• 1
  • 2
2015-04-01, 14:08
Medlem
Hej!

Här sitter jag ser ut som frågetecken. Ska fylla i en blankett, men jag vet inte skillnaden mellan ordet gatuadress och postadress.

Någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar!
Citera
2015-04-01, 14:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gatuadressen är gatan du bor på.
Ex. Kungsgatan

Postadrssen är orten du bor på.
ex. Stockholm - Fagersta - Vällingby --Smålandsstenar - Tanumshede - Gnarp

Kort sagt, det som står efter postnumret på de försändelser du får.
Citera
2015-04-01, 14:17
Medlem
Gatuadress eller besöksadress är adressen där du bor.
Postadressen är dit posten lelevereras, vilket kan vara samma, men även t.ex. en postbox.
Citera
2015-04-01, 15:58
Medlem
Det är ett oftanligt korkat ord.

Ibland betyder postadress HELA adressen, dvs namn, gata, postnummer + ort

Ibland betyder det bara "postort"

Det är ganska enkelt att lista ut vilket dock. Om du bara har ett fält att fylla i då är det ju uppenbart att det är postorten de är ute efter
Citera
2015-04-01, 16:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Gatuadressen är gatan du bor på.
Ex. Kungsgatan

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Gatuadress eller besöksadress är adressen där du bor.
Postadressen är dit posten lelevereras, vilket kan vara samma, men även t.ex. en postbox.

Ja.
Citera
2015-04-02, 09:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej.

Jo
Citera
2015-04-02, 09:12
Bannlyst
Jens Motherfucker Ljungström : Namn
Klaghamnsgatan 12 : Gatuadress
73242 Lida : Postnummer+Postort = Postadress
Senast redigerad av AnikkiStrom 2015-04-02 kl. 09:15.
Citera
2015-04-02, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo

Nej, postadress innefattar allt inte bara orten. Det du far efter heter postort.

Citat:
Ursprungligen postat av AnikkiStrom
Jens Motherfucker Ljungström : Namn
Klaghamnsgatan 12 : Gatuadress
73242 Lida : Postnummer+Postort = Postadress

Postadress är hela paketet och sedan kan den delas upp i olika delar:

Namn
Adress (gata, fack eller box)
Postnummer
Postort

Postadress är således till vem och var postleverantören levererar försändelser och där någon form av mantalsskrivning finns för person eller företag. Leveransadress är en från postadress avvikande adress för leverans. Besöksadress är den adress där ett företag har en mottagning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-02 kl. 12:46.
Citera
2015-04-02, 13:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, postadress innefattar allt inte bara orten. Det du far efter heter postort.

Postadress är hela paketet och sedan kan den delas upp i olika delar:

Namn
Adress (gata, fack eller box)
Postnummer
Postort

Postadress är således till vem och var postleverantören levererar försändelser och där någon form av mantalsskrivning finns för person eller företag. Leveransadress är en från postadress avvikande adress för leverans. Besöksadress är den adress där ett företag har en mottagning.
Svar nej ännu en gång.
Titta på vilken blankett du vill där du ska fylla i adressuppgifter.
Citera
2015-04-02, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Svar nej ännu en gång.

Titta själv och läs på.

Läs hos Skatteverket angående ansökan om särskild postadress. Det är en ruta innefattande ett flertal uppgifter, nämligen:

Citat:
Särskild postadress inom Sverige
Utdelningsadress Nummer och bokstav Uppg Lgh/Övr
Postnummer Postort

Du skrev i ditt inlägg:

Citat:

Kort sagt, du har fel. Det som står efter postnumret är postort.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-02 kl. 14:27.
Citera
2015-04-07, 01:55
Bannlyst
Citat:
Svar nej ännu en gång.
Det är väl ganska givet att man med postadress syftar på den adress dit posten når.
Citera
2016-10-22, 18:27
Medlem
Jag misstänker att användningen har ändrats med tiden och att det råder en hel del förvirring om saken. Den betydelse jag har med mig sen jag var ung (70-talet) är att det är orten där postkontoret beläget. Jag kan tänka mig att man numer ofta använder "postadress" som "utdelningsadress". Skulle inte förvåna mig ett dugg om det också skiljer sig mellan äldre blanketter och nya blanketter och att man mer och mer har kommit att förknippa postadress med utdelningsadress. Men det äldre etablerade bruket verkar ha varit att i 666 37 Inferno så är 666 37 postnummer och Inferno är postadress. Det är också den definition som ges av Svenska akademins ordbok (SAOB):
-ADRESS. ortnamn som betecknar viss postanstalt o. som skall anges på försändelse till person som vistas inom denna anstalts värksamhetsområde; (uppgift om) ort l. plats (postanstalt) dit ngns post skall sändas (för vidare befordran till bostaden); ofta allmännare: ngns adress för postförsändelser; jfr bostads-adress. Byn heter Hökmark, men postadressen är Hökmarksby. NerAlleh. 1871, nr 17, s. 4. SFS 1932, s. 296. —

I svensk författningssamling verkar det vanligtvis användas i betydelsen utdelningsadress.
Min privata gissning är att postadress från början avsåg adressen på postkontoret och att det då vanligtvis inte heller användes några postnummer, utan att man mer eller mindre adresserade sina brev till "Stina i kärleksnästet vid hamna, Fatelboda" eller "Jeppe på berget, Älgavränget" där då Fatelboda respektive Älgavränget var själva postadressen och brevbäraren hade så bra koll på alla i området så det i stort sett räckte med namnet för att han skulle kunna leverera. (Minns för övrigt jazzpianisten Charlie Norman en gång berättade i ett tv-program om hur han aldrig mer skulle klaga på posten efter det att han fått ett brev som var adresserat till Tjalinåmashå Stockholm, alltså Charlie Normans Show i Stockholm som gick på Berns eller något sådant stället.)
Sen har adressystemet utvecklats och standardiserats, men postadress har förblivit postkontorets ort tills på senare tid.

Förmodligen kan man betrakta alla ovan givna alternativ som riktiga. Själv är jag anhängare av postkontorets ort.

Rent praktiskt bör det framgå av sammanhanget vilket som avses, om det är utdelningsadress, postort eller postnummer plus postort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in