[quote=quoman|52703654]
Citat:
Jag försökte ge ett svar på vad jag TROR angående frågan "Varför vill Gud att man dyrkar honom?"
Dina inlägg verkar mest OT eller handla om andra saker.
Hemskt ledsen att du hänger upp dig på person bakom inlägg, det är inte särskilt bra gjort av dig, så ska du svamla vad är on topic vad inte, så får jag be dig ta en till på trådstarten, ok.
Att någon i detta fall du inte kan utläsa text elelr ens vaska fram tolkning, det ska du inte bespotta inlägg för utifrån att du inte hänger med i svängarna.
Citat:
Jag förstår att det kan verka som ett stort svart hål, vi ser olika saker. Jag har inte begärt av dig att du ska förstå min tro här och nu.
För att säga det med andra ord, det är opassande att dra denna billigare sorts gatugräls-retorik, du har noll koll och noll förmåga att mer än förhålla dig till topic, är det förstått?
at du ddistraheras av texter och är ovan att hantera texter, kan du alltså träna upp med att göra dig vän med exwempelvis böcker, det är en bättre metod att råda bot på kunskapsluckor än att lämpa över egna problem på andra.
Hjälp på yravven för er : att lämpa över, vilja beskylla när man saknar förmåga att ens fatta = projektion.
Sluta upp med det billiga tramset tack.
Sedan är detta inte terapitråd, mörkt ljust soligt regnigt stormigt lugnt evigt sött surt vad i helsike du 'n känner, känn det, men inga ord i min mun tack, förstått?
topic här = dyrkan, forumet är religion och då kommer du med Korinterbreven, 1 Kor 15.. osv.
då vill jag fråga dig : kan benägenheten och den synnerligt stora viljan att påbörja dyrkan, om dyrkan inte redan är den livets mening som så många påstår sig sakna, en orsak till att fenomenet dyrkan uppstått ?
eller är det verkligen, det faktum, att korinterbreven , författade av troligtvis människor, att människor kan skriva, är det i sig vad som gör dyrkan till det oumbärliga nödvändiga, som vi ändå ser där religioner så starkt samlas kring textstycken, eller är det människorna som pumpar någonting?
(vänligen, försök inte läsa mellan raderna) min fråga är enkelt konkret.
att faktum, att korinterbrev skrivits och någon dag i historien förärades komma i tryck, därför dyrkan? eller har historiska förvecklingar någonting med dyrkan att göra? t.ex att 1400-talets religionsutävare, kan ha något med dyrkan att göra? kanske 1100-talet? vad tror du?
kan det vara att detta med att ge sig in i sekt, på något sätt medför status? och hopp, om att uppnå kanske en finare plats i tron upp mot ja kanske inte gud, men iaf närmre gud och därmed bättre sits? att om fler tror samma , bokstavligen inget utan exakt samma, då känns det tätare och om så en mördare, skulle tekniskt sett kunna, verkligen uppleva tryggheten säkerheten i det här "vi tycker samma".
annars får vi fråga ts, om du fortsatt undrar vad är ljus vad är mörker vad är bris vad är storm, fråga ts.
Citat:
Du har rätt i att en kristen tro är värd 0 om det inte är sant. Men jag är inte rädd för det.
"Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor." (1 Kor 15:17-19)
Men om det är sant, vilket jag och författaren till 1 Korinthierbrevet tror, så är den värd allt. Jag tror också du kan hålla med om den skillnaden.
"Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna." (1 Kor 15:20)
Det är som jag förstår, att dyrkan lättare uppstår när man överlämnar sig och låter annat, i detta fall korintierbrev stå som sanningens ombud, det är just här jag inte kan hålla med dig, och här dín fördom går loss i den svartvita tankerondellen, som har två lägen, är det inte att reagera känslosamt och med absolut falla in i kör om att det ju är sant då går , jag säger inte din, men "din" ryggmärgsreflex igång med starka behov att insinuera, och det utifrån att du faller för poesi, och jag faller inte för poesi att styra elelr fungera som sanningsinstrumentet , sedan vidare att utgöra det verktyg att moralisera, vilket jag får hoppas du klarar av att inte hemfalla åt, koranläsare med mkt stark passion för "sin "text. liksom de själv författat den, är oavsettt också sköra i detta att behöva försvara ett styck historisk prosa och poesi, av troligtvis männskor.
Jag har inget emot folk som tror och älskar vad de tror på, men du kan inte gå loss med t.ex kristofobi-ordet utifrån att det centrala här DYRKAN, att DIN och ER förmåga elelr rättare sagt känslostyrda övertygelse om att "deet ligger nåt i det", att det därmed r så logiskt, att det är att dyrkas.
du får försöka förstå att jag inte menar dig, det är x mot y mot / mot((( mot g7 mot 8w osv, det funakr inte att försöka gå under bältet om du förstår.
tröttsamt, det är befogat att ifrågasätta DYRKAN och dess grader, det är om inte, mänskligt helt befogat. eftersom dyrkan kan medföra komplikationer. hålelr du inte med om det?
isf, vänligen läs fler böcker eller ta del av mer verklighetsanknutna reportage , rtes mer om du kan, men skjut inte ifrån dig över banala frågor.
jag är tjatig, absolut att jag är.
Citat:
Ordet moralpanik hänger mer ihop med trender och kultur än religion.
Ligger mycket i det faktiskt, inget att förneka alls.
Trender kan vara mycket förrädiska och skapa sämre vanor. inte minst är det ganska kostsamt, välrden är i mångt o mycket väldigt teknofierad med en massa attraktiva ständiga tillbehör som lockar. så då menar du att dyrkan, kan handla om flykten in i bibeln som räddning?
Citat:
Som sagt, min avsikt var att svara på frågan, "vad tror du?"
Tagga ner tonen lite och gör upp med dina fördomar. Dina inlägg är fulla av dem.
Finsn inget att tagga ner ifrån, det är inte sunt att dyrka intill hysteria, det kan få ödesdigra konsekvenser också, särskilt när man blandar lite som man känner utmed liksom frälsareuforiskt måste, alla måste dyrka som jag eftersom du kan mista förståndet av att inbilla dig ha sanning utifrån att poesi ter sig vackert, bibeln är en berättelseantologi, att inte ha källor men ändå dyrka, det väcker i sig frågor : särskilt i att missbruka sin upplevelse ur en bok , bibel el. koran eller sekt som anknyter till whtever, det går då att säga: titta här, ja tittatitta, så många nya anhängare av IS, dyrkar och de har alla anknytningar till fler som dyrkar bara nästan lika starkt, och ju fler desto sannare?
ursäkta tjat, men du ska inte lägga ord i mun, du har egna känslor, right? det handlade inte om känslor. handlade här om "dyrkan" .
du sa det själv : "vill besvara ang. dyrkan"
känn dig inte kränkt, det är så att jag med all säkerhet har färre fördomar än både du och andra bibelläsare, jag är så gort som säker på det, tyck vad du vill. men off topic.
jag dyrkar ej, betder inte att jag därmed har fördomar mot bibelläsare, så försök samla dig lite till ändå om du ska ha fattat något av meningen att dyrka, vad iaf jag vet, inte är riktigt vad ansvar handlar om. men konst, för konstens skull, kan jag gott förstå eller det kan ses som vackert, det förstår jag. avkoppling, absolut.
men dyrka.. då det blir udda, min mening / ursäkta