2015-03-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tycker tidsbegreppet verkar något komprimerat ur vårt perspektiv - en arbetsvecka. Förvisso kan man tänka sig en Skapare och att i dennes värld existerar inte tid. Och jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan och livet på jorden uppstod för 3,5 år sedan har jag läst, och det stämmer antar jag. Man kan fråga sig varför jorden inte innehöll något liv alls i 1 miljon år. Och enligt Koranen har man tydligen nyttjat ett längre tidsperspektiv än en vecka. Detta om skapandet av jorden och livet som bakgrund. Kommer in på evolution.

Citera
2015-03-03, 20:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Hmm. Ok. Omformulerar mig då da:

När skapade Gud Tyrannosaurus Rex, enligt judarna och enligt de kristna som erkänner GT?

Jag tycker tidsbegreppet verkar något komprimerat ur vårt perspektiv - en arbetsvecka. Förvisso kan man tänka sig en Skapare och att i dennes värld existerar inte tid. Och jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan och livet på jorden uppstod för 3,5 år sedan har jag läst, och det stämmer antar jag. Man kan fråga sig varför jorden inte innehöll något liv alls i 1 miljon år. Och enligt Koranen har man tydligen nyttjat ett längre tidsperspektiv än en vecka. Detta om skapandet av jorden och livet som bakgrund. Kommer in på evolution.

Enligt wiki så hänvisar Jesus till skapelseberättelsen, så jag antar att han trodde på det. Fast det är klart, han var ju jude...

Annars så nämner bibeln dag 5 för vattenlevande djur och fåglar och sen på dag 6 alla marklevande. Om vi låtsas att jag är kristen så säger jag alltså dag 5 och 6 beroende på vilken art. Jag är alltså ganska fundamentalistisk i min tro.

Oj, nu blev jag en annan kristen som försöker hitta på att det måste vara dag 5 eftersom jag läst nånstans att fåglar kommer från dinosaurier. Jag är den sortens kristen som alltid försöker applicera vetenskap på min tro för att övertyga mig själv att den är korrekt.

Jag är nyfiken på var du tänker komma, så du kan väl välja en av ovanstående och låtsas att det var en riktig kristen som svarade?
Citera
2015-03-03, 20:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har börjat intressera mig för evolutionsteorier och undrar, med ställda frågor till de redan mer insatta:

När skapade Gud enligt kristendomen Tyrannosaurus Rex? Är det under dag 6?

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fast det har väl ändå inget med evolutionsteorin att göra...

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fast det har väl ändå inget med evolutionsteorin att göra...

Du kan lugnt fortsätta från "light". Åtminstone flertalet av forumets stadiga religionskritiker kan följa resonemanger över sandlåda-nivån.
Citera
2015-03-03, 20:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker tidsbegreppet verkar något komprimerat ur vårt perspektiv - en arbetsvecka. Förvisso kan man tänka sig en Skapare och att i dennes värld existerar inte tid. Och jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan och livet på jorden uppstod för 3,5 år sedan har jag läst, och det stämmer antar jag.

Citat:
Man kan fråga sig varför jorden inte innehöll något liv alls i 1 miljon år. Och enligt Koranen har man tydligen nyttjat ett längre tidsperspektiv än en vecka. Detta om skapandet av jorden och livet som bakgrund. Kommer in på evolution.

Det enklaste svar är, att GTs och/eller koranens kosmogoni endast kan komme i överensstämmelse med moderna kosmologi med hjälp av en rejäl portion efterrationalisering ... vilket i sig är tämligen diskvalificerande.
Citera
2015-03-23, 19:16
Bannlyst
En bra video som nog får många ateister att förstå att evolutionen är en lögn!

Här är en mycket bra video från en som heter Kent Hovind. Han berättar och ger konkreta bevis att evolutionen är påhitt. Han ger bevis på att evolutionen är omöjlig. Se den här:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8DDIe_2cHM

Personligen vill jag påpeka att evolutionen är Satans påhitt för att ta er till helvetet. För att ni ska tappa tron på Jesus och inte bli räddade. Sök upp Jesus istället - Han är Gud och ingen saga. Sök upp Jesus i bön och omvänd er (vänd er från era synder) och döp er så kan ni bli räddade och få evigt liv i himlen!

Vad tycker ni om videon? Förstår du också att evolutionen är påhitt?
Senast redigerad av Repent-OR-Perish 2015-03-23 kl. 19:19.
Citera
2015-03-23, 19:19
Medlem
Kan man inte söka upp Jesus och samtidigt tro på evolutionen?
Citera
2015-03-23, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Kan man inte söka upp Jesus och samtidigt tro på evolutionen?
Nej det kan du inte. För då väljer du bara ut vissa delar som du vill tro på i bibeln och inte alla. Bibeln berättar hur Gud skapade världen och det var 6000 år sedan. Jesus har skapat allt. Ger du inte han ditt fulla förtroende och vill tro på evolutionen tror du inte helt på Jesus och kan därför inte bli räddad. Jag tror det är så iallefall. Gud välsigne dig!
Citera
2015-03-23, 19:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Nej det kan du inte. För då väljer du bara ut vissa delar som du vill tro på i bibeln och inte alla. Bibeln berättar hur Gud skapade världen och det var 6000 år sedan. Jesus har skapat allt. Ger du inte han ditt fulla förtroende och vill tro på evolutionen tror du inte helt på Jesus och kan därför inte bli räddad. Jag tror det är så iallefall. Gud välsigne dig!

Det står ingenstans i Bibeln att Jesus har skapat allt.
Tror du på allt i Bibeln så har du knappast läst den då det är en bok fylld med motsägelser av alla möjliga slag.

Videon är knappast objektiv.

Jag förstår att evolutionen är mindre påhittad än vad Gud är.
Citera
2015-03-23, 19:28
Medlem
Relativts avatar
Really, 2 timmars video?... Lust att skriva några "bevis" han lägger fram. Är ytterst exalterad att få hör vad han har att säga.
Citera
2015-03-23, 19:29
Medlem
MrWhatevers avatar
Kent Hovind är grym!
Citera
2015-03-23, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det står ingenstans i Bibeln att Jesus har skapat allt.
Tror du på allt i Bibeln så har du knappast läst den då det är en bok fylld med motsägelser av alla möjliga slag.

Videon är knappast objektiv.

Jag förstår att evolutionen är mindre påhittad än vad Gud är.
Gud har skapat allt och Jesus är Gud. Fadern är Gud och Jesus säger följande i bibeln:

"I and the Father are one." - John 10:30

Dvs Gud och Jesus är samma person.
Citera
2015-03-23, 19:47
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relativt
Really, 2 timmars video?... Lust att skriva några "bevis" han lägger fram. Är ytterst exalterad att få hör vad han har att säga.

Ja man undrar ju om TS ens själv sett den. 2 h är lite mkt att begära för en trolltråd iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in