2015-03-24, 20:58
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Naturvetenskapligt. Borde vara rätt uppenbart då du inte ens gillar teknik som ämne.

Valde det före, men tog med teknik också. Teknik är kul emellanåt, bara det att jag verkligen inte har någon känsla för det alls.
2015-03-25, 00:44
Medlem
Cruachans avatar
Nu är det så att jag varit registrerad på en kurs på SU här under vårterminen. Eftersom jag tidigare studerat en hel del hade jag bara rätt att få studiemedel tio veckor, där den senaste summan kom i dag.

Under den första delkursen var det nörvarokrav, vilket jag också uppnådde. Eftersom jag jobbar vid sidan av och hellre satsar på det, sket jag i att göra hemtentan eftersom den krockade med jobbet. Under den andra delkursen har jag inte hunnit vara i skolan alls och därför heller inte skrivit tentan. Det här kommer hålla i sig för resten av terminen.

Eftersom jag nu har använt upp alla mina CSN-veckor så oroar jag mig förstås inte om kommande lån, utan vad jag undrar är om CSN på något sätt kan se att jag inte skrivit tentorna? Betyder det i sådana fall att jag kommer bli återbetalningsskyldig eftersom jag inte klarat några poäng?

Nej, svaren på mina frågor finns inte att hitta på CSN:s hemsida.
2015-03-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Nu är det så att jag varit registrerad på en kurs på SU här under vårterminen. Eftersom jag tidigare studerat en hel del hade jag bara rätt att få studiemedel tio veckor, där den senaste summan kom i dag.

Under den första delkursen var det nörvarokrav, vilket jag också uppnådde. Eftersom jag jobbar vid sidan av och hellre satsar på det, sket jag i att göra hemtentan eftersom den krockade med jobbet. Under den andra delkursen har jag inte hunnit vara i skolan alls och därför heller inte skrivit tentan. Det här kommer hålla i sig för resten av terminen.

Eftersom jag nu har använt upp alla mina CSN-veckor så oroar jag mig förstås inte om kommande lån, utan vad jag undrar är om CSN på något sätt kan se att jag inte skrivit tentorna? Betyder det i sådana fall att jag kommer bli återbetalningsskyldig eftersom jag inte klarat några poäng?

Nej, svaren på mina frågor finns inte att hitta på CSN:s hemsida.
ja, du måste klara 75% av poängen du sökte studiemedel för
2015-03-25, 11:02
Medlem
kaffemagis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloque
ja, du måste klara 75% av poängen du sökte studiemedel för

Det stämmer dåligt överens med vad som står på CSNs hemsida;

Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Om dina studieresultat inte räcker för att få nya studiemedel, måste du läsa in de poäng du saknar innan du kan få nya studiemedel. [...] De studiemedel du redan fått får du behålla, om du varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för.

Myndigheten lyckas dock med att vara otydliga. Har kursen 'lästs' om tentan inte är skriven? Ställde en liknande fråga för några poster sedan för att bekräfta en utsaga från 2013 gällande bristfälliga studieresultat och återbetalningsskyldighet som lyder så här;

Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
Med "streck" antar jag att du inte gjorde tentan för resten av momenten? Var du registrerad för alla 30 hp? [...] Förutsatt att du var reggad för alla 30 hp så spelar det ingen roll att du inte jobbade med kursen, du kommer inte få ett återbetalningskrav för studiemedlet. Du måste dock kamma hem 22,5 hp på annat håll [...] för att få studiemedel beviljat igen.
Senast redigerad av kaffemagi 2015-03-25 kl. 11:05.
2015-03-25, 12:37
Medlem
Du måste betala tillbaka om du blir avregistrerad från kurserna som du fått/får studiemedel för, du kan blanka tentor eller strunta att dyka upp, men du måste ta igen poängen på något sätt om du vill ha mer studiemedel. Det kan vara vilka högskolepoäng som helst bara du uppnår kvoten (första året 62,5% och andra 75%) och behöver alltså inte vara kurserna du läser nu, men du kan inte räkna med gamla poäng som du klarat av redan.

Att bli avregistrerad från universitet händer nog inte ofta, men om man inte dyker upp alls är det nog möjligt och det beror nog även på institutionens hantering av ärenden likt detta.

CSN kan även räkna med föregående termin om du inte klarat av alla poäng för terminen, alltså om du klarat av 15hp den här terminen och 30 förra, kan man slå ihop det till 45hp och därmed har du uppnått 75% (aktuellt om man söker CSN terminsvis). Första året behöver du bara klara 37,5hp, andra 45hp.
Senast redigerad av Logique 2015-03-25 kl. 12:40.
2015-03-25, 19:39
Medlem
Det verkar som att CSN vill att man söker gymnasiepoäng för basår, jag har ju gått gymnasiet!

http://www.csn.se/blivande-studerande/utbildningar/grundskola-gymnasium-1.2447

Skall man göra en speciell ansökan eller vad? Eller kan man söka fast man gått gymnasiet!?
2015-03-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatterian
Det verkar som att CSN vill att man söker gymnasiepoäng för basår, jag har ju gått gymnasiet!

http://www.csn.se/blivande-studerande/utbildningar/grundskola-gymnasium-1.2447

Skall man göra en speciell ansökan eller vad? Eller kan man söka fast man gått gymnasiet!?

