2015-03-29, 20:08
Medlem
Hej,

Har toppbetyg (B/A) i alla ämnen inklusive svenska. Om jag missar i ett nationellt prov (muntligt svenska), vad händer då? Läraren har sagt att bedömning på nationella inte kommer att sänka betyg, utan ses som ett tillfälle att stärka sitt omdöme.

Är det som i grundskolan då man får ett nytt tillfälle som man måste komma på eller skiter de i ens resultat/närvaro?
Senast redigerad av Partyp1g 2015-03-29 kl. 20:24.
Citera
2015-03-29, 20:17
Medlem
KarlStefanovics avatar
Ingenting kommer att hända, har egna erfarenheter av det.
Dock är det väl alltid ett plus att försöka skriva det ändå.
Citera
2015-03-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlStefanovic
Ingenting kommer att hända, har egna erfarenheter av det.
Dock är det väl alltid ett plus att försöka skriva det ändå.
Talet ska hållas på onsdag morgon. Jag har varit upptagen med jobb under helgen, och ska ställa ut på en mässa (10h/dag) under måndag och tisdag. Har just nu ett halvfärdigt tal utan overhead, och känns som jag håller på att gå in i väggen med all stress & ångest så jag funderar på att bara skita i det.
Citera
2015-03-29, 20:48
Medlem
Hallonrems avatar
Kommer ihåg att jag sket i nationella matte eftersom jag visste att det skulle dra ner mitt betyg. Hände ingenting eftersom jag var godkänd förövrigt
Citera
2015-03-29, 20:56
Medlem
CromRts avatar
Hur har dina muntliga färdigheter bedömts tidigare under året? Om du inte redan uppfyllt alla A-kriterier så tycker jag definitivt att du ska hålla talet. Annars tror jag egentligen inte att det spelar någon roll om du gör det eller inte.
Citera
2015-03-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CromRt
Hur har dina muntliga färdigheter bedömts tidigare under året? Om du inte redan uppfyllt alla A-kriterier så tycker jag definitivt att du ska hålla talet. Annars tror jag egentligen inte att det spelar någon roll om du gör det eller inte.
Fick betyget B på mitt förra tal. Inte likt mig att skita i skolan men har inte tid helt enkelt.
Citera
2015-03-29, 21:13
Medlem
CromRts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partyp1g
Fick betyget B på mitt förra tal. Inte likt mig att skita i skolan men har inte tid helt enkelt.
Hur ser dina andra betygskriterier ut? Finns det en chans att du får A? I så fall, gör provet. Jag tycker att du ska göra det hur dina betygskriterier än ser ut. Det kan ju som sagt bara höja ditt betyg.
Citera
2015-03-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partyp1g
Hej,

Har toppbetyg (B/A) i alla ämnen inklusive svenska. Om jag missar i ett nationellt prov (muntligt svenska), vad händer då? Läraren har sagt att bedömning på nationella inte kommer att sänka betyg, utan ses som ett tillfälle att stärka sitt omdöme.

Är det som i grundskolan då man får ett nytt tillfälle som man måste komma på eller skiter de i ens resultat/närvaro?

I verkligeten händer det ingenting mer än att du har missat en chans att visa vad du kan. Läraren kan förvisso både sänka och höja ditt betyg med provet som underlag, beroende på vad för underlag denne har före provet. Lagen stadgar att NP måste göras och vara en del av underlaget vid betygssättning, men det är enbart från skolans sida, dvs att skolan måste köra NP i kärnämnena.

Ligger du taskigt till före provet så kommer du att ligga taskigt till även efter provet. Testar provet områden som läraren inte har bedömt tidigare kommer den delen av provet att tas med i bedömnigen av dig. Med det menas att du kan både få betyget sänkt och höjt.
Citera
2015-03-29, 21:18
Medlem
Citat:
Hur ser dina andra betygskriterier ut? Finns det en chans att du får A? I så fall, gör provet. Jag tycker att du ska göra det hur dina betygskriterier än ser ut. Det kan ju som sagt bara höja ditt betyg.

Uppenbart att det finns en chans att nå upp till A, då TS redan har gjort detta genom att få ett felaktigt satt B. B kräver C och övervägande del av A. Dock är det inte populärt att sätta D och B på uppgifter!
Citera
2015-03-29, 21:26
Medlem
CromRts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Uppenbart att det finns en chans att nå upp till A, då TS redan har gjort detta genom att få ett felaktigt satt B. B kräver C och övervägande del av A. Dock är det inte populärt att sätta D och B på uppgifter!
Pratar om slutbetyget, där det krävs att man uppnått kraven för A i alla betygskriterier genom året för att få ett A. Skulle TS ha uppnått det i allt utom just muntliga färdigheter, så är det detta tal som avgör om han får ett A eller ett B i slutbetyg.
Citera
2015-03-29, 22:02
Medlem
Citat:
Pratar om slutbetyget, där det krävs att man uppnått kraven för A i alla betygskriterier genom året för att få ett A. Skulle TS ha uppnått det i allt utom just muntliga färdigheter, så är det detta tal som avgör om han får ett A eller ett B i slutbetyg.
Jag har A på de andra kriterierna (åtminstone på de uppgifter jag har fått rättade).. Har mejlat min lärare och frågat om det går att skjuta upp talet till efter lovet (om 2 veckor), så kanske jag hinner klart det. Ska dock utomlands under lovet utan internet så får se hur det löser sig.

Har dock tappat skolmotivationen nu p.g.a hög stress de senaste veckorna så jag vet inte hur det blir tyvärr..

Vad gör det för praktisk skillnad att få A över B i slutbetyg?
Senast redigerad av Partyp1g 2015-03-29 kl. 22:11.
Citera
2015-03-29, 22:58
Medlem
Timmervargens avatar
Man blir uteliggare. Källa: min mamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto