Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-19, 09:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
NA: Experten om domen: "Kvinnans avsikt var att mörda"
Citat:
Att tingsrätten dömde Henningsson till ett lägre straff kan enligt Sarnecki ha berott på att hon är kvinna.
– När en kvinna gör något så här hemskt vill vi gärna ha en förklaring, men hovrätten har dömt enligt lagboken, säger Sarnecki och fortsätter:
– Sedan kan man alltid ställa sig frågan om människor som gör på det här sättet – kan de vara riktigt friska i huvudet?
Citera
2015-03-19, 09:32
Medlem
MegaLomanis avatar
Hovrättens dom är enligt min mening mycket välskriven. Jag har svårt att se att det finns minsta utrymme för tveksamheter.

Försvarsadvokaten måste naturligtvis göra sitt jobb och komma med invändningar. Dessa verkar dock helt futila och HD's avslag på prövningsbegäran torde rimligen komma med vändande post.
Citera
2015-03-19, 09:37
Medlem
Locophobias avatar
Att någon tror på att hon inte hade som avsikt att mörda kan jag inte förstå. Visst saker kan gå överstyr men om man "råkar" mörda någon så känns själva styckningen väldigt långt bort. Risken är väl större att man får panik och gör sig av med kroppen. Men att åka till jobbet och dessutom i offrets bil är i min mening bevis nog att något inte står rätt till.
Citera
2015-03-19, 09:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Hovrättens dom är enligt min mening mycket välskriven. Jag har svårt att se att det finns minsta utrymme för tveksamheter.

Försvarsadvokaten måste naturligtvis göra sitt jobb och komma med invändningar. Dessa verkar dock helt futila och HD's avslag på prövningsbegäran torde rimligen komma med vändande post.
Jag är fortfarande tveksam till påföljden.
Citat:
Mordet som Jonna Henningsson ska dömas för utfördes med direkt uppsåt och
föregicks av planering från hennes sida. Jonna Henningsson tog helt oprovocerat livet
av Lovisa Lindh på ett synnerligen brutalt sätt. Händelseförloppet när Lovisa Lindh
dödades var utdraget i tiden samt innebar ett svårt lidande och dödsångest för henne.
Till detta ska läggas att Jonna Henningsson efter mordet skymfligt behandlade Lovisa
Linds kropp med syfte att försvåra polisens utredning.
Hovrätten skriver att JH inte ska dömas för griftefridsbrott, och ändå tas det upp som motivering till påföljden. Uppsåt och planering har med brottsrubriceringen att göra, inte påföljd. Det enda som motiverar högre påföljd än normalstraffet är brutaliteten och offrets lidande, i ca 10 minuter. Är det tillräckligt för att gå från 14 år till livstid?
Citera
2015-03-19, 09:55
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Har läst detta fallet från dag 1 det kom ut i media.. mycket intressant å läsa FUP för att få en bild av denna häst tjejen som plötsligt blev tokig och styckade en tjej.. helt sjukt att man kan göra så mot en annan människa.. klart att man inte är normal om man klarar genomföra ett mord samtidigt stycka en kropp.. ni kan ju tänka er hur mycket blod och div som rinner ut en kropp ... helt sjukt att hon har klarat av det tycker jag.. det kommer tydligt fram i FUP också att hon har planerat mordet genom många sökningar på google dagar innan mordet, och hon var ju utrustad med mordutrustning... att hon bara skulle skada Lovisa är nog bara något hon säger för att rädda sig själv lite.. värkligen störd tjej fy fan... mår illa när jag läser hur hon har genomfört det brutala mordet.. och om ni lyssnar på samtalet hon har med polisen bara några timmar efter styckningen är det helt otroligt att hon är så lugn och samlad och till och med skrattar mellan några ord ?! och hon har tross allt varit på jobbet medan liket har legat i delar i bilen.. riktigt vidrigt..
stackars man som måste leva med det här resten av sitt liv.. nu får man hoppas han inte strular med två brudar samtidigt igen ;-)
vill jättegärna läsa hovrättsdomen!
svårt att begripa och förstå hur en sån människa tänker.. man undrar också en del på om hon ångrar.. hon är 1 år yngre än mig och jag kan aldrig se för mig själv i den situastionen för det är så långt ifrån min egen verklighet.. alla mina tankar går till stackars Lovisa och hennes familj och vänner. vila i frid.
Senast redigerad av skorpiogirl88 2015-03-19 kl. 10:02.
Citera
2015-03-19, 09:58
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Hovrätten skriver att JH inte ska dömas för griftefridsbrott, och ändå tas det upp som motivering till påföljden. Uppsåt och planering har med brottsrubriceringen att göra, inte påföljd. Det enda som motiverar högre påföljd än normalstraffet är brutaliteten och offrets lidande, i ca 10 minuter. Är det tillräckligt för att gå från 14 år till livstid?

