2015-03-30, 14:26
Bannlyst
Ligger det någonting i min tes att folk som är positiva till Skavlans insats även är positiva till den nuvarande invandringspolitiken?
Citera
2015-03-30, 14:33
Medlem
panther1s avatar
Åkesson då?
Jag tycker att han gav ett försvagat intryck, det var inte den vassa Åkesson vi fick se. Tycker att han kändes aningen frånvarande faktiskt. Den forna JÅ hade ätit upp skavlan och bajsat ut honom under samma sändning när det kommer till "frågor och svar" format. Tycker att Åkesson kändes ovanligt tillbakadragen och stundtals förvirrad.

Om det fortsätter såhär så kanske SD bör övelämna rodret åt M Karlsson, eventuellt att man kör med M Karlsson och en kvinna, alltså ett dubellt ledarskap. Det bästa för SD vore nog att ha MK tillsammans med en yngre kvinna, och kanske Åkesson i en lite mer släpande roll(för att tala i fotbollstermer). Lite som Putins roll när Medevev var "president". Vad tror ni om det alla SD anhängare?
Senast redigerad av panther1 2015-03-30 kl. 14:37.
Citera
2015-03-30, 14:37
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Termen PK har tappat all betydelse i Sverige. Alla som inte vill vrida på gasen är PK. Löjligt.

Det är många ord som tappat sin betydelse i Sverige. Nazist är man till exempel om man tycker något annat än att invandringen bör öka. Kvinnohatare är man om man inte håller med _allt_ feminister säger.
Det är märkligt hur saker och ting vattnas ur när de brukas för mycket.
Citera
2015-03-30, 14:43
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Åkesson ÄR partiledare för ett kontroversiellt parti, det kan ju vara bra att inse. Att ställa skarpa frågor till Åkesson är befogat och har allmänintresse, och han är ju i sammanhanget yrkespolitiker, inte något konvalescensfall.

Åkesson är också en partiledare som ballat ur på personliga planet, har ett antal tillkortakommanden (bland annat spelberoende) och att småsamtala om hur han haft det under sin frånvaro skulle ju inte bli bättre. Antingen får han svara för sin (och partiets) politik, eller så får han svara för sina personliga tillkortakommanden. Det är ju då inte så konstigt om fokus läggs på partiet när JÅ tar plats i stolen. Att ge sig på Åkessons person, familj och de djupare skälen till depression och behandlingen av den hade ju inte varit rumsrent.

Att vänta sig ett hyllningsprogram för SD:s politik är ju närmast naivt.

Ett skäl till att Sverigedemokraterna ständigt ökar är på grund av att fler och fler börjar inse att politiken de står för inte är särskilt kontroversiell. Jag hade inte förväntat mig ett hyllningsprogram, men en saklig och opartisk intervju, fri från frågor som redan besvarats oräkneliga gånger tidigare. Det börjar bli tröttsamt att lyssna på nämligen.
Citera
2015-03-30, 14:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ligger det någonting i min tes att folk som är positiva till Skavlans insats även är positiva till den nuvarande invandringspolitiken?

Nej, det gör det naturligtvis inte.

Det finns många som tycker att SD är pajasar, men som samtidigt anser att invandring och asylmottagning är alldeles för omfattande. Den åsikten är heller inte kopplad till någon särskild politisk åskådning i övrigt.

Men att det kontroversiella och märkliga SD granskas är förstås inget fel. Att de får friåkning på invandringskritiken råkar vara deras räddning, för hade de fått svara för sin politik hade de fått besvärligt. Men för tillfället tillåter övriga partier SD att ha monopol på invandringsfrågan, och då blir debatten därefter.
Citera
2015-03-30, 14:46
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Det är många ord som tappat sin betydelse i Sverige. Nazist är man till exempel om man tycker något annat än att invandringen bör öka. Kvinnohatare är man om man inte håller med _allt_ feminister säger.
Det är märkligt hur saker och ting vattnas ur när de brukas för mycket.

Man ska nog inte sticka under stol med att många i SD har rasistiska åsikter och är rätt så främlingsfientliga. Men samtidigt så.. vad har folk att välja på?
Inget av de andra partierna vill ju ta tag i frågan kring invandringen, som ju bevisligen är misskött och allt för stor. Realiteten är ju att det råder en stor brist på både bostäder och arbeten, samtidigt har vi sett hur många ungdomar i förorten hamnar i gäng eller åker och krigar i Syrien. Integrationesproblemen är i många fall enorma, det är de flesta överens om.
De "vanliga" partiernas passivitet gör ju att folk inte finner en annan lösning än att rösta på SD, som ju mångt och mycket är ett skunkpack.
Citera
2015-03-30, 14:49
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Insiktsfullt för att vara Croneman:
Citat:
Fredrik Skavlan gick på rasistspåret – eller gick "På rasistspåret". Det är liksom det mest kontraproduktiva av alla SD-spår. Det rinner av dem utan någon som helst effekt – mer än halva svenska folket delar SD:s uppfattning att invandringen snor miljarders miljarder från skola, vård, äldreomsorg, och de hatar verkligen att för den sakens skull bli kallade för rasister, främlingsfientliga, fascister rent av. Jag får fler och fler mejl, sms och samtal med exakt samma budskap: "Hej! Jag är inte Sverigedemokrat, kommer aldrig att rösta på dem, gillar inte Jimmie Åkesson – men är jag rasist bara för att jag tycker att vi tar emot för många asylsökande och att det kostar för mycket".

