Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-07, 23:13
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Någon annan vet. (FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.

Tack! Har ju kollat den flera gånger innan, men fick för mig att den bara avhandlade det som var förra veckan. Kommer dock inte in på länken just nu!
Citera
2014-12-07, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Tack! Har ju kollat den flera gånger innan, men fick för mig att den bara avhandlade det som var förra veckan. Kommer dock inte in på länken just nu!
Inte jag heller. Anonfiles verkar inte må bra.
Citera
2014-12-08, 00:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
- Är det överhuvudtaget tillåtet att medicinera personer till den grad att deras beteende påverkas utan att informera om detta när dom förhörs?
Hört du talas om Thomas Quick/Sture Bergwall?

Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Läste FUPen, klen tröst men offret hade avlidit innan styckningen. GM åkte iväg ett par timmar för att sen återvända.
Tack, har inte läst FUP:en. Har dragit mig för det då jag hört att andra ångrat att de läst den pga av det detaljerade innehållet och beskrivningarna.
Senast redigerad av Byline 2014-12-08 kl. 00:23.
Citera
2014-12-08, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Hört du talas om Thomas Quick/Sture Bergwall?.

Ahh, korkat av mig att inte tänka på det fallet
Det är väl å andra sidan det största rättshaveriet vi haft i Sverige, typ..

Men ärligt talat, finns det verkligen inga regler eller rekommendationer vad gäller att nedteckna vilka mediciner/droger personer som förhörs är påverkade av? (I fall som detta, där JH:s eventuella mediciner måste vara kända av rättsväsendet)
Citera
2014-12-08, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blyme
Sorry om jag ändrar lite topic men är det någon som vet varför JH och LL är i JA:s lägenhet under denna dag?

Enligt FUP så hade LL sovit över hos JA från tisdag natt till onsdag morgon. JH kom strax efter att porten hade öppnats (tidlås till 06:00) och då JA hade åkt till jobbet redan. JH hade då för avsikt att döda LL och få det att verka som självmord genom att ev lägga kroppen på tågräls (ej bekräftat av JH dock). JH väntade i trapphuset till dess att LL kom ut och gav sig på LL när hon stod med ryggen emot för att låsa lägenhetsdörren. JH slog ned LL med en kulhammare och fick på något vis in LL in i lägenheten, stängde dörren och det blev lite motstånd varav JH fick ett skärsår i höger hand men hon lyckades på något vis få övertaget över LL och resten vet vi ju tyvärr.
Citera
2014-12-08, 04:36
Medlem
Är det någon som vet om JH ens kommer att ha tillåtelse att sitta på Hinseberg? Jag menar, hennes familj bor ju i Frövi och hon kan eventuellt känna någon av plitarna sedan tidigare - då typ alla Frövibor jobbar på Korsnäs eller Hinseberg.
Citera
2014-12-08, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickf
Enligt FUP så hade LL sovit över hos JA från tisdag natt till onsdag morgon. JH kom strax efter att porten hade öppnats (tidlås till 06:00) och då JA hade åkt till jobbet redan. JH hade då för avsikt att döda LL och få det att verka som självmord genom att ev lägga kroppen på tågräls (ej bekräftat av JH dock). JH väntade i trapphuset till dess att LL kom ut och gav sig på LL när hon stod med ryggen emot för att låsa lägenhetsdörren. JH slog ned LL med en kulhammare och fick på något vis in LL in i lägenheten, stängde dörren och det blev lite motstånd varav JH fick ett skärsår i höger hand men hon lyckades på något vis få övertaget över LL och resten vet vi ju tyvärr.

Slant med kockkniv fick skärsår. Kockknivar saknar parerstång då de ska skära o inte hugga.
Citera
2014-12-08, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Slant med kockkniv fick skärsår. Kockknivar saknar parerstång då de ska skära o inte hugga.

Det är ju ganska vanligt att man halkar ner på eggen med handen när man får blod på kniven, eftersom blodet är otroligt halt. Efter att ha sett var skärsåret är så tror jag nog på det snarare än att hon parerade LL's attack.
Citera
2014-12-08, 12:19
Bannlyst
Helvete vad mindfuckande det är att läsa FUPen om Jonnas och Jonas relation till varandra. Kunde hon inte valt en snubbe med ett annat namn så att det inte blev så irriterande för ögonen att läsa skiten.

