2015-03-29, 03:49
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Tackar! Ja det är väl planen just nu. Däremot står jag inför ett svårt dilemma om jag inte blir antagen till hösten. Industriell ekonomi på KTH skulle kunna vara något, eller så tar jag ett andra sabbatsår för att höja HP.
Oh fan. Börjar du Indek så kanske du får nolla mig när du går i tvåan hehe Indek är vad jag satsar på. Med tanke på ditt resultat på kvant-delen kanske finansmatten i tvåan kan vara något som intresserar dig? (Vilket är mitt mål)

Hoppas vi inte går för OT nu men det torde väl vara tillåtet att tänja på gränserna här på tråden natten efter provet.
Citera
2015-03-29, 03:52
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Provpass 2, uppgift 33. "I hur många av åldersgrupperna var B körkort vanligast?". Jag räknade med åldersgruppen <17 år. ochh fick svaret till 5 (D), men svaret är 4 (C) varför i helvete då?

Man kan i regel inte ta B-körkort när man är <18 år Var det inte traktorkort eller AM-körkort som dominerade den åldersgruppen?

edit: Ber om ursäkt, såg nu att det redan hade besvarats.
Senast redigerad av Tep-NO 2015-03-29 kl. 04:20.
Citera
2015-03-29, 04:20
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Äsch, ta ett sabbatsår med 100% fokus på HP så löser det sig.

KVA: 73
VERB: 67

Är väl nöjd med resultatet, men är nervös om det håller för 1.85, 1.9 vilket är målet.

Bara av nyfikenhet, vad behöver du 1,9 till? Högsta läkarlinjen ligger på Karolinska och är typ 1,85-ish har jag för mig. Finns det linjer som går högre.

Låg ungefär exakt som dig för övrigt, fast omvänt med verb och kva
Citera
2015-03-29, 04:31
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Fast vad fan har vikten med arean att göra? :P Vikten är ju meningslös... det känns som om det bara är där för att förvirra. Du har redan arean (0.99m2), allt du behöver nu är kvadraternas kant. Så 1 är meningslös och 2 ger dig vad du behöver plus lite meningslöshet

Jag fann det betydligt enklare att räkna med hjälp av vikten som angavs, men det kanske bara är jag. Vet inte ens om jag svarade rätt på frågan, som jag ångrar att jag inte skrev ner mina svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Mrkickling
typ " av tropisk skog täckt"?

Var väl den frågan där de också nämnde något om ekvatorn och central/sydamerika?
Senast redigerad av Tep-NO 2015-03-29 kl. 05:16.
Citera
2015-03-29, 06:25
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Är helt med dig. Man måste enligt mig dra för stora slutsatser för att komma fram till att medierna har påverkat.
Att däremot de "fasansfulla händelser"na har påverkat tycker jag var desto tydligare, iom att dessa händelser är det enda exemplet som anges på att ondskan har börjat diskuteras igen.
En aspekt som fick mig att välja bort A var formuleringen att "ondskan har synliggjorts", vilket får ondska att låta som någon kraft/oberoende egenskap vilket står i bjärt kontrast mot artikelns budskap.
Citera
2015-03-29, 08:29
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Känns så jäkla tråkigt nu efter, fick 70 och 68 vilket blir 1.75... Ett jävla poäng ifrån 1.8 för att ha chans att komma in på den linjen jag vill. Om jag bara inte skulle svarat fel på "krum" skulle jag haft chans, men nu...
Citera
2015-03-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 121111

(A) Ondskan har synliggjorts genom en rad fasansfulla händelser.

Visst står det om en rad fasansfulla händelser. Men det står inget om att det skulle vara en nyhet i världen (och det vet vi ju att det inte är). De fasansfulla händelserna har alltid funnits där men mediernas "ovilja att peka ut enskilda individer som onda" är vad som förändrats. Medierna ovilja att prata om onda individer har ersatts med ondskan (Fritzl och gärningsmännen) som förklaringsmodell för de fasansfulla händelserna.

Alltså (B) Medierna och det offentliga samtalet har gjort ondskan i sig till en förklaringsmodell.

Ja, fast det är något du själv vet att media gör. Inget som går att läsa till sig i texten eller tolka av texten. Det borde väl vara att utgångspunkten är ett totalt omedvetande?
Citera
2015-03-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Oh fan. Börjar du Indek så kanske du får nolla mig när du går i tvåan hehe Indek är vad jag satsar på. Med tanke på ditt resultat på kvant-delen kanske finansmatten i tvåan kan vara något som intresserar dig? (Vilket är mitt mål)

Hoppas vi inte går för OT nu men det torde väl vara tillåtet att tänja på gränserna här på tråden natten efter provet.

Haha ja vi får se vad som händer, allt hänger på normeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Bara av nyfikenhet, vad behöver du 1,9 till? Högsta läkarlinjen ligger på Karolinska och är typ 1,85-ish har jag för mig. Finns det linjer som går högre.

Låg ungefär exakt som dig för övrigt, fast omvänt med verb och kva
Handelshögskolan i Stockholms intagning varierar mellan 1.9-1.8
Citera
2015-03-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Känns så jäkla tråkigt nu efter, fick 70 och 68 vilket blir 1.75... Ett jävla poäng ifrån 1.8 för att ha chans att komma in på den linjen jag vill. Om jag bara inte skulle svarat fel på "krum" skulle jag haft chans, men nu...

Ingen ide att tänka i sådana banor. Gjort är gjort.

Vi får väl hoppas på att normeringen blir identisk med VT14
Citera
2015-03-29, 09:43
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Provpass 2, uppgift 33. "I hur många av åldersgrupperna var B körkort vanligast?". Jag räknade med åldersgruppen <17 år. ochh fick svaret till 5 (D), men svaret är 4 (C) varför i helvete då?

Tänk logiskt, hur många 16 åringar har körkort?
Citera
2015-03-29, 09:45
Medlem
TiltRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Jag hade löst den såhär, utan att blanda in ekvationer kan man med logiskt resonemang komma fram till svaret.

Grundinformationen är:
- 24 elever totalt i klassen
- Hälften av alla pojkar i klassen har moped

Via (1) får vi reda på att:
- Det är 50% killar och 50% tjejer, alltså 12 killar och 12 tjejer
- 14 elever har inte någon moped alls, kvar blir då 24 - 14 = 10 elever som har en moped.
- Eftersom hälften av pojkarna har moped vet vi att 12 / 2 = 6st av dessa 10 elever är pojkar
- De återstående 4 måste då vara tjejer

Eftersom vi kan lösa frågan helt utan hjälp av (2) så blir svaret (1).

Går ju även att lösa med (2) så rätt svar bör vara att man kan lösa (1) och (2) var för sig?
Citera
2015-03-29, 10:13
Medlem
DistanceCodes avatar
Boys, fick 58/80 på verbal och 50/80 på KVA, räcker det till 1.3 tro? När får man reda på årets normering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in