2015-03-25, 22:28
Medlem
Själv anser jag att gli Azzurri per definition alltid borde spela med en genialisk 10:a. Men jag var själv en hårt arbetande mittfältare.

U 19:
Portieri: Meret (Udinese), Scuffet (Udinese).

Difensori: Calabresi (Roma), Calabria (Milan), Capradossi (Roma), Dimarco (Inter), Sciacca (Inter), Troiani (Torino).

Centrocampisti: Mandragora (Genoa), Minelli (Fiorentina), Parigini (Perugia), Pellegrini (Roma), Pugliese (Carpi), Sbrissa (Vicenza), Verde (Roma).

Attaccanti: Bonazzoli (Inter), Cerri (Virtus Lanciano), Piu (Empoli).

U 21:
Italy Under-21 squad

Gk: Bardi (Chievo), Leali (Cesena), Sportiello (Atalanta);

D: Barba (Empoli), Bianchetti (Spezia), Biraghi (Chievo), Goldaniga (Perugia), Izzo (Genoa), Romagnoli (Sampdoria), Rugani (Empoli), Sabelli (Bari);

M: Baselli (Atalanta), Battocchio (Virtus Entella), Benassi (Torino), Cataldi (Lazio), Crisetig (Cagliari), Fedato (Modena), Molina (Carpi), Viviani (Latina);

F: Belotti (Palermo), Berardi (Sassuolo), Longo (Cagliari), Trotta (Avellino), Verdi (Empoli)

Gli Azzurri:

GOALKEEPERS:
Gianluigi Buffon (Juventus)
Salvatore Sirigu (Paris Saint-Germain/FRA)
Mattia Perin (Genoa)

DEFENDERS:
Andrea Barzagli (Juventus)
Leonardo Bonucci (Juventus)
Giorgio Chiellini (Juventus)
Emiliano Moreti (Torino)
Andrea Ranocchia (Inter)

MIDFIELDERS:
Luca Antonelli (Milan)
Andrea Bertolacci (Genoa)
Antonio Candreva (Lazio)
Alessio Cerci (Milan)
Matteo Darmian (Torino)
Alessandro Florenzi (Roma)
Claudio Marchisio (Juventus)
Marco Parolo (Lazio)
Manuel Pasqual (Fiorentina)
Roberto Soriano (Sampdoria)
Mirko Valdifiori (Empoli)
Marco Verratti (Paris Saint-Germain/FRA)

FORWARDS:
Eder (Sampdoria)
Mannolo Gabbiadini (Napoli)
Ciro Immobile (Dortmund/GER)
Graziano Pellè (Southampton/ENG)
Franco Vazquez (Palermo)
Simone Zaza (Sassuolo)
Citera
2015-03-25, 22:44
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Någon som vill göra en kortare (eller längre ) analys av Stefano Piolis arbete i Lazio? Hur mycket av Lazios framgångar kan tillskrivas han? Vad är hans styrkor? Svagheter?

Vill minnas att Sabatini var väldigt på han som tränare för Roma när amerikanerna tog över, men Baldinis val Enrique tog över istället.

Jag kan ganska lite om Pioli sen innan. Jag kan inte säga att jag funderade över Bolognas taktiska spel under honom. Men lite kort om hur Lazio spelar kan jag dela här. Det är ju i grunden Piolis jobb, då han övertog Rejas stelhet.

Det bästa är att han satt Biglia som ensam regista med två mittfältare framför sig. Argentinaren har spelat längre fram tidigare. Nu får han styra med en fin grundteknik, klokhet och ett kreativt passningsspel. Underskattad defensivt. Att hitta formen för en regista att glänsa är det jag själv skulle jobba med först som tränare. Det är hjärtat i laget. Biglia får också sitt utrymme tack vare Parolos kloka löp framåt. På positionen bredvid/snett framför är det antingen Cataldi eller Mauri som spelar. Mest Mauri. Med Mauri så får man en mer tekniks Parolo. Duktig på att fylla på, duktig på att hitta rätt offensiva ytor. Det är som sagt avgörande för att Biglia ska kunna glänsa. När istället Cataldi spelar är man något mer hållande på mittfältet, och där Biglia inte får lika axeltungt ansvar.

