2015-03-28, 20:39
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
För mig handlar det om att jag inte gillar "fredens religion". Jag vill således inte köpa någonting som gynnar och förknippas med detta.
Jag bor i Sverige och skall ta mig fan inte behöva leta efter matvaror som inte är halal.
Det borde absolut vara tvärtom!

Hur gynnar det fredens religion om du köper halalslaktat kött? Är momsen extra hög för att en viss procent ska gå till det universella islam-kontot eller hur menar du? Ungefär som att 1 % av all försäljning av frukt och grönt går till veganrörelsen propagandaapparat?
Citera
2015-03-28, 21:07
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugg
Köp fläskkött.

Gris uppfödning och slakteri är inte blommande rosor precis.
Senast redigerad av Ahyw 2015-03-28 kl. 21:31.
Citera
2015-03-28, 21:37
Medlem
Var nyss o handlade kyckling på Ica Maxi. Tog ett paket fryst kyckling, gick med det till en anställd och frågade om kycklingen var Halal-slaktad. Han svarade nej, i Sverige är det förbjudet att Halal-slakta samt hänvisade till dem svenska flaggan som tryckts på förpackningens ena hörn.

Nå, försökte han luras eller vet personalen inte bättre...? :/ Han stod ändå och paketerade upp just fryst kyckling.

Har beställt 25 kg närproducerat nötkött, det kan jag äta med samvetet i behåll.
Citera
2015-03-29, 11:45
Medlem
leksakstomtens avatar
om du letar runt efter relevant inlägg i tråden så läs detta!

TS verkar syffta på kyckling, vilket en hel del andra i tården kommenterar, att kyckling i matbutiker ibland r märkt halal.

ALL KYCKLING SLAKTAS PÅ SAMMA SÄTT! - långt band kycklingar står på med el. Skillnaden är att en bön sägs utav en person bredvid bandet på de slakterier som slaktar kyckling. och JA man kan slakta flera på samma på en gång och man behöver inte säga en bön för varje kyckling då de dör på samma gång.

Jag arbetar för några som har släktingar som äger kycklingfarm. ni kan även läsa nedanstående från http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2013/11/att-ata-religion-exemplet-halalkott-i.html sida för att förstå: själva metoden för slakt är exakt densamma, halal eller ej, och helt i enlighet med gällande bestämmelser för djurskydd. Vad är då skillnaden? Enligt den danska producenten är den enda skillnaden att en av de anställda på ”linjen” är muslim och ”läser en bön” över köttet.

Beträffande nötslakt så är halal olagligt att utföra i Sverige, men sker säkerligen ändå, det som säljs i "svenska" matbutiker är oftast danskt,
Citera
2015-03-29, 12:21
Medlem
Randomloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modigamats
Hur slaktas kyckling som inte är halal, tror du att det är någon skillnad?

Man slaktar ju ett djur genom så kallad halalslakt så att köttet blir halal.
Citera
2015-03-29, 12:28
Medlem
Randomloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draftiatorn
Var nyss o handlade kyckling på Ica Maxi. Tog ett paket fryst kyckling, gick med det till en anställd och frågade om kycklingen var Halal-slaktad. Han svarade nej, i Sverige är det förbjudet att Halal-slakta samt hänvisade till dem svenska flaggan som tryckts på förpackningens ena hörn.

Nå, försökte han luras eller vet personalen inte bättre...? :/ Han stod ändå och paketerade upp just fryst kyckling.

Har beställt 25 kg närproducerat nötkött, det kan jag äta med samvetet i behåll.

Som sagt, ifall man utför halalslakt inom Sveriges gränser måste man följa lagen. Så vare sig det står halal eller ej så måste djuren behandlas som resterande slakterier. Det enda som skiljer sig är att muslimer ber en bön innan man utför själva akten.
Citera
2015-03-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leksakstomten
ALL KYCKLING SLAKTAS PÅ SAMMA SÄTT! - långt band kycklingar står på med el. Skillnaden är att en bön sägs utav en person bredvid bandet på de slakterier som slaktar kyckling. och JA man kan slakta flera på samma på en gång och man behöver inte säga en bön för varje kyckling då de dör på samma gång.
Det ska även vara vända mot Mecka.
Kan du förstå att det är just det religösa inslagen som är problemet?
Jag vill inte äta ritualslaktat.
Ni som skriver brev till butiker vore det inte bättre om ni krävde tydligare märkning av halal-slaktat så ni lättare kan undvika det?
Citera
2015-03-29, 14:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ni som skriver brev till butiker vore det inte bättre om ni krävde tydligare märkning av halal-slaktat så ni lättare kan undvika det?

Visst, finns det personer som stör sig på det religiösa.. och det är helt okej.
Men eftersom dessa meningar finns i trådstarten
Men nu tänker jag, och undrar hur pass vanligt det är att ICA säljer halal??
Tycker det är skamligt egentligen, dom stödjer ju djurplågeri med detta.

så är det ju inte direkt orimligt att en del av diskussionen faktiskt tar upp huruvida halalsaktade kycklingar plågas mer än andra kycklingar, eller.. kan du förstå det?
Citera
2015-03-29, 14:53
Medlem
leksakstomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Kycklingarna kan stå hur de vill, vilket de gör, just eftersom man inte direkt kan få det ekonomiskt hållbart att vända på varje kyckling.
och NEJ, jag kan INTE förstå att det är ett problem att en person säger några ord bredvid ett produktionsband, till skillnad från att en person står bredvid och inte säger något...

och jag är själv väldigt emot religioners påverkan på det moderna samhället. men att ta sverige som exempel är ganska befängt då vi är det mest sekulariserade samhället i världen. Men då jag varit begeistrad i världen så har jag en del amerikanska polare som är extremt religiösa kristna, likt merparten utav dem är, och du hade nog inte stått ut en sekund med en hel del personer i ex usa om du visste hur djupt troende de är, om du vore så känslig mot religion, eller hatar du bara muslimer ?
Citera
2015-03-29, 15:51
Medlem
Jag var strikt vegan i fem år. Nu äter jag och min familj kött, men endast ekologiskt.
Tanken är att missgynna de köttproducenter som behandlar djuren illa.

Jag är feminist.
Låt oss vara vuxna.
Alla kulturer är kvinnofientligare än den svenska.
Låter vi andra kulturer än den svenska få fäste i Sverige kommer vi inte bli något annat än ett avskräckande exempel för världens kvinnor.
Citera
2015-03-29, 18:23
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Hur gynnar det fredens religion om du köper halalslaktat kött? Är momsen extra hög för att en viss procent ska gå till det universella islam-kontot eller hur menar du? Ungefär som att 1 % av all försäljning av frukt och grönt går till veganrörelsen propagandaapparat?
Ju fler som köper desto större efterfrågan. I Göteborg finns ett företag jämte e45 som bara sysslar med Halalkött. Skulle gärna se att det bommade igen. Ju färre som köper desto mindre pengar tjänar dom.
Citera
2015-03-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomlove
Man slaktar ju ett djur genom så kallad halalslakt så att köttet blir halal.
Tänkte mest ur kycklingens perspektiv, ingen skillnad i lidandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in