2015-03-31, 15:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Detta är ju en smula märklig situation. Man får alltså ta över och bo i folks hus om de inte är hemma.

Vilken paragraf lutar sig polisen mot som gör att de ej har stöd att agera? De vet inte om de har tillåtelse av ägaren. Då får de väl avhysas till det att de vet hur det ligger till.

Nej nej nej. Att flytta en person mot dennes vilja är ett ingripande som kräver lagstöd. Det enda man har är väl att de eventuellt skulle vara där olovligen. Och det är ägaren som måste ge någon indikation på det. Lika med om de anses störiga, som ägare till en fastighet är tröskeln avsevärt lägre för vilken störning som är relevant. En granne i ett villa- sommarstugeområde kan inte klaga på om jag är uppe hela natten så länge jag inte för höga ljud eller typ riktar en strålkastare mot deras hus. Om grannen tycker det är jobbigt att sitta uppe och hålla koll på när jag släcker läslampan är ett självvalt problem..
Citera
2015-03-31, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dontbeahero
Visst, om man har tomtar på loftet och tror på jultomten, så kan det ju finnas en liten möjlighet att det förhåller sig just så. Att polisen jobbar utifrån ett sådant förhållningssätt förvånar mig inte det minsta.
Hela poliskåren är ju en tomteverkstad.

De har ju hittat på sådana historier förr:
Efter att polisen identifierat sällskapet och tagit DNA släpptes de. Personerna ska ha sagt att de hyrt stugan för 5 000 kronor av en man som de träffat på vid en bensinstation i Söderhamn. De ska ha besökt Sverige för att plocka bär. Mikael Franzén säger att sällskapet släpptes eftersom det saknades tillräckliga bevis(!).

Read more: http://www.swedenconfidential.info/2012/07/08/kringresande-folket-ockuperade-privat-sommarstuga-vandaliserade-allt/#ixzz3VyFDuT00
Citera
2015-03-31, 15:47
Medlem
Bergakungens avatar
Det jag tror många missar:

Sverige är en rättsstat och polisen agerar med lagstöd. Lagstödet för att kasta ut husockupanter och markockupanter är inte särskilt svagt, men utgångspunkten är att det är fastighetsägaren som skall initiera utkastandet, ingen annan.

Om inte en husockupation (eller markockupation) sker på bar gärning blir det omedelbart bekymmer, därför att vi inte skiljer på romer, EU-migranter eller svenska medborgare och skälig misstanke gäller för att göra ingripanden. Om ingen ägare klagar på att man är på platsen (grannarna räknas inte) blir det inget.

Det här kan ju verka oerhört löjigt och mesigt, men vill man ha det som i Afrika eller Ryssland är det ju bara att ge polisen rätt att agera friare. Jag är dock inte helt säker på att detta skulle uppskattas av riktigt alla.
Citera
2015-03-31, 15:48
Medlem
Nattlandets avatar
En enkel rak fråga till er som läser den här tråden:

Vad tror ni kommer att hända när dessa zigenartiggare träffar alla sina tiggarkollegor eller återvänder till sitt hemland på semester och berättar att i Sverige kan man kliva rakt in i ett främmande hus och bosätta sig och polisen gör absolut ingenting förutom att rycka på axlarna?
Citera
2015-03-31, 15:55
Medlem
Apropås Aftonbladets reportage så var det ännu ett reportage där man kan fundera på vad de vill. På ett ytligt plan verkar "tyck synd om" strängen vara slagen. Men detaljer beskrivna motsäger det. En man i reportaget har rätt till en pension men har den inte för han är analfabet och vet inte hur man fyller i blankett och har tydligen inte drift nog att be någon som kan läsa och skriva om hjälp. Barnen går i risig skola där toaletten är ett hål i golvet (och vad är konstigt med det? Rumänien är ett rätt fattigt f.d. öststatsland som inte får samma subventioner som de rikare tidigare medlemsstaterna i EU och antagligen fungerar det på liknande sätt där...i områden där inga eller lite skatteintäkter finns har man inte råd med bra standard på offentlig service. Bättre med kvalificerad lärare än en fin toalett kan jag tycka.
Citera
2015-03-31, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet

Vad tror ni kommer att hända när dessa zigenartiggare träffar alla sina tiggarkollegor eller återvänder till sitt hemland på semester och berättar att i Sverige kan man kliva rakt in i ett främmande hus och bosätta sig och polisen gör absolut ingenting förutom att rycka på axlarna?

oh fyfan allt tänk på juridiska teknikaliteter har gjort att jag inte ens reflekterat över detta

katastrof gäller att aldrig lämna hemmet obemannat i framtiden
Citera
2015-03-31, 15:57
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:

Jag vågar inte ens tänka tanken
Citera
2015-03-31, 15:59
Medlem
Citat:

Man får väl se till att lämna kontaktuppgift till någon som kan meddela en om något konstigt sker medan man är borta så man kan lämna en anmälan. Herregud, här resonerar ju svenskar som lika intellektuellt förstoppade analfabeter...
Citera
2015-03-31, 16:00
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag tror många missar:

Jag kan tillägga följande:

Det rassenollorna inte vet är hur jävla många liknande anmälningar som avser olovliga handlingar med egendom elelr andra besittningsrubbningar som läggs ner på löpande band med svennar inblandade.

Så fort det finns utrymme för att det kan vara en civilrättslig fråga så läggs utredningen normalt ner på direkten utan någon åtgärd alls och det kan handla om betydande värde och belopp.
Citera
2015-03-31, 16:01
Medlem
Efter att ha funderat på det en stund så te sig polisens agerande skrämmande. Visst kan romerna fått lov att använda sig av stugan men det verkar långsökt. Polisen borde ifrågasätta om det är rimligt att tro detta.

Det står många sommarstugor tomma under vintern. Ägarna kommer att bli vansinniga när de upptäcker att stugorna blivit vandaliserade.

Om polisen har handlat rätt så borde lagarna skrivas om kvickt.
Citera
2015-03-31, 16:02
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:

Det kommer folk att få svaret på i sommar. Matar man fåglar så kommer det fler.
Citera
2015-03-31, 16:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Det kommer hända samma sak som när en komocka landar i sommarhagen. 1000 flugor dyker med raketfart ner och börjar mumsa i sig. Länken innan i tråden som visar på hur 150 vinterförvarade båtar används som boende av ziggisar gav vid handen vad som komma skall.
Senast redigerad av Mullret 2015-03-31 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in