2015-03-27, 13:28
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Bara för att ett sätt är dåligt så legitimerar inte det andra dåliga sätt att bedriva slakt på.

Skillnaden mellan halal-slakt och västerländskt uselt bedriven slakt är att det står på förpackningen gällande halal som en garanti för att människorna bakom detta saknar all form av moral.
Vad tror du en vegetarian säger om dig?
Svensk slakt är inte djurvänlig alla svenskar verkar intala sig det vilket inte stämmer.
Jag sympatiserar inte med halal men inte med köttet jag äter heller.
Klagar man på det är man en hycklare.
Citera
2015-03-27, 13:30
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tycker helt riktigt inte att vissa uppgifter ska behöva skötas av folk med en viss religion.
(annat än det uppenbara då, tydligt frivillig själavård).
Tyck det då även om det har noll betydelse och därmed är irrelevant, de får väl bötja med lappar som heter "icke-halal" för att en massa människor ska gå runt och bli kränkta i mataffären. Lägg energi på nåt bättre är mitt tips.

Du (edit: sorry, kanske inte just du) kommer få problem med grönsakerna också, för alla grönsaker är nämligen "halal" (tillåtna).
Senast redigerad av spyder123 2015-03-27 kl. 13:33.
Citera
2015-03-27, 13:32
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Inlägget du citerar består i princip enbart av tesen att man är en hycklare om man äter kött men klagar på halalslakt.
(vilket jag iofs inte helt håller med om)
Trådstarten tar upp specifikt kyckling och stora delar av tråden handlar om just slakt av kyckling.
Om ditt resonemang inte överhuvudtaget berör halalslakt så känns det som det är lite malplacerat.

Så när du påstår att det är ett icke-argument så håller jag inte med, argumenterar man utifrån djurets väl (vilket många säger sig göra) så är det hyckleri att äta kronfågel men inte danpos kyckling.

Mitt resonemang i det inlägget sträcker sig även till halal-slaktat nöt, men det var inte det jag svarade på. Jag besvarade egentligen bara påståendet att man är en hycklare om man bryr sig om djurens väl samtidigt som man äter djur.

Icke-argumentet består i att jag skulle vara en hycklare när jag säger att jag bryr mig om hur slakten har gått till, p g a djurens väl, när jag samtidigt äter kött. Jag tycker alltså att det är skillnad på att; utan bedövning skära halsen av ett djur så att det ska förblöda innan det dör, och att döda djuret så snabbt och effektivt som möjligt.

Att jag inte vill att djur ska lida i onödan gör mig knappast till en hycklare. Däremot så håller jag väl med om att det är rent felaktigt att inte äta halalslaktad kyckling av samma anledning.

Citat:
Jag tycker givetvis att det finns klara skäl att ifrågasätta religionens position i samhället, men då ska man göra det på sakliga grunder och inte som många här på flashback verkar vilja göra. Klaga på halalslakt av kyckling för att det är djurplågeri, när de i själva verket är den religiösa biten de stör sig på.
Det gör många av dem till antingen hycklare eller lögnare. Det är dock inget jag nödvändigtvis kallar just dig.

Jag tycker dock att jag är ganska tydlig med varför jag aldrig skulle äta halalslaktad kyckling. Jag är som sagt emot all form av organiserad religion och skulle aldrig stödja folk i sina bronsåldersfantasier.
Citera
2015-03-27, 13:35
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Mitt resonemang i det inlägget sträcker sig även till halal-slaktat nöt, men det var inte det jag svarade på. Jag besvarade egentligen bara påståendet att man är en hycklare om man bryr sig om djurens väl samtidigt som man äter djur.

Icke-argumentet består i att jag skulle vara en hycklare när jag säger att jag bryr mig om hur slakten har gått till, p g a djurens väl, när jag samtidigt äter kött. Jag tycker alltså att det är skillnad på att; utan bedövning skära halsen av ett djur så att det ska förblöda innan det dör, och att döda djuret så snabbt och effektivt som möjligt.

Att jag inte vill att djur ska lida i onödan gör mig knappast till en hycklare. Däremot så håller jag väl med om att det är rent felaktigt att inte äta halalslaktad kyckling av samma anledning.

Jag tycker dock att jag är ganska tydlig med varför jag aldrig skulle äta halalslaktad kyckling. Jag är som sagt emot all form av organiserad religion och skulle aldrig stödja folk i sina bronsåldersfantasier.
Du missade medvetet min rättning om koslakt märker jag?
Citera
2015-03-27, 13:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Tyck det då även om det har noll betydelse och därmed är irrelevant, de får väl bötja med lappar som heter "icke-halal" för att en massa människor ska gå runt och bli kränkta i mataffären. Lägg energi på nåt bättre är mitt tips.

Du kommer få problem med grönsakerna också, för alla grönsaker är nämligen "halal" (tillåtna).

Skillnaden är att morötterna inte blir haram bara för att de plockas av nån som inte är muslim.

Skulle all svensk kyckling vara halal så skulle det innebära diskriminering på arbetsmarknaden då man måste vara troende (muslim) för att utföra vissa arbetsuppgifter.

Nu äter jag inte kyckling men om jag gjorde det så skiter jag fullständigt i om slaktare tror på gud, voodoo eller utomjordingar... så länge tron inte är ett krav för att personen ska få inneha det jobbet.
Citera
2015-03-27, 13:37
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Skillnaden är att morötterna inte blir haram bara för att de plockas av nån som inte är muslim.

Skulle all svensk kyckling vara halal så skulle det innebära diskriminering på arbetsmarknaden då man måste vara troende (muslim) för att utföra vissa arbetsuppgifter.

