2015-03-25, 20:05
Medlem
8FJN349Ds avatar
Att använda droger som Amfetamin och liknande i tid och otid är ju givetvis inget som är bra för kroppen men vad kan man göra för att skydda kroppen mot dess skadliga biverkningar?
Att inte ta det alls som någon kommer göra sig lustig över vore såklart det bästa men det är inte det som den här tråden handlar om.

Magnesium är något som tydligen försvinner ur kroppen vid bruk av AF.
Även antioxidanter ska vara bra för att förhindra skador på celler osv då nedbrytningen av AF frisätter stora mängder fria radikaler.

Finns det fler kosttillskott/mat/övrigt som en person som tar Amfetamin ofta borde använda sig av?
Citera
2015-03-26, 02:49
Medlem
IIIDraculs avatar
Ät grönt och sånt som innehåller magnesium när du väl har matlust. Går att googla på magnesiumrik käk.
Calcium också, båda syptom på magnesium och calcium brist är inte trevliga så det är bra att motverka det lite om man ändå måste tjacka
Citera
2015-03-28, 00:35
Medlem
CredFrosts avatar
Jag är varken läkare eller expert på området, har dock brukat dagligen väldigt länge nu och har redan från början försökt läsa på så mycket som möjligt för att min kropp ska må bra. Min filosofi har varit att kan ADHD-patienter käka medicinskt tjack dagligen i flera år så borde även jag kunna ta lite medicin i form av ful-tjack om jag bara tänker på några saker

1. Magnesium, som redan nämnts. Du behöver minst 300mg extra dagligen, du kommer märka ganska direkt om du missat att ta. Personligen får jag käkspänningar, dessa försvinner inom en timme efter magnesiumintag på tom mage. Obs! Intag helst på tom mage. Anledningen är, som redan nämnts att det har att göra med en balans mellan kalium och magnesium. MEN det är också för att Magnesium är en naturlig NMDA antagonist (googla, är väldigt intressant!) Det hjälper att skydda ditt nervsystem från skador i form av exotoxicitet. Många av skadorna som "tjackisarna på stan" har är för att de haft för mycket glutamatstormar i hjärnan, något som Magnesiun skyddar mot. För övriga mineraler rekommenderar jag MMsports "Body Science Daily One", den är billig men bra och du får i dig det mesta du behöver.

2. Vätska. Detta är verkligen A och O! Du kan skippa rätt mycket näring men så fort du börjar tumma på vätskeintaget börjar du verkligen märka av det! Amfetamin är väldigt vätskedrivande. Du kissar och svettas i princip mer än du tar in (har testat att väga mig, jag tappar massor i bara ren vätska TROTS att jag tycker att jag dricker normalt!) Ok, man blir inte lika törstig eller man glömmer. Själv sätter jag en timer på mobilen som påminner mig varje timme om MINST 2dl vätska. Vatten är bäst men eftersom du säkert behöver lite extra näring så är allt annat också bra, dock INTE kaffe o liknande då det ökar den vätskedrivande effekten. Samma regel som vid alkohol gäller här: Mycket vätska innan du lägger dig och du minskar risken för bakfylla (i detta fall "avtändning"). Jag brukar avsluta dagen med en brustablett Resorb, funkar utmärkt. Ibland tar jag även en direkt när jag vaknar om jag känner mig utttorkad.

3. Glukos. Din hjärna kommer att gå på högvarv men det upphäver inte naturlagarna. Om effekten ökar så ökar också energiåtgången. Din hjärna behöver mer socker för att klara fungera optimalt. Förrutom mat i regelrätt bemärkelse så rekommenderar jag att ta extra socker, Dextropur i saften, småäta lite choklad, Cola mm. Kan verka banalt men efter några veckor så märker man att det faktiskt behövs. Man vill ju inte bli dummare av tjack än man var innan!