På kanterna är det fart och offensivtlusta. Man har inte spelat i närheten av lika bra med Lulic (i början av säsongen) och Mauri på en kant - som med Candreva och Felipe Anderson. Det ganska tröga och på ett sätt okreativa innerfältet framför Biglia kräver att ha enskilt skickliga yttrar. Bra av Pioli att inse det och ge Anderson återkommande chanser under senhösten.

Då Parolo och Mauri är så duktiga på att fylla på och befolka mellanytan behövs ingen spelskicklighet från forwardsrollen. Olikt exempelvis Real och Arsenal så används inte den ensamma nian i spelet förrän man anfallet ska avslutas. Det gör att man alltid tar upp de två mittbackarna och skapar nödvändig yta för Candreva, Anderson och Mauri/Parolo. Jag gillar ju att ha en länkande forward, men det är inte alltid nödvändigt.

Det intressanta med Lazios övergripande spel är att man kan blanda ett tryggt possesionsspel på mittplan med en extrem explosivitet från kantpositionerna. Mycket av det kanske inte kan tillskrivas Pioli, utan att man faktiskt har något så ovanligt som två explosiva yttrar som samtidigt har en mycket god spelskicklighet. Likheten med Romas flexibilitet från i höstas och förra säsongen är slående, men där skillnaden är att man just inte har en länkande forward. Man behöver inte ett centralt kombinationsspel i sista tredjedelen för att skapa chanser i Lazio. Det räcker att spela loss bollen på mittplan, och med Biglias fina fötter (eller Mauri och Parolos) hitta ut till Candreva och Anderson. Någon samlad rörelse eller något extremt svårt kombinationsspel behövs inte. Det är få förunnat - och där kan Pioli tacka sitt material.

Försvarsmässigt är man väldigt höga i sin press. Extremt höga för att vara i Italien. Att man trots allt löser detta utan att läcka bakåt ska såklart Biglia och de Vrij ha cred för, men mest Pioli. Man sitter ihop väldigt bra trots en hög press. Det krävs det en del träning för.

Sammanfattningsvis så är kombon av bollvårdande possession, explosivitet och extrem press väldigt attraktiv. Och samtidigt något som är jävligt svårt att kombinera. Det är alltid svårt att veta hur mycket som är Piolis förtjänst, men så här bra får inte en duvunge till ett lag på bara knappa året. All eloge.
Citera
2015-03-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Infekterad fråga som har många dimensioner. Utöver oriundi så har vi ju också detta med invandrare och invandrarbarn. Tillväxten i t ex svensk fotboll utgörs ju till viss del av dessa. Och det är väl också bra att de hittar nåt vettigt att göra genom fotbollen, dessutom bidrar de ju i allra högsta grad till samhället.

Det jag dock tycker är viktig är att fråga sig vad man gör för de "etniska" innevånarna och vad de "etniska" innevånarna vill göra.
Satsar man inte på att få fram egna talanger, och är inte de egna talangerna intresserade av att anstränga sig? Ja, då blir det kanske så att man förlitar sig på - eller får lov att förlita sig på - folk "utifrån".

Personligen tycker jag att uppfyller man de grundläggande reglerna för att - i detta fall - betraktas som italienare och italienska fotbollsspelare så ska man få spela i landslaget.

Jag tror att det är fanatiska antirasister som skapar de största vågorna. Som vanligt.

Italien står för det gamla och förlegade. Föds inga barn, skuldkrisen ökar, och man måste globaliseras. Balotelli och El Shaarawy skulle leda gli Azzurri in i den nya tiden. Alla klappade händerna.

Sket sig...

Och både Balotelli och El Shaarawy är uppväxta i den övre medelklassen. Inga jävla nissar som behövt kämpa sig fram underifrån. De är knappast Cassano!

Men dumjävlar fokuserade sig så jävla intensivt på dem för att de var exotiska. För färgen på deras hud. Inte minst svennebananer tyckte att det var viktigt som fan. Dumma jävla rasist svennebananer till journalister. Inte olikt att Obama är svart som natten, trots att han har en vit mamma som han växt upp hos...

Liverani var en helt vanlig italiensk fotbollsspelare. Att han var mörkhyad har jag aldrig hört någon som tyckt något om. En Calciatore!

De som fokuserar på hudfärg visar sig nästan alltid vara ”antirasister”. Vi som har en mer avslappnad förhållning kan istället lägga vår tid på att håna dumjävlarna...
Senast redigerad av Brille68 2015-03-25 kl. 23:08.
Citera
2015-03-26, 19:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att det är fanatiska antirasister som skapar de största vågorna. Som vanligt.

