2015-03-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Nu har Aftonoran vaknat med,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20546134.ab

Ha ha verkligen handplockade intervjuer! Jag har aldrig förstått varför folk inte kan skilja på person, politik och retorisk skicklighet. Majoriteten verkar helt oförmögna att vara objektiva pga att känslor blandas in. Bara för att man inte håller med om vissa åsikter borde man kunna se klart. Även om jag inte gillar M eller V tycker jag både Reinfeld och Sjöstedt är skickliga debattörer precis som Åkesson.
Citera
2015-03-29, 20:37
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Skavlan har nu uttalat sig igen:

http://www.nrk.no/kultur/skavlan-om-klagestormen_-far-meg-til-a-tenke-1.12286865

"– Jeg kan godt forstå at mange kan bli opprørt av det intervjuet hvis man ikke vet hvem Åkesson er, og hvilken rolle han spiller i svensk politikk, sier Skavlan. "

Kommentaren har fått norrmän att åter bli upprörda då han igen uppfattas som arrogant med att hävda att norrmän inte vet vem Åkesson är. Flera kommentarer poängterar att Skavlan helt missar poängen då klagomålen inte handlar om vilken kontroversiell person Åkesson är utan problemet är hans respektlösa och arroganta intervjustil.

Heja Norge.
Han hävdar att SD är extrema och att det inte finns nån motsvarighet i norsk politik:
Citat:
– Jimmie Åkesson er en veldig kontroversiell politiker. Vi har ikke den type politiker på vårt storting. Han representerer et veldig kontroversielt parti som ifølge mange har ekstreme holdninger. Det skulle være helt, helt feil å invitere ham i studio uten å stille kritiske, politiske spørsmål. Da tror jeg at jeg hadde fått enda mer kjeft, sier programlederen til NRK.
Stämmer det?
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-03-29 kl. 20:39.
Citera
2015-03-29, 20:37
Medlem
swimmingpools avatar
Förvånad att Åkesson inte hade något emot reklamfilmen. Trodde han skulle ta avstånd från den precis som han gjorde mot dom andra rötäggs-uttalandena. Där gjorde han bort sig.

(Man förstår ju att Skavlan försöker sätt dit Åkesson. Skavlan är en feg och trendig kille. Men om sanningen ska fram så är ju SD ännu värre. Dom är ju rädda för allt främmande.)
Senast redigerad av swimmingpool 2015-03-29 kl. 20:41.
Citera
2015-03-29, 20:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Han hävdar att SD är extrema och att det inte finns nåt som påmminner om deras politik i Norge:Stämmer det?

Nu kommer ju Skavlan få problem med att förklara Norges Politik som SD står bakom.
Citera
2015-03-29, 20:42
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Framför allt folkgrupperna från mena. Det trodde jag var allmänt känt.

Menar du att alla som kommer från Mena klär sig så?
Kunde de inte lika gärna komma från något annat land?
Citera
2015-03-29, 20:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu kommer ju Skavlan få problem med att förklara Norges Politik som SD står bakom.
Exakt, SD:s mål är ju att göra Sverige mer likt Norge i fråga om invandringen

Nu är det väl ingen som kräver att en myspys-programledare ska ha en fil kand i statsvetenskap - men om man deltar i en politisk smutskastningskampanj så är det ju bra om man har någorlunda koll på politik..

Hoppas att både Norge och Sverige fortsätter att pressa den korkade och skenheliga jäveln.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-03-29 kl. 20:57.
Citera
2015-03-29, 20:47
Medlem
Jag förstår fortfarande inte varför SD är så rädda för att ta i tu med problemet som gör att de återigen får frågor om rasistiska uttalanden osv. Istället för att bara försöka släta över t ex kommentaren 2002, som ju togs upp, så har de ju en ypperlig anledning att förklara vad som gjort att man ändrat sig och vad som verkligen hänt med partiet som gör att de idag inte är rasistiska.

Det finns ju en historia där som kan bli väldigt nyttig för SD, men de verkar alldeles för rädda för att ta ansvar för något rasistiskt öht för att nå dit.
Citera
2015-03-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Konkretisera gärna med exempel om vad Åkesson inte fick möjlighet att berätta. Att en intervjuare har en tuff och drivande debatteknik tycker jag i sig inte borde vara ett hinder att berätta vad man vill för en slipad politiker.

Efter att Skavlan visat SDs reklamfilm från 2010:

Citat:
Å: "Asså, situationen har ju inte förändrats till det bättre ..." (avbruten)
S: "... la oss snacke om filmen."
Å: "Ja, asså, filmen beskriver ju konflikten. Den ekonomiska konflikten mellan välfärd och ...(ohörbart)" (avbruten)
S: "... filmen är vad många skulle säga som ... ganska stereotypisk ... ganska rasistisk"
Å: "På vilket sätt är den rasistisk?"
(Här gör Skavlan en paus för att vända sig till publiken för en reaktion ...)

