Citat:
Ursprungligen postat av
Svart.Karisma
Jag uppskattar svaret ditt! Anledningen till att jag undrar, är för att jag är nyfiken generellt sätt av antidepressivas negativa effekter, och hur de påverkar just mig, då jag tagit dem en period. Då jag kanske inte alltid verkar allt för intelligent och karismatisk inför mina föräldrar, läkare eller personer på flashback, finns det inte lika stor motivation av de som råder mig - att vara lika kritiska mot läkemedlet. "Du är ju ändå inte så genial, så det finns väl inte så mycket medicinen kan trubba av?" eller "Effekterna lär vara obetydliga/obefintliga med tanke på att din hälsa annars är väldigt dålig."
Jag anser att det råder mer omsorgsfull kritik mot de som tar antidepressiva, som är mer intelligenta, har bättre mental hälsa, och har mer att förlora.
Okej. Det är inte helt lätt att tolka ditt inlägg.
Men du menar ett en person med stort ansvar, ett stort intellekt, och i en betydande position typ skulle ha mer att "förlora på" att ta antidepp? Att denne person skulle ha högre krav en gemene man, på att vara alert?
Just så, tror jag absolut inte att du kan tänka. Det finns nog andra i viktiga positioner som fått ta till antidepp som du inte ens märkt. Antidepp är ju ångestdämpande. Ångest brukar ju kunna vara förunnat de mest kreativa människor. Absolut att man kan behålla klarhet och stort intellekt fast man är tvungen att ta dessa antidepressiva.
Det var också därför jag kommenterade runt kring JÅ beteende. Han är helt klart tilltufsad, och förändrad både till utseende och sätt (ett sätt som både verkar lite sävligt, samtidigt som han svarar nästan lite depressivt på Skavlans kritiska frågor). JÅ är uppenbarligen tilltufsad av sin utbrändhet, och kanske har just han blivit "lite såsig" av sin medicinering också? Svårt att veta
Jag tycker inte att man kan resonera så, att antideppmedicinering går på intellektet direkt. Däremot kan man ju bli trött i hela kroppen exempelvis, och inte orka hålla koncentration av det, och så vidare. Där man ska ha med i bakhuvudet att ALLA reagerar olika. Vissa blir inte det minsta trötta. De blir helt enkelt mer fungerande människor än de var innan.
Och då är det ju naturligtvis mycket bättre för deras kapacitet att de äter medicinen.
Ångest för övrigt, kan
öka intellektet, och intelligens och alerthet. För att man helt enkelt tar sig igenom svårare faser i livet, och får en större insikt.
Jag anser att jag utvecklat min kapacitet enormt både av knockar i själen och även under antideppsintagande-tider.
Men jag förstår hur du menar, om du tror att just JÅ:s intagande av antidepp kan vara en bromskloss just för att i hans roll krävs det en enorm kapacitet.
Hur ska det gå? -tänker jag i mitt fall. Han verkar ju så omtumlad? Men jag relaterar det inte riktigt till, att just antideppen skulle vara en bromskloss för honom. Det är inte värre än att bli omtumlad av alkoholmissbruk, som människor i betydande positioner haft. De kan ta sig upp igen.
För min del så tänker jag nog individuellt just kring JÅ, att jag tycker att man just i en SD-ledningsposition nästan måste ha en "övermänniskas" kapacitet för att klara av det.
Han har haft ett övermäktigt stort tålamod förut anser jag. Vem orkar utsättas dagligdags för utfrysning på jobbet? Vem orkar med att folk försöker leta fel in absurdum på en och tar varje tillfälle i akt att förtala en? Vilka människor överhuvudtaget orkar att utsättas för den press SD-ledare utsätts för egentligen?
Jag förstår att han kollapsat. Det är ju den kollaps han fortfarande visar att han har (inte medicineringen i sig) som gör att jag undrar om han orkar.
Och ja, han var smått snarstucken i intervjun med Skavlan. Och ja, han har förut utmärkt sig med ett stort tålamod under sina år, tycker jag.