2015-03-18, 15:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
För att förenkla till din nivå: Ditt fokus möjligen.
Det där med nivåerna i dyrkandet, det är ju som att du ser det som ok med lite förenklade och luddigare slutsatser lite här och var, att det inte ska göra så mycket, då vet du ändå hur gudstesen dragits och ännu domderar i akademi. nej?

fokus, var det inte dyrkan, men vad är dyrkan för det första? vill du säga det? så där enkelt definierat på en höft. hur annars ska det gå att förstå den berömda ande-meningen, relaterat till kraften gud, dess upprorsmakare.

en kraft, beskrivs vanligtvis inte med allför luddiga termer, religiösa terminologilådan är kanske bara lite blygsamt inte så stor som, t.ex vetenskapens?
Citera
2015-03-18, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu blir du banal i ditt återfall till väderkvarnskriget mellan stark ateism och teism. Du borde väl kunne komme ihåg och kunne förstå, att ... för att förenkla det till ditt nivå ... fokuset ligger på bevisbörda-fördelningen.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
För att förenkla till din nivå: Ditt fokus möjligen.

Tackar för ditt eget profilerande av din banalitet.

Jag kan ju enkelt demonstrera din inkompetens omkring verklighets-sökande verktyg (här specifikt bevisbörda):

"Min 'gud' är större än din 'gud' tills dess du har motbevisat det".
Citera
2015-03-18, 19:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det där med nivåerna i dyrkandet, det är ju som att du ser det som ok med lite förenklade och luddigare slutsatser lite här och var, att det inte ska göra så mycket, då vet du ändå hur gudstesen dragits och ännu domderar i akademi. nej?

fokus, var det inte dyrkan, men vad är dyrkan för det första? vill du säga det? så där enkelt definierat på en höft. hur annars ska det gå att förstå den berömda ande-meningen, relaterat till kraften gud, dess upprorsmakare.

en kraft, beskrivs vanligtvis inte med allför luddiga termer, religiösa terminologilådan är kanske bara lite blygsamt inte så stor som, t.ex vetenskapens?

Bra fråga. Faktum är ju att både innebörden och formerna ändrats avsevärt sedan dagens religioner uppstod. Se mitt inlägg tidigare i tråden.
Citera
2015-03-18, 21:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bra fråga. Faktum är ju att både innebörden och formerna ändrats avsevärt sedan dagens religioner uppstod. Se mitt inlägg tidigare i tråden.
Sant det, det har blivit tuffare och tuffare, med väldigt mycket kortare stubiner, och där dyrkan finns för inte enbart islam förstås, där ser man också annan slags borderliners, det är bara synd att det haussades upp till norm, men kanske är det så att norm och dyrkan är liksom synonymer, inte enbart tänkesätt och värderingsförmpgor, och : att våga, dyrka och de krav som ställs på dyrkansivrarna.

det är som de lärde alltid sagt, en fråga om pengar där dyrkansgraden går in , utan dyrkan.. vad är då.

jag skulle nog kunna få det till uppoffranden, och det, kan mätas , som dyrkare så gärna faller till offer för, dvs mister förmpgan att mäta där dyrkan går in i faser de inte längre kontrollerar, rätt otäckt ämne, när jag tänker till.
vad det skördar, menar jag. (förnuftet) (men inte om det är förspänt, då är dyrkansytan lite ledigare, lugnare , trovärdigare) nej usch, fruktansvärt ämne, jag helst skulle vilja fjärma mig ifrån, då jag föraktar det. av erfarenhet, har sett hur urspårade folk blir, jag menar att de mister förståndet vid otur. men kan, bli ännu rikare, givetvis, allt kan förbättras. inget undantaget.

annan förklaring kan vara t.ex : vinna eller försvinna väl nära toppen, då gäller att dyrka elementen och fortsätta fokus mot objekt, lol.