Har jag läst helt skevt eller begick hon mordet på sin systersons födelsedag? Fick den uppfattningen iallafall.
Citera
2014-12-08, 12:44
Medlem
Tror att denna rättegång slutar i en långvarig dom. Det finns överhängande bevisning och den misstänkte upplevs nog som väldigt naiv. Får en känsla av att hon gärna tar på sig offerkoftan, vilket i detta fall fallerar ganska rejält eftersom hon har begått ett sådant brutalt mord. Har läst många olika teorier om hennes psykiska hälsa och även vissa som viftar bort hennes beteende med förklaringen att hon är "ond". Vet inte hur många av er som har läst en psykologikurs i era dagar men att hävda att en människa är ond är aldrig en förklaring, snarare en bortförklaring. Det finns flera olika anledningar till varför detta mord skedde och om man ska hitta en förklaring får man snarare titta på situationen. Situationens makt ska aldrig underskattas och detta fall känns ganska klassiskt om man ser till den misstänktes beteende i efterhand. Eftersom hon sätter på sig offerkoftan och tillskriver ansvar på något annat, att hon inte sov natten innan eller "var förvirrad", är detta ett exempel på ett försök till att reducera hennes kognitiva dissonans. Vanliga människor begår ondskefulla handlingar och det är situationen snarare än vår personlighet som avgör hur vi beter oss i ett visst läge. Hon vet att hon har gjort fel men eftersom hon saknar en empatisk förmåga så upplevs hon som väldigt kall i rätten, har man ingen empati så är det svårt att verka trovärdig eftersom det saknas känsla bakom sina ord.

Tror advokaten vet att hon kommer åka in under en lång tid, frågan är bara hur han kan lägga fram sin plädering till att minimera tiden. Tycker både åklagarens arbete och den tekniska bevisningen är väldigt bra, sedan kan man ju också hävda att den misstänkte kort och gott har satt sig själv i finkan. Make till ovårdat och ogenomtänkt mord har jag aldrig hört om.
Citera
2014-12-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alagos
men eftersom hon saknar en empatisk förmåga så upplevs hon som väldigt kall i rätten, har man ingen empati så är det svårt att verka trovärdig eftersom det saknas känsla bakom sina ord.

Eller så beror det monotona tonläget osv på att hon helt enkelt tillhör ASD spektrumet. Vore väldigt underligt nämligen att ingen i hennes familj eller närmaste krets skulle snappat upp och reagerat på det om det nu var så att hon led av en empatistörning. Snarare att hon är omogen för sin ålder och därför uppfattas som naiv, samt har en ''problemlösningskalkyl'' som liknar det av ett litet barns.

Lägg därtill sen att hon lär vara medicinerad av diverse preparat så är det nog inte alls speciellt svårt för ''folk'' att uppfatta henne som kall och ointresserad. ASD människor tenderar bli väldigt monotona nämligen och snöar väldigt lätt in på detaljer och det lilla istället för att berätta övergripande. Fint även att du bortser från att hon visst uttryckt ånger under rättegången i då direkt riktat till LL's familj.

Men om du någonsin ställt frågor till människor med ASD så torde du också veta att det väldigt enkelt kan uppfattas som om du pratar med en maskin, detta betyder dock inte på något sätt att dom på något vis har bristande empatisk förmåga.

Fint f.ö att du tar på dig så stora skor direkt, och går på om att ''jag vet inte hur många här som någonsin läst en psykologikurs i era dagar'' och sedan YOLO rätt ner i diket utan pardon därefter.

Gör om, gör rätt.
Citera
2014-12-08, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Eller så beror det monotona tonläget osv på att hon helt enkelt tillhör ASD spektrumet. Vore väldigt underligt nämligen att ingen i hennes familj eller närmaste krets skulle snappat upp och reagerat på det om det nu var så att hon led av en empatistörning. Snarare att hon är omogen för sin ålder och därför uppfattas som naiv, samt har en ''problemlösningskalkyl'' som liknar det av ett litet barns.

Lägg därtill sen att hon lär vara medicinerad av diverse preparat så är det nog inte alls speciellt svårt för ''folk'' att uppfatta henne som kall och ointresserad. ASD människor tenderar bli väldigt monotona nämligen och snöar väldigt lätt in på detaljer och det lilla istället för att berätta övergripande. Fint även att du bortser från att hon visst uttryckt ånger under rättegången i då direkt riktat till LL's familj.

Men om du någonsin ställt frågor till människor med ASD så torde du också veta att det väldigt enkelt kan uppfattas som om du pratar med en maskin, detta betyder dock inte på något sätt att dom på något vis har bristande empatisk förmåga.

Fint f.ö att du tar på dig så stora skor direkt, och går på om att ''jag vet inte hur många här som någonsin läst en psykologikurs i era dagar'' och sedan YOLO rätt ner i diket utan pardon därefter.

Gör om, gör rätt.

Skulle du vilja upplysa tråden om vilka utbildningar, men framförallt erfarenhet du har inom psykologi ?

Själv försöker jag sortera bland fakta, google och personangrepp i dina inlägg, de är mest en sabla röra. Men kan du hjälpa mig att utesluta det ena eller andra vore jag tacksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in