Italien står för det gamla och förlegade...

/.../
Jo, ibland talas det om Italien som nåt katten släpat in. Faktiskt en variant på rasism om man ska hårddra det, ett slags nord-syd-problem.

Även om jag är emot rasism (eller uttryckt som att jag inte har några direkta problem med andra som har en annan hudfärg) så tycker jag att de s k "anti-rasisterna" är ute i helt andra ärenden än just antirasism: de vill peka finger åt resten av världen och känna sig präktiga och slår knut på sig själva i sin iver över att hitta tecken på "rasism". De är i samma liga som feministerna - eller rättare sagt delar säng med dem...
Sen så tycker jag å andra sidan några företrädare för den italienska fotbollen har klantat sig med diverse uttalanden, även om jag kan småskratta åt namnet "Opti Poba"...

För många år sen var det några zigenare som drunknade på en badstrand i Italien. Nån tog ett kort med teleobjektiv (som trycker ihop perspektivet) och satte rubriken typ "Här solar italienarna medan zigenarna ligger döda bredvid". Även nån företrädare för zigenarna här lär ha slagit mynt av det.
Till saken hör att det var många (italienare) som ville rusa ut i vattnet och hjälpa ziggisarna (förlåt, "romerna" heter det visst). Badvakterna var tvungna att hindra dem - annars hade man haft fler drunknade!
Att det låg döda kroppar där och att det fanns badgäster kvar där kan ha många förklaringar. T ex att de som satt kvar var chockade...

För att återkommat till synen här på italienare och rasism, så rynkar man inte på näsan på samma sätt mot Le Pen i Frankrike. Man upprörs, men rynkar inte på näsan på samma sätt mot dem. Upplever på samma sätt att rasisterna i Grekland och Ungern verkar anses stå ännu lägre. Kan det ha med att göra hur pass "utvecklat" landet anses vara..? Sannfinländarna nämns ju jämförelsevis nästan med vördnad här.
Kollar ofta på RAI och jag tycker att taket är högre där än här, att man är ärligare, att man förstår att det finns två sidor av myntet, t ex när det gäller saker relaterade till ras och kön.

Har också noterat att svenska (kvinnliga) journalister - på felaktiga och fördomsfulla grunder (kastat sten i gladhus) - anser sig vara förmer än sina italienska motsvarigheter, vilket jag berört i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-03-26 kl. 19:53.
Citera
2015-03-26, 20:23
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
[---]
Gli Azzurri:

GOALKEEPERS:
Gianluigi Buffon (Juventus)
Salvatore Sirigu (Paris Saint-Germain/FRA)
Mattia Perin (Genoa)

DEFENDERS:
Andrea Barzagli (Juventus)
Leonardo Bonucci (Juventus)
Giorgio Chiellini (Juventus)
Emiliano Moreti (Torino)
Andrea Ranocchia (Inter)

MIDFIELDERS:
Luca Antonelli (Milan)
Andrea Bertolacci (Genoa)
Antonio Candreva (Lazio)
Alessio Cerci (Milan)
Matteo Darmian (Torino)
Alessandro Florenzi (Roma)
Claudio Marchisio (Juventus)
Marco Parolo (Lazio)
Manuel Pasqual (Fiorentina)
Roberto Soriano (Sampdoria)
Mirko Valdifiori (Empoli)
Marco Verratti (Paris Saint-Germain/FRA)

FORWARDS:
Eder (Sampdoria)
Mannolo Gabbiadini (Napoli)
Ciro Immobile (Dortmund/GER)
Graziano Pellè (Southampton/ENG)
Franco Vazquez (Palermo)
Simone Zaza (Sassuolo)

Äntligen har de börjat byta ut truppen på riktigt. Florenzi och Ranocchia är de enda frågetecknen för min del.
Bara spelsystemet som är kasst. Jag kan inte komma på en enda italiensk vänsterytter eller högerytter som gör sig bra i 3-5-2. Det är en helt omöjlig roll där man måste vara lika bra framåt som bakåt.
Lulic i form och Maicon från fornstorna dagar är de enda spelarna jag ens kan förställa mig göra dessa roller bra.

