2015-03-10, 13:08
Medlem
Roland of gilad: Det är inte något turrican-spel du tänker på. Eller Contra?
Citera
2015-03-10, 13:41
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Behöver hjälp att hitta ett Run and Gun-spel från senare hälften av 90-talet. Eller snarare musiken till detta spel. Det är INTE Metal Slug eller Duke Nuke'm!

Tyvärr är detta det enda jag minns:
Jag spelade det på en PC med Windows 95 eller 98 tror jag.
Man var en snubbe med något coolt namn.
Man sprang, hoppade och sköt sig förbi fiender med olika typer av vapen (plasma bland annat).
Perspektivet var från sidan i 2D.

Men viktigast:
Musiken i spelet var riktigt bra power metal. Fanns ett lilafärgat album med spelmusiken. Har för mig att albumet var enbart instrumentalt.

Har inte koll på årtal, tillverkare eller någonting. Googlat mig helt galen och hoppas nu att någon känner igen den rätt sparsamma beskrivningen. Glöm inte att citera ifall ni kommer på det!

Jag vet att det finns otroligt många spel som faller under beskrivningen. Så den detalj jag verkligen vill lyfta fram är det där lilafärgade albumet. Det var en lista med några av de tyngsta metalslingorna jag hört. Riktigt bra grejer alltså!

Tack på förhand!

Tror jag vet vilket spel du menar.. men kommer för allt i världen inte på vad det heter. Sitter och googlar mig till vansinne nu.
Hade i såfall macporten av det, men diskettversionen så slapp som tur var power metal
Citera
2015-03-10, 17:39
Medlem
RolandOfGileads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulltnormal
Roland of gilad: Det är inte något turrican-spel du tänker på. Eller Contra?

Tyvärr inte! Karaktären eller spelet hette något i stil med "Johnny Gun" eller "Tommy War" eller något sånt. Men det var i samma stuk som de du nämner. Om än lite modernare. Musiken var mer rakt upp och ner overdrivad elgitarr, tung bas och trummor. Inte så syntigt och spaceat alltså.
Citera
2015-03-10, 17:42
Medlem
RolandOfGileads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Tror jag vet vilket spel du menar.. men kommer för allt i världen inte på vad det heter. Sitter och googlar mig till vansinne nu.
Hade i såfall macporten av det, men diskettversionen så slapp som tur var power metal

Kan du på något sätt luska ut det är jag dig evigt tacksam!

Känner du igen grejen med ett musikalbum till spelet då?
Senast redigerad av RolandOfGilead 2015-03-10 kl. 17:45.
Citera
2015-03-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Behöver hjälp att hitta ett Run and Gun-spel från senare hälften av 90-talet. Eller snarare musiken till detta spel. Det är INTE Metal Slug eller Duke Nuke'm!

Tyvärr är detta det enda jag minns:
Jag spelade det på en PC med Windows 95 eller 98 tror jag.
Man var en snubbe med något coolt namn.
Man sprang, hoppade och sköt sig förbi fiender med olika typer av vapen (plasma bland annat).
Perspektivet var från sidan i 2D.

Men viktigast:
Musiken i spelet var riktigt bra power metal. Fanns ett lilafärgat album med spelmusiken. Har för mig att albumet var enbart instrumentalt.

Har inte koll på årtal, tillverkare eller någonting. Googlat mig helt galen och hoppas nu att någon känner igen den rätt sparsamma beskrivningen. Glöm inte att citera ifall ni kommer på det!

Jag vet att det finns otroligt många spel som faller under beskrivningen. Så den detalj jag verkligen vill lyfta fram är det där lilafärgade albumet. Det var en lista med några av de tyngsta metalslingorna jag hört. Riktigt bra grejer alltså!

Tack på förhand!
Vild chansning, men kan det vara Johnny Bazookatone ?
Citera
2015-03-10, 21:05
Medlem
RolandOfGileads avatar
Kom på det till slut. Det heter Johnny Bazookatone: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Johnny_Bazookatone

Det finns ett lilasvart album utgivet 1995 med 23 låtar. Dock inte riktigt i den genre jag minns det som. Mer electro än power metal kanske. Men men, det var ju ca. 15 års sedan sist jag spelade det.

