Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Inlägget du citerar består i princip enbart av tesen att man är en hycklare om man äter kött men klagar på halalslakt.
(vilket jag iofs inte helt håller med om)
Trådstarten tar upp specifikt kyckling och stora delar av tråden handlar om just slakt av kyckling.
Om ditt resonemang inte överhuvudtaget berör halalslakt så känns det som det är lite malplacerat.
Så när du påstår att det är ett icke-argument så håller jag inte med, argumenterar man utifrån djurets väl (vilket många säger sig göra) så är det hyckleri att äta kronfågel men inte danpos kyckling.
Mitt resonemang i det inlägget sträcker sig även till halal-slaktat nöt, men det var inte det jag svarade på. Jag besvarade egentligen bara påståendet att man är en hycklare om man bryr sig om djurens väl samtidigt som man äter djur.
Icke-argumentet består i att jag skulle vara en hycklare när jag säger att jag bryr mig om hur slakten har gått till, p g a djurens väl, när jag samtidigt äter kött. Jag tycker alltså att det är skillnad på att; utan bedövning skära halsen av ett djur så att det
ska förblöda innan det dör, och att döda djuret så snabbt och effektivt som möjligt.
Att jag inte vill att djur ska lida i onödan gör mig knappast till en hycklare. Däremot så håller jag väl med om att det är rent felaktigt att inte äta halalslaktad kyckling av samma anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Jag tycker givetvis att det finns klara skäl att ifrågasätta religionens position i samhället, men då ska man göra det på sakliga grunder och inte som många här på flashback verkar vilja göra. Klaga på halalslakt av kyckling för att det är djurplågeri, när de i själva verket är den religiösa biten de stör sig på.
Det gör många av dem till antingen hycklare eller lögnare. Det är dock inget jag nödvändigtvis kallar just dig.
Jag tycker dock att jag är ganska tydlig med varför jag aldrig skulle äta halalslaktad kyckling. Jag är som sagt emot all form av organiserad religion och skulle aldrig stödja folk i sina bronsåldersfantasier.