Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Tycker att den var bra och sevärd av det som jag minns, stabil actionfilm även om den inte når höjderna till hans andra filmer där The Stool Pigeon var den bästa. Men jag tycker helt klart att du ska se den, Lam har sällan gjort mig besviken förutom The Sniper med Edison Chen.
Det numera avstängda trollet PieterBruegel hävdade att The Great Passage var 2014 års bästa film och den bästa asiatiska filmen såväl, har dock inte sett den då jag sällan litar på hans omdömen som sådana och dess handling intresserar mig inte alls. Har inte sett så mycket asiatisk från förra året då det inte dök upp så värst mycket som gick hem hos mig eller som såg intressant ut, mestadels sett på äldre filmer.
Kan rekommendera en bra yakuzafilm ifrån 1985, Yasha eller Demon som den heter utanför Japan. Såg den i samband med att Ken Takakura hade gått bort och Kitano är även med i den som skogstokig gangster, sevärd och bra. Sen häromveckan såg jag en annan bra yakuzafilm som heter Ryuji, den kom tidigt 80-tal.
Sen skrev du om Fires on the Plain tidigare, den har bara visats på Göteborgs filmfestival hittills i Sverige och finns inte att ladda hem ännu, men i väntan kan du alltid se originalfilmen från 50-talet först.
Ja, okej. Låter finemang. Vi har en gemensam favorit i Dante Lam, hans filmer är i regel aldrig sämre än bra; förutom i nämnda
Sniper då. Den är det ju verkligen ingen som tycker är bra. Håller med dig om
Stool Pidgeon, den är bäst. På gränsen till en femma.
Beast Stalker är jäkligt vass också, även den har jag som en fyra; fast tycker Stool Pidgeon är bättre. Lun Mei Gwei är superhet i den, vacker och presterar fint.
"Det numera avstängda trollet", haha.

Jo jag hörde det någonstans. Han hade ju en förmåga att vara dryg som ingen annan, men jag tycker ändå att det var lite tråkigt faktiskt, på sätt och vis. Har full förståelse om vissa inte håller med om det dock,

men han skrev mycket i den här tråden till exempel; och jag tyckte han hade helt okej filmsmak för det mesta. Hans åsikter - i alla fall när det gällde filmerna - upplevde jag inte som några trollningar. Han vidhöll ju sina favoriter som tex
Avsked under hela sin verksamma tid här, som jag minns det. Men i övrigt så körde han ju ingen popularitetskampanj här i filmforumet direkt.

Syrlig och för det mesta ganska otrevlig mot de flesta.
Ska ta och kolla upp
The Great Passage i alla fall, den kan säkert vara bra.
Yasha har jag faktiskt hållit koll på bra länge.
Ryuji likaså. Ska ta mig i kragen och se dem. Bara älskar ju gamla Japanska Yakuza-rullar. It's the shit!