Man gör en vanlig ansökan. Däremot så plockas det inte från pengarna du kan låna och få från csn för högskolestudier. Vilket gör att du kan lägga 6 år på högskolestudier trots att du läser basår. Riktigt bra faktiskt.

Man måste för övrigt ha fullständiga betyg från gymnasiet för basår.
2015-03-25, 21:54
Medlem
Tjena.

Det är så att jag vill bli civilingenjör inom samhällsbyggnad/ väg och vatten, men har inte riktigt betygen som krävs. Vad jag funderar på är att läsa h.ing byggteknik och design (vilket jag tycker låter intressant) på KTH för att sedan komplettera med master och mattekurser för att efter 6 år gå ut som civilingenjör.

Alternativt funderar jag på att läsa basterminen på KTH för att kunna konkurrera om platserna på detta sättet. Saken är bara den att det känns så ovisst. För går det inte som jag vill på basåret står jag återigen på ruta ett.. Skulle vilja veta vad som krävs för att komma in på detta sättet om jag nu vill läsa samhällsbyggnad.

Om någon kan tipsa om vilken väg jag förslagsvis bör välja så vore detta fortsättningsvis underbart
2015-03-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcdad
Tjena.

Det är så att jag vill bli civilingenjör inom samhällsbyggnad/ väg och vatten, men har inte riktigt betygen som krävs. Vad jag funderar på är att läsa h.ing byggteknik och design (vilket jag tycker låter intressant) på KTH för att sedan komplettera med master och mattekurser för att efter 6 år gå ut som civilingenjör.

Alternativt funderar jag på att läsa basterminen på KTH för att kunna konkurrera om platserna på detta sättet. Saken är bara den att det känns så ovisst. För går det inte som jag vill på basåret står jag återigen på ruta ett.. Skulle vilja veta vad som krävs för att komma in på detta sättet om jag nu vill läsa samhällsbyggnad.

Om någon kan tipsa om vilken väg jag förslagsvis bör välja så vore detta fortsättningsvis underbart

Du kommer inte bli civilingenjör om du läser h.ing och sen master. Men annars spelar det nog ingen roll. Båda vägarna går ju. Ett möjligt scenario är ju faktiskt att du känner dig nöjd när du är högskoleingenjör.

Men är civ.ing viktigt för dig så ska du köra bastermin eller ett okej högskoleprov.
2015-03-25, 22:00
Medlem
Citat:
Du kommer inte bli civilingenjör om du läser h.ing och sen master. Men annars spelar det nog ingen roll. Båda vägarna går ju. Ett möjligt scenario är ju faktiskt att du känner dig nöjd när du är högskoleingenjör.

Men är civ.ing viktigt för dig så ska du köra bastermin eller ett okej högskoleprov.

Trodde inte heller man kunde bli det. Pratade med syv senast igår och fick till mig att man kan läsa master och sedan läsa till 30hp i framförallt matte för att sedan få stämpeln som civ.ingenjör
2015-03-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcdad
Trodde inte heller man kunde bli det. Pratade med syv senast igår och fick till mig att man kan läsa master och sedan läsa till 30hp i framförallt matte för att sedan få stämpeln som civ.ingenjör

Tror jag blandade ihop mig lite också, men du har rätt i att det ska fungera.

Personligen hade jag lagt min själ på HP som kommer nu, och sedan överväga om du verkligen vill läsa samhällsbyggnad. Bastermin är ju en smidig genväg, och har du läst allt tidigare så ska du nog klara ett C snitt utan problem. Med 45-50h per vecka så klarar nästan vem som helst att nå bra nog betyg under basterminen. Men det krävs ju motivation och vilja.
2015-03-25, 23:00
Medlem
Nu har byråkratins högborg, Centrala Studiestödsnämnden, kommit på att en annan har överskridit fribeloppen under räkenskapsår x. Med andra ord har man tittat på en taxering och konstaterat att inkomsten uppgick till, låt säga 150 000 kr. Fribeloppen uppgick däremot till 60 000 kr för första halvåret och 80 000 kr andra halvåret (totalt 140 000 kr). Centrala Studiestödsnämnden vill nu att en ska redovisa inkomstfördelningen efter kontantprincipen. Normalt är, för en programstudent, att inkomsterna fördelar sig under sommarmånaderna. Ponera att denne stackare till programstudent sliter Juni-Augusti... Detta innebär att första lönen erhålls i Juli (timbaserad). Alltså skulle en fullständig redovisning, i detta fall, påvisa att alla inkomster ligger på andra halvåret. Detta är inte bra, såvida personen i fråga inte råkar ställa sig positivt till att betala tillbaka en relativt stor klumplikvid.

Som ett litet tillägg luftas nu irritation över hur Centrala Studiestödsnämnden arbetar här. Det finns förståelse för att gränser och uppdelning per termin är nödvändig i vissa fall. Men att göra på detta sätt slår ju helt fel och kan inte uppfylla syftet som måste vara att inte behöva bevilja medel till personer som faktiskt klarar studierna på eget kassaflöde. Den genomsnittliga studenten kommer bli återbetalningsskyldig utifrån en redovisningsteknisk aspekt/periodiseringsprincip som förefaller helt orimlig.

Finns det några erfarenheter eller tankar kring detta? Dela gärna med er.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in