Nu äter jag inte kyckling men om jag gjorde det så skiter jag fullständigt i om slaktare tror på gud, voodoo eller utomjordingar... så länge tron inte är ett krav för att personen ska få inneha det jobbet.
Aja, fortfarande vagt argument av olika anledningar, men det håller. Fine!
Citera
2015-03-27, 13:39
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Icke-halalslaktad nöt dör också genom att man skär sönder halspulsådern. Spikpistolen är bara en bedövning, kon dör ej av det. Och i och med att halalslakt i Sverige är bedövad får du nog rikta om ditt kycklingargument till koslakt också.

De flesta här hycklar och har ingen aning om hur vanlig slakt går till. Halalslakt med kött utanför Sverige är något annat annat, men här är ju inte det problemet tydligen. Det viktigaste är att det inte står halal på paketet.

Dumma människor...

Eftersom du inte får slakta utan bedövning i Sverige, så finns alltså inget halalslaktat svenskt nötkött.

Edit: För att förtydliga så säger jag alltså att svenskt "halal"-kött, inte är halal. Att vissa muslimer accepterar det som halal är inte konstigare än att vissa muslimer dricker öl.

Jag läste fel från början och har strukit en del av texten ^^

Citat:
Du missade medvetet min rättning om koslakt märker jag?

Nej då, jag har svarat på din felaktiga rättning. Lugna ner dig.
Senast redigerad av CannonDorf 2015-03-27 kl. 13:44.
Citera
2015-03-27, 13:43
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Så det är ingen skillnad på bedövning och inte bedövning? Kom ihåg det ifall du någon gång ska in för operation är du snäll. Begär du bedövning eller nedsövning, så hycklar du utan dess like i inlägget ovan. Men det skulle du aldrig göra eller hur?

Eftersom du inte får slakta utan bedövning i Sverige, så finns alltså inget halalslaktat svenskt nötkött.
Jo då, det finns det visst.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Edit: Edit Gällande din Edit. Som jag förstår är alltså definitionen att kon ska leva vid själva blodtappningen, vilket är fallet vod bedövning. Men det handlar ju alltid om tolkningar.
Senast redigerad av spyder123 2015-03-27 kl. 13:46.
Citera
2015-03-27, 13:48
Medlem
Citat:

Dock långt ifrån alla muslimer som anser det vara halal.

Men det fanns en grej jag reagerade på. Ser muslimer blodet som orent och tappar därför ut det?
(nu finns det såklart bra icke-religiösa argument för att tappa ur blod ur ett djur innan styckning, men vi skiter i det)
För som jag har tolkat bibeln så har jag trott att det är tvärtom. Att man inte ska äta blod för att det snarare är heligt. Att det är i blodet "själen" finns och att det är okej att äta någons (djur då, inte människors) kött men inte dess själ.

Jag har kanske lite naivt trott att muslimer har haft samma bakgrund till anledningen att tappa ur blod, men det verkar som jag har fel.
Citera
2015-03-27, 13:48
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Det är väl knappast särskilt förvånande att VD:n för att ett svenskt halalkött företag säger att det de gör är helt i enlighet med koranen, hade du seriöst förväntat dig något annat?

Vad jag har läst tidigare så ska djuret, förutom att vara vid liv, vara "vid sina sinnes fulla bruk" (jag parafraserar). Huruvida det faktiskt framgår i koranen kan jag inte säga, jag är absolut inte såpass insatt själv. Men jag antar att de inte vägrar bedövning normalt sett för att de tycker att det är kul att plåga djur, men vem vet.
Citera
2015-03-27, 13:51
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Dock långt ifrån alla muslimer som anser det vara halal.

Men det fanns en grej jag reagerade på. Ser muslimer blodet som orent och tappar därför ut det?
(nu finns det såklart bra icke-religiösa argument för att tappa ur blod ur ett djur innan styckning, men vi skiter i det)
För som jag har tolkat bibeln så har jag trott att det är tvärtom. Att man inte ska äta blod för att det snarare är heligt. Att det är i blodet "själen" finns och att det är okej att äta någons (djur då, inte människors) kött men inte dess själ.

Jag har kanske lite naivt trott att muslimer har haft samma bakgrund till anledningen att tappa ur blod, men det verkar som jag har fel.

Från wikipedia.

"Säg [Muhammad]: "I det som har uppenbarats för mig finner jag ingenting ätbart som är förbjudet utom självdöda djur, spillt blod eller svinkött - det är orent - eller det som i synd offrats till någon annan än Gud." Men den som tvingas [att äta sådant av hunger] - inte den som överträder [förbuden] av trots eller som går längre [än hungern driver honom] - [skall finna att] Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (Koranens budskap 6:145).

Det är ok om du är hungrig dvs!
Citera
2015-03-27, 13:54
Medlem
Citat:
Från wikipedia.

"Säg [Muhammad]: "I det som har uppenbarats för mig finner jag ingenting ätbart som är förbjudet utom självdöda djur, spillt blod eller svinkött - det är orent - eller det som i synd offrats till någon annan än Gud." Men den som tvingas [att äta sådant av hunger] - inte den som överträder [förbuden] av trots eller som går längre [än hungern driver honom] - [skall finna att] Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (Koranens budskap 6:145).

Det är ok om du är hungrig dvs!

Jo, det vet jag.. Och många "moderata" muslimer äter också icke halalslaktat kött om det är det enda som finns.. just för att de anser att det ligger utanför deras kontroll och svält inte känns lockande.

Men jag tänkte mer på om blod i allmänhet räknas som orent. Spillt blod är ju inte samma sak som blod i kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in