Citat:
Okej, låt oss ta det till topic då och svara på frågan: "Varför tror du att Gud vill bli dyrkad"?Frågan är inte "Varför tror du att vi har ett behov av att dyrka något".
Frågan behöver inte ens förutsätta att du tror att det finns en Gud: "om det skulle finnas en Gud, varför skulle han då vilja bli dyrkad?"
Citat:
Vad är det du försöker antyda? Varför försöker du gå till angrepp mot områden som du inte har någon aning om? Vilka problem har jag försökt lämpa över på dig tycker du? Har jag beskyllt dig för något?
Att någon i detta fall du inte kan utläsa text elelr ens vaska fram tolkning, det ska du inte bespotta inlägg för utifrån att du inte hänger med i svängarna.
at du ddistraheras av texter och är ovan att hantera texter, kan du alltså träna upp med att göra dig vän med exwempelvis böcker, det är en bättre metod att råda bot på kunskapsluckor än att lämpa över egna problem på andra.
at du ddistraheras av texter och är ovan att hantera texter, kan du alltså träna upp med att göra dig vän med exwempelvis böcker, det är en bättre metod att råda bot på kunskapsluckor än att lämpa över egna problem på andra.
Ta inte illa upp men ibland kan det faktiskt vara lite svårt att hänga med vad du menar när ord är felstavade, det saknas punkter, det saknas inledningsversaler och meningarna är osammanhängande.
Citat:
Inget av det. Jag tror att det är omöjligt att inte tillbe någonting. Om du inte tillber Gud så tillber du något annat, ex pengar, makt, sex, framgång, prylar, musik etc. Frågan är alltså inte om vi ska dyrka utan vad vi riktar vår tillbedjan åt för håll. Inom kristendomen handlar det om att prioritera Gud först.
då vill jag fråga dig : kan benägenheten och den synnerligt stora viljan att påbörja dyrkan, om dyrkan inte redan är den livets mening som så många påstår sig sakna, en orsak till att fenomenet dyrkan uppstått ?
eller är det verkligen, det faktum, att korinterbreven , författade av troligtvis människor, att människor kan skriva, är det i sig vad som gör dyrkan till det oumbärliga nödvändiga, som vi ändå ser där religioner så starkt samlas kring textstycken, eller är det människorna som pumpar någonting?
att faktum, att korinterbrev skrivits och någon dag i historien förärades komma i tryck, därför dyrkan? eller har historiska förvecklingar någonting med dyrkan att göra? t.ex att 1400-talets religionsutävare, kan ha något med dyrkan att göra? kanske 1100-talet? vad tror du?
eller är det verkligen, det faktum, att korinterbreven , författade av troligtvis människor, att människor kan skriva, är det i sig vad som gör dyrkan till det oumbärliga nödvändiga, som vi ändå ser där religioner så starkt samlas kring textstycken, eller är det människorna som pumpar någonting?
att faktum, att korinterbrev skrivits och någon dag i historien förärades komma i tryck, därför dyrkan? eller har historiska förvecklingar någonting med dyrkan att göra? t.ex att 1400-talets religionsutävare, kan ha något med dyrkan att göra? kanske 1100-talet? vad tror du?
Citat:
Ingen aning, känner inte att jag är rätt person att svara på frågor om dyrkan inom sekter.
kan det vara att detta med att ge sig in i sekt, på något sätt medför status? och hopp, om att uppnå kanske en finare plats i tron upp mot ja kanske inte gud, men iaf närmre gud och därmed bättre sits? att om fler tror samma , bokstavligen inget utan exakt samma, då känns det tätare och om så en mördare, skulle tekniskt sett kunna, verkligen uppleva tryggheten säkerheten i det här "vi tycker samma".
Citat:
Översätt tack.
Jag har inget emot folk som tror och älskar vad de tror på, men du kan inte gå loss med t.ex kristofobi-ordet utifrån att det centrala här DYRKAN, att DIN och ER förmåga elelr rättare sagt känslostyrda övertygelse om att "deet ligger nåt i det", att det därmed r så logiskt, att det är att dyrkas.
Citat:
Självklart. Det är klart att man måste kunna ifrågasätta det och jag tror att det är bra att man gör det. "Pröva allt", står det ju till och med skrivet i Bibeln.
Citat:
Ska du inte först fråga hur mycket jag läser eller hur mycket jag tar del av oberoende reportage etc.?Bara för att man är kristen betyder det inte att man är totalt avskärmad från omvärlden. Jag tar del av många olika nyhetskällor varje dag för att få en så bred bild av omvärlden som möjligt. Jag läser nog mer än genomsnittet och har en 5-årig högskoleutbildning. Du då?
Citat:
Självklart handlar det om att hitta en balans. Det blir farligt när det är själva dyrkandet som blir grejen och inte det som ska tillbes. Man behöver inte göra en stor grej av sin tillbedjan. Det viktiga enligt kristen tro är att inte prioritera andra saker före Jesus. Att inte värdera rikedom, välstånd, makt mm högre än relationen till Jesus.
Finsn inget att tagga ner ifrån, det är inte sunt att dyrka intill hysteria, det kan få ödesdigra konsekvenser också, särskilt när man blandar lite som man känner utmed liksom frälsareuforiskt måste, alla måste dyrka som jag eftersom du kan mista förståndet av att inbilla dig ha sanning utifrån att poesi ter sig vackert, bibeln är en berättelseantologi, att inte ha källor men ändå dyrka, det väcker i sig frågor : särskilt i att missbruka sin upplevelse ur en bok , bibel el. koran eller sekt som anknyter till whtever, det går då att säga: titta här, ja tittatitta, så många nya anhängare av IS, dyrkar och de har alla anknytningar till fler som dyrkar bara nästan lika starkt, och ju fler desto sannare?
Citat:
Detta citat bevisar motsatsen.
Citat:
jag dyrkar ej, betder inte att jag därmed har fördomar mot bibelläsare, så försök samla dig lite till ändå om du ska ha fattat något av meningen att dyrka, vad iaf jag vet, inte är riktigt vad ansvar handlar om. men konst, för konstens skull, kan jag gott förstå eller det kan ses som vackert, det förstår jag. avkoppling, absolut.
men dyrka.. då det blir udda, min mening / ursäkta
men dyrka.. då det blir udda, min mening / ursäkta
I dagens Sverige är det något oklart vad dyrka innebär tror jag. Ordet används betydligt mer i islam än i kristendom egentligen och uppfattas kanske därför som främmande och läskigt för många. Men ordet har egentligen samma innebörd som lovprisa, ära och tillbe som är mer positivt laddade ord. I Bibeln används oftare dessa ord för att beskriva samma sak.
, materielism, det som existens handlar om. att förgudliga sin känsla och dra den till prioritetsordning med vilja att värdesätta sedan idka tolkningsföreträde, dt är så att vatikanstaten, har sina nypor och du borde veta det, istället för att blanda verser kort huller om buller. det finns ett jordklot, inte en gud. försök inse det, påven försöker och använder sig av fattigdomsidealet som första vädjan, tänk på de fattiga, också, när det finns tid.
, som omväxling. klår bibeln i vilken fäktning som helst.¨