• 1
  • 2
2015-03-27, 12:39
Medlem
weminos avatar
Hej,

Jag är inte så aktiv på detta konto men jag behöver hjälp av er Flashbackare.

Jag är boende i Tyskland och laddade ner lite filmer i början av januari
och förra månaden ramla det in ett brev att jag har blivit stämd på 465 euro för laddat ner simpsons avsnitt.

nu kom ett till på 815 euro och detta är The hobbit.

När första brevet kom så slängde jag allt jag hade på datorn som hade med illegala saker och göra och laddade inte ner sen dess men nu dök detta brevet upp och jag är rädd att dom sitter på en del nedladdningar som jag har gjort på detta bredbandsbolag och dom kanske skickar 1 brev i taget?

Jag bor med studen flickvännen och jag själv sitter på ett "Minijob" och är absolut ren fattig.

Är någon kunnig inom detta och vet vad jag kanske kan göra för att slippa breven i framtiden, kan jag säga upp mig hos bredbandsbolaget eller något sånt?

P.S, dessa brev kommer på min flickväns namn för hon är skriven på bredbandsbolaget , är detta något hon bör vara orolig över? (polisregister m.m)

Uppksattar all svar.

mvh
Citera
2015-03-27, 12:48
Medlem
Hur lyckas man bli stämd är min stora fråga. Kanske borde du gå till 7/11 på natten och använda deras gratis wifi och ladda ner filmer för fullt nästa gång. Så brukar jag göra, eller snarare gjorde.
Citera
2015-03-27, 13:38
Medlem
weminos avatar
Jag tror inte du har någon tanke på hur många som får brev om flera hundra euros här i Tyskland.
har hittat tusen ämnen om företaget " Waldorf Frommer" som du kan googla om.

har hittat nog med tips om detta nu så denna tråd kan stängas
Citera
2015-03-27, 14:10
Medlem
weminos avatar
ringde advokat.
helt otroligt nog så har han 400 ärenden om detta bara för detta företag! och han gav oss tips t.ex att min studen tjej ska dra iväg till något statligt ägd ställe som hjälper till med första stämning.
han hjälpte oss gratis och han hade många historier om hans kollegor som har +4000 ärenden om detta.

helt otroligt.

synd att vi betalade första gången för det kunde vi har sluppit, men paniken var enorm för en kille som tjänar 4000kr om månaden.

hoppas detta hjälper någon annan som har detta problem i Tyskland.
ring advokat!
Citera
2015-03-27, 14:59
Medlem
Bronco68s avatar
Hej,

det är en synnerligen dålig idé att ladda ner filmer i Tyskland. Det är järnkoll på alla nya releaser, till exempel "The Hobbit". Advokatbyrån vars uppgift det är att driva in pengarna vänder sig till din WLAN-operatör som enligt lag är skyldig att lämna ut namnet till IP-adressen som de har observerat.

Advokatbyrån hotar ofta exempelvis med 800 € om du betalar inom 14 dagar och därefter med 5000 €. Många reagerar som du och skriver under en "Unterlassungserklärung" som de skickar med och betalar de 800 € för att slippa den högre kostnaden. Problemet med en "Unterlassungserklärung" är att du erkänner att du laddat ner filmen i fråga och att du lovar att inte sprida den vidare utan radera den från din hårddisk. Har du skrivit under en "Unterlassungserklärung" och betalat kan de ändå dra dig inför rätta.

Det finns därför i princip två tillvägagångssätt om du vill ladda ner nya filmer eller serier:

1. Antingen har du is i magen och skickar ett brev till dem att du inte har en susning vad de snackar om och vägrar skriva under en "Unterlassungserklärung", även en så kallad "modifizierte Unterlassungserklärung" vilken en advokat skulle råda dig till. Problemet med den är emellertid att du även här erkänner "brottet".

Du kommer efter ett tag att få ytterligare en påminnelse, men de kommer inte att insistera på de 5000 € som de har hotat med utan fortfarande 800 €. På denna skrivelse reagerar du inte.

