2015-03-29, 13:23
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En språkfråga. Har märkt att många kallar den nya republiken Novorossiya "Nya Ryssland" på svenska. Själv har jag konsekvent använt "Nyryssland" eftersom jag anser att man bör använda samma format som Belorossiya - Vitryssland. Om man inte säger "Vita Ryssland", varför skulle man då säga "Nya Ryssland"? En artikel på Wikipedia verkar försöka etablera Nya Ryssland:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Federala_staten_Nya_Ryssland

Jag gillar inte det. Åsikter? Snart kommer detta väl att bli en fråga för nån typ av språkråd eller så?
Menar du på allvar att du gått på det där? Kan man vara så infantil? Det har aldrig funnits en sådan republik och kommer inte finnas heller, lika lite som "LNR" och "DNR" sägs finnas på samma territorium men inte har någon administration utöver de clowner som dyker upp i trams media avsedd för femtekolonnare i väst. Du kan fundera över när denna "republik" startades, vad den har för författning, gränser... Ni slår rekord i idioti dagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker Fantasiryssland är lämpligt.
Muppet Rodina kanske.
2015-03-29, 13:39
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Menar du på allvar att du gått på det där? Kan man vara så infantil? Det har aldrig funnits en sådan republik och kommer inte finnas heller, lika lite som "LNR" och "DNR" sägs finnas på samma territorium men inte har någon administration utöver de clowner som dyker upp i trams media avsedd för femtekolonnare i väst. Du kan fundera över när denna "republik" startades, vad den har för författning, gränser... Ni slår rekord i idioti dagligen.
Nyryssland, eller "Nya Ryssland", är redan ett faktum och har erkänts av bl.a. Sydossetien.
2015-03-29, 14:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nyryssland, eller "Nya Ryssland", är redan ett faktum och har erkänts av bl.a. Sydossetien.
Du svarade inte på mina frågor om din fantasirepublik. Att den erkänts av marionetter i ett annat rysk-ockuperat område tycker du har något värde eller skämtar du?
2015-03-29, 14:15
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ah, så en av Rysslands annekterade lydstater erkänner alltså det Ryska projektet "Novorussiya" som för övrigt betyder "Nya Ryssland" på Ryska.

/Micke
2015-03-29, 14:26
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Du svarade inte på mina frågor om din fantasirepublik. Att den erkänts av marionetter i ett annat rysk-ockuperat område tycker du har något värde eller skämtar du?
Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte skrev det där om Sydossetien med glimten i ögat... Nåväl, gränserna är hittills Donetsk och Lugansk folkrepubliker (vars gränser utgörs av de tidigare gränserna för Lugansk och Donetsk respektive oblast i fd Ukraina). Myndigheterna kontrollerar inte hela området eftersom det är delvis ockuperat av Kievregimen. Federationen Nyryssland skulle säkert kunna utökas om folkrepubliker bildas även i Kharkov, Dnipropetrovsk eller Odessa t.ex.
2015-03-29, 14:45
Medlem
Någon nämnde här att ryssen demonterar och tjuvar Ukrainska fabriker på värdefulla inventarier. Om det stämmer så har ju ryssarna ett enormt skadestånd till Ukraina att hantera. Man kan ju kvitta mot ev. gasskuld i första hand om det nu inte anses vara krigsförbrytelse det ryssarna ägnar sig åt. Men tyska industrier var ju mumma som krigsbyte för ryssarna efter ww2 och dessa fick ju Sovjet på fötter om än med en lågkvalitativ produktion säljbart enbart inom östblocket. Ryssen förnekar sig inte, varken då eller nu.
2015-03-29, 14:59
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
År 1774 handlar wiki-sidan om. Har du dålig koll på vad det är för år nu? Svara på frågorna istället för att tramsa, eller är det bara för att leka clown du bevistar denna tråd?
Det är väl för fan bara att läsa innantill? Du undrade när Novorossiya bildades och vilka ledarna var. Ok, allt står i artikeln:
Citat:
The creation of Novorossiya was declared on 22 May 2014, and agreements were signed between the leaders of the two organizations on 24 May.[1][4] On 24 June, leaders from the "Supreme Soviet" of each group declared the merger of their constitutions, and the creation of Novorossiya as a confederal "Union of People's Republics".[5]
Citat:
Government Provisional Confederation
Speaker of the Parliament Oleg Tsaryov[2]
Head of the DPR Alexander Zakharchenko
Head of the LPR Igor Plotnitsky
Citat:
Va? Har du plötsligt ändrat dig? Varför denna plötsliga rädsla?
Varför skulle jag ha ändrat mig? Jag har aldrig varit "uttalad fascist och nazist". Du är däremot en lögnaktig idiotspammare. Det har aldrig ändrats, och lär inte göra heller.
2015-03-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Någon nämnde här att ryssen demonterar och tjuvar Ukrainska fabriker på värdefulla inventarier. Om det stämmer så har ju ryssarna ett enormt skadestånd till Ukraina att hantera. Man kan ju kvitta mot ev. gasskuld i första hand om det nu inte anses vara krigsförbrytelse det ryssarna ägnar sig åt. Men tyska industrier var ju mumma som krigsbyte för ryssarna efter ww2 och dessa fick ju Sovjet på fötter om än med en lågkvalitativ produktion säljbart enbart inom östblocket. Ryssen förnekar sig inte, varken då eller nu.

