2015-04-02, 01:08
Medlem
Chablisnoirs avatar
Min mor berättade för mig om sin barndom på 20-30-talet, då, när tattarna kom och tog över andras hem på landsbygden. "Tattarna kom i karavaner med sina dragkärror, från hus till hus. När de hittade en svag familj som inte hade pondus och förmåga att stoppa deras framfart och syfte, tog de över gård och hus.
"Här ska vi bo och här ska vi vara", lär ledaren ha klargjort. De hade det riktiga husfolket som hjon.
Ett av barnan till husfolket kom iväg och kunde larma grannar och byfolk gick ihop för att köra bort tattarna.
Liknande berättelser har jag hört från finländare. Gav man tattarna lillfingret försökte de ta allt, stal kreatur eller vägrade flytta från ens gård.

Någon måste ju på något sätt få tag på ägaren till huset!! Fast han kan ju vara ihjälslagen och rånad på sin identitet, nycklar, telefon.
Citera
2015-04-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Någon måste ju på något sätt få tag på ägaren till huset!! Fast han kan ju vara ihjälslagen och rånad på sin identitet, nycklar, telefon.

Det där är faktiskt ganska intressant, om romerna slår ihjäl fastighetsägaren kan polisen inte avhysa någon eftersom fastighetsägaren inte går att få tag på.
Citera
2015-04-02, 01:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Min mor berättade för mig om sin barndom på 20-30-talet, då, när tattarna kom och tog över andras hem på landsbygden. "Tattarna kom i karavaner med sina dragkärror, från hus till hus. När de hittade en svag familj som inte hade pondus och förmåga att stoppa deras framfart och syfte, tog de över gård och hus.
"Här ska vi bo och här ska vi vara", lär ledaren ha klargjort. De hade det riktiga husfolket som hjon.
Ett av barnan till husfolket kom iväg och kunde larma grannar och byfolk gick ihop för att köra bort tattarna.
Liknande berättelser har jag hört från finländare. Gav man tattarna lillfingret försökte de ta allt, stal kreatur eller vägrade flytta från ens gård.

Ja det ärväl rätt stökigt på sina håll i Spanien nuförtiden. Har haft släktingar som hade hus där slutet 60 talet och in till 80 talet någon gång. Andra bekanta hade senare men sålde det var rätt mycket inbrott och det blev rätt frekvent faktiska personrån. Eller så har gubben flyttat från Spanien till något annat land och glömt eller inte brytt sig om att meddela myndigheter i Sverige. Men har han pantsatt huset för lån må väl banken veta (Dock att uppgiften kan vara sekretssbelagd hos dem). Fast stugan kanske inte är belånad.
Citera
2015-04-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det där är faktiskt ganska intressant, om romerna slår ihjäl fastighetsägaren kan polisen inte avhysa någon eftersom fastighetsägaren inte går att få tag på.

Om fastighetsägaren är ihjälslagen behöver det inte nödvändigtvis vara romerna. Men det bör rimligtvis finnas arvtagare eller testamentstagare. Hade han bott i Sverige hade det väl varit allmänna arvsfonden som får kvarlåtenskapen, inte en susning hur det är för folk bosatta i Spanien utan arvtagare eller testamenttagare. Hittas inte kroppen så ska det väl gå viss tid innan formell dödförklaring sker.
Citera
2015-04-02, 02:08
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome

En fullt korrekt iaktagelse och ska jag tolka detta i sin förlängning så innebär det att nödvärnsrätten inom kort kommer ge fastighetsägare rätt att skjuta "besökare" rakt av. Fast några fastighetsägare kommer behöva dö först.

Å andra sidan så kan vi kanske kasta äganderätten åt sidan öht, bara att knalla in, ha ihjäl de boende och skaffa undan liken så har man en ny stuga...

Det är vilket som känns det som.
Citera
2015-04-02, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
En fullt korrekt iaktagelse och ska jag tolka detta i sin förlängning så innebär det att nödvärnsrätten inom kort kommer ge fastighetsägare rätt att skjuta "besökare" rakt av. Fast några fastighetsägare kommer behöva dö först.

Å andra sidan så kan vi kanske kasta äganderätten åt sidan öht, bara att knalla in, ha ihjäl de boende och skaffa undan liken så har man en ny stuga...

Det är vilket som känns det som.

Vad hette han då som försvann var det på 80-talet Björkegren?? Där visste man ju inte om han drog sig undan frivilligt eller inte.
Citera
2015-04-02, 03:14
Medlem
Om ägaren i stället tar "tillbaka" sitt hus med våld, vad händer då?
Citera
2015-04-02, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkestenke

Han får väl kasta ut dem som är där men inte med mer våld än nöden kräver (och man kan knappast göra vad som helst) och lär nog bäst inte använda sig av omdömeslösa "ombud". Lättast är väl att kontakta polis.....(är det därför månne polisen inte agerar?).

Björkegrens tillgångar var väl belånade så långivarna tog väl dem till exekutiv auktion om och när betalningarna inte flöt in.

Jag antar kungen i Spanien (där faktiskt monarken var den som demokratiserade landet) inte är riktigt nöjd med sin rumänske svärson heller.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-04-02 kl. 03:28.
Citera
2015-04-02, 03:53
Medlem
Förlåt, googlade just Björkegren fallet och han försvann visst -94.
Citera
2015-04-02, 05:30
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkestenke

Ja, i det här sjuka jävla landet så åker husägaren på egenmäktigt förfarande och sedemera kanske misshandel!
Citera
2015-04-02, 07:16
Medlem
pappasiss avatar
Jag har varigt i huset dom bor i nu. för ett år sen var det öde och öppet och fallfärdigt tror inte ägaren bryr sig om det men man vet ju aldrig
Citera
2015-04-02, 07:39
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasis
Jag har varigt i huset dom bor i nu. för ett år sen var det öde och öppet och fallfärdigt tror inte ägaren bryr sig om det men man vet ju aldrig
Varför var du i huset? Har du bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in