ska läsa förra inlägget du hänvisar till, tack. ska också slå upp ordet faktiskt. snart kan man inte svenska längre, vid alla dessa viktiga termer i religionsdjungeln, som väl definierar, jag vet att egyptisk dåtida gammal lära, omedelbart kretsade kring dyrkan. men ser tyvärr att så ännu är på betydligt fler håll, att dyrkan gjordes obligatoriskt i sverige, kunde jag dock aldrig drömma om, man lär för varje dag.

för mig är det ett utagerat ord,men liksom det lika omtvistade, iaf här i sverige ordet respekt, kan man alltid omvärdera det.

dyrka människan, nej tack. helst inte.
Citera
2015-03-18, 21:44
Medlem
soligts avatar
18års åldersgräns för välja religion är ett tips
Citera
2015-03-18, 21:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Det vore intressant om vi kunde hålla oss till ämnet, eller? Denna tråd handlar inte om bevis för eller emot Gud, det finns det massa andra trådar som redan är överinfekterade med.

Ordet dyrka har på svenska en lite negativ klang och i Bibeln används oftare ordet tillbe eller lovprisa.

Jag tror TS har rätt när han säger att det är för att skydda oss från annat som riskerar att dra ner oss i skiten. Det finns annars allt för stor risk att vi börjar värdera värdsliga saker högre än det som verkligen är värt något.
Jag tror också att det pris som Gud faktiskt har betalat och det han har gjort för oss är långt utanför vår begreppsvärld. Om vi verkligen visste vad han gjort för oss så skulle vi alla vara överens om att han är värdig att prisas, tillbes och äras!

Om man har fått en fin present av någon så visar man ju tacksamhet. Jag tror att den present som vi fått av Gud över huvud taget inte går att jämföra med något annat i hela världen. Allt annat är värt 0 i jämförelse. Därför så känns det ju inte så konstigt att all lovprisning ska gå till Herren.
Din plädering för uppodlandet av dyrkan och kanske mer dyrkan för gud, haltar allvarligt, utifrån att det finns en part att taga prioritet till, det vi vet och det vi av erfarenhet kan värdebestämma, det är då människan, så länge du framhåller motivation gud , kan din önskan om mer snällhet och inbringande av cred för din moralsticka, komma att ifrågasättas ännu starkare imorgon, det hänger på om den gud du talar om, är min gud och andras gud, hänvisar du till urkundstext, där skrifter och trycksvärta skulle vara att ses som gud själv, då har din förklaring om dyrkan fått ingte den genklang hos mig, egyptier manade folk så som du manar, knyta an folk att dyrka dig och den gud du menar dig relatera till, men din förmåga att identifiera är ännu helt i mörker och kompakt. Man kan inte dyrka ett enda svart mörker liksom. Bätte då att resa sig och samla sig till klarsyn och uträtta något vettigt liksom, de flesta i denna del av världen, kan redan läsa och hitta behjärtansvärd litteratur, moralpanik behövs inte alltid.

annars, låt gå för ditt dyrkansbehov, där du felat, är inte att generaliseras på andra, bara det, fördomarna dina, ska du ta itu med själv helst tack.

religion i samlingslokal, för dem som vill förstå gud, i det kompakta mörkret. inget mig emot, det finns fredade utrymmen för det, men fl.b som dyrkansmegafon.... snälla nån.

det är debattforum, och, jag kan ha missförstått din text. och ska slå upp "dyrkan" så jag slipepr missförstå dig och din/er, gud.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-03-18 kl. 21:55.
Citera
2015-03-18, 22:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Nu förstår jag bättre.

