2015-04-02, 20:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ukrainska Nadezhda Savchenko, under utredning i Moskva, sade i somras att Buk har tre komplicerade enheter och alla behövs. Det tar lång tid att lära sig systemet. Hon tror inte att de sk separatisterna hade kompetensen. Man ska minnas att Ukraina sköt ned ett passagerarplan under en militärövning i början av 2000-talet. Det tog flera år innan Kiev erkände.

Nej, "separatisterna" har inte kompetensen, men de ryska soldater som kom med fordonet in över gränsen enligt den teorin nederländska utredare uppenbarligen jobbar efter har denna kompetens.

Vidare: Det tog inte flera år, det är en ren lögn. Kiev erkände efter mindre än en månad, och USA hade då redan berättat för Ryssland att det rörde sig om en ukrainsk robot men ryssarna trodde inte på amerikanerna.
2015-04-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
jag hoppas "go' kväll" var trevligt idag!

om vi sen kollar på det du säger så stämmer det inte. citerar jag från minnet så låg donetsk kring 10 % av totala BNP:n, medan luhansk låg kring 5 %. men det spelar ingen större roll.

det betydligt viktigare är att båda regionerna var nettobidragstagare och att de - med få undantag - är nedgångna och föråldrade industrikyrkogårdar. dock finns en del viktiga naturresurser där. kolgruvorna är viktiga för ukraina (om än inte livsnödvändiga). yuzivska-gasfältet är också viktigt för framtiden (men det ligger mestadels utanför separatisternas områden).

avakov är dessutom notorisk med sina grandiosa statements, gärna via facebook (sant, ej skämt), med bristande verklighetskoppling.

Jag blev också förvånad av uppgiften, som du nog såg, men en sådan uppgift bör ju ha getts honom av en ekonom. Du får ta upp saken med Avakov, uttalandet är ju hans. Säger du att man inte kan lita på Ukrainas inrikesminister? Välkommen till klubben.
2015-04-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, "separatisterna" har inte kompetensen, men de ryska soldater som kom med fordonet in över gränsen enligt den teorin nederländska utredare uppenbarligen jobbar efter har denna kompetens.

Vidare: Det tog inte flera år, det är en ren lögn. Kiev erkände efter mindre än en månad, och USA hade då redan berättat för Ryssland att det rörde sig om en ukrainsk robot men ryssarna trodde inte på amerikanerna.

MH17 kommer vi nog att debattera tills vi förhoppningsvis får en pålitlig slutrapport. Då får vi veta. Du kan ha rätt i att Kiev erkände efter någon månad. Det är möjligt att minnet sviker mig.

Jag såg ett kort översatt avsnitt från videon nedan för några månader sedan. Nu kan jag inte hitta det. En ukrainsk soldat säger sig känna igen sin egen Buk-enhet på bilderna. Den är ju markerad. Kanske någon med bra sökkunskaper kan snoka rätt på översättningen.

Ingen engelsk text:

Buk man for Boeing. Ukraine in the Rye.

https://www.youtube.com/watch?v=26LQnqRAH50
2015-04-02, 21:24
Medlem
Nej att Ukraina skulle ha med nedskjutningen att göra är nog promilleliten, bara tänk vad som skulle hända om så var fallet, efter så lång tid. Vi i väst har ju satt stor tilltro till Ukrainska regimen, medan vi i stort sett vet att Ryssland ljuger mest hela tiden. Rysslands rykte kan inte bli mycket mer skadat medan Ukraina inte har råd med ett sviktande förtroende för landets ledning från utlandet och långivarna. Så utredningarna om hur flygkraschen kunde ske och vilka som låg bakom blir nog ingen större överraskning för oss. Njet.
2015-04-02, 21:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vi kan alltså konstatera att holländska utredare arbetar med teorin att en rysk BUK sköt ned planet. Visserligen har mycket pekat däråt även innan, men detta måste sägas vara mycket allvarliga anklagelser man nu riktar mot den ryska federationen. Man pratar också om andra teorier, men det är tydligt att man bedömer uppgifterna kring de avlyssnade telefonsamtalen som trovärdiga, se videon här från den nederländska polisens officiella Youtubekonto:

https://www.youtube.com/watch?v=olQNpTxSnTo

Om de bevis man presenterar håller för granskning i rättegång (och jag tror inte man slarvar med denna utredning) kommer Rysslands rykte som en första klassens skurstat cementeras för lång tid framöver. Inte nog med att man (troligen av misstag) har skjutit ned flygplanet, det värsta är de lögner och rökridåer man i så fall medvetet lagt ut för att rädda sitt eget skinn. Det är ett avskyvärt beteende mot helt oskyldiga Västerlänningar, och detta kommer få långtgående följder.

