2015-03-25, 23:27
Medlem
gr99ahlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollolle
Nu har byråkratins högborg, Centrala Studiestödsnämnden, kommit på att en annan har överskridit fribeloppen under räkenskapsår x. Med andra ord har man tittat på en taxering och konstaterat att inkomsten uppgick till, låt säga 150 000 kr. Fribeloppen uppgick däremot till 60 000 kr för första halvåret och 80 000 kr andra halvåret (totalt 140 000 kr). Centrala Studiestödsnämnden vill nu att en ska redovisa inkomstfördelningen efter kontantprincipen. Normalt är, för en programstudent, att inkomsterna fördelar sig under sommarmånaderna. Ponera att denne stackare till programstudent sliter Juni-Augusti... Detta innebär att första lönen erhålls i Juli (timbaserad). Alltså skulle en fullständig redovisning, i detta fall, påvisa att alla inkomster ligger på andra halvåret. Detta är inte bra, såvida personen i fråga inte råkar ställa sig positivt till att betala tillbaka en relativt stor klumplikvid.

Som ett litet tillägg luftas nu irritation över hur Centrala Studiestödsnämnden arbetar här. Det finns förståelse för att gränser och uppdelning per termin är nödvändig i vissa fall. Men att göra på detta sätt slår ju helt fel och kan inte uppfylla syftet som måste vara att inte behöva bevilja medel till personer som faktiskt klarar studierna på eget kassaflöde. Den genomsnittliga studenten kommer bli återbetalningsskyldig utifrån en redovisningsteknisk aspekt/periodiseringsprincip som förefaller helt orimlig.

Finns det några erfarenheter eller tankar kring detta? Dela gärna med er.
CSN tillämpar strikt kontantprincipen på inkomstslagen tjänst och kapital. Det innebär alltså att all lön samt alla inkomster av kapital räknas till det halvår då utbetalningarna var låntagaren tillhanda.

Den som har överstigit fribeloppet en termin och blir uttagen på kontroll har ingen som helst chans att komma undan. Det är bara att betala (jfr. 16 och 19 §§ Studiestödslagen).

Det går att ha åsikter på hur systemet är upplagt (helt idiotiskt i mitt tycke) men faktum är att det är riksdagen som beslutar hur reglerna ska se ut. CSN som myndighet har att följa Studiestödslagen och att klaga på att de är "byråkratiska" är i sig lite smålarvigt. Om inte myndigheterna följer de lagar och regler som gäller fallerar hela samhällsservicen. Klaga på politikerna istället!
2015-03-26, 06:27
Medlem
Jag ska plugga naturvetenskapligt basår till hösten. Vad är det för skillnad med tekniskt? Att man läser fler kurser?

Dessutom verkar det finnas fler skolor som erbjuder tek. basår jfr med natur. Får hoppas att mitt resultat på HP räcker. Mitt förstahandsval är Göteborgs universitet. Någon som pluggat basår där?
2015-03-26, 10:46
Medlem
Orka. Sökte csn och fick skiten efter 1 år utan den. Så hade jag sökt med fel utbildning och måste ändra min ansökan. Tar väl 3 veckor för den skiten också. HELVETE
2015-03-26, 11:47
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Jag ska plugga naturvetenskapligt basår till hösten. Vad är det för skillnad med tekniskt? Att man läser fler kurser?

Dessutom verkar det finnas fler skolor som erbjuder tek. basår jfr med natur. Får hoppas att mitt resultat på HP räcker. Mitt förstahandsval är Göteborgs universitet. Någon som pluggat basår där?
Om jag inte minns fel så läser man Kemi 1/2, Fysik 1/2, Matematik 4 och Biologi 1/2 på Naturvetenskapligt och på Tekniskt läser man inte någon biologi samt att man bara läser Kemi 1 och inte 1/2 som på Naturvetenskapligt basår.

Jag ska nog plugga Naturvetenskapligt basår på GU i alla fall. Men som det ser ut nu blir det nästa år, tror jag.
2015-03-26, 13:33
Medlem
gr99ahlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fykla
Orka. Sökte csn och fick skiten efter 1 år utan den. Så hade jag sökt med fel utbildning och måste ändra min ansökan. Tar väl 3 veckor för den skiten också. HELVETE
Har du fått det beviljat fast för fel utbildning får du ju ändå pengar under tiden de handlägger din ändringsansökan? Eller avslog de din ansökan?
2015-03-26, 14:46
Medlem
Azeras avatar
Hjälp please!