Jag ser helst ändå, att man försöker isf rena ordet dyrka, eller rensa det till att inte innefatta den exakta religiösa innebörden utifrån att ha sin rot i religiöst ceremoni och ritualism, där det går, ser jag inte dyrkan helt befängt, det finns gott om områden där dyrkan isf faktiskt inte alls är irrelevant, snarare föredömligt. men detta, utifrån att jag fick friska upp minnet, LOL

, klar man dyrkar sitt barn, alla dagar i veckan. föräldrar att hålla ögonsten som ögonsten och vid nedsvärtande eller annat, att man återupptar dyrkan, men ordet är ändå lite främmande för mig, ska erkännas, för att det helt enkelt är kontaminerat av enl mig mycket osund ritualism fettichism och allmän perversion, offer... klingar för mig inte så bra det heller, erkänner.

så individuell subjektiv och ibland det intuitiva som kan gå in, gör ju att individer hanterar dyrkan på individuellt sätt, normerna är genast svårare, men behövliga, som jag nu erkänt.

tröghet är bra på gott och ont....
Citera
2015-03-18, 22:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Andras barn också, måste jag säga. Barn är att kanske inte dyrkas, men respekteras och älskas, men älska är också ett laddat ord.

dock lättare än dyrka, man offrar ogärna det älskvärda, men dyrkansobjekt, kan i vissa religioner ha en väg menad att upplösas.. så det beror på objektet, väl. vad är att dyrkas. att inte bara tro, men veta, innan dyrkan och kanske alltför oförståndigt går igång, dyrka på befallning ger mig kalla kårar och det kan jag inte respektera särskilt.

men så finns dem , som lever för att dyrka, man kan bara inte tro att religion omfattar så mycket och brett ut sig så här fruktansvärt oförtjänligt. jag tor nämligen att dyrkan, är ganska så slarvigt använt, och inkompetent, slenteriandyrkan kan gå fruktansvärt fel.
Citera
2015-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Din plädering för uppodlandet av dyrkan och kanske mer dyrkan för gud, haltar allvarligt, utifrån att det finns en part att taga prioritet till, det vi vet och det vi av erfarenhet kan värdebestämma, det är då människan, så länge du framhåller motivation gud , kan din önskan om mer snällhet och inbringande av cred för din moralsticka, komma att ifrågasättas ännu starkare imorgon, det hänger på om den gud du talar om, är min gud och andras gud, hänvisar du till urkundstext, där skrifter och trycksvärta skulle vara att ses som gud själv, då har din förklaring om dyrkan fått ingte den genklang hos mig, egyptier manade folk så som du manar, knyta an folk att dyrka dig och den gud du menar dig relatera till, men din förmåga att identifiera är ännu helt i mörker och kompakt. Man kan inte dyrka ett enda svart mörker liksom. Bätte då att resa sig och samla sig till klarsyn och uträtta något vettigt liksom, de flesta i denna del av världen, kan redan läsa och hitta behjärtansvärd litteratur, moralpanik behövs inte alltid.

Jag försökte ge ett svar på vad jag TROR angående frågan "Varför vill Gud att man dyrkar honom?"
Dina inlägg verkar mest OT eller handla om andra saker.

Jag förstår att det kan verka som ett stort svart hål, vi ser olika saker. Jag har inte begärt av dig att du ska förstå min tro här och nu.
Du har rätt i att en kristen tro är värd 0 om det inte är sant. Men jag är inte rädd för det.
"Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor." (1 Kor 15:17-19)
Men om det är sant, vilket jag och författaren till 1 Korinthierbrevet tror, så är den värd allt. Jag tror också du kan hålla med om den skillnaden.
"Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna." (1 Kor 15:20)

Ordet moralpanik hänger mer ihop med trender och kultur än religion.

Citat:
annars, låt gå för ditt dyrkansbehov, där du felat, är inte att generaliseras på andra, bara det, fördomarna dina, ska du ta itu med själv helst tack.

religion i samlingslokal, för dem som vill förstå gud, i det kompakta mörkret. inget mig emot, det finns fredade utrymmen för det, men fl.b som dyrkansmegafon.... snälla nån.

det är debattforum, och, jag kan ha missförstått din text. och ska slå upp "dyrkan" så jag slipepr missförstå dig och din/er, gud.

Som sagt, min avsikt var att svara på frågan, "vad tror du?"
Tagga ner tonen lite och gör upp med dina fördomar. Dina inlägg är fulla av dem.
Citera
2015-03-19, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Jag försökte ge ett svar på vad jag TROR angående frågan "Varför vill Gud att man dyrkar honom?"

