetenskap, G1E.* (Självständigt arbete omfattande teoretisk och experimentell verksamhet med åtföljande rapportskrivning och muntlig presentation.)

3) Webbutveckling (2 år, Mittuniversitetet)
  • Webbutveckling I, 7,5 hp
  • Flashapplikationer, Photoshop och datakunskap, 7,5 hp
  • Webbutveckling II, 7,5 hp
  • Typografi och form för webb, 7,5 hp
  • Databaser, modellering och implementering, 7,5 hp
  • Web 2.0, 7,5 hp
  • Webbdesign för CMS, 7,5 hp
  • Webbanvändbarhet, 7,5 hp
  • Webbapplikationssäkerhet, 7,5 hp
  • Projektledning, 7,5 hp
  • Webbutveckling för mobila enheter, 7,5 hp
  • Programmering i C#.NET, 7,5 hp
  • ASP.NET med C#, 7,5 hp
  • Affärsplaner och kommersialisering, 7,5 hp
  • Multimedia för webben, 7,5 hp
  • Självständigt arbete, 7,5 hp

Mycket tacksam för svar och alla kommentarer ni kan ha angående detta för jag är helt lost!
Senast redigerad av knasgubbe 2015-04-03 kl. 11:36.
Citera
2015-04-03, 11:41
Medlem
poolos avatar
Kandidatexamen (3 år) väger mer än högskoleexamen (2år) så kör du på Skövde. Annars tror jag att du lär dig webbutveckling på alla tre lärosäten (är inte så svårt).
Citera
2015-04-03, 12:02
Bannlyst
Som användaren ovanför säger, Skövde är att föredra rent "exameniserat", men du lär dig lika mycket i alla 3 universitet, om du inte skiter i all form av studier självklart.
Citera
2015-04-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Som användaren ovanför säger, Skövde är att föredra rent "exameniserat", men du lär dig lika mycket i alla 3 universitet, om du inte skiter i all form av studier självklart.

+1.. Hade själv valt skövde högskola om du bara har dessa att välja mellan.
Citera
2015-04-03, 12:41
Medlem
Programvaruteknik distans från Miun? Du kan plugga på en strand i Kambodja.

Innehåll
Datateknik GR (A):
Datavetenskaplig introduktionskurs, 7,5 hp
Operativsystem introduktion med tillämpningar i Linux, 7,5 hp
Introduktion till programmering i C++, 7,5 hp
Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
Datakommunikation och nätverk med tillämpningar i Linux, 7,5 hp
Webbprogrammering med HTML5, CSS3 och JavaScript, 7,5 hp
IT-forensik, 7,5 hp

Datateknik GR (B):
Objektorienterad programmering i C++, 7,5 hp
Java för C++ programmerare, 7,5 hp
Databaser, modellering och implementering, 7,5 hp
Designmönster med C++, 7,5 hp
Webbprogrammering, 7,5 hp
Självständigt arbete, 15 hp #
Applikationsutveckling för Android, 7,5 hp *
Metoder och verktyg i mjukvaruprojekt, 7,5 hp *
Systemprogrammering i UNIX/Linux, 7,5 hp *
XML, 7,5 hp *
Presentation av ny teknik, 7,5 hp

Datateknik GR (C):
Programmering med samtidighet och parallellism, 7,5 hp *
Tillämpad datateknik, 7,5 hp *
Självständigt arbete, 15 hp *

Datateknik AV:
Java Enterprise-utveckling med J2EE-standarden, 7,5 hp *
Artificiell intelligens för agenter, 7,5 hp *

Matematik GR (A):
Tillämpad matematik och matematisk statistik, 7,5 hp
Citera
2015-04-04, 10:19
Medlem
adagios avatar
Jag själv kommer söka mig in på webbprogrammering vid Linnéuniversitetet. Har hört mycket goda saker om den, och den verkar seriös och har ett vettigt upplägg. Gillar även att den är tvåårig med ett frivilligt tredje år.
Citera
2015-04-04, 15:56
Medlem
Vi har ju snackat i PM, så allt det gäller ...

Men jag såg en sak nu som det är lite tvek på. Mittuniversitetet har alltså en kurs på 7.5 HP i "Web 2.0"? Kanske inte betyder ett smack, men inte en jävel jag känner och tar på allvar har använt det konceptet/uttrycket annat än ironiskt sedan 2010. Liten flumvarning utfärdas.
Citera
2015-04-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGrisEnKo
Vi har ju snackat i PM, så allt det gäller ...

Men jag såg en sak nu som det är lite tvek på. Mittuniversitetet har alltså en kurs på 7.5 HP i "Web 2.0"? Kanske inte betyder ett smack, men inte en jävel jag känner och tar på allvar har använt det konceptet/uttrycket annat än ironiskt sedan 2010. Liten flumvarning utfärdas.

Vad är felet med web 2.0?
Citera
2015-04-05, 04:47
Medlem
Jag får tacka för svaren!

Skövde är jag ok med. De har även programmet "Datavetare-inriktning systemutveckling" på 3 år som är intressant. Här är kurserna till den
Rent spontant känns det som lite svårare och tyngre grejer att lära sig än på Webbutvecklingskursen. Men då får man väl också bredare och nyttigare grundkunskaper som kanske passar till fler jobb, samt att man får bättre lön än en webbutvecklare vad jag förstått.
Senast redigerad av knasgubbe 2015-04-05 kl. 05:14.
Citera
2015-04-05, 11:05
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasgubbe
Jag får tacka för svaren!

Skövde är jag ok med. De har även programmet "Datavetare-inriktning systemutveckling" på 3 år som är intressant. Här är kurserna till den
Rent spontant känns det som lite svårare och tyngre grejer att lära sig än på Webbutvecklingskursen. Men då får man väl också bredare och nyttigare grundkunskaper som kanske passar till fler jobb, samt att man får bättre lön än en webbutvecklare vad jag förstått.

Tänk så här: det är lättare att lära sig något som är enkelt på egen hand när du väl studerar något som kräver högre studietempo. Efter en eller två terminer på en datavetenskaplig program har du redan bra grunder för programmering och databaser, då är det bara att ta lite extrakurser som t.ex. http://dbwebb.se/kurser
Citera
2015-04-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Tänk så här: det är lättare att lära sig något som är enkelt på egen hand när du väl studerar något som kräver högre studietempo. Efter en eller två terminer på en datavetenskaplig program har du redan bra grunder för programmering och databaser, då är det bara att ta lite extrakurser som t.ex. http://dbwebb.se/kurser

Det jag är rädd för är att programmet "Datavetare-inriktning systemutveckling" på 3 år kommer att ge mig en bred kunskap där jag fått ett par introkurser till kodning men blir i slutändan inte expert på någonting. Verkar som att man måste läsa ytterligare kurser för att kunna få kött på benen att ens kunna göra något med grundkunskapen överhuvudtaget. Jag kan naturligtvis ha fel men det är intrycket jag fått.

Webbkodning däremot verkar man lätt kunna bli riktigt bra på ifall man fokuserar på det, och tror att man är ganska kunnig då man väl tar examen.

Rätta mig gärna ifall jag har fel, jag spekulerar bara och vill att ni skall övertala mig att göra det rätta

Är osäker på vad som ger mest fördelar på arbetsmarknaden--bred och ytlig- eller nichad och djup kunskap?
Citera
2015-04-12, 15:08
Medlem
Ingen som kollat på Webb och multimedia hos Karlstads universitet? Eller är det för mycket "flum" i jämförelse med liknande program?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in