Citat:
Ursprungligen postat av
Epimanes
SD får väl ses som kristet också? Övriga partier är mer sekulära. Eller är det avsaknaden av virrpannor som livets ord:are som gör hela grejen?
Ja, SD har en klart mer kristen profil än övriga (exklusive KD), troligtvis som ett försök att definiera svensk kultur i motsatsförhållande till muslimsk.
I mina ögon är dock detta dels ett spel för gallerierna och ett ideologiskt felsteg, eftersom ett svenskt mittenparti aldrig kan vara religiöst. Man kan dessutom lika gärna framhäva skillnaderna mellan svensk kultur och muslimsk enbart via sekulära värden.
KD har dock sin religion i partinamnet. Utan den kristna religionen har partiet inget existensberättigande. Till skillnad från SD kan man inte göra politisk karriär inom KD utan att vara troende kristen.
Citat:
Ursprungligen postat av
grovabrott
KD skulle lätt kunna höja sig flera procentenheter genom att börja samarbeta med SD. SDs väljare skulle inte gå till KD, men en hel del mörkblå moderater som aldrig skulle våga rösta på SD skulle gladeligen hoppa till KD.
Jag förhåller mig tveksam. Vem röstar på ett kristet parti utan att vara kristen?
Det skulle vara lika knäppt som att rösta på SD trots att man inte är kritisk till Sveriges invandringspolitik.
Den kristna religionen är KDs profilfråga, på samma sätt som migrationspolitiken är SDs profilfråga.