Räkna med att vi kommer att få höra motanklagelser, försök att smutskasta utredningen, vägran att erkänna, skrammel med vapen, och allt annat ryssarna kan hitta på. De kommer aldrig att erkänna, inte förrän en demokrat sitter i Kreml, så när ni läser inlägg på nätet som på olika sätt försöker smutskasta den nederländska polisen och deras utredning framgent så minns detta.
Att planet sköts ner av misstag har ju av mer sansade debatörer drivit som det mest troliga scenariot redan från början. Men man skall ju här minnas att nedskjutandet av civila plan av misstag har även USA gjort sig skyldiga till. Som du säger så är mörkläggandet kanske mera allvarligt här. Själv så tror jag alltjämt att möjligheten att skrämts dåligt utbildade separatister tryckt på avskjutarp´knappen inte skall uteslutas.

Vad som kommit bort i debatten tycker jag är flygbolagets ansvar. Man skall inte flyga civil trafik över krigszoner!
2015-04-02, 21:55
Medlem
Citat:
MH17 kommer vi nog att debattera tills vi förhoppningsvis får en pålitlig slutrapport. Då får vi veta. Du kan ha rätt i att Kiev erkände efter någon månad. Det är möjligt att minnet sviker mig.
Nio dagar tog det för Kiev att erkänna att de var de som sköt ner planet,
Flight 1812 was a commercial flight shot down by the Ukrainian military over the Black Sea on 4 October 2001
http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812

After 9 Days, Ukraine Says Its Missile Hit A Russian Jet
http://www.nytimes.com/2001/10/14/world/after-9-days-ukraine-says-its-missile-hit-a-russian-jet.html

Edit: Bara ett påpekande till våre käre bernad: Om jag vet (minns) att hela händelsen inträffade for mindre än en månad sedan, men säger att det skedde flera år sedan då är det lögn. Men om mitt minne säger mig att det hela inträffade för flera år sedan, och det är sakligt fel, så är det endast tecken på dåligt minne gällande händelsen - därmed ingen lögn.
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-02 kl. 22:25.
2015-04-02, 22:44
Medlem
I Ukraina kan man bli gripen för minsta misstanke om separatism. Det är därför förvånande att se folk protestera öppet. Den ukrainska militären talar om sin stora betydelse och folket, speciellt kvinnorna, säger emot. Kort video.

Ukraine - Mykolaiv | Demonstration. Crowd shouts: "Shame on you!" | Eng Subs

https://www.youtube.com/watch?v=WfXogtOlYAo
2015-04-02, 23:13
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
I Ukraina kan man bli gripen för minsta misstanke om separatism. Det är därför förvånande att se folk protestera öppet. Den ukrainska militären talar om sin stora betydelse och folket, speciellt kvinnorna, säger emot. Kort video.

Ukraine - Mykolaiv | Demonstration. Crowd shouts: "Shame on you!" | Eng Subs

https://www.youtube.com/watch?v=WfXogtOlYAo

Mycket liten mini-demonstration för kommunister. Kommunister kom ju inte ens i parlamentet så det är ju inte mycket till folklig yttring precis...

Vilket kan jämföras med: https://www.youtube.com/watch?v=tz1ZhZxFrio
Ni separatistkramare kan aldrig presentera denna typ av folkliga yttringar. Ni har era propaganda klipp med 100 betalda demonstranter. Fatta en sak - i Donbass är folk zombies, totalt opolitiska så vida de inte betalas. Kommunisterna är bussade till Mykolaiev.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-04-02 kl. 23:27.
2015-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad som kommit bort i debatten tycker jag är flygbolagets ansvar. Man skall inte flyga civil trafik över krigszoner!

