2015-03-20, 19:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så kan det nog vara. Men det är i sig ett påtagligt problem, eftersom det enligt praxis i allmänhet och NJA 2013 s 376 (ber om ursäkt att jag tjatar det rättsfallet hela tiden, men det är centralt här) i synnerhet inte ska vara någon livstid i ett sånt här fall.
Det är svårt att åberopa någon praxis här eftersom att fallet är så pass unikt. Men enligt åklagarens gärningsbeskrivning så kan det bara bli livstid. Sen så har vi då den omtalade knäppskallerabatten som har räddat ett par domar till tidsbestämt men det blev ju inte så i just det här fallet. Inte än iaf, man ska aldrig säga aldrig.
Citera
2015-03-20, 19:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
"Knäppskallerabatt" åberopas titt och tätt i detta fall. Skulle hon verkligen vara berättigad till det?

Visst, hon bodde med hundskit upp till taket och utifrån förhören framstår hon kanske som något primitiv och omogen, men hon verkar ju inte påtagligt avvikande. Fram till styckmordet har hon ju veterligt inte agerat knäppigare än vilken annan hästtjej som helst. Hon har inget begåvningshandikapp, snarare tvärt om, tycks det.

Själva brottet kan ju givetvis anses tyda på viss knäppskallighet. Crime pasionel har ju på sina håll och i vissa tider kunnat leda till frikännande, vilket jag skulle villja kalla 100% k-skallerabatt.
GMs mentala status har diskuterats rätt så mycket minst sagt men som jag minns det så är det svårt att sätta fingret på något riktigt konkret (diagnos). Jag själv lutar åt att GM, skratta inte nu, drabbades av någon form av "ond ande" av typen Twin Peaks.

Hur ska man annars förklara att, som du själv konstaterar, en hyfsat normal person fövandlas till en planerande mördarmaskin? Vi talar ju trots allt om en riktigt ond gärning som planeras över att antal dagar. Det är ju inte tal om något som har hänt i hastigt mod precis. Sen om man ska få knäppskallerabatt för det här kan man ju diskutera. HR verkar ju inte ha tyckt det iaf.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-03-20 kl. 19:13.
Citera
2015-03-20, 19:15
Medlem
Efter att ha läst lite om vad dom andra livstidsdömda i Sverige har gjort för att förtjäna sitt straff är jag övertygad att även Jonna förtjänar livstidsstraff.

http://www.exponerat.net/har-ar-de-168-livstidsdomda-i-sverige/
Citera
2015-03-20, 19:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det kan man diskutera. Hon anges i både tingsrätts- och hovrättsdomen ha haft en maladaptiv stressreaktion vid tidpunkten för dådet. Huruvida en sådan ska föranleda knäppsskallerrabatt är en ren omdömesfråga. Min kritik av hovrättsdomen går i det avseendet inte ut på att hovrätten inte tillämpade knäppskallerabatten, utan på att rätten i sin dom ställde strängare krav på vad som ska föranleda knäppskallerabatt än vad som framgår i - du har redan gissat det - NJA 2013 s 376.

Vare sig med eller utan knäppskallerabatt kan dock praxis och vägledande fall rimligen inte föranleda livstid här. Bara en person dödades, utanför sitt hem, och utan att det bevittnades av anhöriga. Styckningen och lidandet kan få upp straffvärdet till 18 år, men inte mer, i dåvarande praxis.
Du ger dig alltså inte än. Med en dåres envishet hävdar du fortfarande att det inte kunde bli livstid. Då kan jag berätta än en gång att det kunde bli livstid och det blev också livstid, om du nu hade glömt det. Sen tror jag inte att du menar det du skriver här, att man inte kan få livstid för att döda endast en person. Uppsåt, planering, lidande och styckning är alla saker som ger längre straff. Och i det här fallet så räckte det för livstid. Speciellt planeringen och lidandet i det här fallet är ju synnerligen försvårande omständigheter. Styckningen tror jag inte spelade så stor roll för att det blev livstid.
Citera
2015-03-20, 19:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Varför skulle jag, eller någon annan, hänvisa till NJA 2013 s 376 här? Det fallet har ju knappt en enda likhet med detta. I det fallet dömde TR livstid och en oenig HR sänkte till tidsbestämt. HD fastställde sen domen från HR och det landade i tidsbestämt tack vare knäppskallerabatten om jag inte minns helt fel. Men som sagt så är det fallet väldigt olikt detta så det blir svårt att jämföra påföljderna rakt av.
Då har du öht inte läst det rättsfallet. HD använde det som generalfall, både för att fastslå att normalstraffet för mord skulle vara 14 år - vilket inte var på kartan för den gärningsmannen - och för att ange gränsen för livstidsstraff vid mord på bara en person, plus att det också har en viss vägledande effekt vad gäller när knäppskallerabatt kickar in. Det bara går inte att döma till livstid för ett enkelmord under 2009 års lagstiftning utan att förhålla sig till NJA 2013 s 376.