4. C-vitamin. En vitamin som kroppen förbrukar extra av. DOCK bör nämnas att vid Amfetaminbruk är det viktigt att tänka på hur basisk eller sur din urin är. Amfetamin tas upp i högre grad av ett lågt PH-värde i magsäcken. Tillfälligt (EJ långvarigt bruk, skadar kroppen!!) så kan man ta en tesked Bikarbonat på morgonen i ett glas vatten. Detta ökar upptaget markant så mindre går till spillo. MEN för varje syrlig produkt du förtär i anslutning till Amfetaminintaget kommer öka på kroppens rening av amfetaminet. Du behöver extra C-vitamin men här gäller det att bruka det vid rätt tillfälle. På kvällen, ca 1 timme innan du lägger dig bör du ta ca 1000mg C-vitamin. Brustablett tas lättast upp av kroppen, här kan du om du vill blanda Resorb i samma glas o kanske lite Dextropur samtidigt. OM du tar det vid rätt tidpunkt så kan det hjälpa elimineringen av Amfetaminet så att det faktiskt blir lättare att somna naturligt utan benzo. Mer om detta i nästa punkt....

5. Sömn. Jag har hållit föreläsningar inför flera hundra människor, varit på släktmiddagar mm hur många gånger som helst med flera hundra mg "A" i blodet, ingen har märkt nåt (kan skriva en guide senare om hur man döljer muntorrhet, ticks, pratighet, pupillstorlek mm) MEN det är när jag varit vaken i typ 3-4 dygn och står där med min föreläsning som det går att märka nåt. Jag har såklart tagit preparat som mildrar det så det är inte ett typiskt "tjackat" beteende men det märks att nåt är "off" med mig. Sömnen är oerhört viktig. Du bör satsa på minst 4-5 timmar varje natt, då kommer du ge hjärta och hjärna en chans i alla fall att komma ikapp. Tyvärr kan det för många behövas benso eller någon z-analog som Imovane. Men det går utan. Får du tag på Melatonin så kan det funka (MÅSTE vara "Instant release", allt annat o du kommer bli helt väck hela dan!) Annars om du får tag på så kan du göra som jag, förrutom Imovane så tar jag ca 20mg Inderal (Propanolol) vid sänggående. Det är en Betablockerare men det hindrar adrenalinpåslaget och adrenalin omvandlas till dopamin. Kort sagt: Inderal kan hjälpa att somna. Efter några månader kommer du säkert kunna somna även efter att du dragit en lina, kroppen är ganska trött på att vara "på" hela tiden...

6. Näring. Funkar pizza, kanon! Om inte, testa bananer, Gainomax, måltidsersättning, shakes mm. Bars är också bra men för mycket kan pajja magen. Personligen kunde jag dock redan efter ca en vecka äta nästan som vanlgit. Tror det är en vanesak.

7. L-Tyrosin. Finns att köpa bla på MMsports billigt. Det räcker med 500-1000mg dagligen, ta det på fastande mage, blandat i vatten eller nån juice. Smakar ingenting så det är lätt. Ska hjälpa till att återställa Dopamin-nivåerna. Dock passerar det visst inte hjärn-blodsbarriären men ökar i kroppen i övrigt så jag tror det funkar, kan vara placebo men tycker att det gjort skillnad.

8. Kreatin. Kan hjälpa MEN du måste dricka extra mycket vatten, gör du det så märker du att vätskebristproblemet inte är så påtagligt. Kan dock ge lite huvudvärk, jag kör med det i perioder.

9. 5-HTP. Om du tar detta samtidigt som Amfetaminet så finns en LITEN risk att du SKULLE rent teoretiskt kunna få seretonergt syndrom, men det är knappast troligt eftersom du säkert får brist ganska snart eftersom Amfetamin till viss del även påverkar seretoninnivåerna. Jag brukar märka att jag behöver lite extra seretonin ungefär en gång i månaden. Jag tar en "vilodag", äter dricker, skippar tjacket och tar ca 100mg 5-HTP till natten. Nästa dag är jag som en ny människa och tjacket kickar som vanligt igen!

10. Memantine. (Ebixa, finns under många namn) Kan vara svårt att få tag på då det enbart är en Demensmedicin, det är också enbart glest med forskning, spekulation och vissa individers personliga erfarenhet men Memantine, i egenskap av NMDA-antagonist (likt Magnesium fast starkare såklart) så kan det hindra toleransutveckling samt skydda hjärnan långsiktigt. Har testat i 14 dagar, märkte ingen jätteskillnad faktiskt men tänkte ändå nämna det...