När Conte ställer upp blir det 3 mittbackar, 3 centralmittfältare och 2 ytterbackar. 5-3-2.
Citera
2015-03-26, 21:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har skaffat Kanal 5 Play, så nu kan man se matchen bättre än med fulstream...

Är lite snål av nöden tvungen, så det blir att åka slalom mellan omgångarna: abonnemang på, abonnemang av, abonnemang på...
Citera
2015-03-27, 15:31
Medlem
Och nu verkar Marchisio vara borta i 6 - 8 månader... Trist som fan såklart.
Citera
2015-03-27, 15:39
Medlem
Saandros avatar
Jaha. Marchisio borta upp till 8 månader enligt Gazzettan. Hela dagen förstörd efter den här nyheten. Man får återigen tacka landslagsuppehåll för det här.. Skulle Conte suttit vid rodret i Juventus skulle fan helvetet brakat loss. Nu är det dags för Vidal att visa sitt rätta jag. Med både Pogba och Marchisio borta så är det dags att kliva fram. Dessutom betyder det här ett tråkigt 3-5-2 framöver (I CL i alla fall)

Nej fan, jag mår riktigt dåligt av det här. Jag hyser en enorm kärlek till Marchisio "Il Principino". Om korsbandet är av betyder det också att det finns en chans att han aldrig blir den han har varit. Han är också 29 år. Helt plötsligt blev Pogbas 40 dagar ett piss i vattnet jämfört med detta. Att inte ens ha honom hel i början av nästa säsong är fan katastrof. Visst, denna säsong är nästan slut, att missa resten av denna kan jag leva med. Men 8 månader (om det stämmer)..

Sempre con te Claudio.
Citera
2015-03-27, 15:48
Medlem
Pickmylussys avatar
8 månader låter extremt långt. Brukar det inte vara kortare, typ 6 månader i alla fall?

Eller finns det flera fall av att slita av korsbandet? Fan vad tungt, Marchisio är en spelare jag gillar skarpt.

Läste nyss om Ekstrand som fick 1 år ...
Senast redigerad av Pickmylussy 2015-03-27 kl. 16:19.
Citera
2015-03-27, 18:48
Medlem
Låt oss konstatera att Pirlo är viktigare än någonsin för Juventus. Och jag vägrar tro att Juventus tänker använda Pogba & Marchisio som en ursäkt för att förlora i CL. Jag hoppas att Allegri vågar och vill spela med 4-3-1-2, även om det blir ett svårt pussel. Och att man i vanlig ordning kan falla tillbaka till 3-5-2 då man söker trygghet.
Citera
2015-03-27, 19:23
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Låt oss konstatera att Pirlo är viktigare än någonsin för Juventus. Och jag vägrar tro att Juventus tänker använda Pogba & Marchisio som en ursäkt för att förlora i CL. Jag hoppas att Allegri vågar och vill spela med 4-3-1-2, även om det blir ett svårt pussel. Och att man i vanlig ordning kan falla tillbaka till 3-5-2 då man söker trygghet.

Monaco kommer antagligen ligga lågt, det passar Pirlo alldeles utmärkt. Han vill vinna CL en gång till. Sturaro måste visa att han hör hemma i Juventus nu. Kan han göra ett bra jobb i ligan i ett 4-3-1-2, så kanske Allegri vågar köra det i CL också. Kojo Asamoah som förhoppningsvis är tillbaka i april/maj, är inte med i CL-truppen.
Men det känns som att det blir mycket 3-5-2 resten av säsongen. Det gör mig inte så mycket i och för sig, vinna är det viktigaste.

Forza Claudio!!

http://giant.gfycat.com/ImpeccableDetailedAtlanticsharpnosepuffer.gif
http://upload7.ir/uploads/4e215015f98e9bdf854a364fc1e5f3425e21b97c.jpg
Citera
2015-03-27, 20:16
Medlem
myskankans avatar
U-21 med 4-2-3-1 ikväll. Nu krockar den med Sveriges match så jag kommer inte att se hela.

Citat:
Italien: Bardi; Zappacosta, Rugani, Bianchetti, Biraghi; Sturaro, Crisetig; Trotta, Berardi, Battocchio; Belotti

Italiens bänk: Izzo, Romagnoli, Cataldi, Verdi, Goldaniga, Sportiello, Baselli, Barba, Longo, Viviani, Sabelli, Leali, Fedato, Molina, Benassi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in