2015-03-30, 22:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
/.../

Ett Duce Styrt Musolini kunde helt enkelt gå in och handplocka de bästa professionella Italienarna göra de till amatörer några månader innan ett VM/OS och sedan betala bidrag stadsbidrag till dessa (vilket fortf gav de amatörklassning).
Trots allt detta så Vann Sverige OS 1948 (vårat enda guld) !
1948 var väl Il Duce död? Såvitt jag vet arkebuserades han tillsammans med sin älskarinna 1945 och hängdes därefter uppochner.

Italien vann guld 1934 och 1938 och frågan är ju hur fräscha de spelarna var tio år senare och efter krigets påverkan (om de ens var med i OS 48).

Att Sverige vann guldet kan ju också bero på att många länder väl fortfarande led av sviterna efter kriget, eller..?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-03-30 kl. 23:03.
Citera
2015-03-30, 23:03
Medlem
Citat:
Nej det fanns redan amatörregler tidigare går ändå bort till Coubertin (OS grundaren). Fanns även amatörregler kring vissa Världsmästerksap (i början behövdes heller inte amatörreglerna då fotbollen knappt var professionaliserad utanför Storbrittanien som inte godkännde FIFA och VM).

Du tänker på 48 OS då det efter andra världskriget blev aktuellt på ett helt annat sätt. Landslag liksom föddes och dog. Lite som med boxningen under 1900talets senare hälft....

Har du några bevis på att lag i OS före 1948 spelade med andra spelare än de i VM så får du gärna visa dem.

Jag kör som sagt fritt ur minnet och kan ha fel. Kanske. Osannolikt...
Citera
2015-03-30, 23:04
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Nej det där är ett engelskt tänkt lite som när Ricki Lambert blev uttagen det är så urbota korkat och lite som när Hamrén tar ut Elmander som kommer vara 35 när det är EM....

Man ska försöka spela in en ung generation som kan peaka på en turnering (helst VM om inte EM).
Jag tycker inte att det är korkat att ta spelarna som presterat bäst. Luca Toni må vara gammal, men hade någon annan yngre italiensk anfallare gjort lika många ligamål (20 förra, 13 under den här säsongen. Hittills.) så hade man skrivit upp honom som den självklare stjärnan. Och helt ärligt, hur troligt är det att Eder och Pellè blir Gli Azzurris nya radarpar?
Citera
2015-03-30, 23:05
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
1948 var väl Il Duce död? Såvitt jag vet arkebuserades han tillsammans med sin älskarinna 1945 och hängdes därefter uppochner.
Att Sverige vann guldet kan ju också bero på att många länder väl fortfarande led av sviterna efter kriget, eller..?

Ja och Ja

Därav Gre No Li framgångar i Italien. En hel generation som skulle ta över efter 30talets likosamma Italienare stupade i kriget. så urvalet var väl inte det bästa....
Citera
2015-03-30, 23:06
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har du några bevis på att lag i OS före 1948 spelade med andra spelare än de i VM så får du gärna visa dem.

Jag kör som sagt fritt ur minnet och kan ha fel. Kanske. Osannolikt...

Googla Amateur rules in the Olympics

Googla Amateur rules in Association Football
Googla Amateur rules in Soccer

Det är sent och jag pallar inte kasta let upp en massa källor åt dig...
Citera
2015-03-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ja och Ja

Därav Gre No Li framgångar i Italien. En hel generation som skulle ta över efter 30talets likosamma Italienare stupade i kriget. så urvalet var väl inte det bästa....

okunskap eller att du inte läser de andra inläggen.? Superga.!

Vi snackar om en katastrof som slog ut hela startelvan i gli azzurri samt den bästa startelvan någonsin i en klubb. Ett galet lag som skulle dominera världen.
Citera
2015-03-30, 23:09
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jag tycker inte att det är korkat att ta spelarna som presterat bäst. Luca Toni må vara gammal, men hade någon annan yngre italiensk anfallare gjort lika många ligamål (20 förra, 13 under den här säsongen. Hittills.) så hade man skrivit upp honom som den självklare stjärnan. Och helt ärligt, hur troligt är det att Eder och Pellè blir Gli Azzurris nya radarpar?

Nej därav att man satsar på 90talister som Zaza och kanske även Beradi då dessa kommer vara i bra ålder under VM2018. Sedan att de inte får spela handlar väl om att de inte är tillräkligt bra. Jag tror att Eder och Pellé kommer hålla högra klass än Luca om 18månader.

EM2016 är det lättaste att kvala in i på år och dagar. Ett Italien har inte kniven på strupen i sin grupp varför ska man spela med den som har bäst form för stunden? och inte bygga lag det är inte Drömelvan som Conte sysslar med....
Citera
2015-03-30, 23:14
Medlem
Citat:
Googla Amateur rules in the Olympics

Googla Amateur rules in Association Football
Googla Amateur rules in Soccer

Det är sent och jag pallar inte kasta let upp en massa källor åt dig...

