2015-03-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatomata
Vad vill du att jag förklarar? Jorden var platt förr i tiden, människan trodde det, vad är det som är så konstigt med det? Ett nyfödd barn skulle tro att jorden var platt om man inte förklarade att den var rund, förstår du vad jag menar.

Vi människor upplever aldrig på nått sätt att jorden är rund, vi promonerar tex inte på ett runt sätt vi går på ett platt sätt, vi kör inte på runda vägar vi kör på platta vägar. Detta trodde människor förr i tiden försök att förstå det i din hjärna. BEGRIPS!!

Jag vill att du förklarar hur båtprincipen fungerar på en platt jord.
Varför försvinner seglet efter skrovet? Flaggan efter seglet?
Citera
2015-03-29, 16:11
Medlem
Neroxxs avatar
Fatomata är ju ett troll utan dess like.
Citera
2015-03-29, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag vill att du förklarar hur båtprincipen fungerar på en platt jord.
Varför försvinner seglet efter skrovet? Flaggan efter seglet?
Hur menar du? Den fungerar ju så på en platt jord också, efter horisonten ser man bara flaggan som sedan försvinner också så är det på platt jord.
Citera
2015-03-29, 16:13
Medlem
Citat:
Hur menar du? Den fungerar ju så på en platt jord också, efter horisonten ser man bara flaggan som sedan försvinner också så är det på platt jord.

Vad är horisonten på en platt jord?
Citera
2015-03-29, 17:01
Bannlyst
Citat:
Vadå vad är?? Horisonten är horisonten precis som en rund jord!

Kan du sluta tjaffsa seriöst, du vet mycket väl som mig att människan förr i tiden trodde jorden var platt. Det är inget konstigt med det.
Citera
2015-03-29, 17:36
Moderator
Citat:
Fatomata har lite svårt att förstå skriven text. Om du provar att rita ett par dussin bilder så går det säkert bättre.

Något i den här stilen till exempel:
http://fb.valthornet.se/t457144/horizont.png

Nu behöver vi bara en bild som visar hur det fungerar på en platt jord.
Citera
2015-03-29, 17:40
Medlem
Citat:
Vadå vad är?? Horisonten är horisonten precis som en rund jord!

Kan du sluta tjaffsa seriöst, du vet mycket väl som mig att människan förr i tiden trodde jorden var platt. Det är inget konstigt med det.

Det var vad jag fick berättat för mig i skolan, absolut.
Lektionen efter var dock kritiskt tänkande, och den tog jag med mig i vuxen ålder och lämnade kvar fantasierna i lågstadiet som var anpassade för barn som går i lågstadiet och förväntas tänka kritiskt i framtiden.

Lägg ett papper på bordet. Sätt en punkt på ena kanten, en punkt på motsatt sida.
Föreställ dig att ena punkten är du, andra punkten är en båt, ett torn, vad som helst.
På en platt jord är papperskanten horisonten, du ser båten även om den är hundratals mil bort förutsatt att din syn är god nog.
Böjer du pappret lite i båt-kanten får du plötsligt en kurva, en horisont, precis som Jorden.
Beroende på hur hög båten är får du böja mer och mer för att båten helt ska försvinna ur ditt synfält från andra sidan.

I verkligheten rör sig förstås båten iväg mot kurvan - horisonten som skapas av Jordens klotform.

Och detta förstod de även för 3000 år sedan, även om det är för komplicerat för dig - obeskrivligt mer intelligent än människor var då, enligt egen utsago.
Citera
2015-03-29, 18:00
Bannlyst
Citat:
Det var vad jag fick berättat för mig i skolan, absolut.
Lektionen efter var dock kritiskt tänkande, och den tog jag med mig i vuxen ålder och lämnade kvar fantasierna i lågstadiet som var anpassade för barn som går i lågstadiet och förväntas tänka kritiskt i framtiden.

Lägg ett papper på bordet. Sätt en punkt på ena kanten, en punkt på motsatt sida.
Föreställ dig att ena punkten är du, andra punkten är en båt, ett torn, vad som helst.
På en platt jord är papperskanten horisonten, du ser båten även om den är hundratals mil bort förutsatt att din syn är god nog.
Böjer du pappret lite i båt-kanten får du plötsligt en kurva, en horisont, precis som Jorden.
Beroende på hur hög båten är får du böja mer och mer för att båten helt ska försvinna ur ditt synfält från andra sidan.

