Citat:
Sorry!! Har inte varit inloggad på evigheter!
Här kommer mina "trick", det mesta sitter i huvudet men det finns lite "farmakologi" att nyttja också
1. Insikt. Var medveten om att du är påverkad! Kan verka självklart men vet själv att när man umgås och ett samtal blir intressant eller när man tillsammans med andra sysslar med något kul så kan man glömma bort varför det är just SÅÅÅ himla intressant att man blir extra pratsam, speedad, uppåt eller sätter sig och pundar med nån pryl som en normal människa skulle ägna 30 sekunder åt medan du sitter och studerar den i detalj i typ 30 minuter... Alltså: Påminn dig om att allt du känner i form av glädje/eufori, kvicktänkthet och entusiasm, troligtvis kommer från tjacket och behöver tryckas undan istället för att utlevas.
2. Pupillerna. Jag brukar inte få stora pupiller vanligtvis, men ofta efter en längre tids vakenhet eller i slutet av en dosering när det håller på att gå ur kroppen, händer det att jag får stora svarta ögon... Eftersom man inte kan springa o kolla i spegeln hela tiden så har jag som vana att så fort jag får chansen titta mot något ljust. Detta kan vara lysröret i taket eller ut genom fönstret. Vid amfetaminpåverkan reagerar fortfarande ögonen på ljus och iris drar ihop sig vid stark ljus. Det kommer dock släppa ganska snart men för några minuter så bli ögonen "normala". Är det inte märkligt att stirra in i en lampa då? Jo, givetvis! Du får göra det på ett naturligt sätt, att exempelvis titta uppåt eller ut genom fönstret lite drömmande i en konversation är ju ibland något vi gör omedvetet när vi tänker på något (ex "aha, just de"). När jag sätter mig i ett rum väljer jag alltid att sätta mig MOT fönster och utomhus alltid mot solen (hellre sitta o kisa än ha tefat till pupiller). Ögonen blir dock inte bara "svarta", har du sovit för lite eller suttit vid datorn tjackad (man glömmer ofta att blinka...) så blir ögonen röda och irriterade. Detta kommer både av ansträngning, torrhett OCH högre blodtryck. Det sistnämnda lindras av Betablockerare men dessa tar ju även udden av effekten så spara dessa tills du ska sova. Brukar för mig personligen lindra de värsta blodsprängningarna på morgonen om jag tagit 20mg Inderal innan jag la mig.
I övrigt tar jag varje morgon ClearEyes ögondroppar mot röda ögon. Funkar med andra märken också, exempelvis Swiss Eyes...
3. Var ineffektiv! När man är påtänd så känner man sig som en laser-killer-robot som kan göra allt uber-snabbt och effektivt. (i alla fall jag!) känner att jag kan fixa med disken väldigt "effektivt", d.v.s. jag gör allt så snabbt jag bara kan. Omedvetet sker oftast allt detta medan andra är de som lägger märke till det. Vet exempelvis på jobbet att när det är fika så kan jag sträcka mig supersnabbt efter kaffekoppen eller pennan på bordet. Vad jag får tänka på är därför att göra alla rörelser extra långsamma. Jag kan tycka det känns som att jag gör rörelserna i slow-motion OCH DET KANSKE JAG GÖR! Men hellre att du verkar seg och avslappnad än hypad! Detta blir extra tydligt när man sitter vid datorn. Vet hur jag i "början" fick flera kollegor att höga på ögonbrynen med mitt hamrande på tangentbordet och multitaskande med hundra öppna fönster och laserfokus på inkorgen...
4. Blinka! Ofta! Gäspa! Yxmördarblicken är ju något som ofta är förknippat med vitamin "A". Det kan dock vara mer eller mindre tydligt. Jag får inte jätteuppspärrade ögon men jag glömmer att blinka normalt och när jag väl blinkar så är det snabbt gjort. Föreställ dig att du är motsatsen till speedad: tänk att du ska låtsas som du tagit en näve benzo innan arbetspasset. Jag lovar, trots att du upplever det som att du överdriver när du blinkar långsamt eller extra ofta, så kommer alla andra bara se att du gör det "normala"! Jag bad min fru iakta mig en kväll, när jag tyckte att jag blinkade långsamt så var det för henne mitt normala blinkande. Din hjärna jobbar lite mer "maxat" och det är lätt hänt att du upplever att saker som egentligen tar två sekunder tar fyra. Samma gäller när du pratar med folk. Räkna till 7 innan du svarar! Har du snackat med någon med grav ADHD någon gång så vet du vad jag menar! DU märker kanske inte att du nästan pratar i mun på den andre för du tycker att den var klar med det den skulle säga men i "verkligheten" har det bara gått en sekund sedan den tystnade och h*n var på väg att säga något som du avbröt. Jag brukar därför räkna tyst i huvudet innan jag svarar. Återigen: Hellre verka långsam än speedad!