Tror nog att det vilar på dig att visa på att landslagen var annorlunda mellan de "riktiga landslagen" och de landslag som var med i OS fore 1948.

Trots allt du som vill visa på att OS 1936 inte hade fullt värde.
Citera
2015-03-30, 23:18
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Tror nog att det vilar på dig att visa på att landslagen var annorlunda mellan de "riktiga landslagen" och de landslag som var med i OS fore 1948.

Trots allt du som vill visa på att OS 1936 inte hade fullt värde.

men det står ju i texten jag citerar! Tidigare om du vill läsa mer om amatörregler så finns det hur mycket som helst...
Citera
2015-03-30, 23:23
Medlem
Citat:
men det står ju i texten jag citerar! Tidigare om du vill läsa mer om amatörregler så finns det hur mycket som helst...

Vilka spelare var det som saknades i landslagen som kämpade om medaljer.

Kan väl rimligen inte vara så svårt. Jag sitter via telefon på en pub. Kom igen. Ansträng dig.
Citera
2015-03-31, 00:19
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Kan väl rimligen inte vara så svårt. Jag sitter via telefon på en pub. Kom igen. Ansträng dig.

Det var spelare som saknades främst från de stora nationerna där fotboll redan kunde spelas professionellt. Att OS alltid har haft ett amatörpatos

Citat:
The ethos of the aristocracy as exemplified in the English public school greatly influenced Pierre de Coubertin.[132] The public schools subscribed to the belief that sport formed an important part of education, an attitude summed up in the saying mens sana in corpore sano, a sound mind in a sound body. In this ethos, a gentleman was one who became an all-rounder, not the best at one specific thing. There was also a prevailing concept of fairness, in which practicing or training was considered tantamount to cheating.[132] Those who practiced a sport professionally were considered to have an unfair advantage over those who practiced it merely as a hobby

Citat:
The exclusion of professionals caused several controversies throughout the history of the modern Olympics. The 1912 Olympic pentathlon and decathlon champion Jim Thorpe was stripped of his medals when it was discovered that he had played semi-professional baseball before the Olympics. His medals were posthumously restored by the IOC in 1983 on compassionate grounds.[133] Swiss and Austrian skiers boycotted the 1936 Winter Olympics in support of their skiing teachers, who were not allowed to compete because they earned money with their sport and were thus considered professionals.

Amatörreglering är ingeting som uppfanns 1948. DEt var snarare så att det skedde en gradvis avreglering (Främst av FIFA) och sedan längre fram även av IOK...
Citera
2015-03-31, 00:28
Medlem
L-illuminatos avatar
källa:
http://www.sports-reference.com/olympics/summer/1936/FTB/mens-football.html

lready before the 1928 Olympics, the FIFA and the IOC had been in conflict over amateur rules. When FIFA allowed professional players to compete at the inaugural World Cup in 1930, football was scratched as an Olympic sport by the IOC Executive committee. It was reinstated for 1936, but amateur rules were enforced.!!!!! Players were not allowed to receive any compensation, including wage compensation paid to their employers. This ruling caused several European countries to withdraw their entries, and most South American teams forfeited as well.

A major surprise occurred in the first round of the tournament, when medal favourite Sweden was eliminated by Japan despite leading 2-0 at half-time.

Another Scandinavian team, Norway, caused a surprise by eliminated the home team in the quarter-finals. The match was attended by German chancellor Adolf Hitler, who reportedly left the stadium in anger after the German loss. Norway eventually held on for third place. The most notable match, however, was another quarter- final, Peru v Austria. The match saw Peru come from 0-2 behind to win the match 4-2 after extra time. But the contest was marred by rough play from both sides, and in overtime several Peruvian spectators stormed the field and held the Austrian players. Because of this, Austria filed a protest, which was upheld by the jury of appeal. A replay was ordered, but Peru failed to show up for that match, with Austria advancing by forfeit. Back in Lima, the decision to replay the match caused riots at the German and Austrian embassies.

The Austrians reached the final, in which they played Italy. Italy was the reigning World Champion, but all of the 1934 players were professionals and not allowed to play in Berlin. As in 1928, the final score was 1-1 after 90 minutes. Italy scored quickly in overtime, and the exhausted Austrians were unable to crack their opponent's defense in the remaining minutes. Three players would also play on the Italian squad that won the 1938 World Cup: Alfredo Foni, Ugo Locatelli and Pietro Rava.

Citat:
Som sagt hela 1934 landsalget saknades enligt aritkeln ifråga (inte för att jag bryr mig om vilka det var) skiter i det här så jävla onödigt nörderi i poänglösfakta. 30talets Italien har ingeting med dagens att göra deras framgågnar från den eran vårdar inte dagens arv....

Can we put this fucking issue to rest no Brille tack för att min sömntid sabbas....
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-31 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in