2015-03-29, 19:29
Medlem
messiasibids avatar
Verbal

15/20 Ord (Ändrade 2 svar sista sekunden från rätt till fel, sånt är roligt)
17/20. Läs
18/20. Mek
18/20. Elf
Summa: 68

Kvant
XYZ 14 av 24
KVA 11 av 20
NOG 12 av 12
DTK 20 av 24

Summa: 57
Citera
2015-03-29, 19:30
Medlem
Skyrocketins avatar
Mitt resultat på HP VT2015:

XYZ (18/24)
KVA (13/20)
NOG (5/12)
DTK (21/24)
~
ORD (19/20)
LÄS (14/20)
MEK (18/20)
ELF (18/20)

VERBAL: (70/80)
KVA: (57/80)
totalt: (127/160)

Vilket normerat resultat är rimligt? Vad säger ni som har koll.
Senast redigerad av Skyrocketin 2015-03-29 kl. 19:32.
Citera
2015-03-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Du vet, det är bra att läsa det relevanta till diskussionen innan man hoppar in med nån sned liten anmärkning. För det där har diskuterats. Du får gärna förklara hur den där enda lilla meningen kör över andra bitar som t.ex.:
"Dehaene builds his clear and interesting book..."
och
"It's a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist."

Vari ligger rimligheten att anta att ett svar som pratar om "occasionally somewhat vague" är rätt, när recensören på minst två ställen framhäver hur "klar" boken är?

För att det är precis vad meningen säger! Occasionally betyder ju ibland... vilket författaren till recensionen tydligt har givit exempel på.
Citera
2015-03-29, 19:32
Medlem
Theomans avatar
Provpass 5 fråga 12:

"12. Ger texten någon förklaring till varför det är viktigt med en korrekt artbestämning av de beskrivna vivlarna, och vilken är förklaringen i så fall?

A Ja, det är nödvändigt för att kunna skilja honor och hanar åt.
B Ja, det görs allt fler observationer av en stor variation inom släktet.
C Ja, det krävs för att förstå vivlarnas släktskap.
D Nej, texten ger ingen förklaring till detta."

Rätt svar är D, jag svarade A. Är det jag som har gjort en jätteblunder? Det står varför det är viktigt med en korrekt artbestämning. Är det inte viktigt att kunna skilja på honar och hanar?

"Generellt kan det vid artbestämning av vivlar vara nödvändigt att känna till om djuret man har framför sig är en hona eller hane..."

Är det för att det står "kan" som det inte är nödvändigt? Någon som kan vara en klippa och förklara?
Citera
2015-03-29, 19:34
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Provpass 5 fråga 12:

"12. Ger texten någon förklaring till varför det är viktigt med en korrekt artbestämning av de beskrivna vivlarna, och vilken är förklaringen i så fall?

Rätt svar är D, jag svarade A. Är det jag som har gjort en jätteblunder? Det står varför det är viktigt med en korrekt artbestämning. Är det inte viktigt att kunna skilja på honar och hanar?

"Generellt kan det vid artbestämning av vivlar vara nödvändigt att känna till om djuret man har framför sig är en hona eller hane..."

Är det för att det står "kan" som det inte är nödvändigt? Någon som kan vara en klippa och förklara?

Själv svarade jag B, för jag tyckte det sas i början att problemet var ju att det kom in så många observationer som verkade baseras på att folk inte hade koll på skillnaderna mellan olika underarter, dvs stor variation i släktet. Men tydligen inte.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Mitt resultat på HP VT2015:

XYZ (18/24)
KVA (13/20)
NOG (5/12)
DTK (21/24)
~
ORD (19/20)
LÄS (14/20)
MEK (18/20)
ELF (18/20)

VERBAL: (70/80)
KVA: (57/80)
totalt: (127/160)

Vilket normerat resultat är rimligt? Vad säger ni som har koll.

Du kan ju bara kolla nomineringen själv. Men enligt höstens ligger du på 1,55.
Inom intervallet 1,55-1,65 skulle jag gissa på.
Citera
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
För att det är precis vad meningen säger! Occasionally betyder ju ibland... vilket författaren till recensionen tydligt har givit exempel på.

Mjaru, själv tycker inte jag att ett "hard to pin down" kör över två "clear", men men. Inte så att jag gråter blod över det men tycker ändå att det är lite väl oklart.
Citera
2015-03-29, 19:35
Medlem
Citat:
Provpass 5 fråga 12:

Det är viktigt att skilja på honor och hanar när man väl gör en artbestämning men det står inte varför man ska göra en artbestämning till att börja med.
Citera
2015-03-29, 19:35
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Provpass 5 fråga 12:

Det står att det kan vara nödvändigt att avgöra könet vid arbestämningen men frågan gäller varför arbestämningen är viktigt.

Edit: 2a på bollen.
Citera
2015-03-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turtlelover
Utan tvekan. Jag höjde mig från 1,25 vt14 (53 kvant 49 verb) till 1,7 med ht14-normering igår (68 kvant 67 verb). Detta med ca 5 månaders förberedelser och utan den beryktade hp-guiden
Skulle du vilja dela med av några tips hur du lade upp studierna osv?
Citera
2015-03-29, 19:40
Medlem
Citat:
Själv svarade jag B, för jag tyckte det sas i början att problemet var ju att det kom in så många observationer som verkade baseras på att folk inte hade koll på skillnaderna mellan olika underarter, dvs stor variation i släktet. Men tydligen inte.
Tycker också det verkade logiskt. Typiskt exempel på där man ska sitta och märka ord snarare än att analysera andemeningen i texten. Tycker det kan vara oklart och skilja sig från fråga till fråga.
Citera
2015-03-29, 19:41
Medlem
Citat:
Du vet, det är bra att läsa det relevanta till diskussionen innan man hoppar in med nån sned liten anmärkning. För det där har diskuterats. Du får gärna förklara hur den där enda lilla meningen kör över andra bitar som t.ex.:
"Dehaene builds his clear and interesting book..."
och
"It's a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist."

Vari ligger rimligheten att anta att ett svar som pratar om "occasionally somewhat vague" är rätt, när recensören på minst två ställen framhäver hur "klar" boken är?

Nyckelordet är occasionally. Precis som du säger är det dominerande synsättet i recensionen att den är klar och tydlig men författaren nämner en speciell del där det är svårt att förstå vad författaren vill säga.

Detta mynnar ut i att occasionally vauge är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in