Citat:
Ursprungligen postat av
Gloria.Romana
Om vi bortser från vad som bör vara; vad anser du rent åsiktsmässigt att hon borde få för påföljd? Du får välja fritt. Vad bör hennes handling resultera i?
Jag ställer frågan för jag tycker du (och även andra) resonerar så instrumentellt. Man bör nämligen även tillåta sig hämnd och aggression mot förövaren.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Under den lagstiftning och praxis som ska gälla för ett mord vid den där tiden, skulle jag ha dömt till 16-18 års fängelse - kanske 16 år med knäppskallerabatt och 18 år utan.
Eller menar du att jag bara skulle dra till med en påföljd, skit samma vad lagstiftningen säger, som känns emotionellt bra för mig? Det är en väldigt konstig fråga. Hur bisarra straff får jag dra till med isåfall? Landsförvisning till Pitcairnön?
Men jag skulle inte vilja ha henne på ett livstidsstraff, i alla fall. Jag tycker att vår tidigare justitiesmurf gjorde något synnerligen korkat när hon ändrade lagstiftningen för att få många fler livstidsstraff vid mord. Livstidsstraff bör enligt mitt förmenande reserveras för extremfall - och med extremfall menar jag inte fall som detta, som är spektakulära mer är extrema rent gärningsmässigt. Om man vill åstadkomma strängare straff för mord, bör man enligt mitt förmenande öka längden på de möjliga tidsbegränsade straffen, snarare än att öka andelen livstidsstraff.
Hade det gått att döma henne till 20 års fängelse, tror jag nog att jag hade ansett att det var ett allmänrimligt straff vad gäller mina personliga preferenser. Den här spektakulära aspekten som många i tråden uppenbart går igång på intresserar mig inte särskilt. Jag tror inte att det blir ett bra straffrättssystem om man utdelar straff efter hur mycket tidningsläsarna förfasar sig över brottet.