Citat:
Ursprungligen postat av
runnie
"-Kritikken mot ham har vært massiv etter intervjuet med den sykmeldte Sverigedemokraterna-partilederen Jimmie Åkesson i fredagens «Skavlan»."
Nå svarer Skavlan på kritikken i norske vg.no:
http://www.vg.no/rampelys/tv/skavlan-om-kritikken-ikke-vaar-hensikt-aa-trakassere-aakesson/a/23425546/
Citat:
Det var ikke vår hensikt å overkjøre eller trakassere Åkesson, men å ta tak i det harde politiske klimaet han selv bruker som forklaring på sin utbrenthet. Mange mener SD ved sin ordbruk og maktbruk har bidratt til nettopp dette [...] Ikke minst i lys av partiets og hans egen medvirkning til krisen som var nær ved å velte Sveriges regjering.
Skavlans "argument" innebär i sig politiska ställningstaganden:
- Det är fel på SD:s politiska retorik. Att deras väljare sannolikt uppskattar retoriken innebär inte att SD uttrycker sig acceptabelt.
- Det är fel av ett oppositionsparti att försöka göra allt i dess makt för att få igenom politiska förslag som deras väljare stödjer. Att deras väljare ansåg att det var korrekt agerat innebär inte att SD betedde sig acceptabelt.
Skavlan uttrycker sig som en person som styrs av personliga, politiska ställningstaganden, istället för att försöka finna objektiva bedömningsgrunder att utgå ifrån.
Angående Åkessons insats: Jag tror att det var ett avvägt beslut från hans sida, och under full kontroll, att låta sig avbrytas och "mobbas" istället för att försvara sig. Varför? Därför att jag tror att han tror att en politiker som mobbas vinner fler röster/mer sympati än en politiker som riskerar att framstå som "otrevlig"/"aggressiv".
En hel del personer i tråden skriver att de tycker att Åkesson gjorde ett uselt jobb. Jag påstår inte att ni har fel. Jag tror dock att Åkesson medvetet valde att försöka röstmaximera genom att bete sig på ett annat sätt än vad ni skulle ha gjort/önskat se.