Var nöjd och glad med att hovrätten tyckte som du, men om du vill hävda att det var i förenlighet med praxis och vägledande ärenden, så måste du faktiskt kunna hänvisa till några andra rättsfall som faktiskt har dömts till livstid under den gällande lagstiftningen vid ett enkelmord där den mördade inte har bragts om livet hemma, och där inga minderåriga anhöriga bevittnat dådet. Det har du hittills inte gjort.
Citera
2015-03-20, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Efter att ha läst lite om vad dom andra livstidsdömda i Sverige har gjort för att förtjäna sitt straff är jag övertygad att även Jonna förtjänar livstidsstraff.

http://www.exponerat.net/har-ar-de-168-livstidsdomda-i-sverige/
Det stora flertalet av de där livstidsdömda har dömts under annan lagstiftning. Det är bara mord begångna mellan 1/7 2009 och 30/6 2014 som är aktuella när det gäller att bedöma just det här fallet.
Citera
2015-03-20, 20:12
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Det stora flertalet av de där livstidsdömda har dömts under annan lagstiftning. Det är bara mord begångna mellan 1/7 2009 och 30/6 2014 som är aktuella när det gäller att bedöma just det här fallet.
Om vi bortser från vad som bör vara; vad anser du rent åsiktsmässigt att hon borde få för påföljd? Du får välja fritt. Vad bör hennes handling resultera i?

Jag ställer frågan för jag tycker du (och även andra) resonerar så instrumentellt. Man bör nämligen även tillåta sig hämnd och aggression mot förövaren.
Citera
2015-03-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Om vi bortser från vad som bör vara; vad anser du rent åsiktsmässigt att hon borde få för påföljd? Du får välja fritt. Vad bör hennes handling resultera i?

Jag ställer frågan för jag tycker du (och även andra) resonerar så instrumentellt. Man bör nämligen även tillåta sig hämnd och aggression mot förövaren.

Jag är också intresserad av din åsikt.
Citera
2015-03-20, 20:22
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:

Jag tycker inte hon skulle fått livstid. Hon levde inget kriminellt liv och utgör ingen stor risk för samhället. Antalet år vet jag inte men kanske hälften av vad hon nu fått i alla fall. Hon behöver tid att fundera över sitt liv och bearbeta sina känslomässiga bekymmer
Citera
2015-03-20, 20:32
Medlem
Grandiosos avatar
Lars Lindström på Expressen kommenterar domen i en krönika häromdagen:

Citat:
Hovrättens livstidsdom för det synnerligen brutala mordet i Askersund förra sommaren är inte förvånande. Inte ett dugg. Jag säger som Leif GW Persson sa när tingsrätten dömde Jonna Henningsson till 16 års fängelse: Hon har åkt dit för att ha ihjäl henne. Hon ska ha livstid.
Citat:
Hon säger att hon inte hade någon tanke på att den 22-åriga rivalen skulle dö. Ändå använde hon samtliga medförda mordvapen under tio långa, skrikande minuter och när inte det räckte hämtade hon ännu en kökskniv för att avsluta det hon börjat.
Citat:
Enligt rättspsykiatrin har Jonna Henningsson inte varit under påverkan av någon allvarlig psykisk störning, men medan hon begick gärningen var hon så stressad att det kan likställas med en personlighetsstörning.