Kommer inte på mer just nu, lycka till!
mvh
CredFrost
Citera
2015-03-28, 01:24
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Alfa liponsyra (ALA) ,
Coenzyme Q10,
Grönt te-extrakt,
OMEGA-3
Selen
är bra antioxidanter att käka under loppet.
Citera
2015-03-28, 15:45
Medlem
IIIDraculs avatar
Credfrost skriv mer om punkt 5 här snälla. Jag har mina trix men kan alltid vara bra höra på andra tricks också. Sånt är viktigt kunna dölja så skriv här mer om hur du gör
Citera
2015-04-01, 21:34
Medlem
catacombs avatar
Jag tar magnesium och mår bättre av det. Men vettefan om det är inbillning eller om det är så att magnesium hjälper. Jag tycker även alkohol ger rätt bra effekt med amfetamin. Men aldrig att man dricker för mycket för du märker inte av att du blir full tills du är förgiftad. Man blir bara lugnare och det är skönt.
Citera
2015-04-01, 21:40
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
För guds, skull mixa ej L-tyrosine/L-dopa med amfetamin. Man kan ta det dagen/dagar efter med fördel, men ej samtdigt!
Citera
2015-04-01, 21:41
Medlem
catacombs avatar
CredFrost, var det inte så att dopamin omvandlades till noradrenalin och sedan till adrenalin? Inte tvärtom. Bara en typo kanske.. men ökade dopaminnivåer brular även öka vakenhet och adrenalinnivåer.. apropå att dölja A så har alkohol hjälpt för mig då man blir inte full som vanligt, bara mjukare i sitt "sätt" att interagera. Men vaken och fokuserad ändå. Men har man inte sovit på flera dagar så blir man väck oavsett. Då finns inget som kan dölja det. Kroppen bara orkar inte till slut.
Citera
2015-04-01, 21:52
Medlem
Äta nyttigt och ge kroppen sömn när man slutat brukar vara tillräckligt
Citera
2015-04-01, 22:00
Medlem
chots avatar
Jag skulle gärna läsa en guide på 5:an.
Citera
2015-04-01, 22:16
Bannlyst
ZINK, allt som zink hjälper kroppen med förstörs av tjack!
Citera
2015-04-10, 14:54
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
För guds, skull mixa ej L-tyrosine/L-dopa med amfetamin. Man kan ta det dagen/dagar efter med fördel, men ej samtdigt!

Håller delvis med, MEN det är skillnad på L-dopa och L-tyrosine!
L-tyrosine är en aminosyra som finns naturligt i mat, det omvandlas i kroppen till L-dopa som är en prekursor till dopamin. L-dopa används som läkemedel och jag skulle aldrig blanda L-dopa med tjack, det skulle bli flera timmar på toan och inte så mycket snabba skor
Jag skrev att jag höll delvis med och det är för att även L-tyrosine KAN man må dåligt av. I början (läs: för två år sedan) när jag inte ännu brukade dagligen och inte hade den tolerans som jag har nu, så kunde jag må illa om jag tog 500mg L-tyrosine några timmar innan jag tog amfetamin. Numera är toleransen uppe och jag behöver alltid någon extra skjuts för att få effekt på tjacket så jag tar relativt ofta L-tyrosine samtidigt som "a-vitaminen". Sen om det är placebo att det funkar, de må vara en annan femma...

Citat:
Ursprungligen postat av catacomb
CredFrost, var det inte så att dopamin omvandlades till noradrenalin och sedan till adrenalin? Inte tvärtom. Bara en typo kanske.. men ökade dopaminnivåer brular även öka vakenhet och adrenalinnivåer...

...har man inte sovit på flera dagar så blir man väck oavsett. Då finns inget som kan dölja det. Kroppen bara orkar inte till slut.

Ibland får jag saker lite bakvänt när jag försöker tänka och är tjackad

Håller med! Det märks att nåt är fel... MEN brukar man förståndigt och sköter sömnen så finns det trick. Ska skriva ner mina personliga favoriter nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in