2015-03-19, 03:48
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtySolutions
Just det jag menar, bränna av ett magasin går väldigt snabbt om man inte siktar alls, så teorin att de pepprat hejvilt tycker jag faller. De har valt ut mål med omsorg till stor del tror jag.
Hade en av dessa amatörer sprungit in och bränt av ett mag var så ska vi vara glada om de träffat annat än inredningen och taket.

En kalashnikov har en fire ratepå 600 skott i minuten. Så teoretiskt kan man dra av ett magasin på 3 sekunder , då jävlar är det ingen bra idé att stå framför pipan.
Fast då ha man nog inte 100% kontroll på skjutningen
Citera
2015-03-19, 03:50
Bannlyst
För er som inte vet vad Gropegårdsgatan är för ställe så kan jag förklara enkelt.
Det är VÄLDIGT nergånget, ett av de värre ställena i Göteborg.

Fullt av missbrukare och utslagna människor.

Förr var det ett område för studenter och yngre folk men verkar användas av kommunen till att ge pundare och annat pack någonstans att bo.

En kommentar från en som bott där:
Citat:
Gropegårdsgatan var min hållplats under en termin då jag bodde på "ungkarlshotell" och pluggade. Att bo bland missbrukare och utslagna var onekligen en helt ny upplevelse för en tjej från landet. Efter en termin fick jag lägenhet och då blev hållplatsen i stället Wieselgrensplatsen.

En äldre artikel:
http://www.expressen.se/gt/har-ar-goteborgs-fulaste-hus/

Citat:
Gråa betongkomplex som Forumhuset i Gamlestan eller Botellet på Gropegårdsgatan.
Citera
2015-03-19, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
För er som inte vet vad Gropegårdsgatan är för ställe så kan jag förklara enkelt.
Det är VÄLDIGT nergånget, ett av de värre ställena i Göteborg.

Fullt av missbrukare och utslagna människor.

Förr var det ett område för studenter och yngre folk men verkar användas av kommunen till att ge pundare och annat pack någonstans att bo.

En kommentar från en som bott där:

En äldre artikel:
http://www.expressen.se/gt/har-ar-goteborgs-fulaste-hus/

Google maps... street view.

https://www.google.se/maps/place/Gropeg%C3%A5rdsgatan+5,+417+15+G%C3%B6teborg/@57.714883,11.926949,3a,52.5y,297.23h,113.79t/data=!3m4!1e1!3m2!1siSJCGAZ060zRDojvHg-L-A!2e0!4m2!3m1!1s0x464ff354db71e615:0x25f1de2c22bfa ec0!6m1!1 e1

Man ju lätt konstatera att fastigheten inte är vidare vacker!
Citera
2015-03-19, 03:57
Medlem
8711s avatar
Citat:
Uppdatering kl 03.50
Flera personer har hämtats in till förhör av polis. Ingen är i nuläget gripen.

https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2015-03-18-2223-Skottlossning-Goteborg/
Citera
2015-03-19, 04:10
Medlem
Napis avatar
Citat:
Enligt en kvinna som bor precis intill Vårväderstorget stod flera ambulanser vid torget när hon gick förbi.
– Jag kom precis med vagnen och såg ett stort pådrag. De har spärrat av hela torget. Det är ett litet torg med en matbutik, en lokal krog och några tobaksaffärer.
Kvinnan berättar att torget ligger på en lugn del av Hisingen.
– Jag har bott här i ett år och det har varit någon enstaka skottlossningen, men aldrig något allvarligt. Det är ju gängen som håller på, men inte här utan längre in i Biskopsgården. Det här är egentligen det lugna området, säger hon.
Trots skjutningen är hon inte orolig för sin egen säkerhet.
– Det handlar ju om gäng, så jag är inte orolig att det ska hända mig. Men håller de på som de gör kommer ju någon oskyldig att bli skjuten någon dag.

Den här kvinnan kan ju inte vara allt för bright.
Senast redigerad av Napi 2015-03-19 kl. 04:15.
Citera
2015-03-19, 04:14
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Men Herre Gud.
Om snubbarna var maskerade exempelvis?!?!
Då kan man väl förfan skrivadet isf!!!!
Citera
2015-03-19, 04:17
Medlem
Raxbahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Nästa morgon kommer ni få läsa om att fler har konstaterats döda, att SÄPO ser det som ett försök till terrorattentat. Polisen har bekräftat att automateld har använts och att man skjutit hejvilt i en krog.

Utländsk media kommer skriva om detta också.

Ja, utländsk media har börjat skriva nu.
Citera
2015-03-19, 04:19
Medlem
Har inget att tillföra i själva händelsen men det har ställts frågor om Biskopsgården som jag tänkte jag kunde svara lite på.
Vårväderstorget ligger i Biskopsgården, Höstvädersgatan som det skrivits om där bilbränder varit under kvällen börjar precis där torget tar slut. Invandrartäteheten är väldigt hög där, vill minnas att jag läst att det är melland 80-90% med utländsk bakgrund http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/PKMC/Kriser%20och%20kulturkrockar.pdf

Angående antal hur lugnt det är där och hur trygg en "vanlig Svensson" känner sig där så kan jag säga att själv skulle jag på två möten där för ett tag sedan men vägrade och de fick låna en lokal och möta upp mig på annat ställe, då de faktiskt hade förståelse för att jag inte ville åka dit.
I somras skulle jag möta upp en person en bit ifrån torget, jag kliver av spårvagnen och PANG, PANG säger det alldeles bakom mig. 2 skott avfyrades ca 50 meter ifrån mig.

