Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-27, 13:42
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stesolid10mg
Pratade precis med tingsrätten igen, dom har omprövat beslutet att inte skicka elektroniskt. Så just nu väntar jag på att fupen ska komma till min mail

Edit:
Fick fupen nyss, sitter på jobbet med mobilen så kan tyvärr inte dela ut den just nu då den är ca 250mb + 28mb.

Gud så trevligt! Väldigt bra jobbat. Jag ringde nämnligen också igår lite snabbt när jag satt i bilen och sa ett par väl valda ord om att de bara är att vara till hjälp annars kommer det bara bli jobbigare för dem, eftersom folk är extremt angelägna av att få tag i detta. Personen förstod poängen och skule ta det vdare.

De har två val: Antingen är de sammarbetsvilliga och hjälper till så denna process blir smidig, eller så är de motsträviga och gör det svårt för oss, men då tillkommer det massa tidskrävande problem de förmodligen inte har tänkt på. Det är så enkelt.

Hoppas jag bidrog i det hela.

Men då lägger du upp det sen när du har tillgång till dator?
Citera
2015-03-27, 22:48
  #554
Medlem
Stesolid10mgs avatar
Här kommer FUP:
Del 1: https://minfil.org/Wah2ibbab8/FUP_B_2544-14.pdf
Del 2: https://minfil.org/Xbh5i2bfb9/TILLFUP_B_2544-14.pdf
__________________
Senast redigerad av Stesolid10mg 2015-03-27 kl. 22:53.
Citera
2015-03-28, 10:44
  #555
Medlem
http://www.gd.se/blaljus/brott/morde...fick-blackouts
Citera
2015-03-31, 08:32
  #556
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Arbetarbladet: Polisen kan ha missat mördaren
Citat:
Enligt förundersökningen inkommer första larmet om mordet till SOS alarm vid 23.51. Ett samtal som varar i en minut och 33 sekunder.
Vid det samtalet säger larmaren: "Ta dit polisen å utifall de är nån som har klappat till han".
Ett par minuter senare 23.53 ringer ännu en person.
Först 23.59 får polisen kännedom om larmet. 00.01 skickas första bilen. Och inte förrän sexton minuter efter första larmet är polisen på plats.
Ambulanspersonalen uppger i sina förhör att de var på plats tidigare, redan 00.02.
Citera
2015-03-31, 18:54
  #557
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stesolid10mg
Här kommer FUP:
Del 1: https://minfil.org/Wah2ibbab8/FUP_B_2544-14.pdf
Del 2: https://minfil.org/Xbh5i2bfb9/TILLFUP_B_2544-14.pdf


För min del kan jag inte minnas att jag tidigare sett direkta uttdrag från Flashback återgivna i sin helhet, sida upp och sida ner i en FUP.
Däremot har väl Flashback omnämnts flera gånger tidigare i FUP, men inte så mycket och inte med hela utdrag.

Kanske någon forskare kan korrigera mig på denna punkt?

Referens FUP_B_2544-14.pdf sid 325-398
__________________
Senast redigerad av MegaLomani 2015-03-31 kl. 18:58.
Citera
2015-03-31, 21:42
  #558
Medlem
Pandalina4s avatar
Finns i flera jag läst, bl annat Göteborg Aha Å Co Göteborgs Fup
Citera
2015-04-04, 15:08
  #559
Medlem
MegaLomanis avatar
Nå'n mer som läst denna FUP?

Det är en väldig massa dokumentation i form av förhör. Trots det saknar jag rättsmedicinskt utlåtande om BO. Av någon anledning omfattas även utlåtandet av sekretess. Det var knivskador i jackan som BO haft på sig, men jag hittar inget utlåtande om dödsorsaken eller beskrivning av skadorna.

De inblandade är ett kompisgäng av missbrukare. De två först häktade som var på plats förhördes var för sig och var från början väldigt förbehållsamma. Först hade de varit så fulla så fulla och inte sett något alls egentligen. Förhörsledarna lirkade dock ur dem en ganska bra beskrivning av hur det gått till och vem förövaren var.

Det frmkommer inget som ger misstanke om att någon av dem skulle ha haft orsak att kasta skulden på någon.

Deras berättelse stämde rätt väl överens med vad en granntant sett.

Den misstänkte gärningsmannen är en i kompisgänget. Han har tidigare gjort sig känd för aggressivitet och kort stubin. Inget mer djupgående motiv framkommer. Det verkar som om det rört sig om någon ganska bagatellartad misshällighet, som lett till slagsmål med dödlig utgång för BO.

Det verkar som om BO varit den som gått till attack. MTG var enligt utsago den fysiskt svagare och riskerade att åka på stryk. Nu hade han tydligen en kniv med sig och använde den med fatalt resultat.

MTG har sedan gjort sig av med skor, kläder och givetvis mordvapen. Han ringer senare på natten och försöker verka oskyldig och okunnig.

Han nekar genom alla förhör och försöker hitta på de mest osannolika bortförklaringar. Han skyller också på fylla med ty åtföljande dåligt minne. Berättelsen ändras efter hand då han beslås med lögner.

