Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Mange tack, som dansken säger. Tack för videon. Visst är karln omdiskuterad. Kolomoisky använde den videon emot honom.
Om karln stödjer Firtaz, så stödjer han ju TV-kanalen Inter, en kanal som Birgerkungen anser vara rysk.
Tiahnybok kan jag inte uttala mig om, men din information är intressant. Det finns så mycket att lära.
*
Finns väldigt många skummisar i nuvarande parlament också. Yanukovych ändrade valsystemet så parlamentet har stora inslag av personval. Naturligtvis attraktivt med immunitet.
Regionpartiet splittrades i ren skam när Yanukovych flydde. Men de 80 fd regionpartisterna sitter invalda som oberoende. Opposition Blok är den officella arvtagaren till Regionpartiet och har 40 platser. Naturligtvis försöker fd Yanukovych folk infiltrera nya regimen, även i dess partier.
Oleg Lyashko med parti har 22 platser. Han är en nationalist/populist och otestad figur som naturligtvis kan ha baktankar alltifrån vara agent till att vara pro separatist. Nu menar jag inte han just är det. Jag menar att det finns väldigt många som försöker anpassa sig till ny regim på olika sätt. Proseparatister verkar alla i det dolda.
Firtash tillhörde förra regimen och Inter är en ryskspråkig kanal, emellanåt prorysk (producerad i Ukraina). Firtash kan åtalas för ekonomiska brott i väst, satt i husarrest i Österrike. Han måste gjort en deal med nya regimen, men betyder inte att han är lojal till den. Nya regimen behöver göra deals med fd regionpartister. Man vill behålla sin kvalificerade majoritet.
Tyagnybok fick sparken ur Yushenkos parti för ett antisemitiskt uttalande, tog då över Svoboda 2004. Uppenbarligen köpte någon rik person i bakgrunden upp partiet då. Då rensades de extrema bort ur partiet. Mycket propaganda bilder mot Svoboda är från innan 2004, när de var ett miniparti. Enligt min mening uppträder Tyagnibok tämligen normalt och är skärpt, ingen som helst "extremist". Svoboda lär ha träffat judiska företrädare och Israelisk ambassadör för att klargöra att de inte är antisemitiska.
I valkampanjen inför presidentvalet 2004 betalde Yanukovych rådgivare Medvedchuk det högerextrema SNA att de skulle demonstrera i Västukraina. Detta mot andra kandidaten Yushenkos gillande. Sedan användes dessa för början på propagandan "fascister i västukraina". Något som vi senare fått höra mycket i propagandan om...