2015-03-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Offerkoftan fick precis som han ville. Det är inte synd om Åkesson, det är synd om alla han skickar tillbaka till krig. Enligt min mening fick han helt befogade frågor och om han inte klarar av en utfrågning så kan han ju bli sjukpensionär.

tur att Sverige är en "human stormakt" , eller hur?
alla människor utanför Sverige är elaka , men bara de kommer till Sverige så..
Citera
2015-03-30, 13:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Skavlan anpassade sig följsamt till den mediala mobbningskultur visavi SD, som finns i Sverige och som svenska journalister återkommande visar prov på.

Detta oförsvarliga beteende kom som en chock för den norska TV-publiken, som aldrig sett något liknande och därför reagerade med avsky och starkt avståndstagande.
Det är ju detta jag försöker förklara: Norsk publik tycker att upplägget är märkligt, medan svensk publik inte gör det. ... Kontexten Åkesson+intervju är uppenbar för svensk publik, men inte för norsk.

Nja... den svenska granskningsnämnden har fått 300 anmälningar. Anmälningarna är alltså flera hundra. men inte lika många som i Norge, eftersom den svenska TV-publiken är mer avtrubbad... då man som svensk läsare/lyssnare/tittare så gott som dagligen tvingas bada i den den mediala mobbningskultur visavi SD, som finns i Sverige.

Det du eufemistiskt beskriver som "kontexten" är alltså den mediala mobbningskulturen visavi SD, som finns i Sverige.

Gemene *norske* man blir dessutom inte åsiktsförföljd av norska journalister med bl.a. hembesök och dataintrång... varför norrmän inte är lika rädda för öppet protestera, som de hunsade svenskarna idag är.

Citat:
Hade motsvarande sjukåterkommande norska politiker hyvlats av i svensk TV hade svenska "vänner av ordning" också (troligtvis) protesterat.

Det är väl troligt att ungefär lika många (ca 300) svenskar hade anmält det till granskningsnämnden i Sverige.

Citat:
Personligen menar jag nog (det är en annan sak egentligen) att om man har en mediaavdelning och litet politisk fingertoppskänsla, så borde man förstå att det blir lika trist i Skavlan som i vilket annat SVT-program som helst, om man är Åkesson.

Ja, det är en annan sak. Men en annan skribent framförde samma sak som du, nämligen att SD borde förstå, att man ska inte förvänta sig någon som helst yrkesetik från svensk media eller från Skavlan, när han gör program för SVT.

Golonka sammanfattar bra LÄNK:
"Skavlan är som den lite fege mobbaren som kommit sent till klassen, men som ger sig på mobboffret med ett par kickar på slutet när denne redan ligger ned, för att få vara med i gänget!"
Senast redigerad av Meiji 2015-03-30 kl. 14:34.
Citera
2015-03-30, 13:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man skulle ju kunna undra varför inte Löfven, när han var gäst hos Skavlan, fick frågor om varför sossarna startade rasbiologiska institutet en gång i tiden eller blev ställd till svars för baltutlämningen. Hur ställde han sig månne till när SSU-ordföranden slogs med dörrvakter & kallade dessa för "jävla blattar". Hur försvarar han att en full sosse springer runt med kuken ute i riksdagshuset & jagar någon kärring & vrålar "KNULLA". Alla rattfyllor & barnporrdomar mot sossar. Sossen som hotade en massa kändiskvinnor & ville steka deras bröst i smör. Vad menade egentligen Erlander när han tyckte det var bra att Sverige hade en homogen befolkning. Var blev dessa frågor av när Löfven var gäst?

Att ens försöka påstå att SVT är det minsta lilla opartiska är enbart löjligt, det är en ren propagandaorganisation
Betala aldrig TV-licens.
Citera
2015-03-30, 13:58
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Fem över ett idag p1

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522801?programid=478
Citera
2015-03-30, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Att vänta sig ett hyllningsprogram är naturligtvis naivt, jag kollade snabbt igenom det i efterhand och kunde konstatera att det är samma skit som vanligt från svensk media. Men vad jag hade tyckt vara intressant att höra är, tycker du att det var helt okej, det som hände i programmet? Betänk då särskilt hur andra politiker, från Löfven till AKB till Siv Jensen, har behandlats av Skavlan. De har ju, trots att åtminstone Siv Jensen är lika kontroversiell i Sverige som Åkesson, fått ett helt normalt bemötande i linje med hur andra gäster bemöts i programmet.

Det är ju TV-underhållning med aktuella personer som gäster, inte en opartisk granskning. Ur ett svenskt perspektiv blir ju intervjun inte intressant om den inte är kritisk. Att göra ett "mysreportage" om hur JÅ är på väg tillbaka får väl SD:s egen PR-avdelning göra och lägga på Youtube...

Men ur ett bredare svenskt perspektiv är det ju rätt intressant att fråga JÅ hur han ser på en del frågor i sin politiska kontext, nu när han kommer tillbaka. Frågan kan ju också vara om det kan finnas en koppling mellan att "balla ur" och den politik som förs (eller förts) - även om den dels är svår att reda ut och om an försöker, riskerar att inte bli så TV-mässig.

Jag kan dock tänka mig att en del röster som inte kommer ut offentligt kan vara mycket kritiska mot Åkesson och en del informella politiska ställningstaganden på olika nivåer skulle vara sådana att JÅ absolut inte kan vilja försvara dem, men att de fått sopas under mattan av partitaktiska skäl.

Hur arbetsamt det är att föra den striden internt och sedan hantera (egentligen, förneka) samma problem externt kan man bara gissa. Men är det den konflikten som ligger till grund för Skavlans besök i JÅ:s forntid går det faktiskt att förstå varför frågorna ställts.

