2015-03-30, 00:14
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexlaxarienlaksaks
Då tycker jag att du googlar lite och kollar hur det kan se ut på vanliga slakterier.

Om du inte orkar: Kolla dokumentären Earthlings. Varsågod.
Spelar ingen roll!
Det ska fan inte vara någon religion inblandad i mathanteringen!
Kosher och halal får finna sig i detta!
Hur svårt kan det vara att inte alltid böja sig framåt och bli påsatt av muslimer?
Citera
2015-03-30, 11:59
Medlem
Hoppas nu folk kan lägga av med djurplågeritjafset nu. Har man problem med det religiösa, visst (men ganska genomskinligt varför ni tycker så), men svensk halalslakt på kycklingar är inte mer djurplågeri än vanlig, som sagt.

Folk som upprörs av att det står Halal pga djurplågeriet på förpackningen borde kanske snarare uppröras när det står något annat ursprungsland än Sverige.
Citera
2015-03-30, 12:15
Medlem
bubblisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Spelar ingen roll!
Det ska fan inte vara någon religion inblandad i mathanteringen!
Kosher och halal får finna sig i detta!

Jag håller med!
Förstår inte syftet med dessa slaktmetoder. Blir köttet extra mört eller rent om man skär av halsen på djuret och ber en bön eller vadå?
Citera
2015-03-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hur tror du att man tömmer ut blodet på icke halal slaktade djur?
Djuret tappar medvetandet nästan omedelbart när man har skurit halsen av den.
Käkar ni halalhatare vilt samt fisk? Hur tror ni dessa djur har det vid fångst?
Älgen, och annat vilt, skjuts ihjäl på momangen utan att känna smärta (om skottet inte missar, då satsar jaktlaget allt på att spåra och göra slut på ev. lidande för den skadeskjutna älgen). Fiskar bryter man nacken av, snabbt och smidigt.
Citera
2015-03-30, 13:42
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexlaxarienlaksaks
Alla ni som klagar på SVENSK halalslakt men samtidigt äter kött är hycklare. Tror ni att det är nått jävla paradis för våra svenska djur i slakterierna? Bli vegetarianer så får ni klaga hur mycket ni vill. Herre min jävla gud alltså...

Är det svenskt halal dvs med bedövning för djuret som då får förblöda till döds utan smärtor, ja då är det inte halal utan vanlig kristen slakt.
Citera
2015-03-30, 13:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Är det svenskt halal dvs med bedövning för djuret som då får förblöda till döds utan smärtor, ja då är det inte halal utan vanlig kristen slakt.

Kristen slakt?
Kristna har ju för längesedan övergett de regler som finns i bibeln när det kommer till kött och mat överlag.
Det som gör det till halal är ju att en muslimsk lirare ber lite och ser till att djuret inte plågas i onödan (i teorin)
Citera
2015-03-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Visst, finns det personer som stör sig på det religiösa.. och det är helt okej.
Men eftersom dessa meningar finns i trådstarten
Men nu tänker jag, och undrar hur pass vanligt det är att ICA säljer halal??
Tycker det är skamligt egentligen, dom stödjer ju djurplågeri med detta.

så är det ju inte direkt orimligt att en del av diskussionen faktiskt tar upp huruvida halalsaktade kycklingar plågas mer än andra kycklingar, eller.. kan du förstå det?
Slakten av just kyckling utförs i stort sett lika förutom religiösa inslag, där finns ingen större skillnad som det finns med andra djur.
Jag har inga problem med slakten utan endast de religiösa inslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av leksakstomten
Kycklingarna kan stå hur de vill, vilket de gör, just eftersom man inte direkt kan få det ekonomiskt hållbart att vända på varje kyckling.
och NEJ, jag kan INTE förstå att det är ett problem att en person säger några ord bredvid ett produktionsband, till skillnad från att en person står bredvid och inte säger något.
Nu vet jag inte om du någonsin varit inne i ett kycklingslakteri och sett hur det fungerar, det som görs är att slaktlinjens riktning ändras mot mecka.
Varför slakta med religiösa inslag om maten riktar sig till allmänheten och inte endast till den religiösa gruppen?
Varför ska den stora massan utsättas för hokus pokus kyckling p.g.a att några tror på trollkonster? [översättning]Varför ska den stora massan i Sverige behöva äta kött slaktat enligt islam även fast det inte är troende muslimer?[/översättning]

Citat:
Ursprungligen postat av leksakstomten
Men då jag varit begeistrad i världen så har jag en del amerikanska polare som är extremt religiösa kristna, likt merparten utav dem är, och du hade nog inte stått ut en sekund med en hel del personer i ex usa om du visste hur djupt troende de är, om du vore så känslig mot religion, eller hatar du bara muslimer ?
Nej jag tror inte jag hade uppskattat dina extremt religiösa polare.
Du verkar ha missat den biten i religionsfriheten som ger människor rätt att slippa dravlet.
Hur gör du kopplingen från att önska slippa religiöst ritualslaktad mat till att jag hatar muslimer?
Brukar du ofta hitta på saker om människor och intala dig själv att det är sant?

Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Hoppas nu folk kan lägga av med djurplågeritjafset nu. Har man problem med det religiösa, visst (men ganska genomskinligt varför ni tycker så), men svensk halalslakt på kycklingar är inte mer djurplågeri än vanlig, som sagt.
Vad är genomskinligt med att inte vilja äta halal slaktat av religiösa skäl?
Beskriv vad du inbillar dig att beror på?
Citera
2015-03-30, 15:15
Medlem
OdCaBos avatar
För att det är efterfrågat? Vad är frågeställningen?
Citera
2015-03-30, 16:49
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
För att det är efterfrågat? Vad är frågeställningen?
Frågeställningen står i rubriken.
För att förtydliga vi är många som inte vill bli påtvingade halal av olika orsaker. Då skall det inte vara standard och märkt så smått att det knappt är läsbart.
Vill man hitta halal i Sverige skall man få göra ett aktivt val och leta, inte tvärt om.
Citera
2015-03-30, 18:22
Bannlyst
Som jag sa innan, muslimerna ser en konst i att plåga djuren..
Dom gör det med ett leende på läpparna.

Just därför förknippar jag halal med ondska, sedan vad jag tycker om islam/muslimer i övrigt
kan tas i en annan diskussion.
Citera
2015-03-30, 19:48
Medlem
RostigHinks avatar
Tror ni verkligen att halal utan bedövning är tillåtet i Sverige?

Det är det inte. Inte heller är kosher tillåtet.
Citera
2015-03-30, 20:04
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Frågeställningen står i rubriken.
För att förtydliga vi är många som inte vill bli påtvingade halal av olika orsaker. Då skall det inte vara standard och märkt så smått att det knappt är läsbart.
Vill man hitta halal i Sverige skall man få göra ett aktivt val och leta, inte tvärt om.

Men svaret är ju uppenbart - det jag precis skrev.

Köp inte dessa produkter då? "Ska" och "ska". Du bryr dig mer än de flesta, alltså är det du som får anstränga dig lite. Precis som folk som är allergiska mot diverse ingredienser. Hade det varit/om det blir ett större problem så blir också märkningen tydligare.

Nu är det ju dessutom ett plus att det retar upp puckon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in