Min egen beskrivning stämde väl inte så särskilt bra överens med verkligheten heller. Men jag är i alla fall jätteglad att jag hittade det igen. Ska ladda ner albumet ikväll och drömma mig tillbaka till barndomens lyckliga dagar!

Stort tack ändå till Cognitive Dissident och fulltnormal! Det är kul att någon jävel försöker i alla fall.
Citera
2015-03-10, 21:13
Medlem
RolandOfGileads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercyisavirtue
Vild chansning, men kan det vara Johnny Bazookatone ?

Oj! Riktigt snygg gissning! Jag har letat så otroligt länge efter det spelet. Kunde aldrig komma på vad det hette! Hade dock preeecis hittat det när jag såg ditt svar. Alltså bara några minuter innan! Annars hade du varit årets hjälte i mina ögon!

Det är du ändå förresten. Det var för jävla snyggt gissat! Tusen tack för hjälpen! Det känns bra att veta att det finns de som har koll här på FB.
Citera
2015-03-13, 00:32
Medlem
chessjamts avatar
Ett jultomtespel där man fick utforska tomtens hus med källare och övervåning och kunna gå in i flera olika rum. Flera spel i flera av de olika rummen. Inte sällan heller fick man tävla mot troll. Gammalt pc-spel. Någon som vet namnet?
Citera
2015-03-13, 00:36
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Ett jultomtespel där man fick utforska tomtens hus med källare och övervåning och kunna gå in i flera olika rum. Flera spel i flera av de olika rummen. Inte sällan heller fick man tävla mot troll. Gammalt pc-spel. Någon som vet namnet?
fanns det möjlighet att vara utanför huset? t.ex i en björngrotta? har svaga minnen utav ett sådant spel med, som jag sökt efter otroligt länge
Citera
2015-03-13, 00:39
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
fanns det möjlighet att vara utanför huset? t.ex i en björngrotta? har svaga minnen utav ett sådant spel med, som jag sökt efter otroligt länge

Kan kanske stämma. När man gick utanför huset var det oftast spel som innehöll troll. Man var oftast en ensam tomtegubbe/nisse som man spelade. Riktigt mysig känsla där man kunde utforska alla de olika rummen som sagt.
Citera
2015-03-13, 00:40
Medlem
rovmuns avatar
Den här är svår då jag har lite att gå på.

Det var ett amigaspel som fungerade på A500. detta kan ha varit 1991-93 skulle jag tro. Det var något slags peka och klicka spel. Där man skulle lösa olika problem. Har för mig att det var typ medeltiden eller riddare eller något liknade.
Det jag framförallt minns var att man kunde stoppa i disketten när man hade deluxe paint igång och öppna olika bilder och bland annat var det en topples tjej i spelet. Har för mig att man var i skogen och i något hus.

Man såg ingen karaktär utan det var mer som myst.

EDIT: eller var det mer rollspel kanske, mitt minne sviker mig.
Senast redigerad av rovmun 2015-03-13 kl. 00:43.
Citera
2015-03-20, 18:17
Bannlyst
C64 eller Amiga spel. Ett commando spel där man ser uppifrån och springer från underkanten och uppåt på en karta som rullar uppifrån och ner. Lite som cannon fodder men kartan gick inte i sidled vad jag minns. Man hade en skärm med jättemycket coola vapen att köpa för pengar, allt från pistoler till Gatling gun. Bara det att enda skillnaden var hur långt plupparna man sköt gick och hur snabbt. Gatling gun var det enda vapnet som täckte hela bilden och med hög hastighet på skotten. Pistol sköt en plupp kort och långsamt.

Det är typ det jag minns...

Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Den här är svår då jag har lite att gå på.

Det var ett amigaspel som fungerade på A500. detta kan ha varit 1991-93 skulle jag tro. Det var något slags peka och klicka spel. Där man skulle lösa olika problem. Har för mig att det var typ medeltiden eller riddare eller något liknade.
Det jag framförallt minns var att man kunde stoppa i disketten när man hade deluxe paint igång och öppna olika bilder och bland annat var det en topples tjej i spelet. Har för mig att man var i skogen och i något hus.

Man såg ingen karaktär utan det var mer som myst.

EDIT: eller var det mer rollspel kanske, mitt minne sviker mig.

Iron Lord? https://www.youtube.com/watch?v=Z0EWm9y1n5s
Senast redigerad av Alltidxx 2015-03-20 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in