2015-03-26, 17:18
Avslutad
Även om det är 4000 sidor är det definitivt inga problem att scanna allt i en vanlig kopieringsmaskin som har sånt magasin man bara lägger i allt i och kopierar, sann har de garanterat.

Jag har personligen scannar saker på mitt jobb på över 5000 sidor utan problem. Men det tar ju nån timme. Enda problemet skulle väl isåfall vara att hålla ordning på allt och fylla på.

Men jag är övertygad om att det bara är lathet. Om vi är fler som ligger på AA kanske de ger sig?!

Nu har det fan tagit Gävlemyndigheterna ett jävla halvår att skrapa fram en FUP som är helt offentlig. Vi, medborgare har fanimej rätt att få tag i handlingarna och kärringen orkar inte ens fixa det. De jobbar fan åt oss.

Kom igen flashbackare, låt oss bombardera dem med förfrågningar om denna fup.
Citera
2015-03-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stesolid10mg
Har pratat med Gävle TR och dom vägrar skicka fup på mail. Och dom vill ha 8000 kr för att skicka den på brev. Någon annan som kan testa?
Personnr MGM 19810225-0290
Telefonnr Gävle TR 026-176700

Vad hette personen du talade med? Kan vara bra att ha när jag talar med dom imorgon om den personen också sätter sig på tvären.
Citera
2015-03-26, 17:42
Medlem
Stesolid10mgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znizz
Vad hette personen du talade med? Kan vara bra att ha när jag talar med dom imorgon om den personen också sätter sig på tvären.
Tror han hette Fredrik, är inte säker. Han sa att det är lagman Anita Wallin som bestämt detta.
Senast redigerad av Stesolid10mg 2015-03-26 kl. 17:48.
Citera
2015-03-26, 17:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jobba dig inte trött. Just Gävle TR är känd för att gävlas mer än andra tingsrätter när allmänheten försöker få ut offentliga handlingar.
Citera
2015-03-26, 21:28
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Även om det är 4000 sidor är det definitivt inga problem att scanna allt i en vanlig kopieringsmaskin som har sånt magasin man bara lägger i allt i och kopierar, sann har de garanterat.

Jag har personligen scannar saker på mitt jobb på över 5000 sidor utan problem. Men det tar ju nån timme. Enda problemet skulle väl isåfall vara att hålla ordning på allt och fylla på.

Men jag är övertygad om att det bara är lathet. Om vi är fler som ligger på AA kanske de ger sig?!

Nu har det fan tagit Gävlemyndigheterna ett jävla halvår att skrapa fram en FUP som är helt offentlig. Vi, medborgare har fanimej rätt att få tag i handlingarna och kärringen orkar inte ens fixa det. De jobbar fan åt oss.

Kom igen flashbackare, låt oss bombardera dem med förfrågningar om denna fup.

Någonstans finns det en felaktig uppfattning att allmänheten, s k privatspanare på Flashback, ska ha rätten på sin sida att få ut alla handlingar till kostnadsfördelaktiga sätt, helst gratis.

Det står fan ingenstans i regelverket att det är så. Det grundlagen slår fast är att alla medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar så länge sekretess inte skyddar handlingarna från utlämnande. Inget krav finns på elektroniskt utlämnande. Papperskopior är krav men vissa inser fördelar med elektroniska dokument. Myndigheter har rätt att debitera för kopieekostnad som någon skrev.

Jag vill härvidlag be er läsa vad lagen faktiskt säger. Ni framstår som en skock tjuriga 7-åringar som inte får lördagsgodis på en torsdag annars.
Citera
2015-03-26, 21:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Journalistkopian
Någonstans finns det en felaktig uppfattning att allmänheten, s k privatspanare på Flashback, ska ha rätten på sin sida att få ut alla handlingar till kostnadsfördelaktiga sätt, helst gratis.

