Citat:
Ursprungligen postat av
Cykelforbud
Hade du över huvud taget brytt dig om att läsa vad andra skrev i tråden så hade du antagligen förstått att en grundlag står över några lösa riktlinjer. Nu gjorde du tyvärr inte det och resultatet blev därefter.
Va? Vad fan snackar du om?
Är du full? Tror du inte jag förstår att grundlag står över riktlinjer?
Tror du att grundlagen justeras ofta för att återspegla teknikutvecklingen i samhället och främja kommunikation med medborgare?
Några "lösa" riktlinjer är det inte heller, om du hade tagit dig tid att läsa..
Den har sitt syfte och lyftes fram för att underlätta när folk i tråden hamnar hos myndighetspersoner som försöker göra saker och ting omständigt just bara för att..
Men du kanske tycker att vi ska sluta med det och uppmuntra tingsrätterna runtomkring i landet att försvåra vid utlämnande av offentliga handlingar?
För övrigt visar ditt briljanta citat att du inte kan peka på nånting i mitt inlägg som har något med det du skriver att göra, jag har aldrig sagt att riktlinjer går före grundlag, dumjävel.
Riktlinjer finns ju faktiskt också för att följas, även om konsekvenserna att inte göra det saknas.
Myndigheter däremot har ansvar att anamma dessa. Saknar du kännedom om hur nationella riktlinjer påverkar offentlig verksamhet?
Sen är det inte upp till enskilda tjänstemän att implementera rutiner och arbetssätt som gör att riktlinjer följs, men när man talar med tjänstemän som försöker posta 4000 sidor FUP och vill ha 8000kr betalt för det. Då kan det vara bra att nämna sånna här saker.