Inte riktigt, väl? Man ser styckningen som ett försök att dölja brottet, vilket är försvårande.
Att sedan stycningen okså innebär skymflig behandling av den döda, anses konsumeras av morddomen.

Som det påpekas i domen, ljuger hon först för polisen, men försäger sig och tvingas medge, att hon dödat och försökt skaffa undan BO.
Citera
2015-03-19, 10:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Uppsåt och planering har i allra högsta grad med påföljden att göra. Bara att gå tillbaka i tråden så ser du var det diskuteras. Men för att vända på det, vad skulle JH ha kunnat gjort värre för att det ska bli livstid? Det enda jag kan komma på är om BO dödades framför vittnen, tex barn. Förutom det så får man ju gå till ytterligheter av typen motorsågsmassakern för att det här skulle kunna bli ännu värre. Nu pratar jag givetvis om åklagarens gärningsbeskrivning som HR verkar ha köpt rakt av.
Citera
2015-03-19, 10:08
Medlem
skorpiogirl88s avatar
kan någon ladda upp hovrättsdomen? gick inte att öppna filen..
Citera
2015-03-19, 10:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Uppsåt och planering har i allra högsta grad med påföljden att göra. Bara att gå tillbaka i tråden så ser du var det diskuteras. Men för att vända på det, vad skulle JH ha kunnat gjort värre för att det ska bli livstid? Det enda jag kan komma på är om BO dödades framför vittnen, tex barn. Förutom det så får man ju gå till ytterligheter av typen motorsågsmassakern för att det här skulle kunna bli ännu värre. Nu pratar jag givetvis om åklagarens gärningsbeskrivning som HR verkar ha köpt rakt av.
Uppsåt och planering har med brottsrubriceringen att göra, och av den följer påföljd. Brottsrubriceringen är mord, men vad sätter påföjden inom de gränser som råder vid det brottet?

Jag vill upprepa vad jag skrev igår.
Citat:
De punkter som brukar motivera livstids fängelse är mord framför eller mot barn, långt lidande för offret eller multipla mord.
Bara en av dessa punkter är uppfyllda, men är den uppfylld så till den grad att livstid är motiverat?
Jämför domen i (FB) Nevenka Galevska-Svensson mördad i Flemingsberg. (/Mod):
Citat:
När det gäller de omständigheter som talar i skärpande riktning ansluter sig hovrätten till tingsrättens uppräkning i denna del (tingsrättens dom sid. 9 sista stycket med fortsättning överst på sid. 10). Härutöver vill hovrätten särskilt framhålla vad som redan tidigare nämnts om att Leif Svensson med sitt handlande varit mycket bestämd och stått fast i sin avsikt att döda Nevenka Galevska-Svensson. Genom hans egna och [SP:s] uppgifter är det utrett att han i telefonsamtalet med [SP] också uttryckte en sådan vilja och att han efter det att samtalet avslutades, med vetskap om att Nevenka Galevska-Svensson fortfarande levde och att [SP] skulle ringa ambulans, uppenbarligen gick tillbaka till vardagsrummet och genom ytterligare ett knivhugg såg till att Nevenka Galevska-Svensson liv inte skulle kunna räddas. Han har härigenom visat särskild hänsynslöshet.
Domen

Lidandet och brutaliteten vid det mordet var minst jämförbart, och ändå dömdes gärningsmannen till bara 15 års fängelse.

Som svar på din fråga, mord på eller framför barn, eller multipla mord hade motiverat livstidsstraff. Huruvida brottets lidande motiverar det är en bedömningsfråga.
Citera
2015-03-19, 10:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Livstid ska dömas vid de grövsta morden, vilket somliga inte verkar förstå. Då har vi alltså:

Försvårande omständigheter:
direkt uppsåt (Det var meningen att BO skulle dödas.)
planering
lidande
dödad hemma
styckning i syfte att dölja brottet

Förmildrande omständigheter:
knäppskallerabatt

Som jag ser det så det enda som skulle ha kunnat gjort detta värre är om BO dödades framför vittnen (lidande för andra). Sen återstår det ännu mera lidande för BO men jag tycker nog att det räcker och blir över för en livstidsdom i detta fallet.
Citera
2015-03-19, 11:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Jag håller inte med. Just i den centrala påföljdsfrågan är den påfallande torftig. Allt som står är:

Citat:
Ursprungligen postat av Göta Hovrätt, avd 3
Mordet som Jonna Henningsson ska dömas för utfördes med direkt uppsåt och föregicks av planering från hennes sida. Jonna Henningsson tog helt oprovocerat livet av Lovisa Lindh på ett synnerligen brutalt sätt. Händelseförloppet när Lovisa Lindh dödades var utdraget i tiden samt innebar ett svårt lidande och dödsångest för henne. Till detta ska läggas att Jonna Henningsson efter mordet skymfligt behandlade Lovisa Linds kropp med syfte att försvåra polisens utredning.