Det står fan ingenstans i regelverket att det är så. Det grundlagen slår fast är att alla medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar så länge sekretess inte skyddar handlingarna från utlämnande. Inget krav finns på elektroniskt utlämnande. Papperskopior är krav men vissa inser fördelar med elektroniska dokument. Myndigheter har rätt att debitera för kopieekostnad som någon skrev.

Jag vill härvidlag be er läsa vad lagen faktiskt säger. Ni framstår som en skock tjuriga 7-åringar som inte får lördagsgodis på en torsdag annars.
Men, samtidigt, om en myndighet har en elektronisk kopia, och ändå insisterar på att skicka papper till en postadress och ta betalt, istället för att med några snabba knapptryck skicka ett e-brev, så är det myndigheten som är tjurig. Lyckligtvis är inte många myndigheter som Gävle TR.
Citera
2015-03-27, 00:28
Avslutad
Citat:

Vadfan dillar du om?! Klart det inte är krav på elektronskt utlämnande, men det är ju knappast varken problematiskt eller oetiskt att skicka skiten elektroniskt?! Detta är btw INTE sekretessbelagt, så ditt jävla försök till uppvisning i juridiska frågor var ju helt irrelevant. Kör upp det i arselet istället!

Problemet här är att dessa jävla slapptaskar på Gävle TR inte orkar göra ett dyft för att hjäpla folk som vill ha tag på denna fup. De har bestämt att om "privatspanare på flashback" eller motsv. som vill ta del av det de faktiskt har rätt till, så ska de bannemej betala för alla utskrivna ark, efter nån jävla prislista. Så länge de håller sig inom lagen så skiter de i resten. Jag ger mig dessutom fan på att prisangivningen inte stämde heller. Allt för att inte hjälpa till.

Den lata kärringen (alternativt nån sliskig tingsnotarie) kommer ju ändå bli tvungen att göra detta jobb förr eller senare.

Som sagt... de jobbar åt oss, medborgarna, och de gör ett dåligt jobb!
Citera
2015-03-27, 01:12
Medlem
Citat:

Du har uppenbarligen inte en aning om vad du talar om eftersom att det finns nationella riktlinjer som specifikt bestämmer hur myndigheter ska förhålla sig digitalt för att underlätta kommunikation med medborgare...

eförvaltningen är ett exempel http://sv.wikipedia.org/wiki/E-f%C3%B6rvaltning

Det är du som framstår som en sjuåring som skapar ett nick som att du vore journalist, du har inte en jävla aning om vad du snackar om så lämna tråden och behåll dina ickekorrekta påståenden för dig själv din fjant.

Eftersom jag tvivlar på att du är läskunnig kan jag lyfta ur intressanta delar ur eförvaltningen:

Målet med E-förvaltning är

att förenkla och förbättra samhällsservicen till medborgare och företag samt
att underlätta för medborgarna att få tillgång till information och aktivt delta i beslutsprocesser i den offentliga förvaltningen.
Förändringarna innebär ökad IT-användning och att lyfta frågor om IT-användning till en strategisk nivå, förändringarna görs också av ekonomiska skäl.

Och innan du påstår att wikipedia är en opålitlig källa länkar jag regeringens egna riktlinjer, även om jag fortfarande står fast att din intelligensnivå ligger utanför spannet som krävs för att förstå vad som står:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/65/12/4ffd1319.pdf

Notera även att dokumentet är från 2009, antagligen innan du föddes.
Senast redigerad av znizz 2015-03-27 kl. 01:55.
Citera
2015-03-27, 05:38
Medlem
Citat:
Notera även att dokumentet är från 2009, antagligen innan du föddes.

Hade du över huvud taget brytt dig om att läsa vad andra skrev i tråden så hade du antagligen förstått att en grundlag står över några lösa riktlinjer. Nu gjorde du tyvärr inte det och resultatet blev därefter.
Citera
2015-03-27, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Hade du över huvud taget brytt dig om att läsa vad andra skrev i tråden så hade du antagligen förstått att en grundlag står över några lösa riktlinjer. Nu gjorde du tyvärr inte det och resultatet blev därefter.

