2015-04-02, 13:26
Medlem
RoaldDahls avatar
Det pratas bland folk om att en del troende påstår sig ha sett Gud, särskilt bland ateister ser man sådana yttranden om troende ibland. Så, ni som hävdar att ni sett Gud - hur ser Han ut?

Det skulle vara mycket intressant att få veta. Jag är själv troende på Guds existens. Men jag har aldrig rent fysiskt sett Gud.
Citera
2015-04-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det pratas bland folk om att en del troende påstår sig ha sett Gud, särskilt bland ateister ser man sådana yttranden om troende ibland. Så, ni som hävdar att ni sett Gud - hur ser Han ut?

Det skulle vara mycket intressant att få veta. Jag är själv troende på Guds existens. Men jag har aldrig rent fysiskt sett Gud.

Vilka troende åsyftas? Det kan knappast röra sig om judar eller kristna, hänvisar till 2 Mos 33:20 där Herren sa till Moses: Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.
Citera
2015-04-02, 13:32
Medlem
goran744s avatar
Jag tror att Gud måste man "se" med känslorna. Hjärtat i samspel med hjärnan och sanningen.
Äkta lycka utan att ha stulit från någon eller lurat någon eller annat fult. Ren och fin lycka som känns inom en till exempel.
Hjärtat skall se, inte ögat.
Citera
2015-04-02, 13:35
Medlem
TheDarkCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror att Gud måste man "se" med känslorna. Hjärtat i samspel med hjärnan och sanningen.
Äkta lycka utan att ha stulit från någon eller lurat någon eller annat fult. Ren och fin lycka som känns inom en till exempel.
Håller med dig jag tror också att man kan känna av en viss kontakt med gud med känslor, det är väldigt fantastiskt själv förstår jag mig inte på det där. Väldigt komplicerat och invecklat.
Citera
2015-04-02, 13:56
Medlem
Så här ser han ut:

Jesus har solbränd hy, bruna ögon som lyser, han ler inte, har röda läppar, fin näsa ( ingen potatis näsa ) Brunt nästa svart hår - mittbena - håret går till axlarna. Vit långärmad klänning som täcker fötterna. Han är runt 170-175 cm lång.

Vissa har även sett han med ett lila gehäng - för de som inte vet vad gehäng är - så är det ett band över axeln ner mot höften. Lila står för Kung.
Citera
2015-04-02, 14:24
Medlem
Jag läste någonstans att Paulus kanske hade något fel med ögonen, baserat på det som hände vid hans omvändelse, att han tackade någon församling för att de tog emot honom trots hans handikapp eller dylikt, att han kallade någon en "vitmålad vägg" innan han såg att det var en överstepräst, och att han hade med sig en författare, Lukas.

Men då kanske man går för långt i sina tolkningar. Det är synd att inte några fysiska defekter nämns om Jesus. Man hade tagit honom mer på allvar om han kämpade med sina hemorrojder. Han var väl här för att känna på hur det är att vara människa?
Senast redigerad av JesusStalMinPost 2015-04-02 kl. 15:10.
Citera
2015-04-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har känslor,varför ser inte jag gud? Jag har även ett hjärta..... men det fungerar mer som en muskel.
Enligt oss människor finns/fanns det tusentals gudar. Någon borde jag väl i så fall se?
Citera
2015-04-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Så här ser han ut:

Jesus har solbränd hy, bruna ögon som lyser, han ler inte, har röda läppar, fin näsa ( ingen potatis näsa ) Brunt nästa svart hår - mittbena - håret går till axlarna. Vit långärmad klänning som täcker fötterna. Han är runt 170-175 cm lång.

Vissa har även sett han med ett lila gehäng - för de som inte vet vad gehäng är - så är det ett band över axeln ner mot höften. Lila står för Kung.
Är det inte en "synd"att ha långt hår? (enligt bibeln)
Citera
2015-04-02, 14:33
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Är det det?
I så fall kanske som en påföljd av att man inte ska spela Gud/Jesus.
Citera
2015-04-02, 14:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har känslor,varför ser inte jag gud? Jag har även ett hjärta..... men det fungerar mer som en muskel.
Enligt oss människor finns/fanns det tusentals gudar. Någon borde jag väl i så fall se?

Ja det gör det ja! Ser du dig själv så är det tillräckligt, det gäller väl endast att se dig själv och i varje situation.
Det är ju endast du själv som vet vad som händer inom dig och i din MUSKEL vid sorg, glädje, kärlek och lycka med mera, eller i din körtel hjärnan
Citera
2015-04-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Är det det?
I så fall kanske som en påföljd av att man inte ska spela Gud/Jesus.
13Döm själva: passar det sig att en kvinna ber till Gud barhuvad? 14Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår 15men en heder för kvinnan, hon har ju fått sitt hår som slöja. 16Någon kanske vill börja strida om detta, men vi har ingen annan ordning, och det har inte någon av Guds församlingar.

Dock finns det väl inget som säger att Jesus hade långt hår?
Citera
2015-04-02, 14:55
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Du tänker kanske på detta uttalande 1 Kor 11:14

14.

Lär icke själva naturen eder att det länder en man till vanheder, om han har långt hår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in