Av detta ingår det faktum att mordet utfördes med direkt uppsåt, föregicks av planering och att dödandet var oprovocerat i "normalmordet". Det är alltså bara brutaliteten, utdragenheten i tiden samt styckningen som utgör försvårande omständigheter. Det finns ingen som helst diskussion om de kriterier för livstid vid mord av en enda person som HD fastställde i NJA 2013 s 376, som inte till någon del är uppfyllda. (Man kan särskilt notera att hovrätten inte har försökt göra gällande att offret dödades i sitt hem eller motsvarigheten därtill.)

När det gäller "knäppskallerabatt" skriver hovrätten sålunda:

Citat:
Det rättspsykiatriska utlåtandet får visserligen anses visa att Jonna Henningsson led av en maladaptiv stressreaktion vid gärningstillfället. Av detta får dock även anses framgå att hon inte hade så omfattande problem att de kan likställas med en personlighetsstörning. Ur straffrättslig synvinkel saknas därför tillräckliga skäl för att anse att hon till följd av psykisk störning, sinnesrörelse eller annan orsak hade nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande (jfr Jareborg m.fl., Straffrättens påföljdslära, 4 uppl. 2014, s. 116 och Berggren m.fl., Brottsbalken [4 januari 2014, Zeteo], kommentaren till 29 kap. 3 §).
Inte heller här hänvisar man till NJA 2013 s 376, där en depression som absolut inte var någon personlighetsstörning föranledde att det straffvärde på livstid som HD fann blev till 18 år i det aktuella fallet.

Det är direkt anmärkningsvärt hur kortfattad hovrätten är vad gäller straffmätningen, när det är just denna som ändras. I all synnerhet i kontrast med tingsrätten, som lägger ner två och en halv sida i domen på detta, med flera hänvisningar till NJA 2013 sid 376.

Jag kan alltså, för att vara brutalt uppriktig, inte finna annat än att hovrättsråden Niklas Rundberg och Henrik Jonsson samt hovrättsassessorn Petra Schöniger har torkat sig i röven med NJA 2013 s 376 för att, rimligen på emotionella grunder, fläta till den tilltalade hårdare än vad en rätt enhetlig praxis bjuder. Om jag vore lagman Lindén i Örebro skulle jag vara skitförbannad.

Man kan i detta sammanhang besinna att det är just Örebro Tingsrätt som är förstainstans för tidsomvanling av livstidsstraff.
Citera
2015-03-19, 11:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Livstid ska dömas vid de grövsta morden, vilket somliga inte verkar förstå. Då har vi alltså:

Försvårande omständigheter:
direkt uppsåt (Det var meningen att BO skulle dödas.)
Nej, direkt uppsåt är inte i sig en försvårande omständighet, utan ingår i normalmordet

Citat:
planering
Det går knappast att hävda att planeringen är så förslagen att den går långt utöver normalmordet.

Citat:
lidande
Det lidande som har åsamkats är tillräckligt över det som kan förväntas vid normalmordet för att vara en försvårande omständighet, det är ostridigt.

Citat:
dödad hemma
Det har inte hovrätten hävdat att hon var - på rätt goda grunder.

Citat:
styckning i syfte att dölja brottet
Är en försvårande omständighet, men att låta den ensam utgöra skillnad mellan tidsbegränsat straff och livstid är straffjuridiskt stötande, med tanke på att maxstraffet för styckningen som sådan är två år.

Citat:
Förmildrande omständigheter:
knäppskallerabatt
Som hovrätten avfärdar på luddiga och svaga grunder. Nu är jag rätt skum på knäppskallerabatten som sådan - vilket bland annat visar sig i att jag kallar den för just det, men det finns en rätt enhetlig praxis som hovrätten har hanterat på ett påfallande kavaljersmässigt sätt.

Citat:
Som jag ser det så det enda som skulle ha kunnat gjort detta värre är om BO dödades framför vittnen (lidande för andra). Sen återstår det ännu mera lidande för BO men jag tycker nog att det räcker och blir över för en livstidsdom i detta fallet.
Inte enligt NJA 2013 s 376. Och det är i första hand den vägledande domen man ska gå efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in