Tror du det själv? Men att Ukraina är i behov av kapital är inget nytt, speciellt inte sen USA plundrade dom på deras guld.
2015-03-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

stölderna på krim räcker och blir över för att skicka ryssland till default.

dock är det ett "bra" tecken att ryssarna snor saker hem, istället för att etablera sig i det ockuperade territoriet. det indikerar ett successivt tillbakadragande.
2015-03-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, medieutvecklingen i Ryssland är illa. Annars är det ett under att NG ens existerar fortfarande. Enligt Medierna har 6 av dess skribenter dödats.

Finns det någon Putinkritisk tidning eller annan media värt att nämna?

Annars föreställer jag mig att det bloggas och twittras relativt kritiskt och mycket fortfarande, men som icke-ryskkunnig är detta svårt att skaffa sig en översikt om.

Echo Moskva ,radio kanalen finns. Sedan så finns det hur mycket kritik som helst att finna på internet som du själv skriver. Så situationen är inte riktigt så illa som en del vill göra gällande men visst är det oroande att det inte lyckats etablera sig lera oberoende medier.

Vissa hyllar "pressfriheten" under Jeltsin perioden men man ska vara medveten om att media då styrdes av olika Oligarker så medie fruheten var på sitt sätt ännu ofriare än nu. Till det bör läggas att betydligt flera journalister mördades då än nu.

Men om man ska sammanfatta det hela så är det största problemet att det saknas en riktig demokratisk opposition i Ryssland. Både politisk och massmedial.

De oppositionspolitiker som gärna lyfts fram i västmedia såsom Navalnyj,Kasparov,Udaltsov är ju allot annat demokratisk och saknar helt ett politiskt program.
2015-03-29, 16:06
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Ganska kul artikel som belyser den judiska makten bakom de s.k. ukrainska nationalisterna:

http://www.dailystormer.com/the-ukraine-right-sector-second-in-command-is-a-proud-jew
2015-03-29, 16:16
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Echo Moskva ,radio kanalen finns. Sedan så finns det hur mycket kritik som helst att finna på internet som du själv skriver. Så situationen är inte riktigt så illa som en del vill göra gällande men visst är det oroande att det inte lyckats etablera sig lera oberoende medier.

Vissa hyllar "pressfriheten" under Jeltsin perioden men man ska vara medveten om att media då styrdes av olika Oligarker så medie fruheten var på sitt sätt ännu ofriare än nu. Till det bör läggas att betydligt flera journalister mördades då än nu.

Men om man ska sammanfatta det hela så är det största problemet att det saknas en riktig demokratisk opposition i Ryssland. Både politisk och massmedial.

De oppositionspolitiker som gärna lyfts fram i västmedia såsom Navalnyj,Kasparov,Udaltsov är ju allot annat demokratisk och saknar helt ett politiskt program.

Håller helt med dig om den värdelösa Jeltsin-tiden och om överskattade oppositionsfigurer som Navalnyj och jag gör absolut inga anspråk på att känna Ryssland en bråkdel så bra som du. Men med detta sagt: Vad som hänt med Lenta, RIA Novosti och nu Novaja Gazeta (kanske till och med glömt någon/några?) inom loppet av mindre än 2 år känns ju knappast som någon slump, eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in