Han har alltså vittnen emot sig och diverse omständigheter, men då man inte kunnat hitta varesig kläder eller mordvapen, så saknas teknisk bevisning.

Det var någon av de hörda, som tydligen kände MTG väl, som trodde att han skulle komma att neka in i det sista. Denne, vars namn kvittar, verkar ju ha helt rätt. MTG tar till allt tunnare och allt mer desperata bortförklaringar alteftersom han tvingas ädra sin berättelse när han beslås med lögn.

Min bedömning är att MTG är den som har dödat BT. Allt pekar på det och något alternativ finns inte. De båda först häktade kumpanerna verkar fegt ha dragit sig undan och inte gjort minsta försök att hindra GM eller hjälpa BO. De erkänner motvilligt och oberoende av varandra sina respektive föga heroiska roller.

Såvitt jag kan se är alternativen: 1. Han fortsätter neka och kan ha planerat dådet och kan i så fall dömas för mord. 2. Han erkänner och berättar hur det gått till. t ex att han varit rädd för BO och därför haft en kniv i handen när han tvingades in i handgemäng, i vilket fall det kan bedömas som dråp eller rent av vållande.

Detta är mitt försök till sammanfattning. Är det någon som gör en helt annorlunda bedömning?
__________________
Senast redigerad av MegaLomani 2015-04-04 kl. 15:26.
Citera
2015-04-06, 20:51
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Nå'n mer som läst denna FUP?

Det är en väldig massa dokumentation i form av förhör. Trots det saknar jag rättsmedicinskt utlåtande om BO. Av någon anledning omfattas även utlåtandet av sekretess. Det var knivskador i jackan som BO haft på sig, men jag hittar inget utlåtande om dödsorsaken eller beskrivning av skadorna.

De inblandade är ett kompisgäng av missbrukare. De två först häktade som var på plats förhördes var för sig och var från början väldigt förbehållsamma. Först hade de varit så fulla så fulla och inte sett något alls egentligen. Förhörsledarna lirkade dock ur dem en ganska bra beskrivning av hur det gått till och vem förövaren var.

Det frmkommer inget som ger misstanke om att någon av dem skulle ha haft orsak att kasta skulden på någon.

Deras berättelse stämde rätt väl överens med vad en granntant sett.

Den misstänkte gärningsmannen är en i kompisgänget. Han har tidigare gjort sig känd för aggressivitet och kort stubin. Inget mer djupgående motiv framkommer. Det verkar som om det rört sig om någon ganska bagatellartad misshällighet, som lett till slagsmål med dödlig utgång för BO.

Det verkar som om BO varit den som gått till attack. MTG var enligt utsago den fysiskt svagare och riskerade att åka på stryk. Nu hade han tydligen en kniv med sig och använde den med fatalt resultat.

MTG har sedan gjort sig av med skor, kläder och givetvis mordvapen. Han ringer senare på natten och försöker verka oskyldig och okunnig.

Han nekar genom alla förhör och försöker hitta på de mest osannolika bortförklaringar. Han skyller också på fylla med ty åtföljande dåligt minne. Berättelsen ändras efter hand då han beslås med lögner.

Han har alltså vittnen emot sig och diverse omständigheter, men då man inte kunnat hitta varesig kläder eller mordvapen, så saknas teknisk bevisning.

Det var någon av de hörda, som tydligen kände MTG väl, som trodde att han skulle komma att neka in i det sista. Denne, vars namn kvittar, verkar ju ha helt rätt. MTG tar till allt tunnare och allt mer desperata bortförklaringar alteftersom han tvingas ädra sin berättelse när han beslås med lögn.

Min bedömning är att MTG är den som har dödat BT. Allt pekar på det och något alternativ finns inte. De båda först häktade kumpanerna verkar fegt ha dragit sig undan och inte gjort minsta försök att hindra GM eller hjälpa BO. De erkänner motvilligt och oberoende av varandra sina respektive föga heroiska roller.

Såvitt jag kan se är alternativen: 1. Han fortsätter neka och kan ha planerat dådet och kan i så fall dömas för mord. 2. Han erkänner och berättar hur det gått till. t ex att han varit rädd för BO och därför haft en kniv i handen när han tvingades in i handgemäng, i vilket fall det kan bedömas som dråp eller rent av vållande.

Detta är mitt försök till sammanfattning. Är det någon som gör en helt annorlunda bedömning?

Har skumläst igenom allt och läst de viktigaste förhören ganska noggrant. Din sammanfattning stämmer ganska bra utifrån min egen bild av det hela.

Men vad konstigt att det inte finns någon obduktionsrapport.
Trodde den var ganska vital i en FUP.

Risigt gäng f.ö, och verkar vara ganska tragisk umgängeskrets i övrigt.
Citera
2015-04-07, 20:46
  #561
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Såvitt jag kan se är alternativen: 1. Han fortsätter neka och kan ha planerat dådet och kan i så fall dömas för mord. 2. Han erkänner och berättar hur det gått till. t ex att han varit rädd för BO och därför haft en kniv i handen när han tvingades in i handgemäng, i vilket fall det kan bedömas som dråp eller rent av vållande.