Sedan blir det tyst från dem ända tills brottet preskriberas 3 år efter den första skrivelsen. Då kommer de att skicka ett nytt brev "zur Hämmung der Verjährung" och vilja ha 400 € och hotar med att dra dig inför domstol. Senast här betalar de flesta, men det gäller att ha is i magen. Utan "Unterlassungserklärung" kan de nämligen inte göra något här heller. Brottet preskriberas därför snart härefter.

2. Ladda ner filmer med hjälp av en VPN-tunnel och välj en IP-adress i ett grannland till Tyskland, till exempel Luxemburg eller Schweiz. Det går snabbt och är i princip fullständigt riskfritt.

Du kan förstås också hålla dig till lite äldre filmer när du laddar ner. De kontrolleras inte i samma omfattning.
Citera
2015-03-27, 15:00
Medlem
Tyskarna tar lagar på allvar. Det fick min kompis i Lubeck reda på - då jag skickade 2 windows skivor till D från S.

Detta var win 98. 2 Tyska tullare ville veta varför han fick crackade windows skivor från S.

Ordnung muss sein!

Danmark har ett liknande system. Danmark blockerar också populära fildelningssiter. Då kommer det istället upp en skylt som förklarar gällande lag.

Allt detta går att komma förbi via en VPN! DotVPN är gratis..t.ex.
Senast redigerad av Grobil 2015-03-27 kl. 15:22.
Citera
2015-03-27, 15:09
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Detta.

Som advokaten själv sade till dig, 4000+ ärenden kan de helt enkelt inte driva. De hotar lite och hoppas att folk betalar, självklart är det läskigt att få ett sådant brev, men de har, precis som polisen, inte resurser att driva process mot alla de skickar brev till.

Deny til you die.
Citera
2015-03-27, 15:10
Medlem
Mitt enkla svar: Håll dig till landets lagar. Tyskland är ett skrämmande exempel på hur mycket info som lagras och KAN läggas ut. Kan räcka med enstaka låtar eller en gammal skiva, breven dimper ner förr eller senare. Min rekommendation är att pröjsa och skaffa Netflix.
Citera
2015-03-27, 15:15
Medlem
Ultimatrixs avatar
Släng lappen. Neka till allt. Finns ingen anledning till att oroa sig. Ta bort allt fildelat från datorn.

Köp en VPN.
Citera
2015-03-27, 15:20
Bannlyst
Kan man inte skylla på att man inte har datorn själv utan någon annan har tillgång till den. Kompis, Fyllefest ej koll osv..
Citera
2015-03-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Släng lappen. Neka till allt. Finns ingen anledning till att oroa sig. Ta bort allt fildelat från datorn.

Köp en VPN.

Exakt!

OnT: Hur i hela helvete kan man gå med på att betala något som de inte ens kan bevisa?
Ett företag skickar ut räkningar och tyskarna betalar? Låter nästan för bra för att vara sant

Man borde skaffa ett bulvankonto i något afrikanskt land och skicka ut bluffakturor på måfå.

Citat:
Ursprungligen postat av kejoin
Kan man inte skylla på att man inte har datorn själv utan någon annan har tillgång till den. Kompis, Fyllefest ej koll osv..

Nej!

Hen ska inte ens erkänna att filen varit på hens dator.

När ska folk lära sig att man aldrig ska erkänna något överhuvudtaget? Det är upp till polisen att bevisa skuld.
Folk som vill vara snälla eller tror att de får sänkt straff.... Dessa personer skrattar poliserna åt.

Men visst fine TS, betala böterna om det känns bättre så
Senast redigerad av TheBeachParty 2015-03-27 kl. 15:26.
Citera
2015-03-27, 15:29
Medlem
murder_us avatar
Kan du inte bara sätta din router i öppet trådlöst läge och hävda att någon okänd är skyldig ?

Vad skönt på ett vis att svenska polisen fokuserar på att grilla halalkorv och bötfälla bilister istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in