Citat:
Ursprungligen postat av
Fatomata
Vadå vad är?? Horisonten är horisonten precis som en rund jord!
Kan du sluta tjaffsa seriöst, du vet mycket väl som mig att människan förr i tiden trodde jorden var platt. Det är inget konstigt med det.
Det var vad jag fick berättat för mig i skolan, absolut.
Lektionen efter var dock kritiskt tänkande, och den tog jag med mig i vuxen ålder och lämnade kvar fantasierna i lågstadiet som var anpassade för barn som går i lågstadiet och förväntas tänka kritiskt i framtiden.
Lägg ett papper på bordet. Sätt en punkt på ena kanten, en punkt på motsatt sida.
Föreställ dig att ena punkten är du, andra punkten är en båt, ett torn, vad som helst.
På en platt jord är papperskanten horisonten, du ser båten även om den är hundratals mil bort förutsatt att din syn är god nog.
Böjer du pappret lite i båt-kanten får du plötsligt en kurva, en horisont, precis som Jorden.
Beroende på hur hög båten är får du böja mer och mer för att båten helt ska försvinna ur ditt synfält från andra sidan.
I verkligheten rör sig förstås båten iväg mot kurvan - horisonten som skapas av Jordens klotform.
Och detta förstod de även för 3000 år sedan, även om det är för komplicerat för dig - obeskrivligt mer intelligent än människor var då, enligt egen utsago.