Detta är mitt försök till sammanfattning. Är det någon som gör en helt annorlunda bedömning?

Jag har läst FUP, och håller med dig...Dödsorsaken var kniv/skruvmejsel hugg i huvudet som hade gått 13 cm in i huvudet. Sedan hade offret fått ett hugg med samma vapen vid axeltrakten som hade gått in 12 cm. Jag fick aldrig klarhet om det var kniv eller skruvmejsel som användes.

Det ända starka beviset som åklagaren har att gå på egentligen är dessa 3 ögonvittnen, en av dem kan dock inte peka ut GM.

Advokaten kommer garanterat köra över åklagarens bevisning gällande mobilmasterna. Mobilmasterna kan inte bevisa den exakta positionen var MTG har befunnit sig. Kläderna och skorna som MTG troligtvis har haft på sig under mordnatten är helt försvunna, dessa plagg kunde ha varit den avgörande pusselbiten i denna utredning.

Jag tror att MTG blir dömd endast för dråp. Det verkar egentligen inte finnas någon riktig motiv till denna mord. Ett bråk som helt enkelt har urartad med dödlig utgång. Med en hyfsad advokat så borde man få detta till dråp. Det hade man kanske kunnat redan få om MTG hade erkänt och skylt på drogmissbruk och rädsla/självförsvar.

Denna gärning verkar inte vara direkt planerad oavsett om MTG gått runt med kniv eller liknande. Om MTG blir dömd för dråp så är han redan ute om ca 4-6 år..
Citera
2015-04-07, 21:26
  #562
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
Jag har läst FUP, och håller med dig...Dödsorsaken var kniv/skruvmejsel hugg i huvudet som hade gått 13 cm in i huvudet. Sedan hade offret fått ett hugg med samma vapen vid axeltrakten som hade gått in 12 cm. Jag fick aldrig klarhet om det var kniv eller skruvmejsel som användes.

Det ända starka beviset som åklagaren har att gå på egentligen är dessa 3 ögonvittnen, en av dem kan dock inte peka ut GM.

Advokaten kommer garanterat köra över åklagarens bevisning gällande mobilmasterna. Mobilmasterna kan inte bevisa den exakta positionen var MTG har befunnit sig. Kläderna och skorna som MTG troligtvis har haft på sig under mordnatten är helt försvunna, dessa plagg kunde ha varit den avgörande pusselbiten i denna utredning.

Jag tror att MTG blir dömd endast för dråp. Det verkar egentligen inte finnas någon riktig motiv till denna mord. Ett bråk som helt enkelt har urartad med dödlig utgång. Med en hyfsad advokat så borde man få detta till dråp. Det hade man kanske kunnat redan få om MTG hade erkänt och skylt på drogmissbruk och rädsla/självförsvar.

Denna gärning verkar inte vara direkt planerad oavsett om MTG gått runt med kniv eller liknande. Om MTG blir dömd för dråp så är han redan ute om ca 4-6 år..

Var hittar du uppgifterna om dödsorsak? Är det bara så att jag missat det i FUP?

Det hade troligtvis varit fördelaktigare för MTG att erkänna. Gör han det inte, skulle ju åklagaren kunna hävda att MTG hade motiv och att det var planerat

BO ansågs väl vara den fysiskt överlägsne och det gällde för MTG att undvika att åka på stryk klen och plågad av Mb Bechterew som han är.
__________________
Senast redigerad av MegaLomani 2015-04-07 kl. 21:31.
Citera
2015-04-07, 23:35
  #563
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Var hittar du uppgifterna om dödsorsak? Är det bara så att jag missat det i FUP?

Nu såg jag att dem pratar om kniv.

FUP Sidan: 3362.


FL1: Aa. Då kan jag nämna här i alla fall då, en av dom här skadorna som jag sa så är dom på högra sidan av tinningen då på, eller högra sidan av huvve på Ad*m så har du 13 centimeter djupt knivsår. Eller knivhugg eller hur man nu uttrycker sej.

FL1: På ryggen har han en skada, på vänstra delen av ryggen då, som är 12 centimeter djup av ett, av en knivskada då. Sen är det ytterligare 3 stycken knivskador på han
Citera
2015-04-08, 06:46
  #564
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
Nu såg jag att dem pratar om kniv.

FUP Sidan: 3362.


FL1: Aa. Då kan jag nämna här i alla fall då, en av dom här skadorna som jag sa så är dom på högra sidan av tinningen då på, eller högra sidan av huvve på Ad*m så har du 13 centimeter djupt knivsår. Eller knivhugg eller hur man nu uttrycker sej.

FL1: På ryggen har han en skada, på vänstra delen av ryggen då, som är 12 centimeter djup av ett, av en knivskada då. Sen är det ytterligare 3 stycken knivskador på han

Tack!
Aha! Förhörsledarna har naturligtvis tagit del av obduktionsprotokollet. Det kan ju finnas i någon bilaga till FUP, som inte är med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback