2015-03-22, 17:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Intressant att de häktas för synnerligen grovt vapenbrott. Kan ju hoppas det blir nån praxis kring detta när man är ute och åker med automatkarbiner i bilen.

Frågan är väl om detta brottet är relaterat till själva dödsskjutningen på krogen eller ens länkad till ev. efterföljder av den. Blir intressant att se.

Det verkar inte finnas någon klar misstanke om det från Polis/åklagare så man kan ju undra om vapenbrottet ska behandlas i en egen tråd?
Det är väl lätt att testa vapnen och se om dessa använts vid mordet, om de inte gjort det så åker dessa snubbar dit ordentligt då straffat för grovt vapenbrott höjts och man vill nog göra ett exempel av det hela. om dessa vapen är de som använts vid mordet så lär det bli väldigt hårda straff och man måste säga att polisen varit väldigt duktiga på att leta reda på de skyldiga så snabbt.
Citera
2015-03-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Lite halvsvårt att kunna bedöma med enbart en bild, dock så skulle den klenare 5.56 patronen kunna förklara att så många personer överlevde.

När jag i början hörde att det vara flera skottskadade och att vapnet i fråga skulle vara en AK74 (eller motsvarande) så förväntade jag mig att nästan alla brottsoffer skulle avlida.

Nu har vi ju läst i tidningarna om en person som satt vid en spelautomat och blev träffad flera gånger i lägre delen av ryggen. Hade det varit en 7.62 projektil så har jag svårt att se att någon kan överleva det.
7,62 är stor chans att överleva så länge det är helmantel, vilket det oftast är.
Citera
2015-03-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan-Ledin
7,62 är stor chans att överleva så länge det är helmantel, vilket det oftast är.

Varför tillverka ammunition som ökar chansen för en skjuten att överleva. Meningen är väl att de ska dö
Citera
2015-03-22, 17:11
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Det är väl att generalisera lite väl mycket.
Träffas man i handen av en 7,62a så är chansen stor att man överlever. Träffas man i torson så är chansen liten. Trots helmantlad. Kulan har en obalans i sig vilket gör att den tumlar runt och förstör i kroppen.
Även om den inte skulle tumla runt så är energin så stor att de flesta organen i närheten förstörs.
Citera
2015-03-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Varför tillverka ammunition som ökar chansen för en skjuten att överleva. Meningen är väl att de ska dö
Nej det är inte meningen att dom ska dödas, skadas dom blir flera andra upptagna med att ta hand om den skadade.
Citera
2015-03-22, 17:15
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Nej det är inte meningen att dom ska dödas, skadas dom blir flera andra upptagna med att ta hand om den skadade.

Ja man vill att de ska ropa på hjälp så att fler kommer till samma punkt så man kan avfyra sin andra "tap". Det är här man "oskadliggör" flest eftersom de ofta är samlade i en klunga runt den som är sårad. Efter första "tap" så springer folk åt alla möjliga håll och skadorna därefter blir minimala.

Man gör alltså mest skada i överraskningsfasen och på andra anfallet när de samlats för att hämta sårade.
Senast redigerad av Hull 2015-03-22 kl. 17:21. Anledning: dödar = oskaldiggör, det är bättre att såra.
Citera
2015-03-22, 17:16
Avslutad
Citat:
Kulan är tillverkad för att skada, inte att döda. Den ska slå ut tre personer (en skadad och två som bär) inte en person. Läs på.
Citera
2015-03-22, 17:17
Medlem
Citat:
Nja, i en krigssituation är det ofta bättre att såra fienden. En allvarligt sårad person behöver omedelbar hjälp på plats så istället för att "bara" döda en så gör man två-tre personer stridsodugliga. Dessutom kommer den skadade att kräva resurser i ett senare skede i form av sjukvård och rehabträning...

Edit, typ puckfyra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
En sak kan jag inte riktigt förstå.
Petar stod som jag förstår saken utanför restaurangen och rökte. Då måste han ha sett gärningsmännen när de beväpnade och maskerade rusar in. Han måste väl också hört skottlossningen där inne. Han stod också kvar när de rusade ut igen och han stod kvar när de sen vände och kom tillbaka.
Han måste väl ha förstått att något riktig galet pågick. Varför la han inte benen på ryggen och sprang därifrån?

Precis. Visserligen tror jag allt hände väldigt fort. Men kan man missa två kraftigt beväpnande personer och efterföljande tecken på strid. Tror inte det.
Citera
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
En sak kan jag inte riktigt förstå.
Petar stod som jag förstår saken utanför restaurangen och rökte. Då måste han ha sett gärningsmännen när de beväpnade och maskerade rusar in. Han måste väl också hört skottlossningen där inne. Han stod också kvar när de rusade ut igen och han stod kvar när de sen vände och kom tillbaka.
Han måste väl ha förstått att något riktig galet pågick. Varför la han inte benen på ryggen och sprang därifrån?
Det är inte med 100% säkerhet vi vet att det gått till så heller.
Citera
2015-03-22, 17:19
Medlem
mayhemorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Är dom så jävla dumma att dom åker runt med automatvapen som använts vid ett blodbad? Förmodligen.

Skulle nog vilja påstå att det är ganska dumt att åka runt i Göteborg med två automatkarbiner dagen efter en sån händelse, även om det inte skulle va just de två som använts 😏
Citera
2015-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är väl att generalisera lite väl mycket.
Träffas man i handen av en 7,62a så är chansen stor att man överlever. Träffas man i torson så är chansen liten. Trots helmantlad. Kulan har en obalans i sig vilket gör att den tumlar runt och förstör i kroppen.
Även om den inte skulle tumla runt så är energin så stor att de flesta organen i närheten förstörs.
det där stämmer inte, oftast går kulan rakt igenom och gör inte så stor skada. Helmantel används vid tjuvjakt på varg pga att man vill att vargen ska leva så länge att den förflyttar sig långt från den plats där du sköt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in