Men det kan ju vara mer min tanke än Skavlans.
Citera
2015-03-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att ens försöka påstå att SVT är det minsta lilla opartiska är enbart löjligt, det är en ren propagandaorganisation
Betala aldrig TV-licens.

Ja, det är det enda som fungerar. Får dom kritik så låtsas dom bara missförstå den och spelar dumma och sådär. Ungefär som Lena Mellin gjorde i sin krönika där hon låtsades att alla "troll" reagerade på den första delen av intervjun och inte den andra delen av intervjun. Dom kommer aldrig lyssna på någon form av kritik. Det enda man kan göra är att slå ekonomiskt mot dom genom att dra sitt strå från stacken.
Citera
2015-03-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Offerkoftan fick precis som han ville. Det är inte synd om Åkesson, det är synd om alla han skickar tillbaka till krig. Enligt min mening fick han helt befogade frågor och om han inte klarar av en utfrågning så kan han ju bli sjukpensionär.
Åkesson vill ha en kontrollerad invandring vi alla kan svälja. Du och andra skulle prova att gå i hans skor, ett satans tufft jobb skulle jag tro med allt hat. Att han blir utbränd av det visar att han är sund och frisk och inte en sociopat (en av få typer som skulle klara jobbat utan att stamma).

Är det synd om alla vi skickar tillbaka till krig? Alla som inte kan eller vill komma då, som tvingas stanna med barn och kämpa på med eller utan vapen i hand? Det är dom kämparna och arbetarna som vi skulle behöva i detta land och inte ynkryggarna som kommer!

Inte mig emot med ökad invandring men jag vill inte vara med och betala som det ser ut nu, det ska du och dina likar göra! Organisera er, ge dom jobb, öppna plånboken och era stora hem för alla det är synd om och visa att ni verkligen har ett stort hjärta! Nej, jag trodde väl inte det, det är andra som ska dra lasset ...

Åkesson och SD har tyvärr rätt, det är bara att inse för dig och mig!
Citera
2015-03-30, 14:07
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Har ni inga synonymer till den där offerkoftan som ni kan använda? Fan lika tjatigt som ordet "kränkt" snart.

Kallas verbral begränsning. Men egentligen är jag emot att racka ner på folks språkkunskaper, folk rår inte för det. Det är inget som ska hindra människor från att säga sig åsikt eller synpunkt.
Senast redigerad av panther1 2015-03-30 kl. 14:20.
Citera
2015-03-30, 14:13
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Åkesson ÄR partiledare för ett kontroversiellt parti, det kan ju vara bra att inse. Att ställa skarpa frågor till Åkesson är befogat och har allmänintresse, och han är ju i sammanhanget yrkespolitiker, inte något konvalescensfall.

För all del, men då bör han ju rimligtvis erhålla möjligheten att besvara frågorna också. Åkesson avbröts i hälften av sina försök att svara på skatans, förlåt skavlans frågor.
Citera
2015-03-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Kan det ha att göra med att han intervjuade en mycket obehaglig person? JÅ visade upp för svenska folket vilket hycklande pack hans parti är. Skavlan reagerade med avsmak.

Skulle man inte kunna kräva att Skavlan visade lite mer professionalitet?
Citera
2015-03-30, 14:21
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man skulle ju kunna undra varför inte Löfven, när han var gäst hos Skavlan, fick frågor om varför sossarna startade rasbiologiska institutet en gång i tiden eller blev ställd till svars för baltutlämningen. Hur ställde han sig månne till när SSU-ordföranden slogs med dörrvakter & kallade dessa för "jävla blattar". Hur försvarar han att en full sosse springer runt med kuken ute i riksdagshuset & jagar någon kärring & vrålar "KNULLA". Alla rattfyllor & barnporrdomar mot sossar. Sossen som hotade en massa kändiskvinnor & ville steka deras bröst i smör. Vad menade egentligen Erlander när han tyckte det var bra att Sverige hade en homogen befolkning. Var blev dessa frågor av när Löfven var gäst?

Betala aldrig TV-licens.

Jag försöker gissa vad Erlander menade om svensk homogenitet. Det var ju uppenbart att Sverige behövde utländsk arbetskraft redan i 50-60-talet. Den svenska industrin var intakt efter 2:a VK och gick pa högvarv. Alltsa arbetskraftinvandringen behövdes och inte uppfattades som ett hot. Däremot det fanns redan en enorm tryck fran S att bevara det svenska mentaliteten, lojaliteten till partiet och utan onödig ifragasättande acceptera att Politiker bestämmer över folket. Alltsa det handlade om ett "homogent tänkande" som betyder enhetligt, likformigt. När man tittar tillbaka kan man verkligen konstatera att Erlanders Vision har inpräntats djupt i folksjälen. Jimmie och SD är kontroversiell och provocerar (enligt den svenska mentala homogenitet). Den följer inte den kända mönstret som folk har lärt sig generation efter generation. Men visioner,ideologier som mode......dags för förändringar
Citera
2015-03-30, 14:26
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Skulle man inte kunna kräva att Skavlan visade lite mer professionalitet?

Kan man inte kräva att en partiledare som verkat politiskt i över 20 år skall kunna hantera en "oseriös" journalist?

Sen kan man ju fråga sig hur jävla urbota korkad man är om man nu ställer upp i ett program där varje människa med erfarenhet och intelligens borde förväntat sig att dessa frågor skulle komma upp?

Hur många jävla gånger skall lille jimmy och svennedumokraterna behöva bli rövknullade av media innan polletten trillar ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in