Va? Vad fan snackar du om?
Är du full? Tror du inte jag förstår att grundlag står över riktlinjer?
Tror du att grundlagen justeras ofta för att återspegla teknikutvecklingen i samhället och främja kommunikation med medborgare?
Några "lösa" riktlinjer är det inte heller, om du hade tagit dig tid att läsa..
Den har sitt syfte och lyftes fram för att underlätta när folk i tråden hamnar hos myndighetspersoner som försöker göra saker och ting omständigt just bara för att..

Men du kanske tycker att vi ska sluta med det och uppmuntra tingsrätterna runtomkring i landet att försvåra vid utlämnande av offentliga handlingar?

För övrigt visar ditt briljanta citat att du inte kan peka på nånting i mitt inlägg som har något med det du skriver att göra, jag har aldrig sagt att riktlinjer går före grundlag, dumjävel.

Riktlinjer finns ju faktiskt också för att följas, även om konsekvenserna att inte göra det saknas.
Myndigheter däremot har ansvar att anamma dessa. Saknar du kännedom om hur nationella riktlinjer påverkar offentlig verksamhet?

Sen är det inte upp till enskilda tjänstemän att implementera rutiner och arbetssätt som gör att riktlinjer följs, men när man talar med tjänstemän som försöker posta 4000 sidor FUP och vill ha 8000kr betalt för det. Då kan det vara bra att nämna sånna här saker.
Senast redigerad av znizz 2015-03-27 kl. 06:52.
Citera
2015-03-27, 07:46
Medlem
Citat:
Va? Vad fan snackar du om?
Är du full? Tror du inte jag förstår att grundlag står över riktlinjer?
Tror du att grundlagen justeras ofta för att återspegla teknikutvecklingen i samhället och främja kommunikation med medborgare?
Några "lösa" riktlinjer är det inte heller, om du hade tagit dig tid att läsa..
Den har sitt syfte och lyftes fram för att underlätta när folk i tråden hamnar hos myndighetspersoner som försöker göra saker och ting omständigt just bara för att..

Men du kanske tycker att vi ska sluta med det och uppmuntra tingsrätterna runtomkring i landet att försvåra vid utlämnande av offentliga handlingar?

För övrigt visar ditt briljanta citat att du inte kan peka på nånting i mitt inlägg som har något med det du skriver att göra, jag har aldrig sagt att riktlinjer går före grundlag, dumjävel.

Riktlinjer finns ju faktiskt också för att följas, även om konsekvenserna att inte göra det saknas.
Myndigheter däremot har ansvar att anamma dessa. Saknar du kännedom om hur nationella riktlinjer påverkar offentlig verksamhet?

Sen är det inte upp till enskilda tjänstemän att implementera rutiner och arbetssätt som gör att riktlinjer följs, men när man talar med tjänstemän som försöker posta 4000 sidor FUP och vill ha 8000kr betalt för det. Då kan det vara bra att nämna sånna här saker.

Att du kände dig tvungen att ta till personangrepp för att försöka vinna diskussionen tar jag som indikation på att du inte förstod vad som diskuterades i sak. Mycket tråkig.

Myndigheter förhåller sig till lagar och regler. Ett löst dokument om hur tekniken bör tillämpas saknar i princip betydelse då det inte går att basera ett beslut om utlämnade av handling på det. Läs på om förvaltningsrätt. Och lagen samt förordningen som länkats här i tråden av andra. Om och om tills du förstår.
Citera
2015-03-27, 09:16
Medlem
Stesolid10mgs avatar
Pratade precis med tingsrätten igen, dom har omprövat beslutet att inte skicka elektroniskt. Så just nu väntar jag på att fupen ska komma till min mail

Edit:
Fick fupen nyss, sitter på jobbet med mobilen så kan tyvärr inte dela ut den just nu då den är ca 250mb + 28mb.
Senast redigerad av Stesolid10mg 2015-03-27 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in