Samma gäller här trötthet, det är inte normalt att aldrig vara lite dåsig eller trött. Jag minns en gång då jag både pluggade heltid och jobbade natt heltid. När jag kom till föreläsningen och berättade att jag jobbat ett nattpass men ändå verkade hur pigg och utvilad som helst så var det nog en och annan som undrade lite... OM det är tidigt på morgonen eller sent på kvällen: Låtsas vara LITE trött i alla fall! Gäspa lite eller säg att det skulle sitta fint med en kopp svart kaffe. OM du är bra på att "låtsas" när det gäller normal trötthet, blinkningar, rörelser och att tala långsamt så finns det i princip ingen som skulle börja ens fundera på huruvida du tog amfetamin. Jag menar, OM du nu gjorde något så moraliskt fel (och olagligt!) som att dra en lina amfetamin så borde du ju vara speedad som en ekorre, inte "normal" trött och långsam som alla andra
5. Ät! Ok, inte så lätt kanske! För mig gick det nästan att äta normalt efter en tids dagligt användande men om du inte brukar dagligen så kan det vara svårt. Det är också ett tecken som både de som är tränade på området och de som är tämligen novisa, samtliga reagerar på. Om du är en stor karl som helt plötsligt bara tar ett par tuggor mat till lunch så är det ju inte direkt normalt... OM jag tagit på tok för mycket snö i näsan och inte har någon aptit alls och jag vet i förväg att det blir svårt så brukar jag nån timme före lunch nämna för de jag ska äta med (helt vardagligt) att jag var superhungrig i morse och åt b.la b.la ELLER att min magkatarr blivit värre igen. Undermedvetet så blir det LITE mer naturligt för dem att du inte har samma aptit senare MEN ät ändå något, välj sådant som är lättare. Börja bli nyttig, ät en sallad, det är betydligt lättare att få ner än en bamse mä mos!
6. Käka lugnande piller! Ok, seriöst: om du fortfarande inte kan dölja ditt speedade beteende, ta nåt som dämpar utan att sabba ruset. Alkohol funkar inte på jobbet och personligen tycker jag det sabbar för mycket av vakenheten. En liten dos Iktorivil KAN funka, det måste vara rätt dos och bör tas ca en timme efter amfetamin-intaget. Personligen tycker jag Ikto är den benzo som minst påverkar "huvudet" och mest skapar avslappning i kroppen. Min favorit är däremot ett annat preparat, som dessutom ofta funkar synergetiskt med tjacket, nämligen Phenibut. Phenibut kan du hitta på E-bay eller liknande, det är enligt läkemedelsverket varken läkemedels eller narkotikaklassat så om tullen öppnar så kan de visserligen slänga det om de vill (tror jag) men det kan aldrig bli något rättsligt av det.
Hursomhelst... Phenibut verkar på GABA-B (primärt, högre doser även GABA-A) men det har även en dopaminerg effekt. För mig innebär det att vid rätt dos (indivuellt, för mig 1000mg) så sabbar det inte tjackruset men ger ett lugn och en "uppåt" känsla som är positiv. Du kan alltså bli mer avslappnad och må bra utan att döda för mycket av ditt dyrköpta vita guld. Obs! Fysiskt beroendeframkallande! Redan efter 3 dagar får jag en AT/abstinens som är värre än den på benzo efter flera månader!
7. Muntorrhet. Detta är en jobbig grej! Svårt att fejka, men vad du än gör: käka inte tuggummi hela tiden! Det är sååå typiskt påtända att gå runt med V6 i käften hela dagarna! Ta tuggummi efter maten o dylikt men inte mer. När ingen ser så kan du fukta munnen med vatten men drick inte heller konstant. Jag har faktiskt inget 100% säkert trick här. Det är det jobbigaste för mig att dölja. Hittills är det enda "tricket" som funkar för det mesta att ta en superstark halstablett och ha den inne i munnen vid kinden. Inte så stor så det sticker ut, ta en liten bit och sug inte på den. Placera den så du når den med tungan och nudda den regelbundet så att du sätter igång LITE salivproduktion i alla fall. Fukta läpparna med lypsyl/läppbalsam, det gör att du verkar mindre torr. Detta är mina enda tips.. Tar gärna emot förslag från andra mer erfarna! Önskar det fanns en tablett som botade detta men har inte hittat något sådant än...
8. Ta de lugnt! Noja inte upp dig, det är inte en stor skylt ovanför dig som säger "drogpåverkad". OM busschaffisen tittade lite extra på dig eller om biträdet i kassan på ICA inte hälsade så var det inte för att de kommit på dig. Utgå från att ingen vet och att du har inget att dölja, du är lika normal som alla andra! OM du skulle bli tagen av snuten och få lämna prov så kan det vara smart att ha gjort som jag: skaffa recept på Voxra (eller ännu bättre såklart Metamina, men då skulle du ju inte behöva köpa knark eller hur?) Jag skulle gå med på pissprov HELLRE än blodprov då jag vet att Voxra kan i urinen ge utslag på amfetamin (men inte i blodet), så jag har det som en liten extra "failsafe" (alibi...)
Ta inte alla mina råd som fakta och skyll inte på CredFrost om det inte funkade för Dig, detta är min personliga lista, vem vet, inget kanske funkat och egentligen det kanske är så att alla redan vet att jag är en förlorad stackars pundare som försöker leva ett vanligt svenssonliv?