Här är en länk angående antal skjutningar för ett år sedan http://www.exponerat.net/antligen-berattar-gp-sanningen-om-valdet-i-biskopsgarden/
Här är de lite mer utförligt http://www.expressen.se/gt/skottlossningar-i-goteborg-2014-1/

Det har varit mer än "enstaka" skottlossningar på och omkring torget det senaste året, dock var det som värst tidigt under 2014 då det nog var upp emot ett tiotal skottlossningar i Biskopsgården.
Här är en länk ang vad polisen säger om området http://www.exponerat.net/antligen-berattar-gp-sanningen-om-valdet-i-biskopsgarden/

Före det att allt detta skjutandet började så var jag emellanåt på Vårväderstorget och kunde konstatera att där "myllrar" det var invandrare som står och hänger. Jag "roade" mig med att stå och titta ett tag om det kom svenskar och det gjorde det, de gick till livsmedelsaffären och till en secondhandaffär och sen försvann det. Det finns ett 30-tal butiker där i tre avsatser, de två jag räknade upp ligger i den nedre avsatsen och svenskarna kom den vägen verkade det som, de gick inte upp till de andra delarna. Det gjorde inte jag heller när jag skulle därifrån. Kändes inte helt tryggt även om jag tänkte att de gör inte mig nåt mitt på ljusa dagen, men ändå. Jag är inte räddhågsen av mig, ändå vill jag inte gå igenom den massan.

Hur man kan uppleva det när man bor i närheten, bor några km ifrån, kan jag bara beskriva hur min kväll kändes.
Sitter och kollar på tv och hör hur helikoptern rör sig härikring. Bryr mig inte ens att kolla på nätet vad som hänt, tänker: några som skjuter nånstans igen.
Efter nån timme lyser en stark ficklampa in genom mitt fönster och jag går fram och kollar och ser poliser utanför som går och kollar med ficklampor. Min reaktion är att stänga fönstret och sätta mig och kolla på tv igen. Efter en stund började jag läsa här om vad som hänt.
Här läser jag sen att de tydligen gjort nåt tillslag på Gropegårdsgatan 5 som är huset bredvid där jag bor. - Jaha, är min reaktion.
Under de två minuterna jag kollade så såg jag dock ingen annan aktivitet än att poliserna letade i buskarna och på parkeringen. En kort stund senare såg jag en polisbil åka.

Angående funderingar kring om det handlar om invandrare eller ej, har ni nån gång sett ett sjukhus belamrat av en massa människor när en svensk har blivit skjuten?

Jag säger inte att jag inte är rasist, men på senare år har jag börjat bli rädd för invandrare i större gruppen. Jag umgås med många med utländsk bakgrund i olika sammanhang och har inga problem med det, men här i området...........tja, då går jag omvägar om de kommer i mängd. Jag går heller inte ut om kvällarna iaf inte längre än till bilen.

Konstigt att man som boende i Göteborg bara tänker -Jaha, när det skjuts i ens område. Då har man blivit luttrad.

Edit: Ändrade procenttalen för invandrartätheten i Biskopsgården och länkade till källan.
Senast redigerad av Alternativa 2015-03-19 kl. 04:41.
Citera
2015-03-19, 04:19
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Men Herre Gud.
Om snubbarna var maskerade exempelvis?!?!

Kan vara så att gärningsmännen bar vita masker för att vilseleda omgivning, i nuläget kan inget uteslutas, det som talar mot att gärningsmän med huvud formade som partyballonger, är just det att de aldrig skulle komma på tanken att maskera sig då de oftast inte anser sig göra något fel enligt rådande normer i egen klan
Citera
2015-03-19, 04:21
Medlem
vad är det för typ av Krog där skottlossningen ägt rum? Var är det för typ av folk som brukar besöka stället?
Det borde folk här veta.
Citera
2015-03-19, 04:24
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
vad är det för typ av Krog där skottlossningen ägt rum? Var är det för typ av folk som brukar besöka stället?
Det borde folk här veta.

Sportkrog, det tittades på fotboll när det hände
Citera
2015-03-19, 04:26
Medlem
Alilziuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, så är det. Säger inte att så är fallet men vi kan ha erfarit den första "återvändareffekten" här i Sverige.

Börjar bli tveksamt enligt mig, med tanke på området/platsen och polisens uttalande. Skulle det vara återvända IS-"krigare" så skulle man antagligen fått höra både det ena och det andra från vittnen och sen så är jihad det som är mest efterlängtat inom den kulten, dvs döden.

Jaja, det får räcka så för inatt. zzzzzzzzzzzzzz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in