Sant, men flygplanet fick av den ukrainska flygledningen tillåtelse att ta den vägen, antingen på order eller på begäran av flygbolaget för att spara pengar på resan. Planet fick sedan order att _nedstiga_ till farlig höjd över krigszonen. Flygbolaget borde ha vetat bättre, men det borde den ukrainska flygledningen också ha gjort. Ska man gå ned i höjd över en krigszon? Jag väntar spänt på en rapport om planets kommunikationer med flygledningen. Några kanske minns att den spanske flygledaren Carlos berättade på Twitter att SBU snabbt beslagtog filerna i Kiev. Carlos, som nu är helt försvunnen, verkar det som, rapporterade också att MH17 följdes av två ukrainska jaktplan. Detta är gamla uppgifter och jag kan naturligtvis inte bedöma dem, bara rapportera dem. Vid en katastrof är den första informationen värd att ha i minne. Vem minns Carlos? Lever han?
2015-04-02, 23:30
Medlem
Citat:
Sant, men flygplanet fick av den ukrainska flygledningen tillåtelse att ta den vägen, antingen på order eller på begäran av flygbolaget för att spara pengar på resan. Planet fick sedan order att _nedstiga_ till farlig höjd över krigszonen. Flygbolaget borde ha vetat bättre, men det borde den ukrainska flygledningen också ha gjort. Ska man gå ned i höjd över en krigszon? Jag väntar spänt på en rapport om planets kommunikationer med flygledningen. Några kanske minns att den spanske flygledaren Carlos berättade på Twitter att SBU snabbt beslagtog filerna i Kiev. Carlos, som nu är helt försvunnen, verkar det som, rapporterade också att MH17 följdes av två ukrainska jaktplan. Detta är gamla uppgifter och jag kan naturligtvis inte bedöma dem, bara rapportera dem. Vid en katastrof är den första informationen värd att ha i minne. Vem minns Carlos? Lever han?

skäms du inte för att ljuga konstant och medvetet?

(nej, "andra får bedöma" är inget frikort från att konstant och konsekvent posta ryska lögner)

"carlos" har aldrig funnits. han finns inte i något register hos varken spanska ambassaden, ukrainska immigrationsmyndigheten eller ukrainska luftfartsverket. han skulle aldrig kunna haft ett statligt jobb utan både uppehålls- och arbetstillstånd. för båda dessa skulle såväl ukrainska som spanska myndigheter haft honom i register. men - roligast av allt - det spelar ingen som helst jävla roll. endast ukrainska medborgare kan tränas och certifieras till flygledare i ukraina.
2015-04-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Mycket liten mini-demonstration för kommunister. Kommunister kom ju inte ens i parlamentet så det är ju inte mycket till folklig yttring precis...

Vilket kan jämföras med: https://www.youtube.com/watch?v=tz1ZhZxFrio
Ni separatistkramare kan aldrig presentera denna typ av folkliga yttringar. Ni har era propaganda klipp med 100 betalda demonstranter. Fatta en sak - i Donbass är folk zombies, totalt opolitiska så vida de inte betalas. Kommunisterna är bussade till Mykolaiev.

Jag ser kvinnor "som höjer sina röster", om du förstår den gamla referensen till en känd sång. Är de då automatiskt kommunister? Hur identifierar du dem? Hur vet du att de har bussats in? Allvarligt menad fråga.

Jag kollade upp din länk. Jag förstår väl varför Maidan2 startade i fattiga Ukraina, som länge plundrats av oligarker och politiker. Det var en folklig protest, som starka inhemska och utländska krafter utnyttjade och sedan perverterade, enligt min mening. Att flytta fokus är ett klassiskt knep. Då sitter oligarkerna ganska säkra och det utländska inflytandet också. Situationen i Ukraina är nu värre än före Maidan och jag tror att du vet det.

De sista stora svenska demonstrationer jag minns ägde rum på 80-talet då hundratusentals demonstrerade mot kärnkraften. De ledde ingenstans.
2015-04-02, 23:39
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Jag väntar spänt på en rapport om planets kommunikationer med flygledningen. Några kanske minns att den spanske flygledaren Carlos berättade på Twitter att SBU snabbt beslagtog filerna i Kiev. Carlos, som nu är helt försvunnen, verkar det som, rapporterade också att MH17 följdes av två ukrainska jaktplan. Detta är gamla uppgifter och jag kan naturligtvis inte bedöma dem, bara rapportera dem. Vid en katastrof är den första informationen värd att ha i minne. Vem minns Carlos? Lever han?
Utöver det putlerthesmall skrev.

-Planet ändrade inte höjd.
-Varför ska man göra ett beslag i Kiev när flygledarna sitter i Dnipropetrovsk?
-Det var inte jaktplan och dessutom skedde detta i en annan del av Ukraina.

Den första informationen var förövrigt från separatisterna när dom på twitter skröt att de skjutit ned en ukrainsk antonov bara några minuter efter crashen. Den tweeten raderades snabbt.
Senast redigerad av Dubbeltrast 2015-04-02 kl. 23:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in