S: "Förstår du ikke det?"
Å: "Nej den är inte ... jag förstår inte på vilket sätt den skulle vara rasistisk ..." (avbruten)
S: "Det sätter ju folkgrupper rakt mot varandre här ..."
Å: "Vilka folkgrupper då?
S: "Ja, jag vet icke helt vad du pröver å si (säga) men det är ju muslimerna då som ska lava en horde (en hord) med barnevågner (barnvagnar)"
Å: "Nääej ... Nej utan som jag sa den här filmen beskriver den här konflikten och det kan man göra på en massa olika sätt ... jag är som sagt ingen kommunikatör. Det finns dom i vårt parti som tycker den här filmen ... (ohörbart)" (avbruten)
S: "Du okejade väl dette? Jag går utifra att det frågar dej?"
Å: "Ja, ja"
S: "Innan de sänder ut det?"
Å: "Jag säger naturligtvis att ... (ohörbart)" (avbruten)
S: "Att dette var jättebra? Kör på? Give em hell?"
Å: "Ja asså, den här filmen gjorde ju att frågan uppmärksammades på ett sätt som den förmodligen inte hade gjort om vi inte hade visat den här filmen. Så är det ju."
S: "Du får ingen vond smak i mnnen av den här filmen?"
Å: "Nej, det får jag inte."
S: "Med du förstår att 'gräshoppor' och 'parasiter' det är inte bra? Det förstår du?"
Å: "Ja det fårstår jag att så uttrycker man sig inte, men .... jag såg inga gräshoppor i den här filmen."
S: "Jimmie Åkesson, tusen tack för att du kom ..."

Istället för att vi tittare få en förståelse vad Åkesson egentligen vill säga så lägger Skavlan orden i Åkessons mun och avbryter nästan varje mening.

Min fråga i förra inlägget var:

Citat:
Jag tycker att Skavlans sätt att intervjua Åkesson hindrade mig från att få en förståelse av vad Åkesson hade för svar på Skavlans frågor.

Håller du med?

Nå, håller du med mot bakgrund av min avskrift ovan?
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Exakt, SD:s mål är ju att göra Sverige mer likt Norge ifråga om invandringen

Vilket nog är grunden för norrmännens kritik. Om Skavlan Hitler-varnar Åkesson för att han vill ha samma invandringspolitik som Norge, så är det en attack på Norge. Den mer intelligente norrmannen eller norske tösen inser detta.

Vi befinner oss bara i halvlek.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men för helvete: att det ställs kritiska frågor till JÅ. Saken handlar inte om det utan hur det görs och i vilket sammanhang. Problem med det?
Jag har inga problem med att det ställs kritiska frågor till JÅ på Skavlan. Jag har förstått att det är det enda du tycker är viktigt och ältar det om och om igen i den här tråden. Jag delar inte din uppfattning. Hur svårt kan det vara att fatta det?

JÅ kommer med sina vanliga floskler kring att deras vice var ledsen för att han kallat muslimer för parasiter och därmed var allt glömt och förlåtet, nolltoleransen till trots. En uppenbar eftergift till övriga olämpliga uttalanden i partiet. Hycklar JÅ? Ja! Är det ett problem för ett parti som vill framstå som rumsrena? Ja! Kommer det leda till att de blir inflytandefähiga? Nej! Detta lyckades Skavlan påvisa. Det tycker jag var skickligt! Hur gjorde han det? Genom en drivande och tuff intervjuteknik! Allt gott!
Citera
2015-03-29, 20:49
Medlem
Arthass avatar
När aftonhoran skriver sin kommentar och intervjuar folk på stan är det ungefär lika regisserat som när Nordkoreansk media frågar medborgare om den "stora ledaren" - svaret är givet. Och alla som protesterar är enligt knallkorkarna på twitter regisserat av SD:s ledning som skickat ut sina "fotsoldater". Tydligen finns det över 2000 SD-fanatiker även i Norge
Citera
2015-03-29, 20:50
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Det är klart att skavlan var förberedd. SD gick ut med att de skulle ha presskonferens innan intervjun var bandad.

Skavlan har ställt jobbiga frågor förr, till Carl Bildt b.la, skillnaden var att frågorna rinna v Bildt som vatten på en gås, medan Åkesson snärjde in sig än mer för varje fråga och hemföll till att börja propagera sina invanda harranger, vilket Skavlan givetvis såg till att utnyttja.
Skavlan var ettrig och inställd på att fälla, absolut, men att alltihop landade i den gegga det nu blev, det är Åkessons och SD:s egen förtjänst.

Skavlan fick f.ö mycket kritik för att han släppte efter för Bildt i den intervjun och det såg han verkligen till att inte föra denna gång.

Och vad fan tror ni att era anmälningar ska landa i? Absolut ingenting givetvis.
Håller inte med. Tidsförloppet kan följas rätt så väl i Åkessons sjukskrivningstråd. SD gick ut med att det kommer viktiga nyheter kvällen före intervjun bandades men ingenting om Skavlan. På eftermiddagen samma dag kom uppgiften att han ska vara med i Skavlan och först senare på kvällen kom det ut att Åkesson gör comeback. Vid 21 tiden kom de första klippen från intervjun. Det är väldigt tighta tidsramar det handlar om här oavsett vilken exakt tidpunkt på dagen inspelningen skedde.

Ursäkta men jag tror inte för fem öre att Skavlan ändrade om något i intervjun i sista stund för att SD gick ut med att det kommer viktiga nyheter. Vad skulle det förändra? Det var ju viktiga nyheter. Den första tidigaste kritiken från PK-håll mot intervjun kom på kvällskvisten när den blev känd och programmet med största sannolikhet redan vara inspelat och den tilltog inte i styrka förrän dagen och dagarna efter. Men om du har någon källa på att Skavlan ändrade i intervjun i sista stund så tar jag gärna del av den. I väntan på det så lägger jag frågan i högen med högst osannolika spekulationer.
Senast redigerad av Kloss 2015-03-29 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in