Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Detta är en myt. Har du verkligen missat Hans Roslings arbete?
http://www.gapminder.org/videos/the-river-of-myths/
Slavförhållande i många länder existerar fortfarande, många människor lever i lidande och misär när vi har resurser, teknologin, kunskapen och ekonomiska tillgångar att ge vart enda liv på jorden bra förhållande att leva under.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Ok... Detta låter extremt flummigt. Magnetfält kan vi mäta (jag har gjort det tom), "hälsomagneter", hjärtat som bildar ett betydande magnetfält etc. är trams.
Solen spelar absolut en stor roll i våra liv dock. Solstormar påverkar framför allt satteliter och elektronisk utrustning, men solljus behöver vi för att må bra och producera D-vitamin.
Ja, vi kan mäta ett magnetiskt fält runt omkring oss också.
Och hjärtat kan ses som en enorm punkt av energi, det finns lite små intressant forskning kring hjärtat och elektroniska pulser där testpersoner får se ett bildspel där de får se slumpmässiga bilder och det är tre kategorier på bilder; positiva, neutrala och negativa. Och hjärtat reagerar med en annorlunda puls reaktion högst en sekund innan en negativ bild visas, detta är givetvis irrelevant till magnetfält skapat av hjärtat, men vad kan vi veta?
Att solljus gör så att huden kan producera D-vitamin är vida känt och behövs inte nämnas, men vi ska inte avfärda att vi kan påverkas av geometriska stormar precis som det är känt i väktarkretsar att fullmåne nätter är stökigast ute på krogen och detta kan ha att göra med att människan till stor del är av vatten och det kan påverka oss. Jag hävdar ingenting men vi skall inte avfärda för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Verkligen, har du belägg för detta? Om jag minns rätt (från det jag läst) så befolkades Amerika för ca 10 000 år sedan, utan att vara någon språkforskare så misstänker jag starkt att språk uppkom långt innan dess i Homo Sapiens 100 000 - 250 000 år långa historia.
När språket kom till är irrelevant till min spekulation, min spekulation är i rent syfte att någonting påverkade mänskligt medvetande att utvecklas och därefter kom språket till. Jag nämnde aldrig att detta var under en specifik tidsperiod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Haha, ja det finns ju "utbildning" och utbildning. Man kan lära sig kritiskt tänkande och bra saker utan att för den delen indoktrinera människor. Jag tvivlar på att det finns så många som Buddha vandrandes på planeten.
Detta säger jag inte emot, kritiskt tänkande lär man sig i skolan - och detta borde också göra så att människor är mer öppna till nya idéer trots att de inte tror på det. Det finns en del Buddhor, men någon som Siddhartha Gautama är sällsynt och en person försatt i ett unikt tillstånd av upplysning, reser vi till Tibet, Nepal och delar av Kina återfinns personer som dessa och det räcker med att passera en för att veta precis om personen är upplyst eller inte. Men utbildning ger inte ett uppvaknande eller upplysning till personer, och en del indoktrinering sker eftersom att vi inte får ifrågasätter historieböcker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Spännande. Finns det någon anledning till varför buddister tror på reinkarnation, eller är det vidskepelse likt alla andra religioner?
Är du intresserad av buddhismens filosofi på vad som sker vid döden (separation av medvetandet ifrån den fysiska kroppen) så kan du läsa Bardo Thodol (The Tibetan Book of The Dead). Det finns olika tolkningar inom Buddhism när vi talar om återfödelse, en del tolkningar menar på att vi har varit alla djurliv innan vi får chansen att vara en varelse som kan nå upplysning(human being) där vi har ett sinne mer än vanliga djur(tankar). Det gäller att tänka att; föds en mask till att enbart uppleva livet genom sin nuvarande livsform för att sedan dö och aldrig någonsin får maskens medvetande vara någonting annat än vad den nyss var?
Någonting som är bra med
vidskepelsen att tro på återfödelse är att personerna oftast också tror på att det du gör i detta livet påverkar ditt nästa liv(karma) och därför är många människor som tror på detta kretsloppet väldigt ödmjuka.
Det är ett kretslopp som fortsätter tills du har uppnått upplysning, en inre fred och blivit kvitt alla dina begär och gett upp dig helt till livet - och vid döden i detta liv uppnår du frälsningen att aldrig någonsin igen födas på nytt. Inom buddhism ses det ibland lite som ett straff att få existera, eftersom att du tvingas genomgå en process av att födas åldras och dö. Jag kan faktiskt inte specificera varför tron på återfödelse återfinns inom buddhism.
Någonting annat mycket bra med vidskepelsen Buddhism är att bönen oftast innefattar att man önskar att allt lidande skall upphöra för alla varelser, detta är någonting jag inte sett i andra religioner, och eftersom att jag nu påminde mig själv av detta skall jag gå till min dagliga rutin av be genom meditation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Det är knappast något utopia vi lever i som ras, men på de flesta sätten är det bättre nu än det var förr. Visst finns risken att allt skiter sig och saker blir mycket sämre, men jag är optimist. Våra barn kommer troligen vara smartare än oss.
Ja, men som jag nämnde innan har vi allt till hands som vi behöver för att kunna göra detta som är bättre än förr till någonting så nära perfekt som det går minus den mänskliga faktorn.