Stressad medan man brutalt mördar en person med hammare, sprutor och knivar? Och sedan sågar offret i bitar? No shit, Sherlock, som man brukar säga när någon påpekar det uppenbara.

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/lindstrom-hon-var-galen-av-svartsjuka/
Citera
2015-03-20, 20:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Under den lagstiftning och praxis som ska gälla för ett mord vid den där tiden, skulle jag ha dömt till 16-18 års fängelse - kanske 16 år med knäppskallerabatt och 18 år utan.

Eller menar du att jag bara skulle dra till med en påföljd, skit samma vad lagstiftningen säger, som känns emotionellt bra för mig? Det är en väldigt konstig fråga. Hur bisarra straff får jag dra till med isåfall? Landsförvisning till Pitcairnön?

Men jag skulle inte vilja ha henne på ett livstidsstraff, i alla fall. Jag tycker att vår tidigare justitiesmurf gjorde något synnerligen korkat när hon ändrade lagstiftningen för att få många fler livstidsstraff vid mord. Livstidsstraff bör enligt mitt förmenande reserveras för extremfall - och med extremfall menar jag inte fall som detta, som är spektakulära mer är extrema rent gärningsmässigt. Om man vill åstadkomma strängare straff för mord, bör man enligt mitt förmenande öka längden på de möjliga tidsbegränsade straffen, snarare än att öka andelen livstidsstraff.

Hade det gått att döma henne till 20 års fängelse, tror jag nog att jag hade ansett att det var ett allmänrimligt straff vad gäller mina personliga preferenser. Den här spektakulära aspekten som många i tråden uppenbart går igång på intresserar mig inte särskilt. Jag tror inte att det blir ett bra straffrättssystem om man utdelar straff efter hur mycket tidningsläsarna förfasar sig över brottet.
Citera
2015-03-20, 21:31
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Under den lagstiftning och praxis som ska gälla för ett mord vid den där tiden, skulle jag ha dömt till 16-18 års fängelse - kanske 16 år med knäppskallerabatt och 18 år utan.

Eller menar du att jag bara skulle dra till med en påföljd, skit samma vad lagstiftningen säger, som känns emotionellt bra för mig? Det är en väldigt konstig fråga. Hur bisarra straff får jag dra till med isåfall? Landsförvisning till Pitcairnön?

Men jag skulle inte vilja ha henne på ett livstidsstraff, i alla fall. Jag tycker att vår tidigare justitiesmurf gjorde något synnerligen korkat när hon ändrade lagstiftningen för att få många fler livstidsstraff vid mord. Livstidsstraff bör enligt mitt förmenande reserveras för extremfall - och med extremfall menar jag inte fall som detta, som är spektakulära mer är extrema rent gärningsmässigt. Om man vill åstadkomma strängare straff för mord, bör man enligt mitt förmenande öka längden på de möjliga tidsbegränsade straffen, snarare än att öka andelen livstidsstraff.

Hade det gått att döma henne till 20 års fängelse, tror jag nog att jag hade ansett att det var ett allmänrimligt straff vad gäller mina personliga preferenser. Den här spektakulära aspekten som många i tråden uppenbart går igång på intresserar mig inte särskilt. Jag tror inte att det blir ett bra straffrättssystem om man utdelar straff efter hur mycket tidningsläsarna förfasar sig över brottet.
Ja, det är klart du får ha vilka åsikter du vill. Varför är det bisarrt?

Självklart ska rättssystemet bygga på att de hårdaste straffen utdelas till de brott som orsakar störst fasa. Så är det redan nu. Du är smart men du är inte tillräckligt smart för att lägga ditt förakt för populasen åt sidan. Du är en elitist som anser att mindre intellektuellt bemedlade inte ska ha inflytande över rättsliga påföljder. Jonna bör hängas, det är den riktigaste påföljden för hennes brott.

15 år på kåken i effektiv tid vill du ge denna tösabit. Då är hon ju för djävulen fortfarande i full brottsaktiv ålder när hon muckar. Jag anser att du med dina åsikter är en fara för rätt och riktighet. Har man så förbrutit sig mot allt vad som kan förväntas av en människa så ska man inte skonas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in