I verkligheten rör sig förstås båten iväg mot kurvan - horisonten som skapas av Jordens klotform.

Och detta förstod de även för 3000 år sedan, även om det är för komplicerat för dig - obeskrivligt mer intelligent än människor var då, enligt egen utsago.

Nej på en platt jord så ser man inte båten hur långt den än är, den försvinner med tiden också det borde du förstå. Ögat kan inte se hur långt som helst nämligen det blir suddigt o luddigt, precis som en rund jord. Att man bara ser tornet eller flaggan på båten efter ett tag beror inte på att jorden är rund det har med synen att göra, ögat är inte så komplex som man kan tro, den klarar inte av visa vyer helt enkelt.

Nu säger jag inte att jorden är platt den är givetvis rund, det jag vill säga är att människan förr i tiden trodde faktistkt att jorden var platt, ja dom trodde den var platt!!! Jag vet att det låter helt knasigt men det är bara fakta min vän, du måste bara inse faktan.

Men ser man på du fick också lära dig det i skolan, då är jag inte ensam, och då borde du förstå lite bättre tycker jag.
Citera
2015-03-29, 18:10
Medlem
Citat:
Nej på en platt jord så ser man inte båten hur långt den än är, den försvinner med tiden också det borde du förstå. Ögat kan inte se hur långt som helst nämligen det blir suddigt o luddigt, precis som en rund jord. Att man bara ser tornet eller flaggan på båten efter ett tag beror inte på att jorden är rund det har med synen att göra, ögat är inte så komplex som man kan tro, den klarar inte av visa vyer helt enkelt.

Nu säger jag inte att jorden är platt den är givetvis rund, det jag vill säga är att människan förr i tiden trodde faktistkt att jorden var platt, ja dom trodde den var platt!!! Jag vet att det låter helt knasigt men det är bara fakta min vän, du måste bara inse faktan.

Men ser man på du fick också lära dig det i skolan, då är jag inte ensam, och då borde du förstå lite bättre tycker jag.

Kan du inte förstå grundläggande perspektiv får jag nog anse mig besegrad på tålamods-knockout.

Dina låga tankar om män som Sokrates och Aristoteles som format vårat tankesätt är skrämmande och jag beklagar.
Citera
2015-03-29, 18:18
Bannlyst
Citat:
Kan du inte förstå grundläggande perspektiv får jag nog anse mig besegrad på tålamods-knockout.

Dina låga tankar om män som Sokrates och Aristoteles som format vårat tankesätt är skrämmande och jag beklagar.
Jag kan förstå grundläggande perspektiv men i detta fallet har du helt fel, tyvärr...

Och det är inte fan sokrates och aristoteles som format vår tankesätt! Det är evolutionen som format den! Hur vågar du påstå att människan har format en tankesätt! Fy fan för dig som ser upp till såna människor! Det är snarare jag som ska beklaga, inte du!! Usch jag avskyr sånt här. Det är tragiskt att se hur mänskligheten "utvecklat" sig, bedrövligt helt enkelt!!

Sen undrar jag varför du skriver tålamodsknockout? Jag har inte krävt tålamod av dig, jag är bara här för att diskutera inget annat.
Citera
2015-03-29, 18:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Vilket patetiskt troll du är, vi ger dig länkar på att det är en myt att man på medeltiden trodde att jorden var platt men ändå tjatar du att om din lärare. Tyvärr så har denna myt smugit sig in i skolan men om man så tjurskallit ska missbruka ordet fakta så ska man titta på vad som skrevs på den tiden. Historiker som tittat på det är ense om man hade kunskap om att jorden var rund redan då. Din fröken sa fel, Big deal, live with it!
Citera
2015-03-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vilket patetiskt troll du är, vi ger dig länkar på att det är en myt att man på medeltiden trodde att jorden var platt men ändå tjatar du att om din lärare. Tyvärr så har denna myt smugit sig in i skolan men om man så tjurskallit ska missbruka ordet fakta så ska man titta på vad som skrevs på den tiden. Historiker som tittat på det är ense om man hade kunskap om att jorden var rund redan då. Din fröken sa fel, Big deal, live with it!
Läraren har sista ordet i plugget, man lär sig av dom, hellre litar jag på min fröken än någon random person på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in