Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Lär dig skillnaden mellan agnosticism och/eller filosofisk relativism och/eller bevisbörda-användandet å ena sidan och anti-teism och/eller positivistisk materialism å andra sidan.
Skillnaderna är ingenting nytt för mig, faktum kvarstår att en majoritet av befolkningen inte filosoferar om spirituell utveckling eller värderar någon tro överhuvudtaget. Har du varit hemma hos familjer i arbetarklassen så förstår du vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Gäller detta något annat än just islam och en del fanatiska kristna?
Islam har mer än en miljard anhängare, kristna fanatiker hittar vi i många länder i Afrika och Centralamerika och sedan har vi ortodoxa judar. Det betyder att detta är enormt många människor som är påverkade av dessa religiösa skrifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Förändring sker hela tiden. Världen är ändå i överlag bättre nu än förr. I min erfarenhet ju mer kärlek man ger desto mer får man tillbaka, man måste börja någonstans. Givetvis kan man inte "älska allt och alla lika mycket".
I vissa avseende, ja. Men misären är högre än någonsin, fattigdom och svält har nått helt andra nivåer samtidigt som de mer teknologiska samhället har blivit mer strukturerat och bättre i förhållande till arbetstider och livskvalité, men samtidigt lever mycket av befolkningen i världen under slavförhållande. Det är en enormt lång väg kvar att gå om världen skall bli en bra plats.
Det går att älska allt och alla, men när alla inte resonerar på detta viset är det hopplöst att ens försöka implementera idén hos människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Trevligt, jag har en liknande syn. Min syn innefattar ingen tro på något övernaturligt dock.
Min åskådning av världen kan innefatta någonting som ses som övernaturligt, men samtidigt är livsfilosofin jag tror på väldigt svår att bevisa och observera med nutid teknologi och därför avfärdas som mysticism. Kanske det går att bevisa om 100 år, eller inte. Jag tror att solen spelar större roll i vårt liv än många tror, solstormar och geometriska stormar kan påverka magnetiska fält och jag misstänker att vårt hjärta skapar ett magnetiskt fält runt människan och därför tror jag att solen påverkar mänskligt medvetande.
Maya indianernas kalender slutade 2012, men misstolkades grovt. Vad dem menade är att då lämnar vi en equinox och går över till en annan equinox, astronomiskt. Dessa visste mycket trots att de inte hade satelliter i rymden och samtidigt trodde de att solen kan förändra mänskligt medvetande, och det kanske sker just nu - kanske inte.
Språk kom till ungefär samtidigt på samtliga platser i världen, kan solen ha förändrat mänskligt medvetande så att språk kom till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Upplevelserna i sig är väl knappast meningslösa, inte för mig i alla fall. Ge upp leder i alla fall inte till något bättre, människor vaknar generellt inte upp av sig själva, utan det krävs oftast yttre faktorer, utbildning.
Jag har inte påstått att upplevelsen av existensen är meningslös.
Utbildning i det avseende av uppvaknande är halvt en lögn, ett intresse för att uppnå en form av uppvaknande, mening eller sanning är det enda som kan föra en dit. Utbildning indoktrinerar många människor, besök Malmös Högskola, så förstår du vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Du är buddist på riktigt eller? Klart livet innehåller lidande, men det innehåller en massa glädje och trevligheter också. För min del så tycker jag det lidandet är värt att ta för att uppleva de positiva sakerna. Givetvis bör vi arbeta för att minimera lidandet.
Ja.
Lidande i livet existerar mer hos vissa och mindre hos andra, en person kan vara mycket fattig men ändå anse att de positiva upplevelserna som livet medför väger upp till lidandet. Men för mig är lidandet tyngre i perioder även om jag har mycket goda upplevelser, det är helt enkelt balansen av livet.
Men jag når gärna 'a state of being' där begär, behov och lidande inte existerar, så att jag kan bryta mig ur kretsloppet av reinkarnation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Varför denna selektiva exklusivitet? Intellektet och det fysiska är ju egentligen bättre kandidater för universalitet.
Vi ser just nu fysisk makt och intellekt styra och strukturera samhällets normer och värderingar, fungerar det bra? Är det rättvist att en procent av världens befolkning äger femtio procent av världen tillgångar, för universalitet krävs ödmjukhet och det kan gå hand med intellekt och om det gör det så har vi goda utsikter utan exploatering av planet och utnyttjning av människor.