Citat:
Ursprungligen postat av
AnikkiStrom
Haha vilken idiot du verkar vara. Det säger mer om dig och dina vänner om ni inte hört talas om Parnevik eller att ni inte vet om att golf är top-5 i idrottsutövande i Sverige, varit så i många år. Hör talas om Henrik Stenson? Annika Sörenstam? Om inte så kan du dra åt helvete. Tala om dom som "talanger" jo jag tackar. Annika Sörenstam är fan den största idrottsutövaren vi haft i Sverige tillsammans med Björn Borg och JO Waldner, men dessa har du väl inte heller hört talas om.
Jodå, jag vet mycket väl vem Parnevik är men att golf är topp 5 mest utövade sporten i Sverige säger ingenting om hur den allmänna kunskapen om sporten är bland vanliga "svenssons"...
Men vad är då genomsnittsåldern för golfare i Sverige? Det skulle vara intressant & ganska relevant att veta i och med vad vi diskuterar
Sporten i sig är kanske stor (antalet utövare) och många "hobby golfare", men bland oss vanliga dödliga så är det ingenting man följer... lika lite som den vanlige svennen inte följer F1 eller Rugby... Givetvis finns det svenskar som följer dessa sporter och andra "ovanliga" sporter så som bowling, badminton, volleyboll & cricket. Men det betyder inte per automatik att det allmänna kunnandet om sporten är särskilt utbrett. Utan där är det media & mainstream utbudet på tv som är med och avgör.
Det är bara titta på vilka sporter som sänds på tv... UFC sänds inte bara på betalkanalerna längre, utan även TV10 har börjat med det. Fast TV4 Sport var rätt tidiga med att sända den sporten. Intresset för amerikansk fotboll tycker jag börjat öka i och med att TV10 bland annat har börjat sända vissa matcher inkluderat super bowl. Speciellt sen när jag började 2006-2007
Både fotboll och hockey har ju egna kanaler. Golf TROR jag också har en egen kanal, men den är i så fall en betalkanal... Och Boxning sänds nästan varje helg på TV10. Men populariteten på sporter går ju lite upp och ner beroende på hur mycket det skrivs om dom, hur ofta och speciellt om det finns någon eller några svenska guldkorn i toppen.
Sen vet jag att det finns olika turneringar & säsonger i golf som på sin höjd hamnar i tidningen om någon svensk ligger bra till. Sen har man väl någon gång sett att det sänts på TV3 för x antal år sedan. Men det är inte ofta...
Men Parnevik är ingen direkt ikon (för de yngre) så som Forsberg, Brolin, Stenmark, JO, tungviktsboxaren Ingo (R.I.P) eller Björn Borg som du nämnde osv...
Och trots att Stenmark är historia så tror jag många fler vet vem han är & vad han åstadkom under sina gyllene tider än Parnevik. När man ser på program som "sport vi minns" eller liknande så har jag ALDRIG sett att Parnevik varit en av dom. Annika däremot är en annan femma...
Bara för att en sport ligger i topp 5 bland UTÖVARE betyder det inte per automatik att det är många som känner till spelarna, i detta fall golf.
Gå till en valfri medelklass ort och fråga om de vet vem Parnevik är och i vilket sport han lirat i... jag TROR inte att många hade svarat rätt på den frågan. Men fråga om Stenmark, Sundin, Ravelli eller Björn Borg och jag tror att du skulle få fler rätta svar
Men golf är generellt ingenting man annars talar eller hör talas om särskilt ofta... i'm just saying