Du är alltför generaliserande för denna skenhelighet. Du "TROR" inte bara, du försökar proselytera.
Citera
2015-03-19, 20:22
Bannlyst
Inte ska man väl dyrka eller avguda? Vart står det skrivet isåfall?

Man ska väl lägga sin tro och tillit till hans existens om jag inte fått det om bakfoten? Alltså att man ska släppa allt och våga anförtro sig åt vetskapen att han finns.
Citera
2015-03-19, 21:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=quoman|52703654]
Citat:
Dina inlägg verkar mest OT eller handla om andra saker.
Hemskt ledsen att du hänger upp dig på person bakom inlägg, det är inte särskilt bra gjort av dig, så ska du svamla vad är on topic vad inte, så får jag be dig ta en till på trådstarten, ok.

Att någon i detta fall du inte kan utläsa text elelr ens vaska fram tolkning, det ska du inte bespotta inlägg för utifrån att du inte hänger med i svängarna.

Citat:

Jag förstår att det kan verka som ett stort svart hål, vi ser olika saker. Jag har inte begärt av dig att du ska förstå min tro här och nu.
För att säga det med andra ord, det är opassande att dra denna billigare sorts gatugräls-retorik, du har noll koll och noll förmåga att mer än förhålla dig till topic, är det förstått?

at du ddistraheras av texter och är ovan att hantera texter, kan du alltså träna upp med att göra dig vän med exwempelvis böcker, det är en bättre metod att råda bot på kunskapsluckor än att lämpa över egna problem på andra.

Hjälp på yravven för er : att lämpa över, vilja beskylla när man saknar förmåga att ens fatta = projektion.

Sluta upp med det billiga tramset tack.

Sedan är detta inte terapitråd, mörkt ljust soligt regnigt stormigt lugnt evigt sött surt vad i helsike du 'n känner, känn det, men inga ord i min mun tack, förstått?

topic här = dyrkan, forumet är religion och då kommer du med Korinterbreven, 1 Kor 15.. osv.

då vill jag fråga dig : kan benägenheten och den synnerligt stora viljan att påbörja dyrkan, om dyrkan inte redan är den livets mening som så många påstår sig sakna, en orsak till att fenomenet dyrkan uppstått ?

eller är det verkligen, det faktum, att korinterbreven , författade av troligtvis människor, att människor kan skriva, är det i sig vad som gör dyrkan till det oumbärliga nödvändiga, som vi ändå ser där religioner så starkt samlas kring textstycken, eller är det människorna som pumpar någonting?

(vänligen, försök inte läsa mellan raderna) min fråga är enkelt konkret.

att faktum, att korinterbrev skrivits och någon dag i historien förärades komma i tryck, därför dyrkan? eller har historiska förvecklingar någonting med dyrkan att göra? t.ex att 1400-talets religionsutävare, kan ha något med dyrkan att göra? kanske 1100-talet? vad tror du?

kan det vara att detta med att ge sig in i sekt, på något sätt medför status? och hopp, om att uppnå kanske en finare plats i tron upp mot ja kanske inte gud, men iaf närmre gud och därmed bättre sits? att om fler tror samma , bokstavligen inget utan exakt samma, då känns det tätare och om så en mördare, skulle tekniskt sett kunna, verkligen uppleva tryggheten säkerheten i det här "vi tycker samma".

annars får vi fråga ts, om du fortsatt undrar vad är ljus vad är mörker vad är bris vad är storm, fråga ts.