Så enkelt har det blivit för dem, Fredrik Skavlan gjorde det snarast ännu enklare.

Det är svårt att inte se SVT som politiskt utnyttjade, vare sig nu Jimmie Åkesson kommer tillbaka till politiken eller inte. Hade det kanske inte rent av varit vettigt att bara prata om det privata och det personliga, och helt undvika politiken...? Jimmie Åkesson verkar ha gjort en jäkla resa, Fredrik Skavlan styrde bort från det personliga, mot det politiska – och fick absolut inget alls med sig.

Jo, han tyckte själv att han var lite duktig. Och politiskt "radikal". En Sifomätning före och efter intervjun hade varit intressant – och kanske skrämmande
.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-skavlan-staller-politiska-fragor-till-akesson-da-blir-det-tittarstorm/
Citera
2015-03-30, 14:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Ett skäl till att Sverigedemokraterna ständigt ökar är på grund av att fler och fler börjar inse att politiken de står för inte är särskilt kontroversiell. Jag hade inte förväntat mig ett hyllningsprogram, men en saklig och opartisk intervju, fri från frågor som redan besvarats oräkneliga gånger tidigare. Det börjar bli tröttsamt att lyssna på nämligen.

Jo, deras politik är kontroversiell.

Kortfattat: Partiet har ett stort antal idioter på olika nivåer och både MK och JÅ arbetar frenetiskt för att sortera bort politiska och mediala sänken ur partiet. Deras enda gångbara politiska argument är att de är ett striktare alternativ inom invandring och asylpolitiken, i övrigt har man ett gottköpsprogram, där det skall vara mer av allt som är bra och mindre av sådant som är dåligt, men utan konsekvensanalys.

Frågor på det
Citera
2015-03-30, 14:53
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Ja, det stör jag mig också på. Andra halvan av intervjun var det enda man såg en Fredrik som läste upp citat från ett papper. Sen pausade han lite och Jimmie fick säga en halv mening och sen fortsatte Fredrik att läsa upp citat från ett papper. Känns ju onekligen ganska vekt om man är programledare för en talkshow, men folk kanske inte har högre krav än så.

Jo det det är ju inte "talkshow" längre om det bara är programledaren som får prata.
Citera
2015-03-30, 14:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Hur många jävla gånger skall lille jimmy och svennedumokraterna behöva bli rövknullade av media innan polletten trillar ner?

Frågan är ju snarare hur många gånger SD skall särbehandlas i media innan media förstår att det man håller på med är inte bara taktiskt kontraproduktivt utan också moraliskt fel. Hade Skavlan genomfört en intervju på ungefär samma nivå som med andra politiker hade ju inget hänt egentligen; folk hade fått höra vad SD-ledaren genomgått och han hade fått svara på ett par kritiska frågor och sedan delta i den fortsatta debatten som vanligt i programmet.

Vad som hänt nu är ju att till och med en femåring ser att han särbehandlades gentemot andra politiker, och alla försök att skyla över eller blanda bort korten från SVTs sidan blir därför allt genomskinligare för varje gång detta händer. Det är helt häpnadsväckande att journalisterna inte kan förhålla sig neutrala till SD trots att de vid detta laget torde veta att diverse "tjuvknep" inte fungerar; jag börjar tro att man helt enkelt fäktas med väderkvarnarna enbart för den egna kretsens välbefinnande numer.

Det måste vara tragiskt att jobba på SVT numer; hur känns det egentligen att veta att man måste ljuga och komma med härskartekniker så fort SD kommer på tal?
Citera
2015-03-30, 14:55
Medlem
Jag har tagit vara på min rättighet som licensbetalare och anmält Skavlanprogrammet till granskningsnämnden.
Har bara sett ett och annat program med S, men nu blir det definitivt inget mera av den sorten efter fredagens otrevliga upplevelse.
Citera
2015-03-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Kan man inte kräva att en partiledare som verkat politiskt i över 20 år skall kunna hantera en "oseriös" journalist?

Sen kan man ju fråga sig hur jävla urbota korkad man är om man nu ställer upp i ett program där varje människa med erfarenhet och intelligens borde förväntat sig att dessa frågor skulle komma upp?

Hur många jävla gånger skall lille jimmy och svennedumokraterna behöva bli rövknullade av media innan polletten trillar ner?

Tiderna förändras, och med den även vilka som kommer att rövknullas.
Varför skulle JÅ ge sig för att media är inkompetent och otrevlig?
Stärker bara oss som står på hans sida ännu mer. Vilket jag tror att media förstår, så du borde nog fråga dig själv varför media gör som dom gör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in