CSN har ändrat mitt studiemedel till 75% från ingenstans, trots att jag faktiskt studerar på 100% studietakt! Jag läser 350 poäng på 17 veckor, även enligt dem själva, och detta innebär att jag läser 20.5 poäng i veckan vilket innebär 100% studiemedel, ändå har dem beslutat att detta inte stämmer? Vad i helvete?! Hela min sommar är byggd runt de pengar jag får ut av CSN, och nu får jag endast ut 7,000 till i jämförelse med de 17,000 jag borde fått ut... Vad bör jag göra?
Senast redigerad av Azera 2015-03-26 kl. 14:49.
2015-03-26, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azera
Hjälp please!

CSN har ändrat mitt studiemedel till 75% från ingenstans, trots att jag faktiskt studerar på 100% studietakt! Jag läser 350 poäng på 17 veckor, även enligt dem själva, och detta innebär att jag läser 20.5 poäng i veckan vilket innebär 100% studiemedel, ändå har dem beslutat att detta inte stämmer? Vad i helvete?! Hela min sommar är byggd runt de pengar jag får ut av CSN, och nu får jag endast ut 7,000 till i jämförelse med de 17,000 jag borde fått ut... Vad bör jag göra?

De enda du kan göra är att ringa Csn och snacka me de? 0771 276 000
2015-03-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr99ahlc
CSN tillämpar strikt kontantprincipen på inkomstslagen tjänst och kapital. Det innebär alltså att all lön samt alla inkomster av kapital räknas till det halvår då utbetalningarna var låntagaren tillhanda.

Den som har överstigit fribeloppet en termin och blir uttagen på kontroll har ingen som helst chans att komma undan. Det är bara att betala (jfr. 16 och 19 §§ Studiestödslagen).

Det går att ha åsikter på hur systemet är upplagt (helt idiotiskt i mitt tycke) men faktum är att det är riksdagen som beslutar hur reglerna ska se ut. CSN som myndighet har att följa Studiestödslagen och att klaga på att de är "byråkratiska" är i sig lite smålarvigt. Om inte myndigheterna följer de lagar och regler som gäller fallerar hela samhällsservicen. Klaga på politikerna istället!

Jag är väl medveten om att det är en statlig institution. Har heller inte (avsiktligt) introducerat tanken att de borde frångå gällande lagstiftning. Att tycka att det är smålarvigt att kalla
myndigheten byråkratisk får stå för dig. Själv anser jag att det är helt befogat av den enkla anledningen att CSN tillsynes är en byråkratiskt organisation.

Även fortsättningsvis kommer min kritik riktas mot verkställande myndighet gällande detta. Intern kontroll bör vara förekommande. Rapporteringen borde i sin tur mynna ut i en eventuell revidering högre upp i kedjan. Hur information av denna karaktär når fram i annat fall vet jag inte.

I vilket fall verkar vi vara rörande överens att systemet inte är fulländat. Får helt enkelt betala och se glad ut, som du säger.
2015-03-27, 08:32
Medlem
jeppsss avatar
Hej!

Jag har nu mitt i en högskolekurs upptäckt att det här verkligen inte är rätt för mig. Som tur är så slutar kursen i sommar så jag kan söka till hösten, men vad händer med CSN om jag bara skulle skita totalt i tentor och seminarium på denna kurs och bli underkänd?
Bor i en studentlägenhet, därför jag undrar.
2015-03-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Hej!

Jag har nu mitt i en högskolekurs upptäckt att det här verkligen inte är rätt för mig. Som tur är så slutar kursen i sommar så jag kan söka till hösten, men vad händer med CSN om jag bara skulle skita totalt i tentor och seminarium på denna kurs och bli underkänd?
Bor i en studentlägenhet, därför jag undrar.

Du måste klara 75 % av högskolepoängen(62,5% om det är första kursen du läser) för att kunna få csn i höst.

står klart och tydligt på CSNs hemsida. http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581
2015-03-27, 13:15
Medlem
Azeras avatar
Hur fan ändrar man studietakt från 75% till 100% med mobilt bank ID? Jag ändrar till 100% i den scroll-down boxen men sen händer inget?
2015-03-27, 13:39
Medlem
jeppsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Du måste klara 75 % av högskolepoängen(62,5% om det är första kursen du läser) för att kunna få csn i höst.

står klart och tydligt på CSNs hemsida. http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581

Tack!
Så jag som pluggar en kurs på 30p måste alltså klara minst 62.5% av det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in