Citat:

Du har rätt i att en kristen tro är värd 0 om det inte är sant. Men jag är inte rädd för det.
"Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor." (1 Kor 15:17-19)
Men om det är sant, vilket jag och författaren till 1 Korinthierbrevet tror, så är den värd allt. Jag tror också du kan hålla med om den skillnaden.
"Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna." (1 Kor 15:20)
Det är som jag förstår, att dyrkan lättare uppstår när man överlämnar sig och låter annat, i detta fall korintierbrev stå som sanningens ombud, det är just här jag inte kan hålla med dig, och här dín fördom går loss i den svartvita tankerondellen, som har två lägen, är det inte att reagera känslosamt och med absolut falla in i kör om att det ju är sant då går , jag säger inte din, men "din" ryggmärgsreflex igång med starka behov att insinuera, och det utifrån att du faller för poesi, och jag faller inte för poesi att styra elelr fungera som sanningsinstrumentet , sedan vidare att utgöra det verktyg att moralisera, vilket jag får hoppas du klarar av att inte hemfalla åt, koranläsare med mkt stark passion för "sin "text. liksom de själv författat den, är oavsettt också sköra i detta att behöva försvara ett styck historisk prosa och poesi, av troligtvis männskor.

Jag har inget emot folk som tror och älskar vad de tror på, men du kan inte gå loss med t.ex kristofobi-ordet utifrån att det centrala här DYRKAN, att DIN och ER förmåga elelr rättare sagt känslostyrda övertygelse om att "deet ligger nåt i det", att det därmed r så logiskt, att det är att dyrkas.

du får försöka förstå att jag inte menar dig, det är x mot y mot / mot((( mot g7 mot 8w osv, det funakr inte att försöka gå under bältet om du förstår.

tröttsamt, det är befogat att ifrågasätta DYRKAN och dess grader, det är om inte, mänskligt helt befogat. eftersom dyrkan kan medföra komplikationer. hålelr du inte med om det?

isf, vänligen läs fler böcker eller ta del av mer verklighetsanknutna reportage , rtes mer om du kan, men skjut inte ifrån dig över banala frågor.

jag är tjatig, absolut att jag är.

Citat:

Ordet moralpanik hänger mer ihop med trender och kultur än religion.
Ligger mycket i det faktiskt, inget att förneka alls.

Trender kan vara mycket förrädiska och skapa sämre vanor. inte minst är det ganska kostsamt, välrden är i mångt o mycket väldigt teknofierad med en massa attraktiva ständiga tillbehör som lockar. så då menar du att dyrkan, kan handla om flykten in i bibeln som räddning?

Citat:

Som sagt, min avsikt var att svara på frågan, "vad tror du?"
Tagga ner tonen lite och gör upp med dina fördomar. Dina inlägg är fulla av dem.
Finsn inget att tagga ner ifrån, det är inte sunt att dyrka intill hysteria, det kan få ödesdigra konsekvenser också, särskilt när man blandar lite som man känner utmed liksom frälsareuforiskt måste, alla måste dyrka som jag eftersom du kan mista förståndet av att inbilla dig ha sanning utifrån att poesi ter sig vackert, bibeln är en berättelseantologi, att inte ha källor men ändå dyrka, det väcker i sig frågor : särskilt i att missbruka sin upplevelse ur en bok , bibel el. koran eller sekt som anknyter till whtever, det går då att säga: titta här, ja tittatitta, så många nya anhängare av IS, dyrkar och de har alla anknytningar till fler som dyrkar bara nästan lika starkt, och ju fler desto sannare?

ursäkta tjat, men du ska inte lägga ord i mun, du har egna känslor, right? det handlade inte om känslor. handlade här om "dyrkan" .
du sa det själv : "vill besvara ang. dyrkan"

känn dig inte kränkt, det är så att jag med all säkerhet har färre fördomar än både du och andra bibelläsare, jag är så gort som säker på det, tyck vad du vill. men off topic.

jag dyrkar ej, betder inte att jag därmed har fördomar mot bibelläsare, så försök samla dig lite till ändå om du ska ha fattat något av meningen att dyrka, vad iaf jag vet, inte är riktigt vad ansvar handlar om. men konst, för konstens skull, kan jag gott förstå eller det kan ses som vackert, det förstår jag. avkoppling, absolut.

men dyrka.. då det blir udda, min mening / ursäkta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in